Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KANUUNA-SEMINAARI 2012 Kotka, Nuorisotalo Greippi 15 –
Advertisements

Nuoret ja väkivalta – kulttuurinen käytäntö, sosiaalinen ongelma vai kasvatuksen kysymys? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori, Tampereen.
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
FILOSOFIAN OSA-ALUEET
Maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin toinen luento Filosofian kurssi 2008.
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
T YTÖT, POJAT JA VÄKIVALTA – KULTTUURINEN KÄYTÄNTÖ, SOSIAALINEN ONGELMA VAI KASVATUKSEN KYSYMYS ? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori,
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
HighScope - menettelytapa Kaarina, Liisukka, Maarit ja Vilma Vaka-11B.
MITEN MÄÄRITTELEMME VAMMAISUUTTA?
Kohtaamisen etiikka Jyväskylä Jaana Kauppinen.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
FILOSOFIAA LAPSILLE Hannu Juuso
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Yrittäjämäisen ’Effectuation’-kehittämisen teoria ja käytäntöä Lähteet: Prof. Saras D. Sarasvathy, Effectuation: Elements of Entrepreneurial.
Kulttuurisidonnainen maalaus lapsen silmin Tutkimus kuvallisesta kuva-analyysistä meksikolaisten ja suomalaisten peruskoulun 1:llä ja 6:lla luokalla.
YLEIS- JA KESTOPERFEKTI
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
Oppimisorientaatioita
4/9/2017 Mitä filosofia on? Kreikan kielestä sana filosofia = viisauden rakastaminen Länsimainen filosofia syntyi 600 e.Kr. antiikin Kreikassa. Tämä kurssi.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Koulutuksen periytyminen ja riskiaversio
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Anthony Giddensin rakenteistumisteoria JA OIKEUS
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPENING THE CONTEXTS OF FILM-BASED PHOTOGRAPHIC COLLECTIONS ANNE ISOMURSU FACULTY OF ARTS, ETHNOLOGY.
Hauho Hanna Nordström WWF Ilolla opittu ei unohdu Kurkistus lapsen ja ympäristökasvatuksen maailmaan Kuvat © WWF
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Oulun normaalikoulun tutkimus- ja kokeilupalvelut Tutkimus- ja kokeilutoiminnan läpinäkyvyys Raportointikynnys (heikot signaalit) Täydennyskoulutuspalveluiden.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
MORAALITEORIAT Luku 7  Ydinsisältö. Moraaliteoriat kokonaisnäkemyksiä hyvän elämän toteutumisesta osa käytännöllistä filosofiaa eli etiikkaa edustavat.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Hannu Hätinen LAPE-kehittämispäivä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
AUTTAMISSYSTEEMIT ASIAKKAIDEN JA PERHETERAPEUTTIEN SILMIN
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja
Tiede ja kristinusko Luku 12 – Ydinsisältö.
3 Minuudessa on kaksi puolta
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Ohjelmarunko LUENTO 1/11.1. SILTAVUORENPENGER 3A, ATHENA, SALI 261, HISTORIATIETOISUUS JA HISTORIAKULTTUURI LUENTO 2/13.1. SILTAVUORENPENGER 3A,
Introduction to decision analysis
1 Ydinsisällöt.
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Pedagogiset aineopinnot lv
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Identiteettikuvien tulkinta
Maaseutuohjelman tavoitteet nyt ja rahoitus tulevaisuudessa Kehittäjä Matchmaking –tapahtuma Marianne Selkäinaho Maa- ja metsätalousministeriö.
Introduction to decision analysis
Anna Alftan Heikki Hannula
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Esityksen transkriptio:

Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana Hannu Juuso KT, Oulun normaalikoulu

Lähteet Dewey Gadamer How We Think Democracy and Education Human Nature and Conduct The Quest for Certainty Experience and Education Logic: The Theory of Inquiry Gadamer Wahrheit und Method 18.5.2018nimi ja pvm

John Dewey (1859-1952) ja tutkimus (inquiry) älykkäänä toimintana Peircen maksiimi: merkitys perustuu toiminnan käytännöllisiin seurauksiin Dualistisen mieli - maailma – skeeman kritiikki Inhimillinen merkityksen muodostus koettujen ongelmien ratkaisemisena yksilön ja ympäristön transaktiossa Älykäs, reflektiivinen toiminta  tutkimuksen prosessi Kieli  ongelman ratkaisevien toimintavaihtoehtojen seurausten ennakointi (trying) Hypoteesi Toiminta, testaus (undergoing) Ongelman ratkeaminen ( älyllinen kasvu) tai uusi yritys 18.5.2018nimi ja pvm

Kokemuksen filosofian merkitys kasvatukselle Kokemuksen filosofia  kasvatuksen teoria ”harkitusti ohjattuna käytäntönä” Tutkimuksen prinsiipin simuloiminen  tutkimuksen mahdollistavat olosuhteet Kommunikaation keskeisyys Ehdotukset, kysymykset, keskustelu Lapsen subjektiiviset taipumukset ja potentiaalit + traditio  opetussuunnitelma toteutuu vasta kasvatustapahtumassa Dewey: Opettajankoulutus järjestettävä samojen kokemuksen filosofiasta johdettujen periaatteiden mukaisesti kuin kouluopetus  opettajankoulutuksen tutkimuspohjaisuus 18.5.2018nimi ja pvm

Tutkimus dialogisena kohtaamisena Dialogi ihmisten välisenä suhteena Minä-se, minä-sinä, kohtaaminen, dialogisuus-monologisuus, toiseus Martin Buber (1878-1965) Hans Georg Gadamer (1900-2002) aito ymmärtäminen  toisen kohtaaminen horisonttien sulautuminen  uusi ymmärrys yhteydessä toiseen Oman perspektiivin rajoittaminen, itsen unohtaminen, itsen kuunteleminen, hiljaisuus Kehollisuus Tahdikkuus Käytännöllinen viisaus 18.5.2018nimi ja pvm

Jos meidän oletettaisiin puhuvan enemmän kuin kuuntelevan, olisi meillä kaksi suuta ja yksi korva. Mark Twain 18.5.2018nimi ja pvm