Kie Toisen kotimaisen kielen kokeen suullinen osio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Persoonapronominit.
Advertisements

Prepositiot ajanilmauksissa
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Titta mamma! Jag hörde något!! Lyckligtvis är jägaren Åsa här.. Titta mamma! Jag hörde något!! Lyckligtvis är jägaren Åsa här..
PERSOONAPRONOMINIT.
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
EPÄSUORA KYSYMYSLAUSE
SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Palaute ”Min mobiltelefon” 5411_H07 TFM Puhelin = en mobil, en telefon, en mobiltelefon, en smarttelefon Nykyinen = nuvarande (tpm) Aikaisempi = tidigare,
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
REL.SL övning SOM = joka, jotka Minulla on luento, joka on mielenkiintoinen (föreläsning) Jag har en föreläsning som är intressant Annalla on työ, joka.
APUVERBIT JA APUVERBIEN KALTAISET VERBIT. Käännä ja taivuta. 1. osata, voida______ ______ ______ ______ 2. saada______ ______ ______ ______ 3. haluta______.
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Geometria MATEMATIIKKAA 3 A © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Kuulumiskierros Toimintaa Itsensä virittäminen ennen ryhmätilannetta Kotitehtävän läpikäynti Tulevaisuustyöskentely.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
APUVERBIT TRÄNA GENOM ATT ÖVERSÄTTA. Minun pitää mennä kirkkoon. Jag bör gå till/in i kyrkan. Minun pitäisi istua hiljaa. Jag borde sitta stilla/tyst.
VERB Rosenberg – VT2016. Ordklasser Tempus INFINITIIVI On verbin perusmuoto. Usein vaatii virkkeessä eteensä ”att” –infinitiivimerkin. PREESENS Ilmaisee.
Som (joka, jotka) -viittaa edellä olevaan sanaan Esim. :Lasse har en bil som är billig och bra. (Lassella on auto, joka on halpa ja hyvä.) Han har vänner.
Indefiniittipronominit
Tarinat – ru, ku, ue/ET, hi Aloitus yhteinen esittelypp, mitä kaikkea tarinat voivat olla. Esitetään viikolla 2. Ope kerää ideat oppilailta. Vko 3. Kokoa.
Tuotteen dokumentointi
Relatiivilause.
Persoonapronominit.
Pronominit.
Apuverbit.
Oppimispäiväkirja (PPT)
Interrogatiivipronominit
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Epäsuora kysymyslause
Vi kommunicerar om landskapet
Konditionaali.
Att visa vägen Tien neuvominen
oppikirjana Magnet , kurs 3 (WSOY)käytetyt kirjat sähköinen materiaali
ASIANTUNTIJAESITYKSEN LAATIMINEN
SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Sanajärjestys.
Digitaalinen vapaa sivistystyö -selvityksen havaintoja
Digitaalinen vapaa sivistystyö -selvityksen havaintoja
OPPIMAAN OPPIMINEN (1.vsk).
Epäsuora kysymyslause
OHJEITA TUTKIELMAN ESITTELYYN AC-ISTUNNOSSA
Koulutusesityksen otsikko
Harjoituskurssiesityksen otsikko
Interrogatiivipronominit
Kielitietoisuus.
Kokeeseen vastaaminen
PowerPointin tekeminen
Infinitiivi ATT GÖRA något lätt som en plätt!!!.
Vi kommunicerar om landskapet
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Miten pidän hyvän esitelmän
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Adjektiivin vertailu.
Persoonapronominit.
Terveiset Yö-ryhmästä
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Power Point -karaoke Power point –karaoke on menetelmä, jota voi käyttää nopeamman tai pidemmän kaavan mukaan. Menetelmä toimii erityisen hyvin tilaisuuden.
Relatiivilause.
Metallurgian seminaari
Powerpoint-esitelmä Valitse omaan alaasi liittyvä aihe ja valmistele esitelmä Powerpointilla.
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Epäsuora kysymyslause
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
Kulttuurishokki ja henkilökohtainen hyvinvointi
Luonnontiedeaiheinen projekti
Päälauseen sanajärjestys
Esityksen transkriptio:

Kie-98.5002 Toisen kotimaisen kielen kokeen suullinen osio esitys 6-8 min/ opiskelija + ryhmäkeskustelu ~ 7 min den 5 maj 2018 Språkcentret/EK

valitse omaa alaasi sivuava aihe Esitys valitse omaa alaasi sivuava aihe valitse aihe, josta kaikki pystyvät keskustelemaan 5-7min./opiskelija esitelmänpitäjä valmistaa etukäteen kysymyksiä esityksensä aiheesta → keskustelu 5-7 min. kokeen arvostelu 50 % esitys ja 50 % keskusteluihin osallistuminen den 5 maj 2018 Språkcentret/EK

