Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri"— Esityksen transkriptio:

1 Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Tulosten esittely, JHKA-työryhmä Juha Siltanen, Gofore Oy

2 Esityksen sisältö Työn tavoitteet ja toteutus
Lausuntokierroksen yhteenveto ja toimenpiteet Viitearkkitehtuurin tulokset Jatkokehityskohteet Päätösesitys

3 Työn tavoitteet Paikkatietostrategiaan pohjautuvan paikkatiedon viitearkkitehtuurin päivittäminen uudistetun viitearkkitehtuurimallin mukaisesti Paikkatietostrategiassa esitetyn vision tukeminen ”Paikkatietojen sujuva käyttö tehostaa toimintaa ja päätöksentekoa sekä tuottaa uusia ja monipuolisia palveluja. Helposti hyödynnettävä ja luotettava paikkatieto lisää osallistumismahdollisuuksia sekä parantaa turvallisuutta ja kilpailukykyä”. Viitearkkitehtuurityössä tavoitteena on määritellä linjauksia ja kuvata INSPIREen ja kansalliseen paikkatiedon infrastruktuuriin pohjautuvia ratkaisuja jotka parantavat paikkatiedon löydettävyyttä ja käytettävyyttä, parantaa yhteentoimivuutta linkittämällä paikkatiedon viitearkkitehtuuri tarkoituksenmukaisiin viite- ja sidosarkkitehtuureihin ja edistää paikkatietostrategian toimeenpanoa esittämällä konkreettisia etenemistapoja tiedon tuottajille ja hyödyntäjille.

4 Organisointi Tilaaja, projektin ohjaus:
Neuvotteleva virkamies Jari Kallela, Valtiovarainministeriö Suunnitteluprojektin johtaminen: Johtava konsultti Juha Siltanen, Gofore Oy Asiantuntijatyöryhmä: Laajennettu Inspire-sihteeristö Ohjausryhmä: Paikkatietoasiain neuvottelukunta (PATINE)

5 Työn päätason vaiheet ja aikataulu
Tavoitteiden ja kehittämis-linjausten määritys Arkkitehtuurin suunnittelu ja kuvaus Toimenpide-suunnittelu ja katselmointi Lausunto- kierros Viimeistely ja julkaisu Työn käynnistys, lähtökohdat ja Patine-evästys 5-6/2015 Työryhmän sisältötyöpajat viitearkkitehtuurin eri alueilla 6-10/2015 (yht. 12 työpajaa ja 3 pienryhmätapaamista) Tulosdokumentaation työstö iteraatioissa 10/ /2016 Työryhmän ja Patinen katselmointi 4/2016 Viimeistely lausunnolle 4/2016 Lausuntokierros Palautteen käsittely 5/2016 Muutokset ja vastine 5-6/2016 Työryhmän loppu- katselmointi 7-8/2016 Viimeistely 8/2016 Tulosten esittely ja Hyväksyntä 9/2016 Arkkitehtuuri- visio Arkkitehtuuri Yhteentoimivuuden vaatimukset Toimeenpano- suunnitelma Vastine Yhteenveto Viimeistelty kokonaisuus

