9. Havaintojen lainalaisuuksia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muistiinpanojen tekeminen
Advertisements

Fysiikan ja kemian perusteet ja pedagogiikka Kari Sormunen Kevät 2012
-ilman valoa ei ole värejä.
Tilkkuilijan värit Saana Karlsson.
Tervetuloa kanssani keväiseen metsään!
Pelkistäminen Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun
Heijastuminen ja taittuminen
3. Hajuaisti Aistiva elin hajuepiteeli nenäontelon takaosassa.
Mitä tehdään? Tavoitteena on vaikeiden sanojen selittäminen omin sanoin ja kuvin, mahdollisimman selkeästi.
Valosta 1.
Kappale 14 Näköaisti on ihmisen tärkein aisti.
Lyhyt oppimäärä väriopista ja suunnittelusta
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty II Mekanistinen fysiologia ja representaatiot Timo Kaitaro, II periodi,
Ystävä hyvä kuulespa tätä…
HOITO JA HUOLENPITO pääsivulle Palaa takaisin Versolaan! SISÄLLYS
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Valo ja ääni Valon ominaisuuksia heijastuminen värit taittuminen
2 SÄTEILYÄ JA AINETTA KUVATAAN USEILLA MALLEILLA
8. kurssikerta Työt ja DTVEE 22.
Lapsen toiminnallisen näön tutkiminen
Tiedonkäsittelyn biologinen perusta
PILKKU.
Mediapsykologia Mitä ihmiset tekevät medialla ja mitä media tekee ihmisille? Rakentuu monen eri tieteenalan perustalle: psykologia, journalistiikka, retoriikka,
Kirjallisuuden lajeja
Kuusela: Tietoaika Lähde: Kuusela 2000: 57.
Kognitiivinen psykologia tutkii
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
Tulkinnan perusteita Fysiologiset perusteet
Pitkät sekunnit JH, MJ, EM & SK Lauantaiyön. Mitä tulee huomioida? Valotusaika Aukko ISO Tuki/seuranta.
Dokumenttien käsittely ja tietoverkot Excelin perusteet — työkirjan osat ja solujen muotoileminen.
A-vitamiini ja näkeminen
3D –animaatio ja simulaatio
KU1 / Akryylimaalaus ”KATSE”
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Mieli voi sairastua, niin kuin kehokin Erilaisia mielenterveysongelmia voi esiintyä kaiken ikäisillä Tilapäinen oire saattaa olla terveen mielen reaktio.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
SILMÄ. NÄKEMINEN Valonsäteet tulevat silmään silmämunan etuosassa olevan kirkkaan, kaarevan sarveiskalvon läpi ja taittuvat siellä. Menevät mykiön läpi.
Ihmisen tiedonkäsittelyn perusteet
Määrällinen tutkimus.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
HAVAITSEMINEN.
Reformaatio ja pyhäkoulu
VÄRI.
HAVAITSEMINEN.
Hermosolun rakenne ja toiminta
A-vitamiini ja näkeminen
tunteet ja kehityspsykologia
15.Sukupuolikromosomien perintötekijät
S Teht. 4 Motoriikka – otsalohko Näkö – takaraivolohko
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
Havaitseminen havainnon rakentuminen:
AISTIT *tehtävä: välittää tietoa ympäristöstä sopeu-
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Intro oyxLv64 3D-grafiikka, hahmo Intro oyxLv64.
Pisara 4 Ympäristö- ja luonnontieto
Tervetuloa JOULUjuhlaan!.
Näköaisti Ihmisellä ns. kamerasilmä => kuva heijastuu verkkokalvolle ylösalaisin (tarkka + kehittynyt silmätyyppi)
Tilavaikutelman luominen väreillä
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
(ja sen kaverit) Särmä s. 313
9. Oppimisen psykologinen perusta
6. Havaitseminen.
10. Ajattelu.
Kognitiivis-konstruktivistiset teoriat
Suomen verotus selkokielellä
Tilavaikutelman luominen väreillä
Laula sieluni mun, sieluni mun,
Esityksen transkriptio:

9. Havaintojen lainalaisuuksia http://www.dailymotion.com/video/x1fy5bt_liikkeen-havaitseminen_school

Mitä näet kuvassa?

Havaitseminen on joko Ärsykelähtöistä (ei aiempaa kokemusta) Skeemalähtöistä (jokin vihje kohteessa aktivoi sisäisen mallin) Ulrich Neisserin havaintokehä, ks. moniste

Väärin kuultuja laulunsanoja: Enkelit lentää sun muniin ja tekee sinusta nauriin. Enkelit lentää sun uniin ja tekee sinusta kauniin. Kiersit verilammikot ja arvaan ettet murehdi tätä eroa. Kiersit vesilammikot ja arvaan ettet murehdi tätä eroa. Hei beibi, anna mulle pizzaa. Hei beibi, anna mulle piiskaa. (Kursivoidut väärin kuultuja.)

Tehtävä: a)Miksi ihminen kuulee sanat helposti väärin? b)Miksi laulun sanojen tietäminen (esim. näkeminen paperilla) muuttaa kuulohavainnon?

Tehtävämoniste…

Havaintolait Säännönmukaisuuksia, joiden perusteella ilmiöiden havaitseminen helpottuu (esim. erotetaan hahmo taustastaan) Mm. yhteisen liikkeen laki, tuttuuden laki, samankaltaisuuden laki, hyvän muodon laki Ks. Edellä oleva moniste

Etäisyyden havaitseminen Konstanssi eli pysyvyys väri, muoto, ääni, koko Edellytyksenä havaitsemisen sujuvuudelle Syvyysvihjeet monokulaariset binokulaariset

VÄRIT värin havaitseminen fysiologis-psykologis-kulttuurinen tapahtuma fysiologia: silmän verkkokalvon ja aivojen yhteistyö kolmiväriteoria: tappisolujen reseptorit reagoivat valon taajuuksiin vastakkaisväriteoria: värejä katsoessamme niiden vastaväriin erikoistuneiden solujen toiminta estyy  jälkikuva seurausta solujen ”vahingon takaisin ottamisesta” värisokeus: tiettyyn valontaajuuteen erikoistuneet tappisolut eivät toimi normaalisti

… - psykologia: värin kokemisen elämyksellisyys: varoitus- ja huomiovärit, muotivärit lempi- ja inhokkivärit synestesia: numeroiden, sointujen tms. näkeminen väreinä - kulttuuri: värien symbolinen merkitys (esim. uskonnolliset värit, rituaaliset värit)

Optisia harhoja

ILLUUSIOT ärsykekuvion suhteista syntyvä virhetulkinta saatua tietoa käsitellään * tiedon vertaaminen entiseen tietoon * kuvion suhteet (esim. muoto, kulmat) ja osien väliset yhteydet vihjeinä  tieto ei auta näkemään oikein  havaitseminen automaattista!

Muita mielenkiintoisia videoita… http://www.dailymotion.com/video/x1f8zr5_varien-havainnointi-osa-1_school http://www.dailymotion.com/video/x1f9aja_projekti-varien-havainnointi-osa-2_school