Esityksen diat selkeä rakenne vain avainsanoja, ei kokonaisia virkkeitä fonttikoko 22-28 5-7 riviä/ sivu väri - vaaleat värit eivät näy tekstiä vaikea nähdä tummaa taustaa vasten den 5 maj 2018 Språkcentret/EK

Sanontoja aloitukseen - ks. Seuraava dia Esittele itsesi sekä aiheesi Johdanto Sanontoja aloitukseen - ks. Seuraava dia Esittele itsesi sekä aiheesi Miksi tämä aihe? Herätä mielenkiinto! Kuvat kertovat usein pelkkiä sanoja enemmän! Kerro, mitä aiot sanoa! den 5 maj 2018 Språkcentret/EK

Sanontoja aloitukseen Jag kommer att berätta för er om ... Aion kertoa teille …   Mitt ämne i dag är ...        Aiheeni tänään on…                         Temat för min presentation är … Esitykseni aihe on… Har ni någonsin tänkt på ...? Oletko koskaan miettinyt…? Har ni hört talas om ...? Oletteko kuulleet puhuttavan…? Jag inleder/börjar min presentation med att… Aloitan esitykseni… Jag ska börja/inleda med att… Aloitan… Först kommer jag att… Ensin aion… Jag har delat in mitt föredrag i tre delar ...  Olen jakanut esitelmäni kolmeen osaan        Sedan övergår jag till ...   Sitten siirryn…  På slutet har ni möjlighet att ställa frågor.  Lopuksi teillä on mahdollisuus esittää kysymyksiä.   den 5 maj 2018 Språkcentret/EK

Kerro valitsemastasi aiheesta! Itse esitys Kerro valitsemastasi aiheesta! - Esitä asiasi selkeästi, älä käytä alasi sellaista erityssanastoa, jonka tiedät olevan yleisöllesi vierasta. - Selitä mahdolliset erikoistermit esityksesi alussa, voit myös laatia erillisen, ryhmälle jaettavan sanaston. Kerro yleisölle! ei paperista lukua, muistilappu saa olla Havainnollista kuvin, kaavioin, taulukoin! - ks. seuraava dia Ota rauhallisesti – selvität tämän varmasti! den 5 maj 2018 Språkcentret/EK

Selosta esittämiesi kuvien sisältö. Alla sanontoja:          Lägg särskilt/speciellt märke till att ...  Huomaa erityisesti, että…   Särskilt intressant här är att ...        Erityisen kiinnostavaa tässä on, että.. Till höger/vänster/ här uppe/ nere/ i mitten ser ni … Oikealla/vasemmalla/ylhäällä/alhaalla/keskellä näette… Den största procentandelen … Suurin prosenttiosuus… Som ni kan se framgår det av tabellen att … Taulukosta ilmenee, kuten voitte nähdä… Här har vi ett diagram som illustrerar att … Tässä on diagrammi, joka kuvaa… Följande figur visar hur ... Seuraava kuvio osoittaa… -ks. myös kurssimonisteesta ” Tabell och diagram” den 5 maj 2018 Språkcentret/EK

Tee lyhyt yhteenveto! ” Sulje säkki!” Lopetus Tee lyhyt yhteenveto! ” Sulje säkki!” Ei äkillistä lopetusta ”Det var det.” ”Det var allt.” Lopeta vain kerran! Loppusanat - ks. seuraava dia den 5 maj 2018 Språkcentret/EK

Esityksen lopuksi: Till slut skulle jag vilja.. Lopuksi haluaisin… Avslutningsvis kan vi konstatera att… Lopuksi voimme todeta… Jag ska sluta med (att) … Lopetan… Till sist ska jag … Lopuksi… Tacka för den uppmärksamhet du har fått: Tack! Tack för ert intresse/er uppmärksamhet. Kiitos mielenkiinnostanne  ~ Kiitos ajastanne. Har ni frågor, så svarar jag gärna.  Jos teillä on kysymyksiä, vastaan mielelläni.                                                   keskustelu den 5 maj 2018 Språkcentret/EK

Sana on vapaa! Esityksen pitäjä on valmistellut keskustelukysymyksiä obs! toimii puheenjohtajana tänka tycka tro pitää huolen, että kaikki osallistuvat aktiivisesti mena innebära betyda Vad är din åsikt om …? Mitä mieltä olet…? åsikt Vad tycker ni …. ? Hur skulle ni….. Vad menar du? Mitä tarkoitat? Vad kunde det innebära, vad tror ni? Mitä se voisi merkitä, mitä luulette? Mahdollinen yleisön kritiikki: Ja, det var bra att du tog upp just det... ´Hyvä, että otit juuri tuon esille…´ Ja, jag förstår att man kan se det så ... ´Ymmärrän, että asian voi nähda niin…´ Ja, jag förstår vad du menar / din tanke ... ´Ymmärrän, mitä tarkoitat / ajatuksesi…´ den 5 maj 2018 Språkcentret/EK