ATT ja KDK-tilannekatsaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
Advertisements

Avoin tiede ja tutkimus-hanke - oikeuksien hallinta Oikeuksien hallinta-työryhmän puheenjohtaja, tekijänoikeusneuvos Viveca Still, opetus ja kulttuuriministeriö.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Tutkimuksen tietoaineistot (TTA) ja tiedon saatavuuden linjaukset Juha Haataja
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
Kunta ja yhdistykset kumppaneina Pohjois-Karjalan järjestöpäivät Sivistysjohtaja Marjut Ahokas.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Vaikuttavuuden arviointi
KTPO-CSC-vuosisopimukseen liittyviä kuulumisia Juha Haataja
Tutkimustietovaranto
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Julkaisutietovirrat - tilannekatsaus
Yhtenäisen metatiedon tärkeys loppukäyttäjän kannalta
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Finnan ohjelmisto ja sen kehittäminen
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Proficom.
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
Tutkimusinfrastruktuurien tietopankki
Panostus datalähtöisen tutkimuksen infrastruktuuriin
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Tietomallit digiaikaan
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Tutkimustietovaranto ja tutkimustietovirrat
Ennakkotehtävä, työpaja
Datan avaamisen ohjeistus
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
KDK-KA versio 3 Kommenttikierroksella huomioitavaa
Finna.fi:n somemarkkinointi
AHAA-palvelun tilanne
Organisaatioiden yhteistyö
Organisaatioiden yhteistyö
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Finna-tilannekatsaus
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Datan ja aineistojen avaaminen
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
OKM AJANKOHTAISTA
Finna-tilannekatsaus
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
Ydinpalvelu: käytettävyyden parantaminen
Datan avaamisen ohjeistus
Kommenttipuheenvuoro: Tutkimuksen rahoittajan näkökulma
Finna-tilannekatsaus
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Lissabonin strategia 2010 Tavoitteena on luoda Euroopasta maailman kilpailukykyisin ja dynaamisin tietoon perustuva talous, joka kykenee ylläpitämään kestävää.
Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä
Tervetuloa Innokylään
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Ekosysteemifoorumin ratkaisutyöpaja 15. 8
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
KTPO:n palvelukokonaisuuksien tiivis esittely
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Finna-tilannekatsaus
Johdon valinnat 1/3 Pääjohtajan ja toimialajohtajat nimittää viraston käynnistymisvaiheessa valtioneuvosto ja hallintojohtajan ja oikeusturvayksikön päällikön.
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Liiketoimintakauppoja hyödyntävä strategia Erkki Petäjä
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Research Data Management Agents
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Tietosuoja-asetus ja Finna
KTPO-CSC-vuosisopimuksen 2018 ja 2019 painotuksia Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmän kokous Jukka Haapamäki, Juha Haataja, Ilmari.
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Esityksen transkriptio:

ATT ja KDK-tilannekatsaus Erkki Tolonen 13.9.2017 Museovirasto, Pekka Kyytinen, https://finna.fi/Record/musketti.M012:KK5596:34.UK.29

KDK- ja ATT-hankkeista eteenpäin KDK-hankkeen päättymisen jälkeen KAM yhteistyötä ohjaa osallistavan, innovatiivisen, vuorovaikutteisen ja avoimen tutkimustiedon ja digitaalisen kulttuuriperinnön toimintapolitiikassa, jonka visiona on: Mahdollistetaan ihmisten ja yhteisöjen vuorovaikutukselle ja osallisuudelle tieteessä ja kulttuurissa perustuva, demokraattinen, monimuotoinen ja menestyvä yhteiskunta. Tutkimushallinnon tietovirtojen ja tutkimustietovarannon johtoryhmä ja ohjausryhmä Datanhallinnan ja laskennan tutkimusinfrastruktuuriympäristön ja palveluiden kehittämisohjelma Pitkäaikaissäilytyksen johtoryhmä ja työryhmät, korkeakoulutuksen kehittämisen kärkihankkeet Avoimen tutkimustiedon ja digitaalisen kulttuuriperinnön kokonaisarkkitehtuuri Digitalisaation edistämiseen kytkeytyvät lainsäädäntöuudistukset (saavutettavuus, tietosuoja, tiedon hallinta ym.)

KDK- ja ATT-hankkeista eteenpäin ATT ja KDK yhdistymisellä edistetään tutkimuksen avoimuutta, kulttuurisisältöjen saatavuutta ja palveluiden digitalisointia vahvistaa hallinnonalan organisaatioiden kyvykkyyksiä huolehtii tiedon ja palveluiden yhteentoimivuuden ylläpitämisestä huolehtii, että yhteisiä palveluita ja työvälineitä (mm. PAS, Finna, metatieto-, käyttäjä- ja aineistohallinta) ylläpidetään ja kehitetään. OKM: ”Mahdollistetaan ihmisten ja yhteisöjen vuorovaikutukselle ja osallisuudelle…” + Malli kansalaistieteen tukemiselle Finnaan

KDK:n NKR-työryhmä l. Finna ja näyttörajoitetut kuvailutiedot ja pääsyrajoitetut aineistot Aletaan tekemään ennen KDK:n ja ATT:n uutta yhteistä kokonaisarkkitehtuuria. Tehdään arkistojen kannalta, mutta pyritään siihen, että kaikki voivat hyödyntää ja tulee osaksi uutta kokonaisarkkitehtuuria

KDK:n NKR-työryhmä AIKATAULU TP1 (Yleiskuva) valmis TP2 Toimintaselvitys. Menossa: Taustakyselyn vastauksia analysoidaan. Valmis syyskuussa, jonka jälkeen muut TP:t TP3:n Juridisten rajausten ja niiden vaikutusten tunnistaminen. TP4:ssä (Tietorakenneselvitys) kuvataan rajoituksia ja prosesseja ja luodaan tietomalli. TP 5 (Käyttäjähallinta) ja TP 6 (Ratkaisuarkkitehtuuri) ajoittuvat myöhemmälle syksylle Vuoden lopussa kokonaisnäkemys joka mahdollistaa käytännön tekemisen.