Oppimisanalytiikka ja suostumusten hallinta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Anna Johansson, Aalto-yliopisto & Laura Karppinen, Helsingin yliopisto
Advertisements

Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Elintarvikehuoneiston rekisteröinti
Asunnon vuokraaminen:
Tietoturvallisuus osa 6
Ohjeistus työntekijätiedoista
KÄYTTÄJÄTIETOJEN HALLINNOINTI HUOMISEN PALVELUISSA – KOKONAISUUDISTUS EU:N TIETOSUOJALAINSÄÄDÄNNÖSSÄ TERHO NEVASALO.
EVA 2010 ”Säädösten muutoksia tarvitaan etenkin tietoon (tietosuojasäännökset) ja julkisen vallan suoritteisiin (maksuperustelaki) kohdistuvan lainsäädännön.
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Tutkijan identifiointi –seminaari Kommentteja Eeva Rantala |
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
Opintotietojen tietosuojakäytänteet ja niiden kehittäminen Paula Merikko & Antti Mäki
Teknologiasopimukset ja tietosuojakysymykset
Palveluiden käyttäjien oikeudet tietoihinsa “Anonyymin identiteetin ongelma” Tapani Tarvainen Electronic Frontier Finland ry.
H5 TIETOTURVA NETISSÄ JANI BJÖRKBACKA MYHOKO15A. YLEISTÄ TIETOTURVASTA Tietoturva tarkoittaa tietojen, palvelujen, järjestelmien ja tietoliikenteen suojaamista.
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
Maahanmuutto-direktiivien implementointi ja sosiaaliturva
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
TIETOSUOJA-ASETUS JA KIRJASTOT, YLEISTEN KIRJASTOJEN NÄKÖKULMA
EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja VIRTA Valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä Immo Aakkula Hallitusneuvos, OKM.
C-363/08 Slanina C-347/12 Wiering
Lupakäytännöt tietojen luovutukseen VIRTA-julkaisutietopalvelusta
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Tietoturva internetissä
YSR Mikael af Hällström
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Tietoturva käsitteenä
KANSALAISKUULEMINEN PASI TURUNEN
TIETOTURVALLISUUS.
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
ALUEELLINEN TIETOIMITUS
Perusopetuksen maksuttomuuden lainsäädännöllinen perusta
Tutkimustietovaranto ja tutkimustietovirrat
Mikä on elämänkatsomus?
Tietosuoja-asetuksen vaikutus ammattilaisten työhön verkossa
Sisäänrakennettu ja oletusarvoinen tietosuoja sekä JHKA
EU:n TIETOSUOJA (GDPR)
HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELY
Yhdistykset ja tietosuoja-asetus – mikä muuttuu?
Kelpoisuuslain nojalla annetut valtioneuvoston asetukset
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Tietosuoja-asiat rekisterinpidossa
Oikeudenkäynti Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa
ja Tietosuojaa neuvojille Hanna Westinen, tietosuojavastaava (Esityksessä hyödynnetty osittain Eviran tietosuojavastaavan Kristiina.
GDPR:n hyvää syksyn alkua
Tietosuoja EU:n tietosuoja-asetuksen siirtymäaika päättyy
Suomen Painonnostoliiitto ry Tietosuojaohje seuroille 2018
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
<Hankkeen nimi>
EUROOPAN UNIONI JA EUROOPPALAISUUS
Kehittämishankkeista Virtaa ja Synergiaa
Tuotesuunnittelu ja tietosuoja-asetus OTK Maria Rehbinder
EU:n tietosuoja-asetus (GDPR)
Esittäjän nimi ja päivämäärä
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Kooste työpajan kysymyksista
Siun soten päihdeohjelma
HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELYSTÄ
REKISTERINPITÄJÄN VELVOLLISUUDET
EU:n tietosuoja-asetus GDPR (General data protection regulation)
HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELY
Henkilötietojen käsitteleminen VIRTA-tietovarannossa
Esityksen transkriptio:

Oppimisanalytiikka ja suostumusten hallinta

Taustaa EU:n tietosuojauudistuksella viitataan a) yleiseen tietosuoja-asetukseen sekä b) direktiiviin lainvalvontatarkoituksessa käsiteltyjen henkilötietojen suojaan Tässä esityksessä keskitytään yleiseen tietosuoja-asetukseen Tietosuoja-asetus korvaa direktiivin 95/46/EY (EU:n tietosuojadirektiivi) Aiempi henkilötietodirektiivi (1995) koettu osittain vanhentuneeksi ja tarvetta ajantasaisemmalle tavoiteasetteluun jäsenvaltioiden tietosuojan toteuttamisessa.

Tiedon keräämisen perusteet Henkilötietojen käsittelylle on aina oltava laissa säädetty käsittelyn oikeusperuste (6. artikla Rekisteröidyn suostumus, yhtä tai useampaa erityistä tarkoitusta varten ”Käsittely on tarpeen sellaisen sopimuksen täytäntöön panemiseksi, jossa rekisteröity on osapuolena, tai sopimuksen tekemistä edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseksi rekisteröidyn pyynnöstä; ”Käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi” ”Käsittely on tarpeen rekisteröidyn tai toisen luonnollisen henkilön elintärkeiden etujen suojaamiseksi ”Käsittely on tarpeen yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseksi”

