Integraatio ja kritiikki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Advertisements

Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Leslie B. Hammer, Jennifer C. Cullen, Margaret B. Neal, Robert B. Sinclair and Margarita V. Shafiro: The Longitudinal Effects of Work-Family Conflict and.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Sosiologian johdantokurssi 2006 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen -ke Unioninkatu 40 Sali 1 - pe Unioninkatu 40 Sali 1 - Loppukuulustelu.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Sosiologian johdantokurssi 2005 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen -ti Franzenia A-Sali - pe Unioninkatu 40 Sali 1 - HUOM! Ei luentoa.
Sosiologian johdantokurssi 2005 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen -ti Franzenia A-Sali - pe Unioninkatu 40 Sali 1 - HUOM! Ei luentoa.
Sosiologian johdantokurssi 2006 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen -ke Unioninkatu 40 Sali 1 - pe Unioninkatu 40 Sali 1 - Loppukuulustelu.
Sosiologian johdantokurssi kevät 2007 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen - pe Porthania II, ei luentoa ke Unioninkatu 40.
Sosiologian johdantokurssi kevät 2007 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen - pe Porthania II, ei luentoa ke Unioninkatu 40.
Ryhmä-dynamiikka: liittymisen ja erillisyyden vuorovaikutusta ryhmässä
Kommunikaatio ja suunnittelu KL
Kriittinen teoria yhteiskuntafilosofiana
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Pertti Koistinen Työllisyysturva globalisoituvassa taloudessa Näkökohtia joukkoirtisanomisiin.
Monitieteisen tutkimusryhmän haasteet ja hyödyt Jari Ojala
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Euroopan unionin rajojen ja maahanmuuton hallinta
HPH konferenssi Turku 2011 Improving health gain orientation in all services: Better cooperation for continuity of care Koordinaattori Virpi Honkala, STES.
”Kaitselmusvaltio” toisista huolehtiminen; paimentaminen, ”holhous”
Euroopan muuttoliikeverkoston kansallinen seminaari
Tampereen kaupunkiseutu osana Etelä-Suomen kaupunkirihmastoa? Jari Kolehmainen & Markku Sotarauta Alueellisen kehittämisen tutkimusyksikkö (Sente) Tampereen.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Sosiologian johdantokurssi 2006 HY Sosiologian laitos prof
Loppukuulustelu: to klo 14-17, S20C sali 2
Sosiologian johdantokurssi 2006 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen -ke Unioninkatu 40 Sali 1 - pe Unioninkatu 40 Sali 1 - Loppukuulustelu.
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Miten abstraktin ilmiön kuvaaminen animaation avulla vaikuttaa fysiikan oppimiseen alakoulussa? Kandidaatin tutkielma.
Anthony Giddensin rakenteistumisteoria JA OIKEUS
Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto.
LUENTO 7 ERIARVOISUUDEN SYYT. Sosiologian johdantokurssi kevät 2008 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen ke P674 ja
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Ranskalainen valistus X Valistuksen reseptiohistoriaa Dos. Timo Kaitaro ma klo U40 sali 8, & ti klo , U40 sali 12.
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
YTT, lehtori Pertti Jokivuori Syksy luento.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vaihtoehto väkivallalle - Yksilötyöstä miesten ryhmään Sukupuoli terapiatyössä Väkivaltafoorumi Heli Siltala.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos
Köyhyys lasten kokemana Pyöreän pöydän keskustelu Helsinki
Julkinen sosiologia Juha Suoranta
Oppilaiden näkemyksiä maakunnastaan Pohjois-Kymenlaaksossa
IMMIGRATION TO RUSSIA / FINLAND
Teemu Kemppainen Post-doc–tutkija Helsingin & Turun yliopisto
Health City vastaa tulevaisuuden haasteisiin
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Markkinoiden juridinen toimintaympäristö Luento 5
Nuorisokulttuuri 1950-luvulta nykyhetkeen.
Sosiaalinen sekoittaminen ja sosiaaliset häiriöt
Sosiologian johdantokurssi sylsy 2006 HY Sosiologian laitos prof
Hyvinvointitiimit – I työpaja
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
Sosiaalisen sekoittamisen kynnysarvot
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
Loppukuulustelu klo Porthania 674
Sosiaalisen sekoittamisen mielekkyydestä
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Tieto, todiste ja tietäminen työnohjauksessa
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Identiteetti monikulttuurisessa maailmassa
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Kartta tutkimusmenetelmien maastosta
Esityksen transkriptio:

Integraatio ja kritiikki Sosiologian mielekkyyttä etsimässä Teemu Kemppainen Helsingin yliopisto & Turun yliopisto teemu.t.kemppainen(at)helsinki.fi teemunsivu.wordpress.com

Luennon rakenteesta Durkheimin kriittinen puoli Immanentti kritiikki Serge Paugamin sosiologiaa Työ

1. Durkheim yhteiskuntakriitikkona Kuva: Baudelot, wikimedia commons

Modernin yhteiskunnan synty kiinnostuksen ja huolen aiheena Teollistuva yhteiskunta Tönnies Brint S (2001): Gemeinschaft revisited: A critique and reconstruction of the community concept. Sociological Theory 19(1), 1-23. Weinstein R (2007): Tönnies, Ferdinand. In: Ritzer (ed.): Blackwell Encyclopedia of Sociology.

