Ristiinvalidointi ja bootstrap-menetelmä kotitehtävän 14 ratkaisu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ristiinvalidointi ja bootstrap-menetelmä
Advertisements

S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Esitelmä 11 – Tuomas Nummelin Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Lokaalit uskottavuusmenetelmät.
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Ohjaamaton oppiminen– Heikki Vesterinen Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Ohjaamaton.
KINE 2015 Luopumisosaaminen Sirkku Blinnikka
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Esitelmä # - Esitelmöijän nimi Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Esitelmä 3.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
Toinen harjoitustyö Sokkelon ratkaiseminen oikean käden säännöllä.
Toimintakykytiedon rakenne – ICF ja mittarien tietomalli Matti Mäkelä ICF ja toimintakykymittarien rakenne / Matti Mäkelä1.
Joukkueen pelisäännöt FC KasiYsi P05 päivitetty
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Filosofian ja ET:n kysymystyypit
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä.
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
The 9 block vision processing model
Lineaariset regressiomenetelmät
Infoa tutoropettajille
VaR-mallien toimivuuden testaus historian avulla (backtesting)
OKM:N HALLINNONALALLE
Korkeakoulukirjastojen tulokset
Tiedeprojektin otsikko
Opeka-kyselyn tulokset
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Taidesampo päivitys v taiteen tuntemus - kulttuurinen osaaminen.
AI8 Muistiinpanot Ma
Tentti.
Palveleminen “klubin konsulttina”
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Pohdiskeleva ajattelu ja tasapainotarkennukset Kotitehtävän ratkaisu
Liikesaksan perusteet I
Kotitehtävä 3 Testaa Matlabin ksdensity- funktiota jostakin todennäköisyysjakaumasta generoidulle100 pisteen otokselle (kts esimerkkiä funktion dokumentaatiosta).
Ryhmätehtävä 1.2 Katsomusopetuksen mallit
Opiskeluoikeuden ylläpito Opiskelijoiden tuki ja ohjaus
Työpaja 3 Sähköinen YO-koe.
Tieteellisen tekstin peruselementit
Differentiaaliyhtälöt
Kommunismi - Piia Koivula.
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Ekaluokalle 2017.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Osatyökykyisenä työssä ja työhön – tukea ja ratkaisuja
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
Aaltonen Petteri Laine Risto Nuutinen Ossi
Suomi 4B 2. luento Jee!.
Hypotenuusa Muistathan, että hypotenuusa on suorakulmaisessa kolmiossa
SASTAMALAN SEURAKUNNAN TALOUSARVIO 2017
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Syöpäilmoitus sähköisesti
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
TEKSTIOPPI s
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
KVANTISOINTIKOHINA JA AWGN-KOHINAN vaikutus PULSSIKOODIMODULAATIOSSA
Tee sitä mitä rakastat.
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Otsikko ja kuva -asettelu
Aalto-yliopisto Patentit 2018
PaikkaOppi beta Lyhyt johdatus käyttöön.
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Käyttöoikeusyksiköitä koskevat tuotteet ovat seuraavat:
Otsikon asettelu alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
= = 62 9 ∙ 7 - 1= 62 8 ∙ = 62 (3 + 5) ∙ 6 = : 2 ∙ (15 – 7) = ∙ = 48 7 ∙ : 3 = 48 ( ) : 3 +
Keskipalkan muutos, kaikki
Massaviestinnän toimintatavan automatisointi
Esityksen transkriptio:

Ristiinvalidointi ja bootstrap-menetelmä kotitehtävän 14 ratkaisu 2.11.2010

Kotitehtävä: Kirjan tehtävä 7.10 Kaksi luokkaa, N havaintoa, p bin. selittäjää jotka riippumattomia luokkamuuttujista Luokittelijana jokin p selittäjästä Jos p riittävän suuri, löydetään selittäjä joka luokittelee koko aineiston täydellisesti Tällöin myös ristiinvalidoinnin validointiaineisto luokitellaan täydellisesti Seuraako tästä, että ristiinvalidoinnilla laskettu ennustevirhe on 0, eikä ristiinvalidointia voida käyttää? Saa simuloida jos haluaa, voi myös päätellä ja perustella Osittain valmis MATLAB-koodi es14.m

Esimerkin kuvaus Aineisto koostuu p selittäjästä Kaksi luokkaa Selittäjät Bernoulli(0.5) - jakautuneita binäärimuuttujia Jokaisesta selittäjästä N havaintoa k-kertainen ristiinvalidointi Validointiin M havaintoa Opetukseen N-M havaintoa

MATLAB-koodin täydennys % valitaan paras selittäjä % **************** idx_min=find(err_p==min(err_p)); idx_x_best=idx_min(randi(length(idx_min))); Paras selittäjä ei ole aina yksikäsitteinen, joten voidaan valita esim. satunnaisesti

Laatikkokuvio ristiinvalidointivirheestä

Selitys paras selittäjä Paras selittäjä valitaan 1 2 ... i p -1 p . Paras selittäjä valitaan opetusaineiston perusteella Opetus, N-M havaintoa Validointiaineisto on kuitenkin täysin riippumaton opetus- aineistosta Joten paras selittäjä ennustaa odotusarvoisesti validointiaineistoa ristiinvalidointi- virheellä 0.5! Validointi, M havaintoa