6 Viitearkkitehtuurin lähtökohdat
Ohjausryhmä Projektiryhmä Aiempi viite- arkkitehtuuri Paikkatietoasiain-neuvottelukunta Laajennettu Inspire-sihteeristö Viitearkkitehtuuri- malli Strategialinjaus Toimenpide Tehtävä Kohdetyyppi Paikkatieto on laadukasta, helposti käytettävissä ja vastaa käyttäjien tarpeita Paikkatiedon saatavuus Datan avaaminen Rakenne/periaate Maksuttomuuden laajentaminen Periaate Tiedon luovuttamista koskevien yleisten teknisten ratkaisujen kehittäminen Rakenne Paikkatiedon yhteiset käyttöehdot Paikkatiedon käytettävyys ja yhdisteltävyys Harmonisointi: sanastot, koodistot, tietoelementit, ontologiat, skeemat, metatiedot Palvelutasomääritykset (SLA) rajapintapalveluissa Tuotanto Osa paikkatiedon JHS-suosituksista julkisen hallinnon standardeiksi Standardien soveltaminen ohjelmistoissa ja palveluissa julkisten hankintojen vaatimusten kautta Yhteisölliset menetelmät paikkatiedon keruussa ja ylläpidossa Yhteisöllisten menetelmien hyödyntämisen arviointi Toimintamalli Vihje- ja havaintotietojen keruu, hallinta, käsittely ja jakelu sensoriverkoilla kerättyjen tietojen hyödyntäminen yli organisaatiorajojen Aikaulottuvuus paikkatietoaineistojen hallinnassa paikkatietoaineistojen hallinta- ja arkistointiratkaisut ja -suositukset Arkistoidun paikkatiedon käyttöratkaisut Historiallisen paikkatietoaineiston digitalisointi ja hakupalvelut Kohteiden elinkaariajattelun kehittäminen Aikaulottuvuuden sisällyttäminen aineistoihin kohdetason metatietoina Paikkatietoa käyttämällä tehostetaan toimintaa ja parannetaan palveluja Paikkatietopalveluiden käytettävyys Käyttäjälähtöisyyden ja käytettävyyden painotus suunnittelussa Palveluihin toteutetaan palvelurajapinnat muihin sovelluksiin integroitumista varten Palveluiden saatavuuden ja käytettävyyden varmistaminen järjestelmiin ja tuotantoon panostamalla Paikkatiedon käyttö päätöksenteossa Helppokäyttöiset välineet tiedon analysointiin ja visualisointiin Paikkatietopalveluissa selkeä ja luotettava perusaineistojen kokonaisuus Säännölliset perusanalyysit keskeisistä teemoista Paikkatieto esiin Valtioneuvoston Findikaattori-palvelussa Palvelu Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri Strategia Arkkitehtuuri- periaatteet Sidosarkkitehtuurit Muut tausta- aineistot Julkisen hallinnon viitearkkitehtuurit

7 paikkatietoinfrastruktuurin kehityskohteet
Perusta ja periaatteet Toimintamallit ja prosessit Lainsäädäntö JHS-suositukset Perusta ja velvoitteet Avoimuus ja tiedon luokitukset Julkinen avoin tieto Viranomaisten välinen tiedonvaihto Organisaatioiden sisäinen tieto Tiedon avaaminen Sopimuksellinen tiedon luovuttaminen Tiedon tuottaminen ja jakelu Työnjako, roolit ja vastuut Vihje- ja havaintotietojen keruu Analysoidun tiedon jakaminen Tiedon tuottamismenetelmät Tiedon tuottamismenetelmät Peruspaikkatiedon tuottaminen Reaaliaikainen tiedon tuottaminen Sensoriverkoilla kerättyjen tietojen jakaminen Joukkoistaminen Periaatteet Tiedon avaaminen Maksuttomuuden laajentaminen Maksuperusteiden selkeyttäminen Avoimen lähdekoodin hyödyntäminen Yhteiskäyttöiset palvelut Yhdisteltävyys ja yhteentoimivuus Käyttöehtojen harmonisointi Standardien soveltaminen Tukipalvelu Palvelutaso (SLA) Tekniset tallennus- ja muokkauslokit Jatkuvuus ja ylläpito Palvelutuotanto Tekniset tiedonluovutusratkaisut Jatkuvuuslupaus Työnjako, roolit ja vastuut Hallintamalli Jakeluvastuut Sisältövastuut Hallinta Palveluiden tuottamisen tapa Kohdealuekohtaiset erityisvaatimukset Vaatimusten tarkistaminen ja varmistaminen Tiedon julkisuudesta päättäminen Tietoturvallisuus VAHTI-ohjeistot Kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehityskohteet Osaaminen ja kehittämiskyvykkyys Mallit ja määritykset Rajapintapalveluiden versioituvuus Aineistojen aikaulottuvuus Kohteiden elinkaariajattelu Aikasarjat aineistoista / tietotuotteista Arkistoinnin suositusformaatit Arkistoidun paikkatiedon metatiedot Arkistoidun paikkatiedon muunnospalvelut Aikaulottuvuuden huomioiminen Viestintä, yleinen ymmärrys Hyödyntämisperiaatteet Esittää standardien merkityksen Viestintä Ohjaa standardien käyttöön Rajapintapalvelut Standardit Rajapintapalvelut olemassa oleviin järjestelmiin Saatavuus ja saavutettavuus Palvelutaso (SLA) Palveluiden nopea toteutus ja käyttöönotto (ketteryys ja tehokkuus) Avoin lähdekoodi hankinnoissa Hankintakriteerit ja niiden kautta ohjaaminen Avoimen lähdekoodin komponenttien ja ohjelmistojen julkaisu ja yhteiskehittäminen Standardien soveltaminen hankinnoissa Tilaajan omistusoikeudet Kehittäminen ja hankinta Yhteistyö ja yhdistyminen paikkatietoalan ulkopuolelle Esimerkkien jakaminen, tapaushakemiston luominen Osaaminen Julkisen sektorin toimijoiden ja alan palveluyritysten vuoropuhelu Tietotuotteet Tiedon harmonisointi Yhteinen tietopohja toiminnalle ja sen kehittämiselle Yhdisteltävyys ja yhteentoimivuus Yhteiset mallit, viitekehykset ja tunnisteet Palvelumääritykset Standardit Koodistot Käsite- ja tietomallit Ontologiat Paikkatiedon viitearkkitehtuuri Metatiedot Yhteiset mallit Sanastot Tietotuotemäärittelyt Kuva 3