Tönnies: Gemeinschaft & Gesellschaft Gemeinschaft: yhteisöllisyys, läheiset ja kokonaisvaltaiset Gesellschaft: persoonattomat, rajoitetut ja sopimukselliset suhteet 1800-luvun suuren yhteiskunnallisen muutoksen käsitteitä Bruhn J (2005): The Sociology of Community Connections. Springer.

Varhainen Durkheim: moderni solidaarisuus Positiivisempi näkemys yhteiskunnan muutoksesta kuin Tönniesillä Yhteiskunnallisen työnjaon myötä syntyy erityisiä sosiaalisia siteitä, jotka kiinnittävät yksilön yhteiskuntaan ja toisiin yksilöihin Morrison K (2006): Mark, Durkheim, Weber. Sage.

Mekaaninen ja orgaaninen solidaarisuus Yksinkertaiset yhteisöt: samanlaisuuteen perustuva mekaaninen solidaarisuus Tämän rinnalle ja tilalle nousee modernin yhteiskunnan orgaaninen solidaarisuus

Anomia työnjaon ongelmana Työnjako tuottaa normaalisti solidaarisuutta Anominen työnjako

Durkheim ja kritiikki ”Sosiologinen tutkimus ei olisi tekemisen arvoista, mikäli sillä tavoiteltaisiin yksinomaan tietoa. Tekemäni huolellinen erotteluni teoreettisten ja käytännöllisten ongelmien välillä ei tarkoita, että jälkimmäiset pitäisi hylätä: päinvastoin, tämän erottelun ansiosta pystymme paremmin tarttumaan niihin.” (DTS, ensimmäisen painoksen esipuhe: suom. TK) Durkheim E (1893): De la division du travail social. Coulmont B (2010): ”Une heure de peine”. In Paugam S (ed): Les 100 mots de la sociologie. PUF.

…sivuhuomio: Bourdieu jatkaa ” Sosiologinen tutkimus ei olisi tekemisen arvoista, ellei […] se pyrkisi palauttamaan ihmisille heidän toimiensa mieltä.” (Bourdieu 1962, suom. TK) Eli tietoa toimintaa määrittävistä (peli)säännöistä Ja myöhemmin: ”Sosiologinen tutkimus ei olisi tekemisen arvoista, jos sen on määrä olla asiantuntijoiden toisilleen varaamaa tietoa.” (Bourdieu 1984, suom. TK)

Durkheim Aristoteleen jäljillä: normaali integraatio Liiallinen yhteisön paine on pahasta Mutta niin on sen puutekin Durkheim É (1888): Cours de science sociale Paugam S (2007) : Introduction. In: Durkheim, De la division du travail social. PUF. Challenger (1994): Durkheim through the lens of Aristotle. Rowman.

Kriittinen pedagogiikka & egoismi Patologinen Sosiologian kriittinen tehtävä on pedagoginen: herättää tietoisuus yhteiskunnan kokonaisuudesta ja yksilöiden keskinäisriippuvuudesta Sosiologian on näytettävä, että solidaarisuus toisia kohtaan ja riippuvuus toisista ei ole yksilön kannalta mikään puute tai menetys (Durkheim 1888: Cours de science sociale) Hacking 2005 (1990): The Taming of Chance. Cambridge University Press. Dawson (2016): Social Theory for Alternative Societies. Palgrave. Cotterell (2010): Émile Durkheim. Routledge.

2. Immanentti kritiikki Kuva: Mittag, wikimedia commons

Immanentti kritiikki Yhteiskunnan ristiriitaisuudet Todellisuuden muuttaminen kritiikin pohjalta Lat. trans scendo: ylittää, astua yli Lat. in maneo: pysyä sisällä Kritiikin perustan oltava maailmassa, todellisuudessa, ihmisten kokemuksissa Antonio R (1981): Immanent critique as the core of critical theory. The British Journal of Sociology 32(3): 330-345. Buchwalter A (1994): Hegel, Adorno and the concept of transcendent critique. In Bernstein (ed): The Frankfurt School, vol III. Routledge. Honneth A (2007): Disrespect. Polity.

Marx ja Frankfurtin koulu Marx: ideologia ja riisto Kriittinen teoria / Frankfurtin koulukunta: Horkheimer & Adorno Antonio Honneth 2007 Huttunen Joas Knöbl

Habermas Yhteiskunnan järjestelmät (erit. talous / markkinat / raha ja politiikka / valtio / valta) uhkaavat inhimillistä kykyä tavoitella yhteisymmärrystä ...Tönnies, Frankfurt ja Habermas: lämmin yhteisö vs. kylmä järki?

