Asiakkaan valinnanvapaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Advertisements

Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
TAUSTA Siuntion perusturvapalvelut on tuotettu Lohjan, Siuntion, Inkoon ja Karjalohjan yhteistyönä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueella.
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
PALVELUSETELIKÄYTÄNNÖT RAUMALLA Pekka T. Jaatinen.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Työterveyshuollosta apua jaksamiseen Maatalousyrittäjien eläkelaitos 2013.
1 Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta.
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
VOIMANA MERI.. Henkilökohtaisen avun päivä Heli Kulmala
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
PALVELUSETELI VANHUSTEN TEHOSTETUSSA PALVELUASUMISESSA.
Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilu Tilannekatsaus 03/2017
Mikä ihmeen Sote ? Mikä muuttuu sosiaali- ja terveyspalveluissa ?
Pohjois-Savon kuntapäivä – valinnanvapaus sote-palveluissa
Sote-uudistus Varsinais-Suomessa
Kansalaisten näkemykset sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Tulevia muutoksia sosiaalityön kentällä VamO –hankkeen työseminaari, Järvenpää Anu Muuri, VTT, dosentti, johtava asiantuntija, THL.
Pohjois-Savon kuntapäivä- valinnanvapaus sote-palveluissa
Keski-Suomen maakunta
Esiselvitys.
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
10 Kunta pitää huolta asukkaistaan s
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Keski-Suomen maakunta
Uusi sote ja pieni kunta – vaikea yhtälö
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
1. Järjestöjen työ näkyväksi tietoa kunnille, Siun sotelle
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
kehittämisjohtaja Siun sote, sote –asiantuntija Meijän maakunta
Järjestöpäivä Matara Ikäihmiset –työpaja klo 10-12
Henkilökohtainen budjetti ja asiakasseteli – Palveluntuottajien muuttuva rooli uudessa valinnanvapausmallissa 8.30 – Tilaisuuden avaus, Sirkku.
Sote- ja maakuntauudistus
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Yritykset toteuttamassa valinnanvapautta
Ajankohtaisia valinnanvapaudesta
Valinnanvapauspilotit
Sote ja Valinnanvapaus Kela Esa Tallbacka Inari Otonkoski
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmästä Kommenttipyynnöt sivuilla: 26
Sote- ja kuntoutus- uudistus
Valinnanvapauslain mukainen suoran valinnan pilotointi Sote-keskus Sote-keskus maakunnan asukkaiden hyvinvoinnin tukena Suunterveydenhuollon yksikkö.
Keski-Suomen valmistelutilanne kevät 2018
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Maakunta- ja sote-uudistus - ajankohtaiskatsaus
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Hyvin integroitu on puoliksi tehty! Uusimaa 2019-hankevalmistelusta
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Palvelutuotannon jakautuminen eri malleihin
Keski-Suomen valmistelutilanne kevät 2018
Kotihoidon palveluseteli Hämeenlinnassa alkaen
Asiakasmaksulainsäädännön uudistaminen
Työpaja: Järjestäjän digityövälineet ja Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmäpalvelut AKUSTI-kesäseminaari ICT-projektijohtaja Timo Hakala (Uusimaa)
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2020?
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus Pekka Kuosmanen
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Valinnanvapauslaki kriittisiä lainkohtia 1/6
Sote-uudistus ja valinnanvapaus - Pohjois-Savon kuntapäivä
Sote- ja maakuntauudistus
Palvelupolku vammaispalveluiden päiväaikaiset toiminnat Pähee OTE
Esityksen transkriptio:

Asiakkaan valinnanvapaus Hallituksen esitysluonnoksen ja valinnanvapauslinjausten mukaisesti 19.10.2017 1 19.10.2017