8 Viitearkkitehtuuria koskeva palaute
Lausuntokierroksen yhteenveto Viitearkkitehtuuria koskeva palaute

9 Lausuntokierros Työryhmän ja Patinen katselmoinnin jälkeen toteutettiin julkinen lausuntokierros Viitearkkitehtuuri oli lausunnolla Lausuntopalvelu.fi Kohdennettu lausuntopyyntö lähetetty kaikkiin ministeriöihin ja suurimpiin kuntiin Vastauksia saatiin 15 kpl Väestörekisterikeskus Tukes Liikenne- ja viestintäministeriö Helsingin kaupunki Museovirasto Liikennevirasto Kuntaliitto Sosiaali- ja terveysministeriö Suomen paikkatietoklusteri FLIC Suomen metsäkeskus Ympäristöministeriö Suomen ympäristökeskus Maanmittauslaitos Tilastokeskus Sisäministeriö

10 Vastaajien pääasiallinen rooli
Kaikki mainitut Hyödyntäminen, palveluiden tarjonta, tuottaminen ja kehittäminen Tuottaja, palvelun tarjoaja ja hyödyntäjä

11 Viitearkkitehtuurin hyväksyntä

12 Ymmärrettävyys ja hyödyllisyys

13 Yleishavainnot Viitearkkitehtuuri koettiin hyödylliseksi
Asia on kiinnostava ja dokumentaatio kattava Selkeä, tavoitteellinen ja johdonmukainen dokumentaatiokokonaisuus Palvelee tarkoitustaan käsitteistön, yhteisten prosessien ja tietojärjestelmäpalveluiden selkeyttäjänä Palvelulähtöisyyden ja hajautetun toimintamallin painottaminen on hyvä asia Kokonaisuutena kattava ja voidaan hyödyntää kokonaisohjeena organisaation kehittämistyössä Dokumentaation laajuutta ja pituutta kritisoitiin jonkin verran. Myös KA-viitekehys ja menetelmä oli osalle vastaajista outo. Aihepiiri on terminologisesti ja käsitteellisesti ”hankalaa”. Maallikoille ei avaudu helposti ja asiantuntijoille terminologinen tarkkuus on tärkeää.

