Paikkatietoinfrastruktuuri

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoimen lähdekoodin sovellukset
Advertisements

Integration of spatial environmental information across different themes, scales, resolutions and uses: Added value of facilitating mechanisms -projekti.
Tapani Lahti & Hanna Koivula LUONNONTIETEELLINEN KESKUSMUSEO MUSTIKKA Hanna Koivula & Tapani Lahti Luonnontieteellinen keskusmuseo.
Finna ja kokoelmapalvelut – totuus ja teko
Kansallisen paikkatietoportaalin toiminnallisuus, sisältö ja palveluarkkitehtuuri Antti Jakobsson Luonnos Paikkatietoportaali/vk-projekti.
Geoinformatiikan ja kartografian osasto Geodeettinen laitos PATINE/TIPY Paikkatietopalvelujen kokonaisarkkitehtuuri Arkkitehtuurityöryhmä Lassi Lehto.
KRYSP-projektin tulokset kuntien ja yritysten käytössä
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Maanmittauslaitoksen paikkatiedon palvelualustan pilotti - avoin rajapinta Jakob Ventin Korkeakoulujen valtakunnalliset IT-päivät
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Arkistokuvailun uusi kansallinen malli Muuttuva arkistokuvailu ja hakemistopalvelut - seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Kansallisarkisto.
Department of Geoinformatics and Cartography Finnish Geodetic Institute PATINE / TIPY TIPY-jaostokokous
Department of Geoinformatics and Cartography Finnish Geodetic Institute TIPY-jaostokokous INSPIRE direktiivi Verkkopalvelut Lassi Lehto.
Department of Geoinformatics and Cartography Finnish Geodetic Institute TIPY-jaostokokous Pilottiprojekti Raportti 2006 Lassi Lehto.
TIPY 6 – Paikkatietojen peruspalvelukokonaisuus Lassi Lehto Geodeettinen laitos.
INSPIRE (Infrastructure for Spatial Information in Europe) Tiedotustilaisuus Bryssel KOM(2004) 516 lopullinen 2004/0175 (COD) Ehdotus.
Infra-tiedon standardointi  yleistä Infra-alan tiedonsiirron ja tiedon yhteiskäyttöön liittyvät standardit –Lyhyellä aikavälillä: osa-alue- ja vaihekohtaiset.
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
Riikka Henriksson riikka.henriksson[at]hut.fi Teknillinen korkeakoulu Maanmittausosasto Kartografian ja geoinformatiikan laboratorio Paikkatiedon metatieto.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Lounaispaikan teemakartasto Antti Vasanen Turun yliopisto, maanteiteen laitos.
Datan tuominen rajapinnasta kartalle tai Exceliin Faris Alsuhail Helsingin kaupunki / Tietokeskus fi.linkedin.com/in/farisalsuhail/
Pysyvistä kohdetunnisteista ja niiden hyödyntämismahdollisuuksista – Case: MML:n paikannimirekisteri  MML:n nimistörekisteri  Paikannimirekisteri (PNR)
Palvelutietovaranto: suunnitelma julkisten palvelujen tietojen kansalliseksi resurssiksi Latvanen / VK-Suomi.fi Marko Latvanen Valtiokonttori.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuuriryhmän kokous to
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena Kooste kyselyn tuloksista Paula Merikko
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Paikkatietojärjestelmät Kaikesta tiedosta jopa 80 % on sidottavissa johonkin paikkaan (maantieteellinen koordinaatisto, hallinnollinen raja tai osoite)
SYKEn metatietopalvelu Kaisu Harju Suomen ympäristökeskus SYKE VM Metatietotyöpaja
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Kuntien paikkatiedon polku kantakartasta 3D-kaupunkimalliin
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Julkishallintoa koskeva taustaselvitys
Ennen ohjelmaa Ohjelma Ohjelman jälkeen
Mitä hyötyä avoimesta datasta työhön?
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Finton kehittäminen yhteisten sanastojen palveluna
Metadata-hankkeen tilannekatsaus ja jatko 2018
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Tavoitteet ja mittarit 2015
Uudet tietotuotemäärittelyt Inspire liitteet II&III
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Yhteisten tietomäärityksien mallintaminen
Tutkimustietovaranto ja tutkimustietovirrat
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Anne Kauhanen-Simanainen
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Paikkatiedon käyttötapoja
Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Standardisoitua paikkatietoa?
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Esityksen transkriptio:

Paikkatietoinfrastruktuuri Esittely Antti Rainio 2017

Paikkatieto maa- ja kallioperä korkeussuhteet vesi- ja viemäriverkot vedet ja vesistöt kasvillisuus eläimistö kiinteistöt rakennukset liikenneverkot energiaverkot tietoliikenneverkot suojelualueet toimipaikat ja palvelut väestö sää ja ilmasto teollisuus ja tuotanto 123-45-67-89-1 Paikkatieto on tietoa, joka sisältää suoran tai epäsuoran viittauksen paikkaan tai maantieteelliseen alueeseen. Hajautetusti kerättyjä paikkatietoja voidaan yhdistää sijaintitiedon avulla. Kohteiden mallintaminen yleistäminen geometrisesti riippuu mm. käyttötarpeista ja tarkastelun mittakaavasta. Paikkatietoa voidaan analysoida sijainti- ja geometriatiedon avulla ja visualisoida karttoina. Paikkatiedon aihepiirejä kuvaa mm. Paikkatiedon hakusanaston 430 termiä.