Axel Honneth Miten alempien yhteiskuntaluokkien parissa ilmaistaan vääryyden kokemukset? Konkreettisempi abstraktiotaso kuin Habermasilla: intuitiiviset käsitykset siitä mikä on oikein ja väärin Honneth 2007  luku 3 tekstiksi!

Moraaliodotukset ja -kokemukset Koettu vääryys: koetaan ettei saada ansaittua arvostusta, arvonantoa, kunnioitusta, tunnustusta... Tunnustuksen kokemus on identiteetin kehittymisen edellytys

Työn paluu kritiikin ytimeen Työ  välineellinen järki  kommunikaatio ... i) Rakkaus ja läheinen vuorovaikutus ii) Oikeudet ja tasa-arvoinen asema iii) Arvostus ja saavutukset  yhteiskunnallinen kontribuutio työn muodossa Vrt. työnjako, orgaaninen solidaarisuus ja tunne hyödyksi olemisesta, kuulumisesta johonkin itseä suurempaan

Nöyryytys ja työkyky Juhani Mäkelä: Nöyryytys – Arvokkuuden kokemuksen menettämisestä ja uudelleen löytämisestä (Kirjapaja) Maaseudun tulevaisuus 5.5.2017

ylei.fi, hs.fi, tilastokeskus

3. Serge Paugam: sosiaaliset siteet ja eriarvoisuus Kuva: Texier, Archimag.com

Sosiaaliset siteet Integraation moniulotteisuus Tunnustuksen lähde / homo sociologicus Turvan lähde / homo economicus Neljä tyyppiä: suku, valinnaiset, työ ja kansalaisuus Paugam: Le lien social. Paris, PUF.

Esim: pohjoismainen hyvinvointivaltio Kansalaisuusside varsin merkittävä turvan lähde Eri yhteiskunnissa erilainen integraation kudos: vastaavat ideaalityypit https://teemunsivu.files.wordpress.com/2016/01/a-nordic-morning-in-2-steps-final-pub.pdf

The 18-24 year old who live with their parents (2005) Southern & post-soc. Nikander, Timo (2009): Nuoret muuttavat omilleen yhä nuorempina. Hyvinvointikatsaus 1/2009. (The Life on Women and Men in Europe 2008) NL DE FR UK Nordic

Finnish 15-30 year old who live with their parents (1985-2007) Nikander, Timo (2009): Nuoret muuttavat omilleen yhä nuorempina. Hyvinvointikatsaus 1/2009. (Family Statistics -- Statistics Finland)

T.K. (ESS 2004)

Esim. työttömyys Mitä merkitsee kun työn tuoma turva ja tunnustus häviää? Integraation eriarvoisuus

Low recognition (ESS3) Kemppainen T (2012). Well-being in Socio-Political Context: European Welfare Regimes in Comparison. Studies in social security and health, 123. Helsinki: Kelan tutkimusosasto.

Kritiikin mahdollisuus Paugam & kriittinen potentiaali

Kiitos! Integraatio ja kritiikki: ei niin tavallinen pari (?) Durkheimin kriittinen puoli: käytännön ongelmat, integraation patologiat, yhteiskunnan itseymmärryksen oikaisu Immanentti kritiikki: tuotanto, kommunikaatio, moraalikokemukset Serge Paugamin sosiologiaa: integraation moniulotteisuus

Kirjallisuutta & lähteitä Antonio R (1981): Immanent critique as the core of critical theory. The British Journal of Sociology 32(3): 330-345. Brint S (2001): Gemeinschaft revisited: A critique and reconstruction of the community concept. Sociological Theory 19(1), 1-23. Challenger (1994): Durkheim through the lens of Aristotle. Rowman. Cotterell (2010): Émile Durkheim. Routledge. Coulmont B (2010): ”Une heure de peine”. In Paugam S (ed): Les 100 mots de la sociologie. PUF. Durkheim E (1893): De la division du travail social. Honneth A (2007): Disrespect. Polity. Huttunen R (2005): Jürgen Habermas ja julkisuuden rakennemuutos. n&n 4/2005. Joas H & Knöbl W (2009): Social Theory. Cambridge University Press. Kemppainen T (2012). Well-being in Socio-Political Context: European Welfare Regimes in Comparison. Studies in social security and health, 123. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Kemppainen T (2015): Nordic regime and social bonds. Lecture 20.11.2015, EHESS, Paris. Morrison K (2006): Mark, Durkheim, Weber. Sage. Paugam S (2007) : Introduction. In: Durkheim, De la division du travail social. PUF. Paugam S (2009): Le lien social. Paris, PUF. Weinstein R (2007): Tönnies, Ferdinand. In: Ritzer (ed.): Blackwell Encyclopedia of Sociology.