22 Valtiontalous tarvitsee veroja s. 149-153.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Arvonlisävero kirjanpidossa
Advertisements

Arvonlisä-verotuksen perusasioita
- Vuokra-asunto: - Asunnon voi vuokrata yksityiseltä tai julkiselta taholta esim. kunnalta (yleensä edullisempia) - Ei tarvita suuria pääomia, pääsee helposti.
% mikko rahikka 2010 hyl.fi.
Arvonlisävero budjetoinnissa
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Esittely koululaisille Verohallinto 2008
Verotuksen perusteet - Johdanto
Annuiteetti- eli tasaerälaina
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Verotuksen perusteet - johdanto
Olet ostamassa omaa asuntoa Pirkanmaalta. Bruttopalkkasi on 2971 €/kk, josta sinulle käteen jää verojen jälkeen 2018 €/kk. Omia säästöjä sinulla on 8000.
Esittely koululaisille Verohallinto 2015
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Vero-osion rakenne AiheMateriaaliTehtävät Välittömän verotuksen periaatteet s Yksityisliikkeen verotus Elinkeinotoiminnan verotettavan tulon laskenta.
Tuotehinnoittelu -Perustana yrityksen hinnoittelustrategia: asiakkaat ja kilpailijat huomioitava -Kustannukset tiedettävä riittävällä tarkkuudella -Sopii.
Arvonlisäverotus Verohallinto. Sisältö Mikä on arvonlisävero Kuka on arvonlisäverovelvollinen Mistä toiminnasta arvonlisäveroa maksetaan Paljonko arvonlisäveroa.
Verotus Suomessa Esittely koululaisille Verohallinto 2013.
S. 64- JULKINEN TALOUS. VALTION TULOT JA MENOT Valtion seuraavan vuoden tulot ja menot määritellään budjetissa 1. Hallitus sopii budjetista valtionvarainministeriön.
Verotuksen perusteet - Johdanto OTK / OTM Ilkka Lahti Syksy 2015.
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
Talouden häiriöt. Suhdannevaihtelut O Taloudessa vaihtelevat suhdanteet eli talouden hyvät ja huonot ajat O 1. Noususuhdanne: talous kasvaa, yritykset.
Excel kaikille lyhyesti ja helposti
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
Kuluttajatarvitsee pankkia Kuluttaja tarvitsee pankkia s
Kertaus.
VEROTUS.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
Kaukolämmön hinta, teho+energiamaksu €/MWh (sis. verot)
19 Yritys tavoittelee voittoa s
7 Palkasta maksetaan veroa s
Euroopan keskuspankin rahapoliittiset välineet
Inflaatio.
12 Hyvinvointivaltio kaipaa huoltoa s
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
JULKINEN TALOUS -Valtio ja Kunnat -Valtion Budjetti HE → EDK hyväksyy.
Verotuksen perusteet - Johdanto
21 Kansantalous on koko Suomen talous s
Elinkeinoverolaki tiivistelmä /ks
Julkinen talous = Valtion, kuntien, kuntayhtymien ja sosiaalirahastojen (KELA, työeläkeyhtiöt) talous Valtion talous Hallitus valmistelee ja eduskunta.
Prosenttilaskennan kertausta
TALOUDEN KIERTOKULKU.
Vastauksia tehtäviin Kpl 22.
Verotuksen perusteet - Johdanto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
33 Laki ja budjetti syntyvät yhteistyöllä s
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Arvonlisävero Välillinen vero
Suomen verotus selkokielellä
ARVONLISÄVERO Heli Kortesalmi.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Vero-osion rakenne Aihe Materiaali Tehtävät
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Verotuksen perusteet - Johdanto
Verokannat - tarkennus
Sopeutumispotentiaali ja investointitarve
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Vero-osion rakenne 1. lähiopetustunti 2. etänä 3. lähiopetustunti
Verotuksen perusteet - Johdanto
Vero-osion rakenne 1. lähiopetustunti 2. etänä 3. lähiopetustunti
Verokannat - tarkennus
VEROTUS.
VEROTUS.
JULKINEN TALOUS -Valtio ja Kunnat -Valtion Budjetti HE → EDK hyväksyy.
Esityksen transkriptio:

