VALTUUSTON SEMINAARI 22.10.2014 15.9.2018.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Advertisements

VALTUUSTON SEMINAARI Sari Sarkomaa (Kok.) Merja Kuusisto (SDP) Juha Väätäinen (PS) Timo Laaninen (Kesk.) NN (Vas.) Outi Alanko-Kahiluoto.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
HYVINVOINNIN PALVELUTARJOTIN Kuva: Esko Pääskylä Kotiin tilattavat palvelut kaiken ikäisille Hyvinvoinnin.
Tuleva sote -rakenne - missä mennään? Kirsi Varhila ylijohtaja, STM.
Yhdenvertaisuuslaki: mikä muuttui vammaisen henkilön näkökulmasta Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Liisa Murto Ihmisoikeuslakimies Kynnys/Vike.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Missä valta Suomessa sijaitsee? Poliittinen valta on perustuslain mukaan kansalla, joka käyttää sitä suoraan tai edustajiensa välityksellä. Suomi on edustuksellinen.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Yhteistyösopimuksen laadinta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus
Julkisten palvelujen tuotannon yksityistäminen
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Lainsäädäntö ja sen merkitys
OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25. 9
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
Sosiaalialan tehtävärakenne
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Kuntoutuksen kuumat perunat
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Oma tupa, oma lupa - Kotona asuvan ikääntyvän itsemääräämisoikeuden tukeminen palveluilla Keski-Suomen hankesuunnitelma vanhuslain toimeenpanoon varattuun.
Maakuntakierros -ETELÄ-SAVO UUDISTUKSENMYLLERRYKSESSÄ?
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Jyväskylän kaupungin valinnanvapauskokeilu ja sen laajennus
Miina Sillanpää Seuran ja Valtaa vanhuus –liikkeen seminaari
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Etelä-Savon maakuntaliitto
Valtionosuusuudistus - Turku
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Taloustorstai Kuntaliiton kysely hallitusohjelman ja kehyspäätöksen vaikutuksista kuntatalouteen SÄÄSTÖKYSELY Mikko Mehtonen.
TTH:n yhtiöittäminen Ylilääkäri Pertti Sakaranaho, p
Helsingin kaupungin avustukset 2017
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Salon kaupunki Kuntaliitos
Ryhmä 1 Yksilönäkökulma, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Viestintäsuunnitelma
Sote-uudistuksen toimeenpano
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
Opiskelijoiden terveydenhoitouudistus ja maksujen kerääminen 2020
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Museolain ja museoiden rahoituksen uudistus
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Kuntoutusuudistus - miten tästä eteenpäin
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Kevan ajankohtaiset Etelä-Savo Maakuntatilaisuudet 2019.
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

VALTUUSTON SEMINAARI 22.10.2014 15.9.2018

panElistit Sari Sarkomaa (Kok.) Merja Kuusisto (SDP) Juha Väätäinen (PS) Timo Laaninen (Kesk.) NN (Vas.) Outi Alanko-Kahiluoto (Vihr.) Thomas Blomqvist (RKP) Jouko Jääskeläinen (Krist.) 15.9.2018

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen keskeiset tavoitteet (STM) Päämääränä väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. Turvata yhdenvertaiset, asiakaslähtöiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut koko maassa eriarvoisuuden vähentäminen henkilöstövoimavarojen kohdentaminen yhdenvertaisesti Vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluja tarkoituksenmukainen ja tasapainoinen palvelukokonaisuus mahdollistetaan palvelujen toteutus uusilla tavoilla, muun muassa lähipalvelut Toteuttaa kustannustehokas ja vaikuttava palvelurakenne kustannuskehityksen tasapainottaminen palvelujen uudistaminen, vaikuttavuus ja laatu 15.9.2018

MUTTA Terveyspalvelujen kysynnän kultainen kolmio Hinta Laatu Saatavuus 15.9.2018

1. MITÄ PIDÄTTE SOTE-UUDISTUKSESSA TÄRKEIMPÄNÄ Palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden turvaamista Palvelujen laadun turvaamista Palvelujen kustannustehokasta tuottamista 15.9.2018

MIKÄ TÄRKEINTÄ SAATAVUUS LAATU KUSTANNUKSET KOK SDP PS KESK VAS VIHR RKP KD Yhteensä 15.9.2018

Sote ja Kuntien itsehallinto MTV Kotimaa 17.10.2014 Kimmo Sasi: Sote-lain perustuslailliset ongelmat "hyvin vakavia" Kansanedustaja Kimmo Sasin mukaan on erittäin suuri riski, ettei eduskunta ehdi käsitellä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislakia tällä vaalikaudella. Kunnallisen itsehallinnon kannalta on Sasin mukaan erittäin tärkeää, että kunta voi keskeisellä tavalla vaikuttaa niihin ratkaisuihin, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Nyt kun muodostetaan viisi sote-aluetta, jokaiseen valtuustoon tulee jokaisen kunnan edustaja, mutta totuus on se, että vaikuttamismahdollisuus on suhteellisen rajattu ja myös valtion ohjaus selvästi kasvaa palveluiden järjestämisessä, Sasi sanoo Verkkouutisille. 15.9.2018