PAIKKATIETOINFRASTRUKTUURI Paikkatieto- aineisto Meta- tieto Palvelu Standardi Sopimus Yhteistyö- rakenne Säädös Paikka- tieto- tuote Paikka- tieto- palvelu Metatieto-palvelu Paikka- tieto Rajapinta-palvelu http://www.tsk.fi/tiedostot/pdf/GeoinformatiikanSanasto.pdf Mukaellen… Geoinformatiikan sanasto Paikannuspalvelu Paikka- tieto- portaali Haku-palvelu Sisältö-palvelu Käsittely-palvelu Visualisointi-palvelu Sijainti- tieto. Ominaisuus- tieto Kartta Tunniste Karttakuva-palvelu Kohde-palvelu Muunnos- palvelu Analyysi-palvelu Geometria- tieto. Koordi- naatit Kvantitatiivinen tieto Kvalitatiivinen tieto Kysely-palvelu Tiedosto-palvelu Jatkumo-palvelu

bitti Tietue Tiedosto Tietokanta Paikkatiedon maailma Käsitemalli Tietomalli Käsitteet Määritelmät Luokitukset Mittayksiköt . KÄSITEMAAILMA määrittely aikasarja Metatieto selite maksullinen tuoteseloste kuvailu muutostieto taulukko kuvio kartta Tietotuote maksuton tieto Tilasto Rekisteri Malli Kartta muunnos yhdistely poiminta esitystapa analyysi Avoin tieto Julkinen tieto Ei-julkinen tieto Salassa pidettävä tieto kuvaus visualisointi yleistys Tietoaineisto(t) luokittelu Historiatieto Ajantasainen tieto Tosiaikainen tieto Suunnitelma Ennuste INFORMAATIOMAAILMA tulkinta DATAMAAILMA hahmo tallenne havainto bitti Tietue Tiedosto Tietokanta formaatti Signaali REAALIMAAILMA Kohde Ilmiö

Paikkatietoaineistot Asetus kansallisesta paikkatietoinfrastruktuurista nimeää Inspire-direktiivin soveltamisalaan kuuluvat Paikkatietoa hallinnoivat viranomaiset ja paikkatietoaineistot. Paikkatietoasian neuvottelukunta tarkistaa vuosittain kansallisen aineistoluettelon, johon sisältyy noin 100 valtakunnallista paikkatietoaineistoa ml. kuntien osuus. … laajemmin tarkastellen valtakunnallisten paikkatietoaineistojen lukumäärä lienee pari sataa ja sen lisäksi on suuri määrä kuntien ja tutkimuksen paikallisia aineistoja.

Kansallinen paikkatietoportaali Paikkatietoikkuna esittelee paikkatietoinfra-struktuurin aineistoja ja tarjoaa mahdollisuuden rajapintapalvelujen kautta selailla ja yhdistellä yli 50 organisaation tarjoamia karttatasoja, joita on jo lähes 1300 kymmenistä eri aihepiireistä. www.paikkatietoikkuna.fi

Inspire- arkkitehtuuri Palvelujen metatiedot Paikkatieto- aineistojen Kohde- ym. luettelot Sovellukset ja paikkatietoportaalit Oikeuksien hallinnan kerros Käynnistys- palvelu Muunnos- WPS/WCTS Palveluväylä Luettelo- Haku- CSW Katselu- palvelut WMS, WMTS Lataus- WFS, Atom Palvelu- kerros Tieto- aineistot JHS 158 JHS 180 JHS 177 Direktiivi ja komission asetukset määrittelevät kansainvälisiin standardeihin tukeutuvan paikkatiedon palveluarkkitehtuurin. OGC-arkkitehtuuri ja standardit ISO 19100-sarjan standardit Palvelukerroksen standardit: CSW, Catalog service web WMS, Web Map Service WMTS, Web Map Tile Service WFS, Web Feature Service WPS/WCTS, Web Processing Service / Web Coordinate Transformation Service Atom, Atom Syndication Format

Paikkatiedon viitearkkitehtuuri Paikkatiedon hyödyntäjät Paikkatiedon tuottajat Paikkatietoaineistot Tuotteet Paikkatietopalvelut Tiedonsiirtokanavat Tietoturva ja käyttövaltuushallinta Palvelualustat ja hyödyntäjäsovellukset Tekniset alustapalvelut Käsittelypalvelut Sisältöpalvelut Paikannuspalvelut Metatietopalvelut Paikkatiedon viitearkkitehtuuri on yksi valtiovarainministeriön julkaisemista kokonaisarkkitehtuurityötä ohjaavista viitearkkitehtuureista. Se kuvaa paikkatietoinfrastruktuurin tavoitetilaa. Sen mukaan paikkatiedon tuottajat kuvaavat aineistonsa metatietopalveluissa ja tarjoavat tuotteitaan rajapintapalveluissa. Paikkatiedon hyödyntäjät löytävät aineistot metatiedon perusteella ja hyödyntävät paikkatietotuotteita ja palveluja rajapintapalvelujen kautta omissa sovelluksissaan taikka palvelualustojen mahdollistamien käyttöliittymien kautta. https://www.avoindata.fi/data/fi/dataset/paikkatiedon-viitearkkitehtuuri Paikkatiedon viitearkkitehtuuri

