Ryhmäytyminen nivelvaiheissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
Advertisements

Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
YHTEISTYÖN HAASTEET JA OPPILASHUOLTO MAAHANMUUTTAJATYÖSSÄ Rehtori Auli Vasara, koulukuraattori Tuija Mäkinen ja sosiaalityöntekijä Pirjo Kainulainen.
Ajankohtaista oppilashuollossa
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
Kouluterveydenhuolto Koulutulokkaan vanhempainaamu.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Nuorisolaki ja järjestötoiminta Hilkka Näse, Suomen 4H-liitto Kuva: Jenni Heinonen.
Satu Sjöholm/Liikuntatoimen ylitarkastaja/Länsi-ja Sisä-Suomen Aluhallintovirasto.
Kolkkien vanhempainilta TERVETULOA KOLKKIEN VANHEMMAT! Illan eteneminen: Opettajien esittely Englannin opiskelu Luokassa luokan omia asioita.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
Kyläkoulusta palvelukeskukseksi
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Pie huolta-koulutuspäivä
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Toimintakulttuurin muutos
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
LAPE Lasten ja perheiden palveluiden muutosohjelman tavoitteet ja toimeenpano Lasten- ja nuorisopsykiatrian koulutuskokonaisuus 31.8, 6.9, Seinäjoki.
Yhteistyö nivelvaiheessa esiopetuksesta kouluun

Nopolan koulu Opettajien veso
Kokemuksia Hiidiksestä
Hyvinvointikoulun toimintamalli
PEKE 2017 LAPE-päivät Lape-päivät
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Aikuissosiaalityön klubi
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Uudenmaan LAPE 2017 Hanke käynnistyy
KASTE-OHJELMAN HANKKEET VUOSILLE
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
Uudenmaan LAPE 2017 Hanke käynnistyy TYÖPAJA
<Maakunnan nimi>
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
– Kolmen sairaanhoitopiirin (ESSHP, PKSSK, PSSHP) ja alueiden kuntien yhteishanke.
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Yhteisöllisen hyvinvoinnin asialla
Hankkeen tavoitteet Kehitetään ja levitetään lapsiystävällinen kunta- toimintamallia hankekunnissa Edistetään lapsen oikeuksia ja tietoperustaisuutta vahvistavaa.
Kela ammatillisen kuntoutuksen kokeilu Pähee OTE
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Jaatinen, vammaisperheiden monitoimikeskus ry
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
Vaikuttamistyötä lasten oikeuksien puolesta yhdessä
Opiskeluhuollon palvelut
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Ajankohtaiskatsaus Lape Uusimaa ohjausryhmän kokous 7. 3
Vanhempaintoiminta ja vanhempien verkostoituminen
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Ruokakasvatusta yhdessä
Esityksen transkriptio:

Ryhmäytyminen nivelvaiheissa Siirtymävaiheet sujuviksi lapsen elämässä 30.1.2018 Terhi Joki, päiväkodin johtaja, Riina Kontro, oppilas- ja opiskelijahuollon johtaja

Miksi juuri ryhmäytymisen edistäminen? Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukevan toimintakulttuurin vahvistaminen Varkon (Varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitos lapsen ja nuoren hyvinvoinnin tukena) tavoitteissa. Osallisuus, ryhmään kuuluminen ja yhteisön merkitys nousevat lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmasta. Yhteisöllisen oppilashuollon kehittäminen on yksi oppilashuollon kehittämisen kärjistä kunnassa.

Mitä tavoitellaan? Merkityksellisyys Jatkuvuus Suunnitelmallisuus Arviointi Lasten, nuorten ja vanhempien osallisuus Moniammatillisuus

Ketterän kokeilun käynnistäminen Startti keväällä: Kutsuttiin koolle esiopetuksen, ala- ja yläkoulun, oppilashuollon ja nuorisotyön edustusta ja innostettiin kokeilemaan uutta. Uusi Startti syksyllä: Kutsuttiin toimijoita kehittämään ja edistämään ryhmäytymistä oman talon tarpeista.

Kirkonkylän päiväkodin kokemuksia Ryhmäytyminen on kokoaikaista, koko vuoden kestävää    ”Tutusta kohti tulevaa” - syksyn ryhmäytyminen alkavaan ryhmään - vuoden aikainen ryhmäytyminen - kevään ryhmäytyminen Jatkuvuus – suunnitelmallisuus – arviointi Vanhempien ryhmäytyminen - vanhemmat lasten ryhmäytymisen tukena

Me synnymme johonkin perheeseen tai. joudumme johonkin yhteisöön, Me synnymme johonkin perheeseen tai joudumme johonkin yhteisöön, jota emme aina voi itse valita, mutta sen tulisi valita meidät. Lapsi ei pyydä saada syntyä tiettyyn perheeseen tai päästä johonkin ryhmään/koululuokkaan, mutta hän pyytää: ottakaa minut vastaan, hyväksykää minut, antakaa minulle arvokas paikka tässä perheessä, ryhmässä, luokassa. Jukka Mäkelä lastenpsykiatri, erityisasiantuntija, THL