Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana Hannu Juuso KT, Oulun normaalikoulu
Lähteet Dewey Gadamer How We Think Democracy and Education Human Nature and Conduct The Quest for Certainty Experience and Education Logic: The Theory of Inquiry Gadamer Wahrheit und Method 18.5.2018nimi ja pvm
John Dewey (1859-1952) ja tutkimus (inquiry) älykkäänä toimintana Peircen maksiimi: merkitys perustuu toiminnan käytännöllisiin seurauksiin Dualistisen mieli - maailma – skeeman kritiikki Inhimillinen merkityksen muodostus koettujen ongelmien ratkaisemisena yksilön ja ympäristön transaktiossa Älykäs, reflektiivinen toiminta tutkimuksen prosessi Kieli ongelman ratkaisevien toimintavaihtoehtojen seurausten ennakointi (trying) Hypoteesi Toiminta, testaus (undergoing) Ongelman ratkeaminen ( älyllinen kasvu) tai uusi yritys 18.5.2018nimi ja pvm
Kokemuksen filosofian merkitys kasvatukselle Kokemuksen filosofia kasvatuksen teoria ”harkitusti ohjattuna käytäntönä” Tutkimuksen prinsiipin simuloiminen tutkimuksen mahdollistavat olosuhteet Kommunikaation keskeisyys Ehdotukset, kysymykset, keskustelu Lapsen subjektiiviset taipumukset ja potentiaalit + traditio opetussuunnitelma toteutuu vasta kasvatustapahtumassa Dewey: Opettajankoulutus järjestettävä samojen kokemuksen filosofiasta johdettujen periaatteiden mukaisesti kuin kouluopetus opettajankoulutuksen tutkimuspohjaisuus 18.5.2018nimi ja pvm
Tutkimus dialogisena kohtaamisena Dialogi ihmisten välisenä suhteena Minä-se, minä-sinä, kohtaaminen, dialogisuus-monologisuus, toiseus Martin Buber (1878-1965) Hans Georg Gadamer (1900-2002) aito ymmärtäminen toisen kohtaaminen horisonttien sulautuminen uusi ymmärrys yhteydessä toiseen Oman perspektiivin rajoittaminen, itsen unohtaminen, itsen kuunteleminen, hiljaisuus Kehollisuus Tahdikkuus Käytännöllinen viisaus 18.5.2018nimi ja pvm
Jos meidän oletettaisiin puhuvan enemmän kuin kuuntelevan, olisi meillä kaksi suuta ja yksi korva. Mark Twain 18.5.2018nimi ja pvm