Muutoksia perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella Muun muassa: Maakunnan ei ole pakko yhtiöittää omia sote-keskuksia ja suunhoidon yksiköitä: Maakunnan liikelaitoksella tulee olla oma sote-keskus ja suunhoidon yksikkö Voivat olla samassa liikelaitoksessa muiden palvelujen kanssa tai niitä varten voi olla erillisiä liikelaitoksia Valinnanvapausjärjestelmä tulee voimaan vaiheittain vuodesta 2020 alkaen Sote-keskuksen palveluvalikoimaa on muutettu, mm. sosiaalipalveluja saa vain liikelaitoksesta Asiakassetelin voi antaa vain maakunnan liikelaitos, asiakassetelisääntelyä tarkennettu 2 19.10.2017

3 19.10.2017

4 19.10.2017

Järjestäjä vastaa siitä, että asiakas saa vaikuttavia ja yhteensovitettuja palveluja kaikilla tasoilla. 5 19.10.2017

Sote-keskuksen valinta Sosiaali- ja terveyskeskukset aloittavat toimintansa 1.1.2021. Asukas voi valita haluamansa julkisen tai yksityisen sote-keskuksen. Valinnan voi tehdä 1.10.2020 alkaen. Valintaan sitoudutaan puoleksi vuodeksi. Jos asukas ei valitse itse sote-keskusta, hänet listataan liikelaitoksen sote-keskuksen asiakkaaksi. Asiakas voi kuitenkin halutessaan vaihtaa sote- keskusta. Jos asukas ei ole valinnut sote-keskusta vuoden 2023 alkuun mennessä, hänestä tulee parhaiten saavutettavissa olevan sote-keskuksen asiakas. 6 19.10.2017

Sote-keskuksen palvelut Terveysneuvonta, hoitajan ja lääkärin palvelut, sosiaalihuollon ammattihenkilön ohjaus ja neuvonta. 1.1.2022 alkaen ainakin sisätautien, lastentautien, geriatrian ja silmätautien erikoislääkärien palveluja. Palvelut ja maksut ovat kaikissa sote-keskuksissa samat. Sote-keskus ei myönnä asiakasseteleitä. Sote-keskus vastaa aina asiakkaan palvelujen kokonaisuudesta, vaikka se käyttäisi osassa palvelujaan alihankkijoita. 7 19.10.2017

Liikelaitoksen sosiaalipalvelut sote-keskuksessa Maakunnan pitää jalkauttaa sosiaalihuollon osaamista sote- keskusten tueksi. Asiakkaan palvelutarpeen arviointi yhteistyössä sote-keskuksen kanssa, asiakassuunnitelman laadinta ja päätökset muista kuin sote-keskuksen palveluista, ml. palvelut asiakas- setelillä ja henkilökohtaisella budjetilla. Palvelutarpeen arvioinnissa ja päätöksenteossa voidaan hyödyntää myös digitaalisia palveluja. 8 19.10.2017

Hammashoitolan valinta Hammashoitolat aloittavat toimintansa 1.1.2022. Asiakas voi valita haluamansa julkisen tai yksityisen suunhoidon yksikön. Valinnan voi tehdä 1.10.2021 alkaen. Valintaan sitoudutaan puoleksi vuodeksi. Jos asiakas ei ole tehnyt valintaa, hänen tietonsa kerätään maakunnan liikelaitoksen tietoihin, mutta häntä ei listata minkään hammashoitolan asiakkaaksi. Jos asiakas ei ole valinnut hammashoitolaa ennen 1.1.2024, hän saa vuoden 2024 alusta suunhoidon palvelut parhaiten saavutettavissa olevasta hammashoitolasta. 9 19.10.2017

Maakunnan liikelaitoksen palvelut Maakunnan liikelaitos tuottaa sote-keskusten ja hammashoidon palvelujen lisäksi ne palvelut, joita ei saa sote-keskuksesta tai hammashoitolasta. Mm. kaikki sosiaalipalvelut, erikoissairaanhoito, neuvolat, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto Asiakas voi valita liikelaitoksen koko maasta ja sen palveluyksikön. Palveluyksiköitä voivat olla esimerkiksi sairaalat ja sosiaaliasemat. Maakunnan liikelaitos arvioi osaltaan asiakkaan palvelutarpeen ja tekee tarvittaessa asiakassuunnitelman. Asiakas voi saada asiakassetelin tai henkilökohtaisen budjetin, jolla hankkii tarvitsemiaan palveluja yksityisiltä palveluntuottajilta. 10 19.10.2017

