Alueidenkäyttö Uuden toimintamallin kuvaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen aluehallinto Hallinnon kehittämisosasto 2 Valtion aluehallinto uudistui  Valtion aluehallintoa uudistettiin laajalla kokonaisuudistuksella.
Advertisements

Kaavatietojen hyväksikäyttö SYKE:n toiminnassa Kaarina Vartiainen Rakennetun ympäristön yksikkö, SYKE Kuntien paikkatietoseminaari
Maankäytön ja kaavoituksen suhde vesiensuojeluun Itämeri –foorum Anne Kumpula Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Keski-Suomen elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Tulevaisuuden kuntaa tekemässä - Hallituksen Tulevaisuuden kunta-reformi Nuorten vaikuttajien huipputapaaminen De unga beslutsfattarnas toppmöte.
Tilanne Järjestöjen osallisuus sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa.
Rakennetun ympäristön neuvottelupäivä Rådplägningsdag för byggda miljöer Aulis Rantala Johtaja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
Tukipalvelut ja ICT Uuden toimintamallin kuvaus
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Ympäristötehtävät -toimintamallin kuvaus
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Maakuntastrategia Uuden toimintamallin kuvaus
Aluekehitys Uuden toimintamallin kuvaus
Digitaaliset palvelut Uuden toimintamallin kuvaus
Työvoima- ja yrityspalvelut Uuden toimintamallin kuvaus
Tilannekatsaus valtakunnallisesta ja Pohjois-Karjalan valmistelusta
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
Esiselvitys.
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
Siun Sotesta Meijän maakuntaan Henkilöstöryhmän kokous
POKAT 2021 maakuntaohjelman valmistelu
Öljyvahinkojen torjunnan pilotointi
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
Matkalla Meijän maakuntaan Maakuntavaltuusto
Maakuntaliiton toiminta
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
ALUEIDEN KÄYTÖN SUUNNITTELUJÄRJESTELMÄ
Liikenteen näkymiä Pohjois-Karjalassa vuoteen 2040
Pohjois-Karjalan maakuntakaava
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Matkalla Meijän maakuntaan
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Kuntaliiton maaseutuverkostot ja maakuntauudistus
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Matkalla Meijän maakuntaan
Vesiosuuskunnat ELY- keskuksen näkökulmasta
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Uusi maakunta vahvana ympäristötoimijana; yhteistyö Luova –viraston, maakunnan ja kunnan kesken Kansliapäällikkö Hannele Pokka
Maakuntauudistus Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen
Etelä-Savon maakuntaliitto
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
LIKE –foorumin vuositapaaminen
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Nykyinen toiminta ja tuleva muutos Janne Kärkkäinen
Matkalla Meijän maakuntaan valmistelun organisointi
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä Pekka Kuosmanen ja Jarno Turunen.
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Pelastustoimen kehittämishankkeen työryhmien vaihe I Lakihanke
Esittäjän nimi ja päivämäärä
Yleistä valtakunnallisesta valmistelusta
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Esityksen transkriptio:

Alueidenkäyttö Uuden toimintamallin kuvaus Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa 19.5.2017/Irma Mononen

Uusien toimintamallien tehtäväksianto Kuvattava asiakaslähtöinen maakunnan uusi, parempi toimintamalli (keskeinen sisältö, edut ja riskit) Esitys keskeisistä rajapinnoista (valtio/ maakunta/ kunnat) Esitys valmistelun etenemisestä ja keskeisistä ratkaistavista asioista aikatauluineen (Maakuntauudistusta koskevan valmistelun käynnistäminen) Esitys mahdollisesta kokeilusta/pilotista, joka toteutetaan 2017-2018 Arvio taloudellisista ja henkilöstövaikutuksista Seurata valtakunnallista valmistelua omalla tehtäväalalla (synkronointi) ja tehdä tarvittavia esityksiä (edunvalvonta) Aikataulu: alustavat tuotokset 11/2016, tuotokset valmiit 15.1.2017, raportointi koordinaatioryhmälle1/2017

Työryhmän kokoonpano Pasi Pitkänen, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto 31.10.2016 saakka ja Pirkka Aula 1.11. 2016 lähtien Jyrki Suorsa, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto Irma Mononen, Pohjois-Karjalan ELY-keskus Timo Korkalainen, Pohjois-Karjalan ELY-keskus Juha-Pekka Vartiainen, Joensuun kaupunki Matti Moisala, Kontiolahden kunta (varalla Jere Penttilä) Anna-Maria Latosaari, Lieksan ja Nurmeksen kaupunki Riitta A. Tilus, Heinäveden kunta (varalla Osmo Jauhiainen) Jorma Berg, Tohmajärven kunta (varalla Ari Jumppanen, Kiteen kaupunki) Ari Jaaranen, Juuan kunta (varalla Markus Hirvonen)