Viralliset standardit ISO, CEN, SFS JHS-järjestelmä Lainsäädäntö EU EUREF-FIN -järjestelmän mukaiset koordinaatit Suomessa JHS 158 Inspire –direktiivi 2007/2/EY de facto standardit OGC, … Laki paikkatieto- infrastruktuurista 421/2009 EUREF-FIN -koordinaattijärjestelmät, niihin liittyvät muunnokset ja karttalehtijako JHS 197 Viralliset standardit Inspire -täytäntöönpanosäännöt ISO, CEN, SFS IR, Implementation Rules – Komission asetukset Suomen korkeusjärjestelmä N2000 JHS 163 Asetus paikkatieto- infrastruktuurista 725/2009, 1253/2013 ISO 19100 sarja Metatieto 1205/2008 Guidelines Metadata Paikkatiedon metatiedot JHS 158 Paikkatiedon sisältöpalvelut JHS 180 Laki julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta 634/2011 Verkkopalvelut Guidelines Discovery Guidelines View Paikkatiedon mallintaminen tiedonsiirtoa varten JHS 162 Haku- ja Katselupalvelut 976/2009 Guidelines Download ICT-palvelujen palvelutaso- luokitus JHS 174 Lataus- ja Muunnospalvelut 1088/2010 Guidelines Transformation Paikkatiedon yksilöivät tunnukset JHS 193 Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista 571/2016 Paikkatietopalvelut 1311.. 1312/2014 Guidelines Spatial Data Services Kunnan paikkatieto- palvelurajapinta JHS 178 Paikkatiedon tietotuote- määrittely JHS 177 Tietotuotemäärittelyt Data Product Specifications Annex I Annex II&III Paikkatietojen 1089/2010 yhteentoimivuus 102/2011 1253/2013 Kansallisia tietotuotemäärittelyjä Tietoaineistokohtainen erityislainsäädäntö Luokitukset … JHS 186 Tunnukset … JHS 187 ”Digiroad”… JHS 188 Julkisuuslaki 621/1999 Henkilötietolaki 523/1999 Maksuperustelaki 150/1992 Avoimen tietoaineiston käyttölupa JHS 189 Pääsyoikeudet 268/2010 Guidance on access Asemakaavan pohjakartanlaatiminen JHS 185 Seuranta ja raportointi 2009/442/EY Guidelines Monitoring

Tavoitteena yhteentoimivuus Paikkatietoinfrastruktuurin ja paikkatiedon yhteiskäytön kehittämisen tavoitteena on yhteentoimivuus kaikilla tasoilla. Yhteentoimivuuden saavuttaminen edellyttää yhteistä tahtotilaa ja visiota. Miten lainsäädäntöä tulisi kehittää, yhtenäistää ja tulkita? Miten organisaatioiden prosesseja voidaan yhteensovittaa? Tulosohjauksella yli hallinnonalarajojen? Tarvitaanko sopimuksia? Miten käsitteitä, luokituksia ja tietotuotteita harmonisoidaan? Kuka ohjaa ja hyväksyy tulokset? Miten uusia standardeja ja niiden versioita sovelletaan ja otetaan käyttöön? Lainsäädännön yhteentoimivuus Organisaatioiden yhteentoimivuus Semanttinen yhteentoimivuus Tekninen yhteentoimivuus Esitystavan ja syntaksin standardien soveltaminen Käsitteiden, luokitusten ja tuotteiden harmonisointi Organisaatioiden prosessien yhteensovittaminen Säädösten ja tulkintojen yhtenäistäminen Poliittinen tahtotila European Interoperability Framework, JHKA_Tietoarkkitehtuuri

Omat vai yhteiset alustat ja palvelut ? Käyttöliittymä Käyttöliittymä Paikkatiedon hyödyntäminen omissa prosesseissa Rakenteisen paikkatiedon hyödyntäminen asiakkaiden prosesseissa Visualisointi Visualisointi Kuvailu Analyysit Analyysit Poiminta Rajapinta- palvelut Rakenteiset tuotteet Yhdistely Paikka- tieto- aineistot Palvelu- tieto- kannat Latauspalvelut Yleistys Kuvamuotoisen paikkatiedon hyödyntäminen asiakkaiden prosesseissa ja palveluissa Palvelu- alustat Kuva- tuotteet Visualisointi Paikkatiedon luonti Paikkatiedon hallinta Paikkatiedon tuotteistaminen Tiedon jakelu Käyttöliittymä

Oma, yhteinen vai kansallinen paikkatietoinfrastruktuuri Oma, yhteinen vai kansallinen paikkatietoinfrastruktuuri ? Mitä haluamme Miten rahoitamme - ja miten hyödynnämme?