14 Poimintoja keskeisistä palautteista 1/2
Kohde Palaute Ratkaisu Dokumentaation rakenne Liitteissä päällekkäisyyksiä, KA-taulukoille ei nähdä lisäarvoa. Joiden tekstikappaleiden sijaintia kommentoitiin. Poistettiin KA-taulukot –liite sekä yhdistettiin yhteentoimivuuden vaatimukset ja yhteentoimivuuden arviointilomake. Päädokumentin joiden osien järjestystä muutettiin. Toistoa vähennettiin. Käsitteistö Palvelutuote on käsitteenä outo eikä se paranna kokonaisuuden ymmärrettävyyttä Päädyttiin käyttämään termiä ’tuote’ yleisesti kaikista paikkatietopalveluiden tuotteista (tietotuotteet ja toiminnallisuudet häivytettiin). Muita muutoksia: palvelukanava > tiedonsiirtokanava Ulkoasu Kuvien tekstikoot, puuttuvat sisällysluettelot, taulukkonumeroinnit ja versionumeroinnit Korjattu yhdenmukaisiksi. Myös viitearkkitehtuurimallin pohjat tulisi päivittää tämän mukaisesti. Liitteet Dokumentaatiossa paljon liitteitä, mutta niiden roolia ja käyttöä osana kokonaisuutta ei ole avattu. Liitteiden sisältö, rooli ja käyttötarkoitus on kuvattu päädokumenttiin (luku 10) Kuntayhteistyö Keskitytty monin osin valtionhallinnon hankkeisiin ja unohdettu kuntayhteistyö ja sen hankeet (KuntaTietoPalvelu) Kuntayhteistyö huomioitu ja lisätty moniin kohtiin

15 Poimintoja keskeisistä palautteista 2/2
Kohde Palaute Ratkaisu Toimeenpano-suunnitelma Ei huomioitu paikkatiedon kypsyystasomallia ja sen hyödyntämistä Lisätty toimeenpanosuunnitelmaan Paikkatiedon laadunhallinta Viittauksena käytetty JHS 160 paikkatiedon laadunhallinta on vanhentunut. Siihen ei tule viitata. Viittaukset poistettu ja kirjattu asiasta jatkokehityskohde. Arkkitehtuuri-kehys Arkkitehtuurikehyksen käyttöä kyseenalaistettu ja haluttu poistaa tai häivyttää sitä dokumentaatiosta Viittauksia selkeytetty ja yhteenvedosta poistettu. Jätetty päädokumenttiin. KA-käsitteistöä ei avattu enempää. Paikkatieto-strategia Nykyinen strategia tähtää vuoteen 2016 ja on vanhentumassa. Siihen ei tule viitata. Keskeinen lähtöaineisto suunnitteluhetkellä, viittausta täsmennetty Arkkitehtuurivisio Merkitys ja perustelut jäävät epäselviksi Syntyprosessi ja merkitys avattu paremmin Palveluväylä ja kansallinen palveluväylä Terminologisia ristiriitariskejä. KaPA:aa koskeva käsittely varauksellista Terminologiaa muutettu (ESB-ratkaisu), Kansallista palveluväylää koskeva käsittely muutettu positiivisempaan muotoon

16 Tulokset

17 Viitearkkitehtuuridokumentaatio
Noudattaa pääosin JHKA-viitearkkitehtuurimallia Päädokumentti (menetelmän mukainen viitearkkitehtuuri) Liite 1, Periaatetason arkkitehtuuri (päädokumentista eriytetty taustoittava osa) Liite x, KA-taulukot (prosessin aikaista taustamateriaalia) (poistettu) Liite 2, Viitearkkitehtuurin yhteenveto Liite 3, Viitearkkitehtuurin yhteenvetokuva Liite 4, Viitearkkitehtuurin vaatimukset Liite x, Viitearkkitehtuurin yhteentoimivuuden arviointilomake (poistettu) Liite 5, Viitearkkitehtuurin toimeenpanosuunnitelma Muut dokumentit: Palauteyhteenveto ja vastine Viitearkkitehtuurin kuva-aineisto (ppt)

