Suomi ja Euroopan unioni

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Advertisements

Yhdessä Suomessa ja Euroopassa
Euroopan Unioni: Huippukokous Ministerineuvosto Komissio
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
EU-vaikuttaminen Suomessa
Tasavallan toimielimet
Eduskunnan rooli EU-asioiden valmistelussa
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
Eduskunnan tehtävät Lainsäätäminen.
Järjestöpäivät. Romanifoorumin löydät netistä:
Euroopan Unionin perustuslaki ja Lissabonin sopimus EU:n tulevaisuuskonventti valmisteli sopimuksen EU:n perustuslaista Piti tulla voimaan jo 2006, mutta.
- lobbaus, äänestäminen, yhteiskuntavaikuttaminen…
Vinkkilista hyvän yhteistyön rakentamiseen järjestön luottamusjohdon ja operatiivisen johdon välille Vinkit poimittu OK-opintokeskuksen ja SOSTEn järjestämässä.
EUROOPAN UNIONI JA EUROOPPALAISUUS YH 4 EU:N TOIMIELIMET.
Aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden eurooppalainen teemavuosi Eeva Karjula Eläkeliiton Keski-Suomen piirin toiminnanjohtaja.
Eduskunta ja EU:n talouskriisi Kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri Suuren valiokunnan puheenjohtaja.
EUROOPPALAISUUS JA EUROOPAN UNIONI Suomi EU:ssa. SUOMI – MALLIOPPILAS VAI KOVIS? Suomea verrattu EU:ssa luokan mallioppilaaseen Suomea verrattu EU:ssa.
Suomi EU:ssa. Miksi Suomi on mukana EU:ssa? EU tavoitteet ovat kannatettavia:  turvata rauha ja vakaus ja Euroopan kansojen hyvinvointi  varmistaa kansalaisten.
YHTEISKUNTAOPPIA EUROOPAN UNIONI. KOLME YHTEISÖÄ 1. Euroopan hiili- ja teräsyhteisö (1951) 2. Euroopan talousyhteisö (1957) 3. Euroopan atomienergiayhteisö.
YHTEISKUNTAOPPIA VALTIONEUVOSTO.  Kansankielellä sama kuin hallitus  Virallisesti kuitenkin:  Ministerit = valtioneuvosto  Valtioneuvosto + presidentti.
LAINSÄÄDÄNTÖ JA ERI TOIMIELIMET.  Asetukset: Ylikansallinen oikeus koko Unionin alueella *Esim. paljon Maatalous, kilpailu Direktiivit: Jäsenvaltion.
Hae mukaan JC-kiltaan! Seuraavat paikat haussa :  Kansainvälistymisvaliokunta  Palveluvaliokunta  Teollisuusvaliokunta  Laita hakemuksesi.
YHTEISKUNTAOPPIA PRESIDENTTI. PRESIDENTIN ASEMA  Suomessa presidentillä ollut vahva asema (vrt. kuningas)  Vuoden 2000 perustuslaissa siirryttiin pääministerivaltaiseen.
Tärkeimmät tehtävät 1. johtaa valtion keskushallintoa (ministeriöt) 2. käyttää ylintä toimeenpanovaltaa ja antaa asetuksia presidentin kanssa 3. valmistella.
Missä valta Suomessa sijaitsee? Poliittinen valta on perustuslain mukaan kansalla, joka käyttää sitä suoraan tai edustajiensa välityksellä. Suomi on edustuksellinen.
Kansalaisten Eurooppa
TOIMINTASUUNNITELMA 2017 Hallituksen ehdotus
YHTEISKUNTAOPPIA EDUSKUNTA.
Tule mukaan muuttamaan Suomea!
EDUSKUNNAN TEHTÄVÄT.
Suomen liittyminen EU:n jäseneksi
Euroopan Unionin yhteinen ulko-ja turvallisuuspolitiikka
Vanhoja yo-kysymyksiä EU:sta
EDUSKUNTA
6. Miten kansanvalta toimii? B
Presidentti.
Kekkosesta Euroopan unioniin ( )
TASAVALLAN PRESIDENTIN
Elinikäinen ohjaus Suomessa
SUHO Mikä SUHO? Suomen harjoittelukoulujen opettajat ry
VALTIONEUVOSTO = HALLITUS
EU lyhyesti 28 jäsenmaan muodostama vapaakauppa-alue
Kassos ry.
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Suomen hallinto: Valta kuuluu kansalle
EDUSKUNTA ©Toni Uusimäki 2017
Eduskunta Vallankäyttö
Eduskunta Eduskunnan tärkeimmät tehtävät
MITEN PÄÄTÖKSIÄ TEHDÄÄN : EU-LAIN VAIHEET
Lähtökohtana aktiivisuus
Puolue D Vaihtoehtobudjetti vuodelle 2018:
Lissabonin sopimus.
33 Laki ja budjetti syntyvät yhteistyöllä s
Euroopan unionin toimielimet
Unkari Hungary.
Keinoja jäsenten pysyvyyden parantamiseksi
Turvaa, luottamusta, toimintaa Perusturvan
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Belgia 5 asiaa, jotka tulee mieleen: EU:n päämaja Naton päämaja
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
EUROOPAN UNIONI JA EUROOPPALAISUUS
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
EU:N POLITIIKAN TOIMEENPANOELIN
Nuorisotyön laadun ja menetelmien kehittäminen Osaamiskeskus Kanuunan TOIMINTAPERIAATTEET Kanuuna-seminaari Jyväskylä
Suomen ulkopolitiikan
YH9, yh1, teht.12 LAKIEN SÄÄTÄMINEN
Esityksen transkriptio:

Suomi ja Euroopan unioni Toni Uusimäki 2016

Millaista Suomen EU-politiikka on ollut? Suomi on pyrkinyt toimimaan unionissa enimmäkseen aktiivisesti. Tämä korostui erityisesti Paavo Lipposen kahdeksanvuotisen (1995-2003) pääministerikauden aikana. Matti Vanhasen aikana (2003-2010) Suomi noudatti varovaisempaa linjaa. Tosin Jyrki Kataisen (2011- 2014) hallituksen aikana Suomi oli jälleen varsin aktiivinen EU-toimija. Viime vuosina Suomi on ollut velkakriisin hoidossa välillä omapäinen, ei ole mukautunut yhteiseen linjaan ja on esimerkiksi ainoana maan vaatinut Kreikalta vakuuksia lainoille. Toni Uusimäki 2016

Suomi on aktiivisuutensa ansiosta saanut näkyvyyttä ja onnistunut myös vaikuttamaan asioihin enemmän kuin passiivisella politiikalla olisi onnistunut. Aktiivinen politiikka on korostunut Suomen kahdella puheenjohtajuuskaudella. Esimerkiksi vuonna 1999 saatiin Kosovon kriisi ratkaistua. EU:lla oli siinä suuri rooli. Aktiivinen EU-politiikka on Suomen etujen mukaista, koska silloin pääse vaikuttamaan asioihin jo niiden valmisteluvaiheessa. On hyvä muistaa, että Suomen etuja unionissa ajaa vain Suomen hallitus. Esimerkiksi suomalaiset europarlamentaarikot eivät voi sitä varsinaisesti tehdä, koska he ovat europuolueiden edustajia, vaikka ovatkin maittain valittuja. Toni Uusimäki 2016

Eurooppa-neuvoston kokouksissa Suomella oli aikaisemmin ns Eurooppa-neuvoston kokouksissa Suomella oli aikaisemmin ns. kaksoismandaatti, eli välillä edustajana oli pääministeri ja välillä presidentti, toisinaan molemmat. Perustuslain muutoksen (2012) mukaan Suomea edustaa Eurooppa-neuvoston kokouksissa pääministeri. Pienenä maana Suomi joutuu unionissa mukautumaan muiden, vahvempien jäsenvaltioiden tahtoon. Toisaalta Suomi pyrkii yhteistyössä muiden samanmielisten jäsenten kanssa ajamaan itselleen tärkeitä asioita. Liittoutuminen vahvistaa maan painoarvoa. Suomen on yleensä turha yrittää ajaa asioita yksin. Toni Uusimäki 2016

