Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Onko pakko leikata, mistä rahat kuntien palveluihin? Yrjö Hakanen Suomen sosiaalifoorumi
Advertisements

Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
BKT:n määrän muutos ja työttömyysaste , %
Kuntien vuoden 2015 veroprosentit
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: Kuntaliitto
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Lähde: Tilastokeskus, neljännesvuositilinpito
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Sosiaalimenot ja rahoitus 2011 Esa Arajärvi, Nina Knape
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2015 tilinpäätösarviot sekä talousarviot ja taloussuunnitelmat vuosille Toimitusjohtaja Jari Koskinen Tiedotustilaisuus.
jh/hp Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2015, mrd. € Tilinpäätösten mukaan (ennakkotieto) Alv ja muut verot 2,7 1,6 Vero ansiotuloista 18,5.
Yrittäjien lakisääteinen eläketurva – työurat, työtulot ja rahoitus Eeva Poutiainen, Juha Knuuti ja Janne Salonen.
Pohjanmaan liiton sekä Kuntaliiton maakuntatilaisuus, Vaasa Ajankohtaista kuntataloudesta Ilari Soosalu Kuntatalousyksikön johtaja.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Koonti Pohjois-Savon kuntien tilinpäätöksistä 2015 Lähde: Kysely Pohjois-Savon kunnilta, huhtikuu 2016 (ennakkotiedot)
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset v Lähde: Kysely Pohjois-Savon kunnilta, huhtikuu 2016 (ennakkotiedot)
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: VM ja ; OKM ja (Suomen Kuntaliitto )
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2015, mrd
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
Lähde: Suomen Kuntaliitto / Sanna Lehtonen
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Lähde: Suomen Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
taloussuunnitelmat vuosille
Lähde: VM Kuntaosasto ja OKM Kuntaliitto
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
ERI YRITYSMUOTOJEN VEROTUS OMISTAJAN KANNALTA
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
Pohjois-Savon kuntakohtaiset ennakolliset valtionosuuslaskelmat 2019
Sopeutumispotentiaali ja investointitarve
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Lähde: Kuntaliitto /Sanna Lehtonen
Lähde: Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Esityksen transkriptio:

Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd. € Tilinpäätösten mukaan (ennakkotieto) Rahoitus lakisääteisiin tehtäviin Valtionosuudet VALTIO verotulot 41,8 8,8 KUNNAT verotulot 22,1 29,1 1,5 Alv ja muut verot 6,5 18,9 3,3 1,7 2,9 Kiinteistövero Vero ansiotuloista Yhteisövero Vero pääomatuloista 2.5.2017

Lähde: Vuodet 2015-2016 Tilastokeskus. Vuosien 2017-2018 ennusteet VM Kuntien verotulot vuosina 2015-2018, mrd. € 1) Kuntien yhteisövero-osuuden viiden %-yksikön määräaikainen korotus päättyy vuonna 2016 2) Varhaiskasvatusmaksujen alentamisen kompensaationa kuntien verotuloja aiotaan korottaa vuodelle 2018 yhteisöveron jako-osuutta korottamalla (60 milj. €) sekä kiinteistöveroja korottamalla (25 milj. €) Lähde: Vuodet 2015-2016 Tilastokeskus. Vuosien 2017-2018 ennusteet VM

Kuntien verotulot 1990-2018, mrd Kuntien verotulot 1990-2018, mrd. € Käyvin hinnoin kuntien tilinpäätösten mukaan Lähde: Vuodet 1990-2016 Tilastokeskus. Vuosien 2017-2018 ennusteet VM 20.9.2017

Kuntien verotulot 2000-2018, mrd. € kiintein ja käyvin hinnoin 1) Deflatoitu peruspalvelujen hintaindeksillä. Lähde: Vuodet 2000 – 2016 Tilastokeskus, vuosien 2017-2018 ennusteet VM 19.9.2017 20.9.2017

Kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti 1965-2017 Aritmeettinen keskiarvo Verotettavilla tuloilla painotettu keskiarvo 17.11.2016