22 Valtiontalous tarvitsee veroja s. 149-153

22 Valtiontalous tarvitsee veroja Eduskunta päättää siitä, mistä valtion tulot otetaan ja mihin varat käytetään. Käytännössä hallitus Tätä tulo- ja menoarviota kutsutaan budjetiksi. Budjetin suunnittelee hallitus: suunnittelun pohjana ovat edellisen vuoden menot. Tuloista tärkeimpiä ovat verot: v. 2015 ne muodostivat 75,8 % valtion tuloista. Muita tulonlähteitä ovat valtion omaisuuden myynti sekä valtionyhtiöiden tuotot ja muut sijoitustuotot. Osa menoista on viime vuosina jouduttu kattamaan lainalla. 22 Valtiontalous tarvitsee veroja

22 Valtiontalous tarvitsee veroja Budjetin menot hallinnonaloittain v. 2015 Valtiovarainministeriö 16 966 217 000 € - esim. avustukset kunnille, eläkkeet Sosiaali- ja terveys 12 812 702 000 € Opetus- ja kulttuuri 6 768 569 000 € Työ- ja elinkeinoministeriö 3 828 657 000 € Liikenne ja viestintä 2 926 092 000 € Puolustus 2 660 271 000 € Muut yhteensä* 8 835 401 000 € Yhteensä 54 273 517 000 € * Muissa menoissa muun muassa - Valtionvelan korot 1 766 100 000 € - Eduskunta, hallitus, presidentti 369 779 000 € 22 Valtiontalous tarvitsee veroja

22 Valtiontalous tarvitsee veroja Välittömät ja välilliset verot Välittömät Peritään suoraan henkilön saamista tuloista tai yrityksen tuottamasta voitosta. Tulovero: veroprosentti on progressiivinen (eli prosentti nousee tulojen noustessa) Yhteisövero: yritys maksaa vain voitostaan Välilliset Peritään välillisesti tuotteiden hinnoissa. Arvonlisävero: nostaa tuotteiden hintaa yleensä 24 % Valmisteverot: niin sanottuja haittaveroja esim. alkoholin ja tupakan hinnoissa pyritään hillitsemään kulutusta 22 Valtiontalous tarvitsee veroja

22 Valtiontalous tarvitsee veroja - Yleinen alv-prosentti: 24 % - Elintarvikkeet ja ravintolapalvelut: 14 % - Kuljetus-, majoitus-, liikunta- ja kulttuuripalvelut sekä lääkkeet, kirjat ja lehtitilaukset: 10 % 22 Valtiontalous tarvitsee veroja

Verot ovat valtion tärkein tulonlähde. >.< Verot ovat valtion tärkein tulonlähde. Yritysten maksamat verot ovat vain 5 % valtion tuloista Yksittäisistä veroista merkittävin on arvonlisävero. Viime vuosina tulot eivät ole riittäneet menojen kattamiseen. 22 Valtiontalous tarvitsee veroja

Voiko valtion talousongelmat ratkaista veroja nostamalla tai laskemalla? Nostaminen Laskeminen Tulovero Valtion verotulot nousevat, mutta kuinka pitkäksi aikaa? Ihmisten ostovoima heikkenee  yritysten myynti voi vähentyä  työttömyys voi kasvaa  valtion verotulot voivat lopulta laskea Tulovero Valtion verotulot laskevat, mutta kuinka pitkäksi aikaa? Ihmisten ostovoima kasvaa  yritysten myynti voi kasvaa  yhä useampi saa palkkaa  valtion verotulot ehkä lopulta nousevat Helppoa ja varmaa ratkaisua ei ole. Arvonlisävero Valtion verotulot kasvavat ainakin aluksi Ihmisten ostovoima laskee  yritysten myynti voi vähentyä  työttömyys voi kasvaa  tuloverojen tuotto voi lopulta laskea enemmän kuin ALV tuottaa lisää. Arvonlisävero Valtion verotulot laskevat ainakin aluksi Ihmisten ostovoimaa kasvaa  yritysten myynti voi kasvaa  yhä useampi saa palkkaa  tuloverojen tuotto voi lopulta kasvaa enemmän kuin ALV:n tuotot pienenivät 22 Valtiontalous tarvitsee veroja

22 Valtiontalous tarvitsee veroja Kun ostat jotain, arvonlisävero (ALV) sisältyy kaupan hintoihin. Kuinka paljon yritys tilittää arvonlisäveroa valtiolle, kun ostat 100 euron takin? Takin veroton hinta 1,24 100 € = X Jos arvonlisäprosentti on 24 %, jokaisesta ostoksestasi menee aina 19,35 % verona valtiolle. - Takin veroton hinta 100 € 80.65 € = =  1,24 19,35 € 22 Valtiontalous tarvitsee veroja

22 Valtiontalous tarvitsee veroja