Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Suomen koulutusjärjestelmä
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Projektiryhmän aloituskokous Pj. Merja Saarela
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
ELMO2009 – AIKATAULU JA VASTUUT - SUUNNITELMA Juha KnuuttilaELMO2009 Sivu 1 Benchmarking Pilottiopintojaksot: valinta ja suunnittelutyö.
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Erikoistumisopintolautakunta Ilkka Virtanen KKA Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Raportti Korkeakoulujen arviointineuvostolle.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
KSHJ & KOULUTUSTARJONTA Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä Pia Penttinen, Hakijapalvelut.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutuksen ja ylempien AMK-tutkintojen yhteishaku Outi Kivipelto
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
W w w. h a m k. f i mi SELVITYS: KANTA-HÄMEEN OSAAMISTARPEET JA KILPAILUKYKYTEKIJÄT V Ylermi-hanke (Ylemmän korkeakoulutuksen osaamisrakenteen.
TIPTOP-projektin kartoituksen vaihe korkeakoulujen tietomallin muutostarpeiden osalta Petri Heinonen Juha-Pekka Pihlajakoski Lauri Stigell Opi-Synergia.
Opossum-projekti ja tiedotus
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
OTTO-projekti tilaajapalveri
Aikuiskoulutuksen yhteishaku syksyllä 2007 alkavan aikuiskoulutuksen opiskelijavalinta yhteishaun avulla – tutkintoon johtava aikuiskoulutus – ylempään.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Musiikin koulutusseminaari - valtakunnallinen koulutusrakenne ja työnjako Maija Innola Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto.
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
ONKO SUKUPUOLELLA MERKITYSTÄ TYÖELÄMÄSSÄ? Korkeakoulututkinnon suorittaneiden naisten ja miesten työelämään sijoittuminen Päivi Vuorinen AMK-tutkimuspäivät.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Yhteistyö kokonaisarkkitehtuurityön teknologiatasolla RAKETTI-päätösseminaari Tommi Kangasaho, Päijät-Hämeen koulutuskonserni -kuntayhtymä.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Opinto-ohjaajien ja ohjaustoimijoiden tiedotuspäivä Korkeakoulujen yhteishaku ja valintaperusteet
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö 2013 Reijo Ailasmaa.
Sosiaalialan amk-dialogi ja tehtävärakenteet
Aluehallintovirastojen hallinnollisten tehtävien kokoaminen HALKO-projekti Tilannekatsaus
-projektin koordinaatio Jenni Wessman, Peppi Saikku
Lukukausimaksuihin liittyvä
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Hilkka Kousa Tilastopäällikkö
OKM:N JA TILASTOKESKUKSEN TIEDONKERUUT VIRTA-OPINTOTIETOPALVELUSTA 2016 Helena Majamäki KOTA-seminaari.
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Opintopolku-palaveri
Opetus-, koulutus- ja varhaiskasvatussanaston tilannekatsaus, 16. 6
Savonia-ammattikorkeakoulu
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Kuntainfo Ajankohtaista monialaisten palvelujen kehittämisestä
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Talous- ja henkilöstöhallinnon ja ICT-palvelukeskusten perustaminen
Selvityksen aikataulu ja alustava työsuunnitelma sekä organisointi
Koulutuksen tutkimuslaitos
Osaamisella soteen! TEHY
Esityksen transkriptio:

Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.

OKMn sopimukseen kirjattua ” Ammattikorkeakoulu arvioi vuoden 2017 loppuun mennessä yhdessä muiden sosionomi (AMK) tutkintonimikkeeseen johtavaa koulutusta antavien ammattikorkeakoulujen kanssa sosiaalialan koulutusta siten, että syntyy nykyistä vahvempia yksiköitä työelämän tarpeita vastaavasti. Lastentarhanopettajien koulutusmääriä on sovittu lisättäväksi yliopistoissa.”

Arene rehtorikokouksessaan päättänyt selvitysprojektista, jonka tavoitteena on: Kartoittaa ammattikorkeakoulujen sosiaalialan koulutusvastuiden profiililien sisältö hyödyntämällä sosiaali-alan työsisältöjä (Helminen, 2017; julkaisussa toim. T. Kukkonen). Kartoitus koskee ammattikorkeakoulututkintoja, ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja, elinikäisen oppimisen tulevaisuutta mm. erikoistumisopintoja. Ammatillisten erikoistumisalojen/profiilien kytkentä ammattikorkeakoulujen painoaloihin. Esittää tilannekuva ammattikorkeakoulujen sosiaalialan tutkintojen kehityksestä ja työllistymisestä vuosina 2013- 2016 tilastoaineistoon perustuen (Vipunen) mahdollinen yhteys ammattikorkeakoulun painoaloihin ja SOTE- alueisiin.

3. Laatia näkemys siitä, mitä vaatimuksia SOTE- uudistus tuo ammattikorkeakoulujen sosiaali-alan koulutukselle ja miten koulutus siihen vastaa vuonna 2025? Mitä uutta ammattikorkeakoulujen sosiaalialan koulutus tuo SOTE- uudistukseen?

Mitä sovittu tehtävän Arene ottanut vastuuta projektista, jolla vastataan ministeriön kanssa sopimukseen kirjattuun tavoitteeseen. Asiaa työstetty ja selvitysprojektista päätetty Arenen rehtorikokouksessa 2.3.2017 ja Arenen koulutusvaliokunnassa Selvitys toteutetaan osana Arenen koulutusvaliokunnan toimintaa. Projektiryhmä: Koulutusvaliokunnan pj. rehtori Mervi Vidgren, SOTELIKA verkoston pj. vararehtori Päivi Karttunen, Arenen toimistosta Riitta Rissanen ja Juha Viitasaari

Projektin vaiheet Selvityksen aloitus ja työsuunnitelman hyväksyminen. Arene 2.3.2017 2. Tausta-aineiston hankinta ja tilastoaineiston kokoaminen huhtikuu 2017 Muu selvityksen aineisto: Sosiaalialan verkostopäivät 6-7.4.2017 – tulevaisuusorientaatio - >kootaan myös aineistoa selvitykseen

3. Kysely ammattikorkeakouluille huhtikuussa 2017 Kyselyä työstetty yhdessä projektiryhmän, sosiaalialan työvaliokunnan, sosiaalialan johtajaverkoston ja OKMn kanssa. Kysely lähtee ammattikorkeakouluille 12.4.2017 4. Asiantuntijahaastattelut (Vidgren, Karttunen, Rissanen) -> toukokuun alkuun mennessä

5. Projektin etenemisen esittely Arenen kokouksessa 27. 4 6 5. Projektin etenemisen esittely Arenen kokouksessa 27.4 6. Raportin koostaminen toukokuu 2017 (Projektiryhmä) 7. Alustavien tulosten käsittely 15.-16.6.2017 Arenen kesäkokouksessa. Kommentit ammattikorkeakouluista kesäkuun aikana. 8. Selvitys valmis 24.8.2017 ja esittely Arenen kokouksessa.

Kiitos! Päivi Karttunen Paivi.karttunen@tamk.fi