Mitä tällä tunnilla tehdään?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempainilta koulukiusaamisesta
Advertisements

LUVALLISET POISSAOLOT
Hyvää työpäivää!.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
KIUSAAMISEN TOVERIARVIOINTI
Tunnetaidoilla talli turvalliseksi?
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
Listening comprehension
Mihin kiusaamisen muotoihin KiVa Koulu vaikuttaa?
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Aggressiontunne Luento nro 1..
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
JOKELAN YLÄKOULUN KYSELY HUOLTAJILLE Aiheena koulukiusaaminen Lukuvuosi 2012 – 2013, yhteensä 89 vastaajaa.
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
Netiketti ja nettikiusaaminen
Kuvakäsikirjoitus Jonna ja Sara. Ensimmäinen kohtaus Kohtauksen sisältö: Luokassa keskustellaan yhteisistä käyttäytymissäännöistä.  yleiskuva luokkahuoneesta.
Joutsenon koulu on KiVa-koulu
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Kouluinfo Renkomäen koulu
HILTULANLAHDEN KOULU Koulukiusaamisen käsittelymalli.
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
Opetussuunnitelma/OPS
Päättötyön esittelyohjeet
Suuttumuksen hallinta
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Nettikiusaaminen Pietiläinen, Korhonen, Saarimäki.
17. MIELIHYVÄ JA RIIPPUVUUS TERVEYSTIETO 7. Pohdi  Kirjoita lapulle TÄRKEIN sinulle mielihyvää tuottava asia  Onko mielihyvän lähde hyväksi terveydelle.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Alkutoiminta Kotitehtävän läpikäyminen Luento: Vuorovaikutus = itseilmaisua ja sanatonta viestintää Sanattoman viestinnän.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Kiusaamisesta Ruut Ruokonen Koulukiusaaminen on ”Koulukiusaamisella tarkoitetaan yhteen ja samaan oppilaaseen toistuvasti kohdistuvaa tahallisen.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Kertaus 1. Miten ihastuminen eroaa rakastumisesta? 2. Millä eri tavoilla seurustelussa voi pettyä? 3. Milloin on valmis seurustelemaan? 4. Millainen on.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
Kiusaamisasioiden käsittely Kaustisen perusopetuksessa
Mielenterveyden häiriöt
Piilokiusaaminen Mitä tarkoitetaan sanalla piilokiusaaminen?
KiVa-kyselyn tuloksia Matin ja Liisan yläkoulu
Bridgen jatkokurssi 2 – lähtökortit jatkuvat
Mielenterveyden häiriö
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Oppilaskysely2017 Jynkänlahden koulu
Tietoturva Tiedon turvaamisen ja suojaamisen menetelmät
Harjoituksia II.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
11 Psyykkinen itsesäätely on puolustus- ja hallintakeinojen käyttöä
KiVa Koulu -ohjelma.
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
13. TURVALLISUUS LUODAAN YHDESSÄ
Keskustelupainotteinen tunnin toteutus
Relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kielitietoisuus.
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
CLT132 Tehtävät (viikko 4).
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Periaatteita.
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Mitä tällä tunnilla tehdään? Lyhyt kertaus Pieni harjoitus ryhmässä Puhutaan vähän tunteista Mitä tarkoittaa jämäkkyys kiusaamistilanteessa? Pieni harjoitustehtävä ryhmissä

Teema 2: Minä ja muut ”SAAN OLLA, SAAT OLLA”

Kertaus Kiusaamisen määritelmä?

Kiusaaminen on sitä kun yhdelle ja samalle oppilaalle aiheutetaan tahallaan ja toistuvasti pahaa mieltä niin että hänen on vaikea puolustautua.

Kiusaaminen on siis - toistuvaa - tahallista - kohdistuu suhteellisen puolustuskyvyttömään lapseen tai nuoreen Kyse on alistussuhteesta, vallan tai voiman väärinkäytöstä

TUNTEET OVAT TÄRKEITÄ!

Kädet ö Esitetään tunteita käsin - ei puhetta, ei ilmeitä!

Kädet Onko hankalaa esittää tunteita ilman ilmeitä? Tulivatko kasvonilmeet väkisin mukaan harjoituksissa? Oliko helppo nimetä tunne, jota toinen esitti?

Tunnegeneraattori Nimetään mahdollisimman monta erilaista tunnetta Montako keksimme?

Jämäkkyys: osaan sanoa ei! Jämäkkyys tarkoittaa yksilön kykyä pitää puoliaan sekä ilmaista mielipiteensä ja tarpeensa suoraan ja tarkoituksenmukaisesti. Jämäkkyyteen kuuluu omien oikeuksien puolustaminen siten, ettei toisen henkilön oikeuksia loukata.

Kolmen kortin pulmatilanteet: miten kiusattu voi toimia? Ryhmä 1: kortteja, joissa on kuvattu kiusaamisen tapahtumapaikka, (esim. tunnin alussa, koulumatkalla, välitunnilla...) Ryhmä 2: kortteja, joissa kuvataan kuka tai ketkä kiusaavat ja keitä muita on paikalla Ryhmä 3: kortteja, joissa kuvataan mahdollisimman konkreettisesti miten kiusaaminen tapahtuu Kukin ryhmä tekee 4 - 5 erilaista korttia

Pulmatilanteet Pohditaan pienryhmissä: Miten kiusatun kannattaisi tässä tilanteessa toimia? Pienryhmäpohdintojen jälkeen Onko ehdotus helppo toteuttaa? Vähenisikö kiusaaminen kyseisen keinon avulla? Miksi? Onko parempi olla jämäkkä vai yrittää olla välinpitämätön. Miksi?