18 Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Paikkatiedon viitearkkitehtuuri, liite 3 yhteenvetokuva – versio / Paikkatietoinfrastruktuurin looginen jäsennys Paikkatiedon viitearkkitehtuuri määrittelee kansallisen paikkatietoinfastruktuurin eli paikkatiedon ja siihen liittyvien toiminnallisuuksien tuotteistus- ja yhteiskäyttömallin. Arkkitehtuuri määrittelee infrastruktuurin toimintaprosessit, tiedon ja toimintojen tuotteistusketjun sekä yhteentoimivat ja yhteiskäyttöiset paikkatietopalvelut. Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri Kuva 1 Tietojärjestelmäpalveluiden looginen jäsennys Kohde Rajaukset Paikkatiedon yhteentoimivuuden tasot Keskeiset linjaukset Paikkatietopalvelut kehitetään lähtökohtaisesti avoimiksi, yhdisteltäviksi, yhteentoimiviksi ja yhteiskäyttöisiksi. Hallintamallin avulla varmistetaan paikkatietopalveluiden jatkuvuus, palvelutaso ja elinkaari. Palveluita kehitetään käyttäjätarpeiden perusteella. Paikkatietopalvelut ovat laadukkaita ja ne tarjoavat kattavan, luotettavan ja ajantasaisen tiedon. Paikkatietoinfrastruktuuri on kaksisuuntainen ja vuorovaikutteinen: se tarjoaa palvelut tiedon tuottamiseen, käsittelyyn ja hyödyntämiseen sekä palveluihin ja tietoon liittyvän palautteen antamiseen ja käsittelyyn. Viitearkkitehtuurin kohteena on paikkatiedon ja siihen liittyvien toiminnallisuuksien semanttinen ja tekninen yhteentoimivuus. Näiden avulla tavoitellaan organisaatioiden yhteentoimivuutta paikkatiedon yhteiskäytön alueella. Viitearkkitehtuuri perustuu paikkatietoinfrastruktuurin lainsäädäntöön Viitearkkitehtuuri keskittyy tiedon jalostamiseen ja julkaisuun yhteentoimivalla tavalla. Se ei kuvaa hyödyntämisen tapoja. Toimeenpano Viitearkkitehtuuria toteutetaan toiminnan ja siihen liittyvän tiedonhallinnan kehittämisen osana. Toimeenpano tarkoittaa mm. seuraavia tehtäviä: Aineistojen tunnistaminen, kuvailu ja metatietojen julkaisu Paikkatiedon ja toiminnallisuksien tuotteistaminen Palveluiden kehittäminen ja julkaisu Palveluiden käyttöönotto, hyödyntäminen ja kehittäminen Viestintä Kuva 2 Paikkatiedon yhteentoimivuuden osat ja niihin liittyvät keskeiset yhteentoimivuusvaatimukset

19 Viitearkkitehtuurin sisältötuloksia
Paikkatiedon kehittämisperiaatteet ja niitä vastaavat yhteentoimivuuden vaatimukset Paikkatietoinfrastruktuurin sidosarkkitehtuurien kokonaisuus Paikkatietoinfrastruktuurin toimintaprosessit ja paikkatietopalvelun elinkaari sen osana Yleisen tason hallintamalli paikkatietopalveluille Paikkatiedon yhteentoimivuuden tasot ja niihin liittyvät vaatimukset Paikkatietoon, aineistoihin, tuotteisiin ja palveluihin kohdistuvien sidosmääritysten yhteenkokoaminen ja viittaukset Paikkatietopalveluiden kokonaisuus ja palveluiden rajapintastandardit Paikkatietoinfrastruktuurin looginen järjestelmäjäsennys Paikkatietoinfrastruktuurin tiedonsiirtokanavat ja niiden käyttötapaukset Toimeenpanon yleislinjat ja toimenpiteet

