Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Advertisements

SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YKSIKKÖ Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu.
Miten korkeakoulujen yhteishaun ja erillishakujen kokonaisuutta tulisi kehittää? Nykytilan haasteita, mahdollisen kehittämisen aikataulu ja tavoitteen.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa Tervetulotilaisuus
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Opinto-ohjaajien ja ohjaustoimijoiden tiedotuspäivä Korkeakoulujen yhteishaku ja valintaperusteet
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Reformi haltuun OKM.
LARK5-hankkeen workshop Sari Mikkola
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Työelämäosaajana OKM.
Hilkka Kousa Tilastopäällikkö
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
Tervetuloa Innokylään
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
OKM AJANKOHTAISTA
Jatkoväylä – sujuvasti ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun Tki-asiantuntija Petra Paasonen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
AVOINTEN KORKEAKOULUJEN NEUVOTTELUPÄIVÄT
Lentokonealan jatko-opinnot
Jatko-opinnot Jussi Lounassalo.
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ammatinen koulutus uudistuu
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
Valtakunnallisen ELO-ryhmän puheenjohtajat ja sihteerit kokous Verkko-Ohjaus Marko Kilpeläinen.
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke
Opiskelijavalinnat ja korkeakoulu-opintojen nopeuttaminen
PowerPoint-esitys korkeakoulujen opiskelijavalinnoista 2020-
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Avoin ammattikorkeakoulu
THL:n tuki kehittämishankkeille
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Omnia.fi/yhteishaku.
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Opiskelijoiden terveydenhoitouudistus ja maksujen kerääminen 2020
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Osaamisen ennakointifoorumi
Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalinnat 2020
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019 KOOTuki 21.4.2017 kokous

Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019 Visio: Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishankkeen jälkeen meillä on entistä hakijaystävällisempi, kustannustehokkaampi ja yksinkertaisempi digitaalisuutta hyödyntävä opiskelijavalintaprosessi. Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishankeen 2017-2019 tavoitteena on uudistaa opiskelijavalintoja ja niissä käytettäviä menetelmiä ja opintopolkuja sekä parantaa korkeakoulujen välistä ja toisen asteen koulutuksen kanssa tehtävää yhteistyötä. Metropolia Ammattikorkeakoulun koordinoimalle hankkeelle myönnettiin erityisavustusta 2 085 000€. Hanke toteutetaan ajalla 1.1.2017-31.12.2019. Hankkeelta edellytetään yhteistyötä Helsingin yliopiston Opiskelijavalintojen uudistaminen -hankkeen kanssa.

Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke koostuu tällä hetkellä seuraavista ”osahankkeista”: Todistusvalinnan kehittäminen Valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi AMK-opintoihin valmistavan opintopaketin (AMK-opintoväylä) kehittäminen tekniikan ja liiketalouden alalle Opiskelijavalintoihin liittyvän ohjauksen ja viestinnän kehittäminen

Todistusvalinnan kehittäminen Ammattikorkeakoulut ovat asettaneet tavoitteeksi toisen asteen tutkintojen nykyistä paremman hyödyntämisen opiskelijavalinnoissa. Todistusvalinnoilla voidaan opintopolkujen joustavoittamisen lisäksi parantaa valintojen kustannustehokkuutta ja hakijoiden tasavertaisuutta. Yhteisen ylioppilastutkinnon pisteytysmallin suunnitteleminen yliopistosektorin vastaavan hankkeen kanssa aloitetaan toukokuussa. Uudesta ylioppilastutkinnon pisteytysmallista pitäisi pystyä tiedottamaan lukioita vuoden 2017 loppuun mennessä. Käyttöönotto kevään 2020 valinnoissa. Kehitystyötä ammatillisen toisen asteen tutkintojen vahvemmaksi hyödyntämiseksi opiskelijavalinnoissa tehdään myös tässä hankkeessa. OKM:n työryhmä julkaisee ehdotukset ammatillisen toisen asteen tutkintojen paremmaksi hyödyntämiseksi toukokuun aikana. Ylioppilastutkinnon arvosanoihin perustuva todistusvalinta ollaan ottamassa nykyistä laajemmin käyttöön ammattikorkeakouluissa jo vuonna 2018.

Valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi Hankkeessa kehitetään ammattikorkeakoulusektorille sähköinen valtakunnallinen valintakoe, jossa huomioidaan koulutusalojen tarpeet. Sähköisen valintakokeen sisältö ja rakenne on hyödynnettävissä myös englanninkielisissä ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa. Nykyisten valintakoekäytäntöjen kartoittaminen sis. kustannukset, perustelut ja alakohtainen opintomenestys (keskeyttäneiden lukumäärät, syyt keskeyttämiselle). Tuotetaan tietoa eri alojen opintomenestykseen yhteydessä olevista/ennustavista tekijöistä. Tuotetaan tietoa uuden valintakokeen sisällöstä ja rakenteesta eri koulutusalat huomioiden. Uuden sähköisen valintakokeen teknisen toteutuksen suunnittelu ja kehittäminen Uuden sähköisen valintakokeen pilotointi Sähköisen valintakokeen jatkokehitystoimenpiteiden tunnistaminen

Valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi Hankkeessa syntynyt uusi sähköinen valintakoe korvaa aiemmat koulutusalakohtaiset valtakunnalliset valintakokeet. Uudessa valintakokeessa voidaan tarvittaessa painottaa alakohtaisesti tunnistettuja osa-alueita. Uuden valintakokeen avulla opiskelijavalinnat voidaan toteuttaa huomattavasti kustannustehokkaammalla tavalla nykyiseen malliin verrattuna. Uuden valintakokeen myötä opiskelijavalintoja voidaan merkittävästi selkeyttää niin hakijoiden, toisella asteella ohjauksesta vastaavien tahojen kuin ammattikorkeakoulujen näkökulmasta katsottuna. Nykyistä valintakokeiden määrää voidaan vähentää merkittävästi. Ammattikorkeakoulujen valintakokeiden kehittämisessä lähtökohtana on tutkia kaikille aloille yhteisten valintakoesisältöjen kehittämismahdollisuudet. Lisäksi tavoitteena valtakunnallisen kehittämistyön alakohtainen soveltaminen tarpeiden mukaisesti sekä valintakokeiden ja siihen liittyen prosessien digitalisointi ja automatisointi. Vaihtoehtoisten valintamenettelyjen kehittäminen todistusvalintojen lisäksi nähdään tärkeäksi ammattikorkeakouluissa (ml. ns. toisen mahdollisuuden tarjoaminen.)

AMK-opintoihin valmistavan opintopaketin (AMK-opintoväylä) kehittäminen tekniikan ja liiketalouden alalle Kehitetään verkossa suoritettavat valtakunnalliset koulutusalakohtaiset opintoihin valmistavat opintopaketit. Henkilö voi pohjakoulutustaustastaan riippumatta suorittaa opintopaketin itsenäisesti esim. toisen asteen tutkinnon suorittamisen aikana. Luodaan uusi valtakunnallinen käytännöiltään yhtenäinen AMK-opintoväylä, jonka kautta henkilö voi suoritetun ”opintopaketin” perusteella hakeutua tutkinto-opiskelijaksi. Hyötyjä hakijalle mm.: Voi suorittaa opinnot itsenäisesti ennakkoon ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Saa kuvan suoritettavasta koulutusalasta ja tasosta. Mahdollisuus sisällyttää suoritetut opinnot tutkintoon. Toisen asteen tutkinnon heikoin arvosanoin suorittaneelle tai kokonaan ilman tutkintoa olevalle mahdollisuus hakeutua korkeakouluun. AMK-opintoväylän kehittämisellä voidaan lisätä hakijoiden tasavertaisuutta sekä tuoda joustavuutta ja nopeuttaa korkeakoulutukseen pääsyä. Valinnoissa hyödynnettävien opintopakettien kehittäminen on tarkoituksenmukaista olla laadittu laaja-alaisessa koko koulutusalan kattavassa yhteistyössä.

Opiskelijavalintoihin liittyvän ohjauksen ja viestinnän kehittäminen Opiskelijavalintojen ohjauksen ja viestinnän kokonaisuutta on tarve kehittää yhdessä Opetushallituksen sekä toisen asteen koulutuksen järjestäjien kanssa siten, että sen avulla voidaan varmistaa opiskelijoiden riittävä informointi ja nivelvaiheen yhteistyön kehittäminen. Ohjaukseen ja viestintään liittyvä yhteistyö eri toimijoiden kanssa tulee olla luonteeltaan jatkuvaa. Opiskelijavalintojen kehittämishankkeessa on tarkoitus luoda ja kehittää ohjaukseen ja viestintään liittyviä yhteistyömalleja ja käytäntöjä Opetushallituksen sekä toisen asteen koulutuksen järjestäjien kanssa.

Asiantuntijaryhmä(t) Asiantuntijaryhmä(t) Asiantuntijaryhmä(t) Ohjausryhmä Projektipäällikkö Osahanke 1 & 2 - Todistusvalinnan kehittäminen - Valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi Osahanke 3 AMK-opintoihin valmistavan opintopaketin (AMK-opintoväylä) kehittäminen tekniikan ja liiketalouden alalle Osahanke 4 - Opiskelijavalintoihin liittyvän ohjauksen ja viestinnän kehittäminen Projektiryhmä: Projektiryhmä: Projektiryhmä: Projektiryhmä: Asiantuntijaryhmä(t) Asiantuntijaryhmä(t) Asiantuntijaryhmä(t) Tekninen ryhmä

Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019 Ohjausryhmä: Projektipäällikkö Marko Borodavkin, sihteeri Metropolia Ammattikorkeakoulu Vararehtori Minna Hiillos Haaga-Helia ammattikorkeakoulu (liiketalous/IT, liikunta) Vararehtori Päivi Karttunen Tampereen ammattikorkeakoulu (sosiaali- ja terveysala) Oppimisjohtaja Tapani Martti Metropolia Ammattikorkeakoulu (tekniikka, merenkulun ala) Koulutusjohtaja Jukka Määttä Humanistinen ammattikorkeakoulu (humanistinen ala) Vararehtori Katri Ojasalo Laurea-ammattikorkeakoulu (matkailu- ravitsemus- ja talousala) Kehityspäällikkö Tuomas Orama Metropolia Ammattikorkeakoulu Opintoasiainpäällikkö Tapio Rimpioja, PJ Metropolia Ammattikorkeakoulu Toiminnanjohtaja Riitta Rissanen, VPJ Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry Vararehtori Janne Salminen Hämeen ammattikorkeakoulu (luonnonvara-ala) Opintoasiainpäällikkö Janne Santala Satakunnan ammattikorkeakoulu Koulutusjohtaja Timo Tanskanen Turun ammattikorkeakoulu (kulttuuriala) Vararehtori Mirja Toikka Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (matkailu- ravitsemus- ja talousala) Rehtori Mervi Vidgrén Savonia Ammattikorkeakoulu Erityisasiantuntija Merja Väistö Opetushallitus Asiantuntijajäsenet: Koulutuspoliittinen asiantuntija Antti Seitamaa SAKKI ry Koulutuspoliittinen asiantuntija Annakaisa Tikkinen Suomen Lukiolaisten Liitto