Sorsiiko verotus palkansaajaa? – Työnteon kannustimet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Arvonlisävero kirjanpidossa
Advertisements

KESKUSTELLAANKO KOKOOMUKSESSA PERUSTULOSTA? - EI TÄLLÄ HETKELLÄ Harri Jaskari kansanedustaja Kokoomuksen eduskuntaryhmä.
TYÖLLISYYS- JA KASVUSOPIMUKSESSA SOVITUT TYÖTTÖMYYSTURVAMUUTOKSET 1.Omavastuuaika lyhenee 5 päivään nykyisestä 7 päivästä o Toimeentulo paranee työttömyyden.
Bruttopalkasta nettopalkkaan
Kaikki liiketoiminnallinen toiminta saa alkunsa omasta osaamisesta.
Onko mahdollista yhdistää Vihreä verouudistus ja tuloerojen kaventaminen? Anni Sinnemäki
Tehnyt:Juho ja Aaro. Jäsenedut 0 Työehtosopimus on tärkein ammattiliiton jäsenyyden tuoma etu. Sillä sovitaan mm. mitä työstä kuuluu maksaa.,
TOP3 – PAMin kärkiteemat keväällä 2013 PAMin kärkiteemat kevät 2013.
Yrittäjien ja palkansaajien tulot sekä verot
Tutkimusosasto Näkemyksiä ammattiliittojen roolista köyhyyden vähentäjänä Ilpo Airio, VTT, erikoistutkija Kela, Tutkimusosasto.
Verotuksen perusteet - Johdanto
YRITTÄJIEN TULOT JA VEROT VUODELTA 2003 MAKSUUNPANNUSSA VEROTUKSESSA
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
Eri tavoin ongelmallinen perustulo: utopia, sumuverho tai turha himmeli Ilkka Kaukoranta ekonomisti (VTM)
Tuloverotus ja toimintamuodon valinta parturi- ja kampaamoalalla Graduseminaariesitys Helmikuu 2013 Milka Suomalainen.
TYÖLLISYYS- JA KASVUSOPIMUKSEN OSTOVOIMATARKASTELU.
Verotuksen perusteet - johdanto
Esittely koululaisille Verohallinto 2015
Kokonaiseläke 2016 Eläketurvakeskus 1 Lähde: Kokonaiseläke Katsaus työeläkkeen, kansaneläkkeen ja verotuksen määräytymiseen. Juha Knuuti ja Suvi.
VEROHALLINTO ESITTÄÄ Uusi yrittäjä pulassa Pimeä työ pettää Sinä valitset! 1.
Verotus Suomessa Esittely koululaisille Verohallinto 2013.
Yrittäjien lakisääteinen eläketurva – työurat, työtulot ja rahoitus Eeva Poutiainen, Juha Knuuti ja Janne Salonen.
S. 64- JULKINEN TALOUS. VALTION TULOT JA MENOT Valtion seuraavan vuoden tulot ja menot määritellään budjetissa 1. Hallitus sopii budjetista valtionvarainministeriön.
TUKIPAKETIN VEROTUS JA TULONTASAUS
Verotuksen perusteet - Johdanto OTK / OTM Ilkka Lahti Syksy 2015.
Oma-aloitteisten verojen ilmoittaminen ja maksaminen Verohallinto.
Apurahatyöstä eläke- ja tapaturmaturvaa Minna Isoksela-Valkola Helsinki
Osatyökykyisille tie työelämään. Kärkihanke osana strategisen hallitusohjelman toimeenpanoa 2016 – 2019 Painopistealue Hyvinvointi ja terveys.
VEROHALLINTO ESITTÄÄ Uusi yrittäjä pulassa Pimeä työ pettää Sinä valitset! 1.
SAK:N EHDOTUS TYÖMARKKINOIDEN KRIISISOPIMUKSEKSI 24. SYYSKUUTA 2015.
VEROTUS.
Kansalaisaloite työeläkeindeksin palauttamisesta palkkatasoindeksiksi
TUKIPAKETIN VEROTUS JA TULONTASAUS
7 Palkasta maksetaan veroa s
SAK:n keinot työllisyyden parantamiseksi
Maan hallituksen heikennykset työsopimuslakiin ja sosiaaliturvaan
Verotuksen perusteet - Johdanto
TYÖEHTOSOPIMUS JA TYÖMARKKINAJÄRJESTÖT
Kannustinloukkujen purkamista ja työvoiman alueellista liikkuvuutta selvittäneen työryhmän havaintoja.
HYVINVOIN- TIVALTION KEHITYS Ja SOSIAALI- POLITIIKKA.
Prosenttilaskennan kertausta
Vastauksia tehtäviin Kpl 22.
Verotuksen perusteet - Johdanto
Pellervon Päivä 2007 Talousennusteet –
Talousennusteet - mitä yritysjohto voi niistä oppia?
HYVINVOINTIVALTION HAASTEET
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Pääsääntö Sukulaisuus * Muu ehto Muu työskentely
SAK:N EHDOTUS TYÖMARKKINOIDEN KRIISISOPIMUksekSi 24. SYYSKUUTA 2015
Bruttopalkasta nettopalkkaan
Tervetuloa oman verotuksen asiantuntijaksi
Suomen verotus selkokielellä
…ja muut pakolliset maksut
Työpaikkaomavaraisuus kunnittain 2015
Huomioita raportista ”Yrittäjien lakisääteinen eläketurva – työurat, työtulo ja rahoitus” Mikko Karpoja
Työn vuoro – esitysten pääkohdat
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Verotuksen perusteet - Johdanto
Verotuksen perusteet - Johdanto
Verotuksen perusteet - Johdanto
TULOPOLITIIKKA KERTAA YH1 -Työehtosopimus → Yleissitovuus
HYVINVOINTIVALTION HAASTEET
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Verotuksen perusteet - Johdanto
VEROTUS.
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Miten työtulo vaikuttaa sosiaaliturvaan
MAKSU/VUOSI * 2021* 2022* Sairausvakuutusmaksu 1,08
VEROTUS.
Esityksen transkriptio:

Sorsiiko verotus palkansaajaa? – Työnteon kannustimet Pääekonomisti Ilkka Kaukoranta 21. kesäkuuta 2017

Kannustimet ja tuloerot yhteydessä toisiinsa Palkkatyössä 1 500 €/kk Työn ulkopuolella 1 000 €/kk Erotus 500 € = työttömän ja palkansaajan välinen tuloero = työnteon kannustin

Kaksi tapaa parantaa työnteon kannustimia +100 € Palkkatyössä 1 500 €/kk Kannustimia voi parantaa: antamalla työlliselle tai ottamalla työttömältä. Kumpikin tapa kasvattaa yksilöiden välisiä tuloeroja. Työn ulkopuolella 1 000 €/kk Erotus 600 € -100 €

Sosiaaliturvan heikennys on julma kannustin Sosiaaliturvan leikkaamisen sijasta tarvitaan inhimillisiä keinoja työnteon kannustimien parantamiseen. Päivähoitomaksujen alentaminen. 90 miljoonan euron maksualennus tuo noin 6 000 työpaikkaa = yksi työpaikka 15 000 euroa. Asumistuen suojaosan tuplaaminen. Uudistus maksaa 39 miljoonaa euroa ja tuo noin 900 työpaikkaa = yksi työpaikka 43 000 euroa. Samalla tuloerot supistuvat ja 9 400 ihmistä pääsee köyhyysrajan yläpuolelle. Laskelmien lähde: VM kannustinloukkutyöryhmä 3.3.2017

Työnteon kannustimien lisäksi verotus ja sosiaaliturva ohjaavat työnteon muodon valintaa.

Verotus kannustaa yrittäjätyöhön palkkatyön sijaan Palkkatyön sosiaaliturvamaksut ovat kokonaisuutena isommat kuin yrittäjän sosiaaliturvamaksut. Yrittäjien maksut ovat myös osin vapaaehtoisia. Yrittäjävähennys keventää yrittäjän verotusta. Alhaisilla tulotasoilla arvonlisäveron alarajahuojennus keventää yrittäjätyön verotusta. Osinkojen verotus on usein palkkaverotusta kevyempää.