Nykyinen toimintatapa Maankäytön ohjausjärjestelmä: MRL, MRA , VAT ja KHO:n oikeuskäytäntö ohjaavat maankäyttöä Kolmiportainen kaavajärjestelmä: - maakuntakaava - yleiskaava - asemakaava/ranta-asemakaava Maankäyttöä ohjaavat viranomaiset Maakuntaliitto: Maakuntasuunnitelman, maakuntaohjelman sekä maakuntakaavan laatiminen ja seuranta (MRL, MKL), poliittinen ohjaus Pohjois-Karjalan ELY-keskus: Kuntien alueidenkäytön seuranta, ohjaus ja valvonta Pohjois-Savon ELY-keskus L-vastuualue: kaavojen liikenneasiat Museovirasto: kaavojen rakennussuojelu- ja muinaismuistoasiat Kunnat: Yleis- ja asemakaavat, alueillaan kaavamonopoli, kunnilla erilaiset resurssit ja toimintatavat, poliittinen ohjaus

Uusi toimintamalli Alueidenkäytön uuden toimintamallin keskeinen sisältö Alueidenkäytön tehtävät maakunnassa: Maakuntakaavan laatiminen ja sen toteutumisen seuranta Kuntien alueidenkäytön suunnittelun (ja rakennustoimen) järjestämisen edistäminen, painopisteenä alueidenkäyttö Yhden luukun periaate maakunnan asioissa Kaavoituksesta vastaavat viranomaiset ovat jatkossa maakunta ja kunta Kaavoituksessa valtaa annetaan enemmän alueelle ja kuntiin Maakuntakaavan rooli korostuu ja vahvistuu Asioidaan entisen maakuntaliiton ja ELY sijaan pelkästään maakunnan kanssa eli yhden luukun periaate Maakunnan asiantuntijarooli korostuu ja vahvistuu Maakunnalla lähtökohtaisesti isommat henkilö- ja asiantuntijaresurssit, tarvitaan asiantuntijuutta alueidenkäytön suunnittelun edistämiseen ja maakuntakaavan laadintaan Kulttuuriympäristöjen hoito resursoitava uutena maakunnan toimintaan, tehtäväjaosta sovittava museoviraston kanssa Liikennejärjestelmäsuunnittelun vastuu resursoitava maakuntaan ja tienpidon osalta tarvittavat aluevastaavat (maakuntien yhteistoimintaa harkittava, esimerkiksi Savon suunta ja/tai Etelä-Karjalan suunta yhteisten intressien vuoksi, Saimaa, raja ja 9-tie, rata, 6-tie). Alueidenkäytön tietojärjestelmät ja digitalisaatio Tasavertainen kumppanuus alueidenkäytön suunnittelun toimintaperiaatteena Maakunta / kunta -vuorovaikutus tapahtuu kaavaprosessin aikana Maakunnalla ei kuntien kaavoituksen ohjaus- ja valvontatehtävää, yleisen edun eikä laillisuuden valvontaa Maakunnalla on muutoksenhakumahdollisuus Muutoksenhaku mahdollisesti vähenee

Asiakkaat Maakuntakaava: Kunnat, ministeriöt, muut viranomaistahot ja organisaatiot, maanomistajat, järjestöt, maakunnan asukkaat Alueidenkäytön järjestämisen edistäminen: Kunnat, alueelliset viranomaistahot ja organisaatiot, maanomistajat, järjestöt, maakunnan asukkaat

Uuden toimintamallin edut Yhden luukun periaate! Alueellisuus ja paikallisuus korostuu! Asiantuntijuuden korostuminen & vahvistuminen Maakuntademokratia; vaaleilla valittu valtuusto päättää maakuntakaavasta Kunnan toimivalta lisääntyy ja vastuu korostuu alueidenkäytön ratkaisuissa Yhteiset tietojärjestelmät

Uuden toimintamallin riskit Riittävät asiantuntija- ja muut toimintaresurssit maakuntahallinnossa sekä kunnissa? LUOVA viraston rooli ja vaikutus maakuntahallintoon? Viranomaisyhteistyö jatkossa? Miten turvataan yleisen edun valvonta erityisesti kuntakaavoituksessa ja muussa kunnallisessa MRL:n mukaisessa päätöksenteossa? Uusien tietojärjestelmien ja -aineistojen hallinta Siirtyvän henkilöstön asiantuntemuksen varmistaminen

Keskeiset rajapinnat: työnjako maakunta - kunta Maakunta itsenäinen yksikkö jatkossa Tasavertainen kumppani maakunta – kunta Maakuntakaavassa osoitetaan maakunnan alueidenkäytön strateginen tahtotila, tärkeää sovittaa yhteen mitä ratkaistaan maakuntakaavassa, mitä yleiskaavoissa Kuntakaavoituksen valvonta pois uuden maakunnan tehtävistä Maakunnalla kuntien alueidenkäytön suunnittelun edistämistehtävä!

