Koodaus tulee, oletko valmis?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Advertisements

Ohjelmointi yläkoulussa ja lukiossa LEHTORI JARKKO SIEVI, LAUTTASAAREN YHTEISKOULU, HELSINKI.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
© 2015 Innokas | All Rights Reserved Lähtölaukaus koodaukseen!
Tunnettavuuden lisääminen Voimme kasvattaa näkyvyyttä joko tiedottamalla tai kokemusten jakamisella 1 Piirin 100-vuotisjuhlan koordinaattorin koulutus.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
Arkipäivän automaatiota ja robotiikkaa
Laatua lasten voimisteluun!
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020: NEUVONTA
Lukiolaisen itc.
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
3D-MALLINNUS Jouni Karsikas D-MALLINNUS Jouni Karsikas 2016.
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Erikoisluokkatoiminta
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Tietotekniikkainsinööri 240 OP Suuntaavat opinnot III
Infoa tutoropettajille
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Tervetuloa Innokylään
Oulun normaalikoulun lukio
Peda.netin oma tila Luo peda.netin omaan tilaasi sivu Hiekanpään koulu 7-9lk Lisää sivun lukijoiksi kaikki sinua opettavat opettajat Tee sivun alle uusi.
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Pelit opetuksen tukena
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Veso-päivä Ikaalinen ”opetussuunnitelma 2016”
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Robotiikkakoulutus INNOKAS Jussi Näykki
AIKATAULU & VIESTINTÄ:
Ohjelmointia matematiikkaan
Missä mennään? Ryhmätöiden tilannekatsaus
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
KE6 – Kemian kertauskurssi
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Koodaamista Ohkolan koululla
Avainresurssit ja kyvykkyydet
<Hankkeen nimi>
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Muutokset matematiikan opetuksessa
- ja tähän mahdollinen ala
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Ryhmänohjaajien palaveri
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
MITÄ ON OHJELMOINTI? Toimintaohjeiden antamista.
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Vanhempaintoiminta ja vanhempien verkostoituminen
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Ruokakasvatusta yhdessä
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Koodaus tulee, oletko valmis? Jussi Mäkilä 12.3.2016

1) Mitä on koodaus 2) Miksi koodaus tulee kouluun 3) Mitä OPS 2016 sanoo koodauksesta 4) Käyntännön esimerkkejä meidän kouluun

1)Mitä koodaus on? Koodaus on puhekielinen termi ohjelmoinnille, eli tietokoneiden ohjaamiselle antamalla niille käskyjä. Ohjelmointi on puoliksi algoritmista ajattelua ja puoliksi "tunkkausta", eli säätämistä välineiden kanssa.

Koodaajan ajattelua: neliön piirtäminen, josta jatketaan ruudukon piirtämiseen. Lopuksi yleistetään ruudukon piirtämisen ratkaisu soveltumaan minkä tahansa kokoisille ruudukoille. x

2)Miksi koodaus tulee kouluun? Koodaus on osa käytännön taitoja ja omaa tuottamista. tavoitteena on ohjelmoinnin idean ymmärtäminen, kokemusten saaminen ohjelmoinnista ja sitä kautta oivaltavan ilon kokemiseen.

3) Mitä opetussuunnitelma sanoo koodaamisesta? Koodaustaidot on mainittu laaja-alaisten L1, L4, L5 ja L6 osaamisten puolella Sekä lisäksi erikseen käsityön ja matematiikan oppiaineissa.

Yläkoulussa OPS2016 Matematiikka: T20 ohjata oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen. (OPS2016 ,) Käsityö: Käytetään sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin (OPS 2016, 431)

4) Meidän kouluun esimerkkejä

Pelit ja leikit (1-2lk). Kapteeni käskee Seuraa johtaa Letkajenkka ( käskyjen antamista) aarteen metsästys https://blog.edu.turku.fi/matikkamaa/koodausta/

Turtle roy

Scratch- animaatiota

Lego mindstorm- Robottien rakentelu ja ohjelmointia