Tietoja kuntien tuloveroprosenteista vuosilta 2000-2017 1) Painotettu maksuunpantua kunnallisveroa vastaavilla verotettavilla tuloilla 2) Vuoden 2009 luvuissa ei ole mukana kuntaliitoksissa mukana olevia kuntia 17.11.2016

Kuntien tuloveroprosentit 1980-2017 17.11.2016

Kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti sekä tuloveroprosenttia nostaneet kunnat 1985-2017 % Kuntien lkm Keskimääräinen tuloveroprosentti Tuloveroprosenttia nostaneiden kuntien lkm (vuoden 2009 luku ei sisällä kuntaliitoksissa mukana olleita kuntia) 17.11.2016

Kuntien lukumäärät vuoden 2017 tuloveroprosentin mukaan (yhteensä 311 kuntaa) 17.11.2016

Kuntien tuloveroprosentit vuonna 2017 Keskimääräiset prosentit koko maassa: - verotettavilla tuloilla painotettu 19,91 % - aritmeettinen keskiarvo 20,67 % = maakuntakeskus 17.11.2016 Lähde: Kuntaliiton tiedustelu

Maksuunpannun kunnallisveron muodostuminen Koko maa vuonna 2015, mrd. euroa Mrd. € 124,7 124,7 Muut 12,9 Vähennykset yht. 26,1: - palkansaajan vak.maksut 5,9 - tulonhankkimisväh. 4,1 - eläketulovähennys 6,4 - ansiotulovähennys 6,2 - perusvähennys 3,1 - muut vähennykset 0,4 Eläketulot 29,4 98,5 Maksuunpantu vero = 14,94 % ansiotuloista = Efektiivinen veroaste 2015 Palkat 82,4 Vähennykset verosta -0,9 19,82 % = keskim. tulovero-% 19,5 18,6 2.5.2017

Kunnallisveroprosentti 1998-2017 % % Tuloveroprosentti (Kuntien veroprosenttien painotettu keskiarvo) Useat kunnat ovat kompensoineet vähennysten korotuksen vaikutuksen nostamalla tuloveroprosenttiaan. Vaikka nimellinen tuloveroprosentti on noussut, efektiivinen veroaste on kuitenkin jopa laskenut. Keskimääräinen efektiivinen veroaste ansiotuloista (Maksuunpannun kunnallisveron suhde ansiotuloihin) 20.9.2017

Kuntien tuloveroprosenttien muutosten vaikutus kuntien verotuloihin 2000-2017, milj. € (Keskim. tulovero-% v. 1999 17,60 ja v. 2017 19,91) Milj. € 2 319 Tulovero-%:n muutos: 0,05 0,02 0,11 0,26 0,08 0,17 0,10 0,06 0,09 0,05 0,38 0,19 0,08 0,14 0,36 0,08 0,04 0,05 %-yks. Vuosien 2000-2017 tuloveroprosenttien muutosten johdosta kunnat saavat vuonna 2017 2,3 mrd. euroa enemmän verotuloja 17.11.2016

Arvio veroperustemuutosten vaikutuksesta (netto) kunnallisveroihin 1997-2018, milj. € 3859 827 Vuosien 1997-2018 veroperustemuutosten johdosta kunnat saavat vuonna 2018 noin 3,9 mrd. euroa vähemmän verotuloja, josta kompensoimatta on yli 800 milj. euroa 20.9.2017

Vuosien 2012-20191) leikkausten vaikutus kuntien peruspalvelujen Vuosien 2012-20191) leikkausten vaikutus kuntien peruspalvelujen* valtionosuuteen, milj. € Ko. vuoden uusi valtionosuusleikkaus Aikaisempien leikkausten kumulatiivinen summa Sosiaali- ja terveystoimen maksukorotusten (40 milj. €) leikkaaminen kunnilta valtionosuutta vähentämällä. Indeksikorotusten jäädyttämisestä johtuva leikkaus Indeksisidonnaisten menojen 75 milj. euron lisäleikkaus Kiky-sopimukseen perustuva leikkaus + ”Lex Lindström” * Tämän lisäksi OKM:n valtionosuusrahoitusta on leikattu noin 400 milj. € vuosina 2012-2015. Vuosina 2016-2019 toteutettavat OKM:n leikkaukset ovat arviolta yli 220 milj. € vuoden 2019 tasolla. 19.9.2017/sl,hp