Suostumusten edellytykset (7 artikla) Mikäli tietojen käsittely perustuu suostumukseen ”…rekisterinpitäjän on pystyttävä osoittamaan, että rekisteröity on antanut suostumuksen henkilötietojensa käsittelyyn…” ”…suostumuksen antamista koskeva pyyntö on esitettävä selvästi erillään muista asioista helposti ymmärrettävässä ja saatavilla olevassa muodossa selkeällä ja yksinkertaisella kielellä..” Oikeus peruuttaa suostumus milloin tahansa. Peruutus ei vaikuta ennen peruuttamista suoritetun käsittelyn lainmukaisuuteen. Peruuttamisen oltava yhtä helppoa kuin sen antaminen Suostumuksen vapaaehtoisuuden arviointi: onko palvelun tarjoamisenehdoksi asetettu suostumus sellaisten henkikötietojen käsittelyyn jotka eivät ole tarpeen kyseisen sopimuksen täytäntöönpanoa varten Jos tietojenkäsittely perustuu suostumukseen, rekisterinpitäjän on pystyttävä osoittamaan, että rekisteröity on antanut suostumuksen henkilötietojensa käsittelyyn. 2. Jos rekisteröity antaa suostumuksensa kirjallisessa ilmoituksessa, joka koskee m yös muita asioita, suostumuksen antamista koskeva pyyntö on esitettävä selvästi erillään muista asioista helposti ymmärrettävässä ja saatavilla olevassa muodossa selkeällä ja yksinkertaisella kielellä. Mikään tätä asetusta rikkova osa sellaisesta ilmoituksesta ei ole sitova. 3. Rekisteröidyllä on oikeus peruuttaa suostumuksensa milloin tahansa. Suostumuksen peruuttaminen ei vaikuta suostumuksen perusteella ennen sen peruuttamista suoritetun käsittelyn lainmukaisuuteen. Ennen suostumuksen antamista rekisterö idylle on ilmoitettava tästä. Suostumuksen peruuttamisen on oltava yhtä helppoa kuin sen antaminen. 4. Arvioitaessa suostumuksen vapaaehtoisuutta on otettava mahdollisimman kattavasti huomioon muun muassa se, onko palvelun tarjoamisen tai muun sopimuksen täytäntöönpanon ehdoksi asetettu suostumus sellaisten henkilötietojen käsittelyyn, jotka eivät ole tarpeen kyseisen sopimuksen täytäntöönpanoa varten

Tietoyhteiskunnan palveluihin liittyvään lapsen suostumukseen sovellettavat ehdot (8 artikla) Mikäli tietojen kerääminen perustuu yksilön suostumukseen 6 artikla 1 kohta: ” tällainen käsittely on lainmukaista vain siinä tapauksessa ja siltä osin kuin lapsen vanhempainvastuunkantaja on antanut siihen suostumuksen tai valtuutuksen.”* ”Rekisterinpitäjän on toteutettava kohtuulliset toimenpiteet tarkistaakseen tällaisissa tapauksissa, että lapsen vanhempainvastuunkantaja on antanut suostumuksen tai valtuutuksen, käytettävissä oleva teknologia huomioon ottaen.” Tämän erityissäännöksen tarkoitus on suojata lapsia painostukselta jakaa henkilötietojaan ilman täyttä ymmärrystä seurauksista. Se ei estä teinejä käyttämästä nettiä tietojen, neuvojen tai vastaavien hakemiseen. Lisäksi asetuksessa määritetään, että vanhemman vastuussa olevan henkilön suostumus ei ole välttämätön, jos on kyse suoraan lapselle tarjottavista ennaltaehkäisy- tai neuvontapalveluista ” Rekisterinpitäjän on toteutettava kohtuulliset toimenpiteet tarkistaakseen tällaisissa tapauksissa, että lapsen vanhempainvastuunkantaja on antanut suostumuksen tai valtuutuksen, käytettävissä oleva teknologia huomioon ottaen. 3. Edellä o leva 1 kohta ei vaikuta jäsenvaltioiden yleiseen sopimusoikeuteen, kuten sääntöihin, jotka koskevat sopimuksen pätevyyttä, muodostamista tai vaikutuksia suhteessa lapseen. ”

Perusopetuksen oppimisanalytiikka POL 4§ velvoittaa kuntaa järjestämään perusopetusta Henkilötiedon käsite oppimisanalytiikassa Oppimisanalytiikassa kerättävästä tiedosta ei vielä täysin yksityiskohtaista tietoa olemassa Mitkä tiedot kerätään henkilötasolla, mitkä ovat opetuksen järjestämisen osalta välttämättömiä Datan keruu, jonka perusteella palvelun tarjoaja kehittää oppimisympäristöä, onko opetuksen järjestämisen kannalta välttämätöntä? Mikä on sellaista dataa, jonka keräämiseen tarvitaan vanhempien suostumusta?

Suostumusten hallinnan tasot CASE: Koski Henkilötiedot kerätään lakiperustaisesti, palvelun suostumusten hallinnan palvelun kautta yksilö tai tätä edustava vanhempi voi antaa suostumuksia tiedon käyttöön. Käyttökohteita mm. tutkimus tai parempien palveluiden tarjoaminen tiedon perusteella Tällöin suostumusten hallinta koskee tiedon luovuttamista kolmansille osapuolille

Suostumusten hallinnan tasot CASE: Ei-lakiperusteinen tiedonkeruu Henkilötietoa halutaan kerätä esimerkiksi palvelun kehittämiseksi tai muuhun tarkoitukseen, joka ei perustu esimerkiksi opetuksen järjestämisen velvollisuuteen Tällöin palvelua käyttöön otettaessa, palveluntarjoaja lähettää suostumuspyynnön tiedon omistajalle. Tiedon omistaja hyväksyy tai hylkää suostumuspyynnön Suostumuksen jälkeen yksilöllä pääsy kerättyyn tietoon ja oikeus luovuttaa kerätty tieto kolmansille osapuolille

Suostumuksen hallinnan konseptisuunnittelua http://www.sis.uta.fi/~hv98624/mld/index2.html