Millä tavalla EU-asian käsittely Suomessa etenee? Vastuuministeriö aloittaa kansallisen valmistelun. Vastuuministeriö osallistuu neuvotteluihin ja muotoilee Suomen alustavan kannan. Eduskuntaa informoidaan asiasta Ministeriöiden välisissä keskusteluissa päätetään Suomen tarkempi kanta. Vastuuvirkamies osallistuu EU:n työryhmätyöskentelyyn ja esittää Suomen kannan sekä raportoi asian edistymisestä Suomessa. Toni Uusimäki 2016

6) Eduskunnan suurta valiokuntaa informoidaan ja se voi antaa ohjeita Suomen linjasta. EU-edustusto esittää tarvittaessa Suomen tavoitteet suomalaisille Euroopan parlamentin jäsenille. 7) Pysyvä edustaja, ministeri ja virkamiehet hiovat suomen kantaa. Suomen hallituksen EU-ministerivaliokunta päättää ministerin liikkumavarasta neuvostossa. Suuri valiokunta kuulee vastuuministeriä. Toni Uusimäki 2016

Mikä on hallituksen rooli EU-asioiden käsittelyssä? Hallitus päättää siitä, miten EU-asiat Suomessa valmistellaan ja minkälaisiin toimiin Suomen on milloinkin ryhdyttävä Hallituksen sisällä EU-asiat valmistellaan Eu-ministerivaliokunnassa, jossa tehdään keskeiset linjanvedot. Hallitus antaa ohjeita Suomen EU-suurlähettiläälle, kun hän on menossa tärkeisiin EU-neuvotteluihin. Toni Uusimäki 2016

Mikä on eduskunnan rooli EU-asioiden käsittelyssä? Hallitus ei valmistele aivan kaikkia EU-asioita yksin, vaan osa niistä vaatii eduskunnan hyväksynnän. Asiat ovat sellaisia, jotka eduskunta päättäisi, jos Suomi edelleen oli EU:n ulkopuolella. Suuri valiokunta on EU-valiokunta, joka kuulee ministereiltä tärkeistä tulevista asioista ja jossa kansanedustajat voivat evästää Brysseliin matkaavia ministereitä omilla toiveillaan. Päämisterikin informoi eduskuntaa ennen lähtöään Eurooppa-neuvoston kokoukseen ja jälleen sieltä palattuaan. Toni Uusimäki 2016

Eduskunnan rooli ei ole muodollinen, sillä Suomessa omaksutun linjan mukaisesti eduskunnan evästys eli sen ilmaisema kanta sitoo suomalaisia ministereitä EU-neuvotteluissa. Toni Uusimäki 2016

Millä tavoin Suomi voi pyrkiä vaikuttamaan Euroopan Unionissa? Yleisesti: Suomi pienenä jäsenvaltiona ei yksin saa kovin paljon aikaan, joten liittoutuminen ja yhteistyö muiden maiden kanssa ovat erityisen tärkeitä omien asioiden ajamisessa. Osa päätöksistä vaatii yksimielisyyttä, joten pienikin valtio voi estää päätöksen. Suomen hallituksen ja muiden edustajien kannattaa olla aktiivisia kaikessa EU-toiminnassa. Tärkeää on myös pyrkiä kohti EU:n ns. kovaa ydintä eli keskeisten toimielinten keskeisiin asemiin. Toni Uusimäki 2016

Tärkeää on, että eri neuvottelutilanteissa suomalaiset ministerit noudattavat yhtenäistä toimintalinjaa, Henkilökohtaisten suhteiden luominen muiden valtioiden päättäjiin helpottaa vaikuttamista. Toimiessaan unionin puheenjohtajamaana Suomi pääsee varsin hyvin vaikuttamaan unionin sisällä. Toni Uusimäki 2016