Mikä on asiakasseteli? Asiakas voi saada maakunnan liikelaitokselta asiakassetelin palvelun hankkimiseen yksityiseltä tuottajalta. Maakunnan liikelaitos arvioi ensin palvelutarpeen. Jos asiakas ei halua asiakasseteliä, hän saa palvelut liikelaitoksesta tai muulla tavoin ostopalveluna. Asiakassetelillä saa laissa määrättyjä ja maakunnan päättämiä palveluja yksityiseltä palveluntuottajalta. Asiakas voi valita maakunnan hyväksymän palveluntuottajan mistä tahansa maakunnasta. Asiakasmaksu on sama samasta palvelusta ja sen perii maakunta, ei palveluntuottaja. Maakunnan liikelaitos vastaa asiakkaan palvelujen kokonaisuudesta, laadusta ja kustannuksista. Asiakasseteli otetaan käyttöön laissa määritellyissä palveluissa ja muissa maakunnan päättämissä palveluissa (esim. kotipalvelu, kotihoito, asumispalvelut, sosiaalinen kuntoutus, tietyt kirurgiset toimenpiteet). 11 19.10.2017

Yksilölliset palvelut henkilökohtaisella budjetilla Henkilökohtaisella budjetilla voi valita palveluntuottajaksi järjestön tai yrityksen ja vaikuttaa palvelun sisältöön. Budjettia saa käyttää asiakassuunnitelman mukaisissa palveluissa ja suunnitelmassa määriteltyjen sisältöjen puitteissa. Asiakas voi itse päättää, mistä hankkii palvelut ja minkälainen apu tai tuki auttaa juuri häntä parhaiten. Maakunnalla on velvollisuus ottaa henkilökohtainen budjetti käyttöön vanhus- ja vammaispalvelujen asiakkaille, joilla on pitkäaikaista ja laaja-alaista avun tarvetta ja jotka pystyvät joko itse tai tuettuna suunnittelemaan ja hankkimaan omat palvelunsa. Maakunta maksaa suoraan palveluntuottajalle henkilökohtaisen budjetin mukaiset korvaukset. Asiakkaan tilille ei siis siirry rahaa. 12 19.10.2017

Pienet ja keskisuuret tuottajat Sote-keskus voi täydentää omaa palvelutuotantoaan ostamalla palveluja pieniltä ja mikroyrityksiltä. Yrityksen voivat toimia sote-keskuksena myös yhteistyösopimusten tai yhteisen yrityksen kautta (esim. osuuskunta). PK- ja mikroyrityksillä on hyvät edellytykset toimia asiakassetelipalvelujen ja henkilökohtaisen budjetin palvelujen tuottajina. Myös maakunnan liikelaitos voi hankkia palvelutuotantoa yrityksiltä ostopalveluina. PK- ja mikroyrityksillä on jatkossakin mahdollisuus tuottaa tukipalveluja maakunnassa toimiville palveluntuottajille (esim. siivous, ruokahuolto). 14 19.10.2017

Voimaantulo vaiheittain Sote-järjestämislain ja valinnanvapauslain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2020. Vastuu sote-palvelujen järjestämisestä siirtyisi kunnilta maakunnille. Henkilökohtainen budjetti tulisi käyttöön 1.1.2020. Asiakasseteli olisi otettava käyttöön viimeistään 1.7.2020. Maakunnan olisi otettava asiakasseteli käyttöön tietyissä erikoissairaanhoitoa koskevissa palveluissa viimeistään 1.1.2022. Sote-keskukset aloittaisivat toimintansa 1.1.2021. Suunhoidon yksiköt aloittaisivat toimintansa 1.1.2022. 19 19.10.2017

26 19.10.2017

20 19.10.2017

21 19.10.2017

22 19.10.2017

23 19.10.2017

24 19.10.2017

25 19.10.2017