20 Paikkatiedon kehittämisperiaatteet
Vaikutusalue/kohde Kehittämisperiaate Avoimuus ja riippumattomuus Paikkatietopalvelut kehitetään avoimiin standardeihin perustuen. Palvelut tehdään lähtökohtaisesti avoimiksi. Viranomaisten välisissä ja sopimusluovutuksiin perustuvissa palveluissa hyödynnetään samoja avoimia ratkaisumalleja ja standardeja. Hallintamalli, roolit ja vastuut Paikkatietopalveluiden kehittäjien ja ylläpitäjien roolit sekä vastuut määräytyvät lainsäädännön mukaisesti. Roolit ja vastuut voivat perustua myös viranomaisten välisiin sopimuksiin. Paikkatietopalveluiden kehittämisessä huomioidaan niiden jatkuvuus ja elinkaari määrittämällä palveluille hallintamalli. Palveluiden hallintamallissa sovelletaan yleisiä parhaita käytäntöjä ja malleja (esim. ITIL). Palveluille järjestetään tuki ja annetaan palvelutasolupaus. Yhdisteltävyys, yhteentoimivuus ja yhteiskäyttöisyys Paikkatietopalveluiden lähtökohtana on avoimuus, yhdisteltävyys, yhteentoimivuus ja yhteiskäyttöisyys. Yhteentoimivuus varmistetaan tiedon harmonisoinnilla, yhteisen mallin mukaisilla tuotteilla ja standardeihin perustuvilla rajapintapalveluilla. Varmistetaan perustietovarantoihin kuuluvien paikkatietokohteiden yksikäsitteisyys URI-tunnistein. Yhteiskäyttöisyys mahdollistetaan julkaisemalla yhteentoimivat palvelut ja palvelukuvaukset sovittuihin yhteisiin tiedonsiirtokanaviin. Tiedon laatu ja saavutettavuus Paikkatietopalveluiden tulee tarjota kattava, luotettava ja ajantasainen tieto perustietovarantojen kohteista. Myös muista kohteista julkaistavan paikkatiedon tulee olla luotettavaa ja ajantasaista. Paikkatietopalveluille määritellään palvelutaso ja niille annetaan palvelu- ja jatkuvuuslupaus. Tiedon ja palveluiden elinkaari Paikkatietopalveluissa huomioidaan palveluiden ja tuotteiden elinkaari ja aikaulottuvuus. Palveluiden jatkuvuus ja tiedon käytettävyys varmistetaan metatietojen ja versioinnin avulla. Aiempia versioita tuetaan siirtymäajan. Kehittäminen ja hankinta Paikkatietopalveluiden kehittämisessä suositaan avointa lähdekoodia ja palvelut toteutetaan avoimia standardeja noudattaen. JIT-sopimusehdoin varmistetaan tilaajan oikeudet ja kyky toimia toimittajariippumattomasti. Kehittämistä ohjataan julkisissa hankinnoissa käytettävin vaatimuksin ja laatukriteerein.

21 Paikkatietoinfrastruktuuri
Paikkatiedon hyödyntäjät Paikkatietoinfrastruktuuri Palvelualustat ja hyödyntäjäsovellukset Tiedonsiirtokanavat Paikkatietopalvelut Käsittelypalvelut Metatietopalvelut Tietoturva ja käyttövaltuushallinta Sisältöpalvelut Paikannuspalvelut Tuotteet Paikkatietoaineistot Tekniset alustapalvelut Paikkatiedon tuottajat

22 Paikkatietoinfrastruktuurin prosessit
hyödyntäminen Loppukäyttäjä- ja toimintapalvelut Pyydetty tuote Paikkatiedon hyödyntäjät Paikkatiedon ja palveluiden liittäminen infrastruktuuriin Paikkatieto- palvelu Palvelun hallinta Paikkatiedon tuottajat Tuote Paikkatiedon käsittely Ilmiö, kohde Paikkatieto Käsittely Ylläpito Julkaisu Tiedon keruu Hallinta Yhdistely Analyysi Visualisointi Jalostaminen Arkistointi

23 Yhteentoimivuuden tasot
Semanttinen yhteentoimivuus Paikkatiedon yhteiset jaetut merkitykset: - Käsitteet ja sanastot - Ontologiat ja kuvailutiedot Paikkatieto Paikkatietoaineistot Rakenteellinen yhteentoimivuus Yhteensopivat tietorakenteet: Yhteiset jaetut käsitemallit Yksikäsitteiset kohteiden tunnisteet Yhteisesti ymmärretyt ja ilmaistut sijaintitiedon referenssijärjestelmät Jaetut ominaisuuskäsitteet ja attribuuttiarvot Tuotteet Syntaktinen yhteentoimivuus Yhteentoimivat tiedon siirron ja sisällön muodot: XML:ään pohjatuvat skeemat ja kuvailut, kuten XML/GML sekä XML/RDF JSON-siirtomuoto JPG-, PNG- ja muut binääristandardit Paikkatietopalvelut Tekninen yhteentoimivuus Yhteentoimivat tiedonsiirtokanavat ja palvelutoteutukset: Internet, kansallinen palveluväylä ja vyöhykeväylät paikkatiedon tiedonsiirtokanavina ISO-, OGC- ja W3C-standardien mukaiset palvelutoteutukset Kuva 10

