Onko Facebook monopoli?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Otetaan sosiaalinen media haltuun! Ohjeita sosiaalisen median hyödyntämisestä Karjalan Liiton piirien puheenjohtajille ja aluevastaaville Sosiaalisen median.
Miten sosiaalista mediaa on hyödynnetty puoluepoliittisessa viestinnässä?
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
Asiakaspalvelu verkossa
Sosiaalinen media. Timo Suvanto
Sosiaalinen media.
SOME (sosiaalinen media)
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalisen median verkkopalveluja Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TWITTER KIRJASTOPALVELUNA Krista Auvinen Lähteet:
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Company Confidential © 2008 Nokia V1-Filename.ppt / YYYY-MM-DD / Initials 1 What is social media Lietsala & Sirkkunen.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
1ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala 09. Wiki-ideologiaa yhteisöllisyys avoimuus vuorovaikutteisuus yhteiskäyttö 2ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala.
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
OULU ADVANCED RESEARCH ON SOFTWARE AND INFORMATION SYSTEMS Teppo Räisänen | Oulun yliopisto Facebook ohjelmointi Teppo Räisänen
Internet-markkinointi on muotoista Muotoja ja kanavia.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
Liikeidean esittelyohje
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
Kiihtyvyys Kuvaa nopeuden muutosta.
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Sosiaalinen media viestinnässä ja markkinoinnissa.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,
EFCAP ry Vrk Marko Lehtoranta Sisä-Suomen poliisilaitos Tampereen pääpoliisiasema Keskitetty rikostutkinta.
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
PK-yrittäjän some-aakkosetsome PALVE PALVE – Juha Konttinen.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Kirjasto, kyläkeskus myös verkossa
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
VIESTINTÄ.
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
Verkkokauppa ja sähköinen asiointi Suomessa
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Jarkko Muhonen TeamProg
WWW-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Vanhempaintoimikunnan kokous 4/2017 Anna Niemi koulukuraattori, YTM
YhdistysviestinNÄN MUUTTUVAT KEINOT
Onko Facebook monopoli?

Media Advertising Spend Q Media Advertising Spend total €256.4M
Näkyvyyttä tutkimukselle
Tuhat Suomalaista - Sanomalehtien liitto
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
Logot ja brändit; näkökulmia mediakasvatukseen
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
ESIMERKKEJÄ REITTIEN KEHITTÄMISEN POLUISTA, KANTA-HÄME
Tiedotustilaisuus
Lohja Janiina Mieronkoski, RIKU
Kanta-Hämeen reitistöjen saavutettavuus ja näkyvyys
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
LIITE vuotiaiden Audio-visuaalinen kulutus
some ja netti neuvottelupäivät Tampere
Digiopastus kirjastossa – googlen kaikki mahdollisuudet
Esityksen transkriptio:

Onko Facebook monopoli? Aarre Tuokko

Esityksen rakenne 1. Mikä on monopoli? 2. Mikä on Facebookin markkina? Monopolin määritelmä 2. Mikä on Facebookin markkina? Markkinan määrittely 3. Onko Facebook monipoli? Perusteluja puolesta ja vastaan

Monopoli Taloustieteessä: Tilanne, jossa markkinoilla on vain yksi tietyn palvelun/tuotteen tarjoaja Määritellään markkinoiden kautta Markkina voidaan rajata maan osaan, maahan tai kylään Läheiset substituutit vähentävät monopolin markkinavoimaa Kyläkaupalla voi olla monopoli kylässään Lakisääteiset ja luonnolliset monopolit

Facebook Maailman suosituin yhteisöpalvelu 1,59 miljardia kuukausittain aktiivista käyttäjää (12/2015) N. 18 miljardin dollarin liikevaihto (2015) Markkinaosuus näyttölaitemainonnassa 25% (2015, U.S) Facebook on yhteisöpalvelu Mitkä ovat kilpailijoita? Googlella 13 %

Kilpailijoita Muut yhteisöpalvelut: Twitter, Google+, YouTube, Twitter, Snapchat, Instagram (FB:n omistama), Reddit, erilaiset foorumit, LinkedIn, Pinterest, Vkontakte, Tumblr… Laajassa mielessä kaikki sähköinen viestintä: Whatsapp (FB:n omistama), Telegram, Periscope, Snapchat…

Puolesta On saavuttanut kriittisen massan käyttäjissä ja sen asema on erittäin vahva Hallitsee laajaa ”sosiaalista infrastruktuuria”, jota on vaikea korvata Merkittävä asema käyttäjä määrien ja mainosmyynnin markkinaosuuden kautta Käyttäytyy kuin monopoli ostamalla potentiaalisia kilpailijoita Verrattavissa luonnolliseen monopoliin

Vastaan Facebookilla on monta suoraa kilpailijaa sekä monta läheistä substituuttia Kilpailevia yhteisöpalveluja on helppo perustaa, jos monopoli nostaa hintoja MySpace –sivuston romahdus Markkinatilanteet voivat muuttua yllättävän nopeasti nuorella alalla Facebook ei ole lakisääteinen eikä luonnollinen monopoli Telegram esimerkki

Lähteitä http://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media- research/ https://en.wikipedia.org/wiki/Social_networking_service http://theweek.com/articles/582042/why-should-just-nationalize-facebook http://www.dreamgrow.com/top-10-social-networking-sites-by-market-share-of-visits-july-2015/ http://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2015/07/09/u-s-digital-advertising-landscape-and-key- players-part-2/#170cf12973ed

Kysymyksiä?