Manner-Suomen kuntien valtionosuudet 2000-2017, mrd. € 8,78 8,50 8,03 8,25 8,16 8,20 7,39 7,62 6,87 6,39 5,73 5,47 5,05 4,71 4,27 3,87 3,65 3,33 Vuonna 2017 verotulomenetysten kompensaation osuus valtionosuuksista on 34 % Valtionosuuksien keskimääräinen vuosimuutos 2000-2017 on 5,7 % Ilman verotulomenetysten kompensaatiota keskimääräinen vuosimuutos olisi 3,1 % Lähde: VM/KAO ja OKM 20.9.2017/hp

Kuntien ja kuntayhtymien verotulot ja valtionavut1) Vuosina 1985-2018 käyvin hinnoin, mrd. € 1) Valtionosuudet ja valtionavustukset Lähde: Tilastokeskus/VM 20.9.2017

Kuntien ja kuntayhtymien verotulot ja valtionavut1) Vuosina 1990-2018, kiintein hinnoin indeksoituina (1990=100) Muutos keskimäärin 1,6 %/vuosi 1,0 %/vuosi 1) Valtionosuudet ja valtionavustukset Lähde: Tilastokeskus/VM 20.9.2017

Verotuloihin (v. 2015) perustuva valtionosuuden tasaus vuonna 2017, €/as. Tasausvähennys 3) = (7 329 – 3 708,03)*38,19 % -1 383 €/as. 5 946 €/as. Laskennalliset verotulot 1)= 3 708,03 €/as. = tasausraja (100 %) Laskennalliset verotulot1) Tasaus- lisä 2) 1 393 €/as. 3 360 €/as. Lasken- nalliset verotulot1) 1 967 €/as. Manner-Suomi keskimäärin Merijärvi Kauniainen 1) Kunnan laskennallisissa verotuloissa otetaan huomioon laskennallinen kunnallisvero, kunnan osuus yhteisöveron tuotosta sekä puolet ydinvoimalaitosten laskennallisesta kiinteistöverosta. 2) Kunnan tasauslisä on 80 % tasausrajan ja kunnan laskennallisten verotulojen erotuksesta 3) Kunnan tasausvähennysprosentti tasausrajan ylimenevältä osalta on 30 + ylimenevän osan luonnollinen logaritmi.

Kuntien verotuloihin perustuva valtionosuuden tasaus vuosina 2000-2017 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 Tasauksen maksajat: Kuntien lkm 95 89 78 75 76 57 61 62 63 62 62 31 32 30 milj. € -611 -788 -672 -698 -741 -789 -808 -820 -796 -827 -844 -576 -587 -616 Tasauksen saajat: Kuntien lkm 341 327 337 325 323 275 265 258 257 242 242 270 265 265 milj. € 534 635 705 722 763 785 785 803 761 779 794 1249 1272 1331 Yhteensä: Kuntien lkm 436 416 415 400 399 332 326 320 320 304 304 301 297 295 milj. € -77 -153 33 24 22 -4 -23 -17 -35 -48 -50 673 685 715 Vuosina 1997-2001 tasausvähennyksessä 15 %:n leikkuri. Vuonna 2006 tasausvähennys laski 40 %:sta 37 %:iin. Vuonna 2006 tasausraja nostettu 90 %:sta 91,86 %:iin ja voimalaitokset yleisen kiinteistövero-%:n mukaan. Vuosina 2010-2014 tasauksien nettomäärä on palautettu kaikille kunnille asukaslukujen suhteessa valtionosuuksia lisäämällä. Vuonna 2012 kiinteistövero poistettu tasausperusteista. Vuonna 2015 tasausraja nostettu 100 %:iin. Tasauslisäys on 80 % tasausrajan ja kunnan laskennallisten verotulojen erotuksesta. Tasausvähennysprosentti = 30 + tasausrajan ylimenevän osan luonnollinen logaritmi. Ydinvoimalaitosten kiinteistöverosta puolet mukaan tasausperusteisiin. 2.5.2017 Lähde: VM/Kuntaosasto