Kyselylomakkeen tekeminen Tutkimusmenetelmät ja -raportointi
Yleisiä asioita mitä asioita lomakkeen avulla on tarkoitus selvittää (tutkimusongelma) saako tutkimusongelmaan vastauksen olemassa olevasta tiedosta miten lomakkeen tiedot aiotaan käsitellä ATK-käsittely avoimien kysymysten vastaukset tilastoanalyysi (esim. tarvitsetko iän keskiarvon vai riittääkö eri ikäluokkien prosenttiosuudet, mitä testejä aiotaan käyttää)
Yleisiä asioita ei liikaa kysymyksiä jokaisen kysymyksen oltava perusteltu jos tutkittava täyttää lomakkeen, on lomakkeessa oltava vastausohjeet selvitys, mistä tutkimuksesta on kysymys ja mistä saa lisätietoja lomakkeen testaus
Kysymysten muotoilu kysymykset ymmärrettäviä ja yksikäsitteisiä täsmällinen ilmaisu ei monimutkaisia lauseita miten vastaaja ymmärtää kysymyksen? avoin vai strukturoitu kysymys? avoimien kysymysten (joissa ei ole valmiita vastausvaihtoehtoja) käyttö harkittava erityisen tarkkaan, koska vastaaja kokee avoimet kysymykset työläiksi vastata vastaajan kirjallisen ilmaisun taito vaikuttaa avoimien kysymysten vastausten käsittely on työlästä
jos kysymyksiin on valmiit vastausvaihtoehdot (strukturoitu kysymys), vaihtoehtojen on oltava toisensa poissulkevia ja kaikenkattavia (milloin tarvitaan vaihtoehto en osaa sanoa? luokitellaanko vastaukset etukäteen (tämä vaikuttaa mm. siihen, voidaanko laskea muuttujan keskiarvo) esim. merkitäänkö lomakkeeseen ikä _______ vuotta vai ikä 1. 15 - 19 2. 20 - 24 3. 25 - 29 jne.
kysymys kohdistuu vain yhteen asiaan vastaukseen tarvittava taustatieto kirjoitetaan johdantona kysymykseen esim. vastaajalle mahdollisesti oudot käsitteet määritellään kysymyksen sanamuodolla ei saa pyrkiä vaikuttamaan vastaukseen erityisesti mielipidekysymyksissä väitteet esitettävä ilman selityksiä
jos luettelossa mainituille vaihtoehdoille pitää laittaa tärkeysjärjestys, vaihtoehtojen järjestys luettelossa voi vaikuttaa valintaan (kannattaa välttää tärkeysjärjestyksen kysymistä ainakin niin, että pitäisi numeroida esim. 10 kohtaa tärkeysjärjestykseen, riittävää ja vastaajalle helpompaa on pyytää merkitsemään vain esim. 2 tai 3 tärkeintä kohtaa ilman näiden välistä järjestystä) jos kysymyksessä on lueteltu vaihtoehtoja, joista voi valita useita, on parempi laittaa jokaisen vaihtoehdon kohdalle jo kyselylomakkeeseen valinnat kyllä/ei, koska talletettaessa yleensä joudutaan tallettamaan vaihtoehdot omiksi muuttujiksi
- esim. kysymys Mitä seuraavista aineista opiskelet? 1. matematiikka 2. tilastotiede 3. kemia on usein parempi kirjoittaa muotoon Opiskeletko matematiikkaa 1 kyllä 2 ei tilastotiedettä 1 kyllä 2 ei kemiaa 1 kyllä 2 ei
Kysymysten järjestys lomakkeen alku ja loppu tärkeitä aloita lomake kysymyksellä, joka herättää mielenkiinnon aiheeseen ja motivoi vastaamaan henkilötiedot on parempi laittaa lomakkeen loppuun kysymykset loogisessa järjestyksessä laita samaan aihepiiriin kuuluvat kysymykset ryhmäksi ja ryhmälle yhteinen ‘johdanto’ lomakkeen aiempi sisältö ohjaa helposti vastaamista avoimiin kysymyksiin ja mielipidekysymyksiin vältä tilannetta, jossa vastaaja joutuu usein hyppäämään kysymysten yli älä laita arkaluontoisia kysymyksiä lomakkeen eikä kysymysryhmän alkuun