24 Paikkatietoinfrastruktuurin tiedonsiirtokanavat
Internet, avoin data Kansallinen palveluväylä Vyöhykeväylät Tunnistamattomat käyttäjät Avoin data OGC-standardien mukai- set palvelutoteutukset Koreografia- integraatiomalli Tunnistetut käyttäjät Luokiteltu tieto Vahva tietoturva ja jäljitettävyys Sovitinpalvelut kytkettäes- sä väylään muita kuin SOAP-rajapintoja (esim. OGC) Sovitinpalveluiden avulla voidaan tukea rajoitetusti myös muita kuin OGC- rajapintoja Koreografia- integraatiomalli Tunnistetut käyttäjät Luokiteltu tieto OGC-standardien mukai- set palvelutoteutukset Myös muut rajapintastandardeja noudattavat palvelutoteutukset X-Roadista poikkeavat muut integraatioratkaisut Orkesterointi sekä koreografia -integraatiomallit Internet, rajattu käyttö Tunnistetut käyttäjät Luokiteltu tieto OGC-standardien mukai- set palvelutoteutukset Koreografia- integraatiomalli

25 Jatkokehityskohteita 1/2
Kohde Kuvaus Reaaliaikainen tiedon tuotto ja jakelu Reaaliaikainen paikkatieto muodostaa erityistapauksen, jossa paikkatietoa syntyy, sitä jalostuu ja hyödynnetään jatkuvana virtana. Tähän liittyvät toimintamallit ja ratkaisut tulisi kuvata. Vastuunjakomalli ja omistajuudet Paikkatiedon vastuut perustuvat erilaisiin lainsäädännön velvoitteisiin. Vastuita tulisi selkeyttää ja vahvistaa työnjakoa eri toimijoiden kesken. Käyttöehtojen yhdenmukaistaminen ja sähköinen liittymisprosessi Paikkatietopalveluiden laajan ristiin hyödyntämisen kannalta olisi tärkeää, että palvelut olisivat käytettävissä yhdenmukaisin käyttöehdoin. Tällaiset käyttöehdot tulisi luoda. Palveluiden sähköinen käyttöönottoprosessi ja sen ratkaisusuositukset tulisi kuvata. Avoin lähdekoodi palveluiden toteutuksessa Paikkatietostrategian suosittama avoimen lähdekoodin hyödyntäminen vaatii jatkotyöstöä ja ohjeistusta. Nyt painopiste on standardeissa eikä toteutusteknologioissa. Paikkatietopalveluiden hyödyntäminen sekä julkisen ja yksityisen sektorin välinen vuoropuhelu Viitearkkitehtuuri painottuu palveluiden kehittämiseen ja tarjontaan. Jatkokehityskohteena tulisi avata palveluiden hyödyntämistä ja loppukäyttäjäpalveluiden toteuttamista niiden päälle.

26 Jatkokehityskohteita 1/2
Kohde Kuvaus Käyttövaltuushallinnan malli Käyttövaltuushallinnan kehittäminen huomioimaan tiukemmin mm. kansallisen palveluarkkitehtuurin ratkaisut ja koko paikkatietoinfrastruktuurin kehittyminen Paikkatietopalveluiden kategorisoinnin kehittäminen Paikkatietopalveluiden jako sisältöpalveluihin ja käsittelypalveluihin on osoittautunut ongelmalliseksi. Kategorisointia tulisi kehittää ja häivyttää jakoa tiedon ja toiminnallisuuden välillä. Paikkatiedon laadunhallinta JHS 160 paikkatiedon laadunhallinta on vanhentunut. Tulisi uudistaa ISO data quality –standardia vastaavaksi Paikkatietopalveluiden hallintamalli Esitetty ylätasolla. Tulisi tarkentaa ja sovittaa paikkatietopalveluiden hallintaan.

27 Päätösesitys Viitearkkitehtuurin työryhmä esittää hyväksyttäväksi julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuurin 0.992 Hyväksytty dokumentaatio versioidaan 1.0 Dokumentaatio julkaistaan avoindata.fi –palvelussa Päätösesitys JHKA-työryhmälle: Puolletaan JUHTA asiantuntijajaostolle hyväksyttäväksi


Lataa ppt "Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google