Ministerineuvostossa: EU-lainsäädäntöön vaikuttamiseksi suomalaisten on tärkeää olla hereillä alusta pitäen. Esimerkiksi lakien sisältöön kannattaa vaikuttaa jo siinä vaiheessa, kun niitä valmistellaan komissiossa, koska silloin vielä voi todella vaikuttaa. Kun komissio on antanut lainsäädäntöehdotuksensa, puheenjohtajamaa sijoittaa sen työstettäväksi johonkin ministerineuvoston noin 200 työryhmästä. Suomi voi työryhmäedustajiensa välityksellä tutustua ja ottaa kantaa ehdotukseen. Suurin osa lakiehdotusten asiasisällöistä ratkotaan jo työryhmissä. Toni Uusimäki 2016

Työryhmissä valmistellut ehdotukset siirtyvät seuraavaksi pysyvien edustajien (jäsenvaltioiden suurlähettiläiden) komiteaan eli COREPERiin. Suomen edustaja toimii hallituksen kirjallisten ohjeiden pohjalta, mutta tietyllä joustovaralla. Edustajan on tiedettävä tarkasti, mikä on Suomen EU-linja, sillä horjunta neuvottelujen edetessä haittaa maan tavoitteiden toteutumista. Ministerineuvoston kokouksessa ministeri tekee EU-ministervaliokunnan ja eduskunnan suuren valiokunnan neuvotteluohjeita. Toni Uusimäki 2016

Parlamentissa: Vaikka suomalaiset europarlamentaarikot työskentelevät virallisesti osana europuolueita, he voivat omalla aktiivisuudellaan ja yhteistyöllä muiden maiden meppien kanssa ajaa Suomelle tärkeitä asioita. Mepit kuuluvat johonkin valiokuntaan, jossa he pyrkivät vaikuttamaan asioihin. Jos suomalainen meppi onnistuu pääsemään valiokunnan puheenjohtajistoon, vaikutusvalta kasvaa. Toni Uusimäki 2016

Mepin vaikutusvalta riippuu paljon siitä, kuinka vaikutusvaltaiseen poliittiseen ryhmään hän kuuluu ja miten hyvin hän on onnistunut saamaan itselleen luottamusta ja arvovaltaa. Suomalaisten meppien on järkevää tehdä yhteistyötä ja pyrkiä vaikuttamaan osana suurempaa ryhmää. Ratkaisevaa on se, kuinka mepit osaavat asiansa ja kykenevät solmimaan tiiviitä suhteita. Myös suomalaiset yritykset ja järjestöt pyrkivät lobbaamalla vaikuttamaan itselleen tärkeiden asioiden etenemiseksi. Toni Uusimäki 2016

Mikä on aluepolitiikan rooli Euroopan unionin toiminnassa? Aluepolitiikan perusajatus on, että sen avulla voimavaroja siirretään unionin köyhille alueille. Euroopan unioni on varsinkin viimeisten laajentumisten myötä jakautunut hyvin erilaisiin alueisiin tulojen ja taloudellisten mahdollisuuksien osalta. Alueiden välisen elintasokuilun kurominen umpeen on haaste, johon aluepoliittisin toimin vastataan ja sen avulla pyritään saavuttamaan alueiden mahdollisimman hyvä taloudellinen tasavertaisuus. Toni Uusimäki 2016

Aluepolitiikalla edistetään paitsi alueiden välistä solidaarisuutta myös niiden taloudellista yhdentymistä, mikä on koko unionin etu. Aluepolitiikka on myös yhteisvastuun politiikkaa, koska siihen sisältyvillä tuilla autetaan köyhempiä jäsenvaltioita ja alueita ratkaisemaan ongelmansa. Aluepolitiikan turvin ihmiset voivat selvitä kotiseudullaan tarvitsematta lähteä hakemaan parempia elinoloja muualta. Tämä ehkäisee samalla sosiaalisten ongelmien syntyä niin lähtömaassa kuin muuton kohdemaissa. Toni Uusimäki 2016