Keskeiset rajapinnat: työnjako valtio – maakunta Valtio (Luova ym.) / maakunta Luonnon- ja ympäristönsuojelun osaaminen turvattava maakunnassa, resurssitarve Maakunta tarvitsee juridista osaamista, resurssit turvattava Kulttuuriympäristöasiat maakunnan hoidettavaksi (uusi resurssi) Maakunnalle olisi oltava resurssi/varat, jolla toteutetaan maakuntakaavaa Valtio (Liikenneasiat) / maakunta Liikennejärjestelmän suunnittelutehtävät ja tienpitotehtävät ratkaistava ja tehtäviä resursoitava maakunnille Tehtävien mukaiset riittävät resurssit turvattava maakunnalle Valtio (Ministeriöt) / maakunta Maakuntakaavaan osallistuminen Valtion viranomaisten maakuntakaavan edistämistehtävä tulee säilyttää Valtion viranomaisten liikennejärjestelmän edistämistehtävä tulee säilyttää

Keskeisimmät ratkaistavat asiat Vireillä olevat lainsäädännölliset uudistukset ja muutokset MRL:n ja MRA:n maakuntauudistusta koskevat muutokset? VAT uudistus suhteessa maakuntauudistukseen, sama linja? Resurssien varmistaminen (uusi resurssitarve maakunnalle!) Ylimaakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnittelu, liikenneverkon omistus ja tienpitotehtävät Kulttuuriympäristöasioiden asiantuntijatehtävät MRL juridinen osaaminen Kuntien erilaisuus, erilaiset tarpeet suhteessa maakunnan työhön Alueidenkäytön suunnittelun tarpeet ja maapolitiikka erilaisia Asiantuntijaosaamisen ja henkilöresurssien riittävyys Tietojärjestelmien käyttö

Taloudelliset ja henkilöstövaikutukset Nykytila 1.11.2016 (arvioidut palkkakustannukset, muita kuluja ei ole arvioitu!) Henkilöstö nykytila: 10 htv, josta MKL 6 htv (josta hankkeissa 2 htv,) ja ELY 4 htv Maakuntakaavan laatiminen ja sen toteutumisen edistäminen ja seuranta (4 htv) Maakuntakaavoituksen vetovastuu ja aluerakenne + muut erillisvastuut Maakuntakaavoitus ja liikenneasiat, maakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnittelu + muut erillisvastuut Maakuntakaavoitus ja luonnon- ja kulttuuriympäristö + muut erillisvastuut Maakuntakaavoitus ja paikkatieto/karttapalvelut + muut erillisvastuut Alueidenkäytön hankkeet (2 htv) Laajakaista-asiat ja ICT Sisävesiliikenteen kehittäminen sekä liityntäyhteydet E18 TEN verkkoon Alueidenkäytön ohjaus, neuvonta ja valvonta (4 htv) Kulttuuriympäristöön liittyvät tehtävät Rakentamisen ohjaukseen liittyvät tehtävät Budjetti nykytila: Arvioidut palkkakulut ovat 569 000 € + selvitysraha 40 000 € MKL (6 htv alueidenkäytön tehtävät ) 302 000 € + selvitysrahaa 40 000 €/vuosi ELY (4 htv alueidenkäytön tehtävät) 267 000 €

Taloudelliset ja henkilöstövaikutukset Tarve 12 htv + X htv, budjettia ei ole lähdetty arvioimaan: Maakuntakaavoitus ja sen toteutumisen seuranta (9 htv + liikenteen osalta X htv) Liikenne, maankäytön ohjaus ja maakuntakaavan laatiminen Liikennejärjestelmätyö Liikenne, tiestön ylläpito ml. yksityistieasiat Ympäristönsuojelu & luonnonsuojelu Kulttuuriympäristön hoito Alueidenkäytön tietojärjestelmät, maakunnan karttapalvelut ja paikkatieto Kuntien alueidenkäytön järjestämisen edistäminen 3 htv Kuntien alueidenkäytön järjestämisen edistäminen Alueiden käyttöä tukevat hankkeet 2 htv Yleinen huomio: Maakunta tuottaa maakuntakaavaa ja kuntien kaavoitusta palvelevia selvityksiä! Uusien asiantuntijoiden rekrytointitarve: Kulttuuriympäristöasiantuntija, liikennealan asiantuntijoita suunnitteluun ja teiden ylläpitoon Tarve saada POSELY ja teiden ylläpitosummat selville

Esitys kokeilusta Maakuntakaava 2040:een liittyvät erillisselvitykset: Rantojen käytön periaatteet Pohjois-Karjalassa käynnistynyt 2016 ja valmistuu 2017 ]

Valtakunnallinen valmistelu Valtioneuvoston alueidenkäytön ja rakentamisen ohjauksen uudet roolit maakuntauudistuksessa selvitys- ja tutkimushanke 2017-2018 käynnistyy tammikuussa 2017 Liikenneasiat vaativat ratkaisua MRL:n kokonaisuudistukseen liittyviä useita eri valmisteluhankkeita Digitalisaatio

Esitykset valtakunnalliseen valmisteluun Alueidenkäytön – liikennejärjestelemän – luonnon- ja ympäristösuojelun yhteistyö jatkossa?

Muuta huomioitavaa Liikenneasiat on merkittävä avoinna oleva kysymys Liikennejärjestelmäsuunnittelun ja tienpidon vastuut ja resurssit on iso paketti, jolla vahvat liittymäpinnat alueidenkäyttöön Miten henkilökunta huomioidaan Toimitilat