Miten hindulaisuus lännessä eroaa hindulaisuudesta Intiassa? Uskonnondidaktiikan yliopistonlehtori, dos. Jyri Komulainen Suomen Uskonnonopettajien liiton talvipäivät 31.1.2009
Intialaisten perinteiden moninaisuus Ei yhtä ’hindulaisuutta’ vaan hindulaisten perinteiden moninaisuus: Sampradayat: Shaivat, Shaktat, Vaishnavat ym. Paikalliset traditiot ”Householder” -traditiot vs. maailmasta luopuvat askeetit Filosofisten käsitysten moninaisuus (esim. kuusi klassista koulukuntaa) Hindulaisuus ulkopuolisten antama käsite
Mikä yhdistää hindulaisuutta Intiassa? Monet kouluopetuksesta tutut kategorisoinnit alunperin tekstuaalisia yrityksiä luoda yhtenäisyyttä: Brahma, Vishnu, Shiva –kolminaisuus Yläkastisen neljä elämänvaihetta Paikalliset jumalat samaistettu yleisintialaisiin suuriin jumaliin , esim. Shree Venkateshvara (Tirupati) = Vishnu Moderni hindutva-liike yrittänyt luoda yhtenäisen hindu-rintaman
Uushindulaisuuden historiallinen tausta Ramakrishna (1836-1886): Bengalilainen mystikko: Kalin palvonta, tantrismi, uskonnolliset eksperimentit ”kaikki uskonnot vievät samaan päämäärään” Swami Vivekananda (1863-1902): muodosti opettajansa Ramakrishnan kokemusten perusteella teologisen mallin ja organisoi Ramakrishna Mission puhui Chicagon uskontoparlamentissa 1893 ja matkusti Pohjois-Amerikassa, Euroopassa sekä Intiassa: hindulaisen mission alku Ks. Jyri Komulainen: Guru Jeesus: Tutkielmia hindulaisuudesta ja kristinuskosta, STKS, 2006.
Vivekanandan luomus: Hindulaisuus maailmanuskontona advaita vedanta: atmanin ja brahmanin samuus (vrt. populaarin hindulaisuuden teismi) hindulaisuuden suvaitsevaisuus kokemus uskonnollisen universalismin perustana spirituaalinen Intia vs. materialistinen länsi hyväntekeväisyys osaksi uushindulaisuutta
Vivekanandan jälkeinen kehitys Sarvepalli Radhakrishnan (1888-1975): Advaitan vedantan samastaminen hindulaisuuden olemukseksi Mahatma Gandhi (1869-1948) vahvisti käsitystä hindulaisuudesta ”väkivallattomana” ja ”suvaitsevaisena” esim. kouluopetuksessa kuvattu hindu-traditiot uushindulaisuuden suodattamana
Miten tulisi nähdä hindulaisuus? Postkolonialistinen tutkimus oikaissut historiallisesti rakentunutta, yksipuolista käsitystä hindulaisuudesta Hindulaisuuden monikasvoisuus: Intialainen hindulaisuus ja sen monet kerrostumat Uushindulainen filosofia Hindulaistaustaiset uudet uskonnolliset liikkeet (esim. Äiti Amma yhdistää bhaktia ja advaitaa, ISKCON edustaa taas traditionaalista gaudiya vaishnavismia) Jooga sekä muut hindulaisperäiset ainekset aikamme uskontokentässä
Miten tulisi opettaa hindulaisuutta? Uskonnollisten ilmiöitten moni-ilmeisyys sekä kuvausten historiallinen rakentuminen tiedostettava Irti yksipuolisista kuvauksista, esim. atman = brahman (”yksilösielu sulautuu maailmansieluun”) Havainnoitavan materiaalinen didaktinen voima (ei tule painottaa filosofiaa)