2. Miten jatkossa turvataan kuntien asukkaiden vaikutusmahdollisuudet sote-päätöksenteossa? 15.9.2018

TUOTANTORAKENNE HS 1.9.2014: Sote-laista muhii epäsopu Helsingin seudulla Hyks-alueen tulevaisuus katkolla. Kunnat kipuilevat vallan kaikkoamista. Helsingin seutu: 08.10.2013 HUS säilytettävä yhtenä kokonaisuutena Helsingin ja Uudenmaan sairaaloiden hallitus vetoaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain valmistelijoihin, että HUS säilytettäisiin jatkossakin yhtenä kokonaisuutena. HUS:n aikana erikoissairaanhoidossa ja tukipalveluissa saavutettua noin 300 miljoonan euron vuosisäästöjen tasoa ja laadun parantamista ei saa vaarantaa kustannustehokkuutta heikentämällä ja kuntien menoja lisäämällä, sanotaan HUS:n hallituksen lausunnossa. 15.9.2018

3. Millainen tuotantorakenne NYKYISELLE HUS-ALUUEELLE Kaikki palvelut yhdelle koko alueen kattavalle tuottajalle integraatiotavoitteen mukaisesti Kaikki palvelut isojen kuntien tai uusien (HUS-sairaanhoitoalueita vastaavien) kuntayhtymien tuotettavaksi tai uusille kuntayhtymille Erikoissairaanhoidon palvelujen nykyinen kustannustehokas tuotantotapa (so. HUS) on säilytettävä integraatiotavoitteesta huolimatta 15.9.2018

Tuotantoraknne YKSI TUOTTAJA ISOT KUNNAT TUOTTAVAT HUS SÄILYTETTÄVÄ KOK SDP PS KESK VAS VIHR RKP KD Yhteensä 15.9.2018

HS 1.10.2014: Kela ehdottaa yksityisten terveyspalveluiden lisäämistä YKSITYIsEN palveluTUOTANNOn asema HS 1.10.2014: Kela ehdottaa yksityisten terveyspalveluiden lisäämistä Kansaneläkelaitos Kelan lausunto hallituksen sote-uudistuksesta sisältää samalla radikaalin ehdotuksen yksityisten terveyspalvelujen vahvistamisesta. Sote tarkoittaa sosiaali- ja terveyspalveluja. Kela ehdottaa, että vuonna 2017 aloittavat sote-alueet päättäisivät yksityisten palveluiden käytön laajuudesta sekä alkaisivat myös rahoittaa yksityisten terveyspalvelujen käytöstä maksettavat korvaukset. 15.9.2018

4. Millainen rooli ykSityisillä tuottajilla pitäisi olla sote-palveluissa? 15.9.2018

YLIOPISTOSAIRAALAN ASEMA HUS:n hallitus 13.10.2014: Yliopistosairaalat huomioitava Yliopistosairaaloiden asema ja tehtävä pitää huomioida erikseen laissa, korostaa HUS. Erikoissairaanhoidon ja valtakunnallisen erityistason palvelujen tuottajan olisi syytä olla kuntayhtymä, joka ylläpitää yliopistosairaalaa. Sama kuntayhtymä huolehtii myös opetuksesta ja tutkimuksesta. HUS ehdotti myös, että valtion tulisi korvata täysimääräisesti lääkärikoulutus eikä siirtää koulutuksen kustannuksia kunnille. 15.9.2018

5. Miten sote:ssa turvataan yliopistosairaalan toiminta ja tutkimuksen ja opetuksen rahoitus? 15.9.2018

KUKA MAKSAA VIULUT Kuntalehti 3.10.2014: Soten kapitaatiomalli mullistaa kuntien rahoitusosuudet Kolmasosa kunnista voittaa ja loput häviävät, jos sote-uudistuksen rahoitus järjestetään kaavaillulla kapitaatiomallilla, selviää Kuntalehti.fi:n tekemästä listauksesta. Suuria hyötyjiä ovat muun muassa Helsinki, Tampere, Savonlinna, Kuopio, Jyväskylä, Vaasa ja Turku. Menettäjien puolella Espoon sote-kustannukset puolestaan kasvaisivat 13 miljoonaa euroa, Kouvolan 18, Lappeenrannan 26 ja Imatran 22 miljoona euroa. 15.9.2018

KUKA MAKSAA VIULUT Yle 20.10.2014: Eksoten toimitusjohtaja: Sote-uudistus voi vielä kariutua, jos kustannuksia kunnille nostetaan liian paljon Pentti Itkosen mielestä tehokkaasta palveluntuotannosta ei saa rangaista uudessa Etelä-Suomen sote-alueesssa. Tämä ei ollut tarkoitus lain valmistelussa, Itkonen sanoo. 15.9.2018

6. ONKO KAPITAATIOON PERUSTUVA RAHOITUSMALLI JÄRKEVÄ VAI MITEN SOTE:n RAHOITUS PITÄISi TOTEUTTAA? 15.9.2018

7. LOPUKSI: Pidättekö järjestämislakiehdotuksen aikataulua (1. 1 7. LOPUKSI: Pidättekö järjestämislakiehdotuksen aikataulua (1.1.2017) realistisena? 15.9.2018