Eroja palkansaajien ja yrittäjien sosiaaliturvamaksuissa Palkansaaja (ta+tt) Yrittäjä Ero Työeläkemaksut 18,25+6,15=24,4 % palkasta 24,1 % YEL-työtulosta Yrittäjä voi alivakuuttaa. Työtulovakuutus 1,08+1,58=2,66 % palkasta 1,58+0,06=1,64 % YEL-työtulosta Alempi maksu. Työttömyysturva 3,3+1,6+0,5=5,4 % palkasta (4,9 % ilman kassajäsenyyttä) 2,65 % siltä osin kun YEL-työtulo ylittää 5.800 €/v Alempi maksu. Yrittäjällä vapaaehtoinen. Tapaturmavakuutus ja ryhmähenkivakuutus Maksu vaihtelee, keskimäärin 0,87 % Maksu vaihtelee Yrittäjälle vapaaehtoinen. Yhteensä 32,8 – 33,3 % 25,7 – 29,2 % Yrittäjän maksut pienempiä ja osin vapaaehtoisia Vertailussa on mukana alle 53-vuotiainen eläkemaksut ilman aloittavan yrittäjän alennusta. Työttömyysturvan osalta oletuksena suurtyönantaja ja palkansaajan kassamaksuna 0,5 % palkasta. Yrittäjän osalta SYT-kassamaksut.

Palkkatyön verotus kireämpää kuin yrittäjillä Palkkatyön verokiila Yrittäjätyön verokiila Huomioiden alv, maksut ja verot palkkatyön verokiila on 47 % ja yrittäjätyössä vain 43 %. Nettotulot 21 038 € Nettotulot 19 730 € Bruttopalkka 24 291 € Liikevaihto 30 000 € Liikevaihto 30 000 € Myynti 37 200 € 37 200 € Myynti Verot 2 295 € Verot 2 581 € Palkansaajanmaksut 2 266 € Sotu-maksut 7 975 € Sotu-maksut 5 975 € Työnantajamaksut 5 709 € Arvonlisävero 7 200 € Arvonlisävero 7 200 € Lähde: Omat laskelmat ja vero.fi -laskuri. Esimerkissä vain pakolliset vakuutukset. Suuri työnantaja. Ei aloittelevan yrittäjän alennusta YEL-maksuun. Helsingin kunnallisvero, ei kirkollisveroa.

Yrittäjätyön verokiila Ero kasvaisi entisestään jos arvonlisäveron alarajan nostaisi 30 000 euroon Palkkatyön verokiila Yrittäjätyön verokiila Huomioiden alv, maksut ja verot palkkatyön verokiila on 47 % ja yrittäjätyössä vain 30 %. Nettotulot 26 012 € Nettotulot 19 730 € Bruttopalkka 24 291 € Liikevaihto 30 000 € Liikevaihto 30 000 € Myynti 37 200 € 37 200 € Myynti Verot 2 295 € Palkansaajanmaksut 2 266 € Sotu-maksut 7 975 € Työnantajamaksut 5 709 € Verot 4 806 € Huojennus 7 200 € Arvonlisävero 7 200 € Arvonlisävero 7 200 € Sotu-maksut 6 382 € Lähde: Omat laskelmat ja vero.fi -laskuri. Esimerkissä vain pakolliset vakuutukset. Suuri työnantaja. Ei aloittelevan yrittäjän alennusta YEL-maksuun. Helsingin kunnallisvero, ei kirkollisveroa.

Verotuksen oltava neutraalia ja samanarvoista Verotuksen tehtävä ei ole ihmisten ohjaaminen yrittäjiksi tai palkansaajiksi. Useimmat ovat tuottavampia palkkatyössä, jossa he voivat keskittyä ydintekemiseen. Yrittäjäriski tulee kompensoiduksi bruttotuloissa, veroetua ei tarvita. Yrittäjien verotukien sijasta voisi esim. keventää kaikkien työn verotusta tai poistaa kannustinloukkuja.

Kiitos. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry Hakaniemenranta 1 A, PL 157, 00531 Helsinki puh. 020 774 000 www.sak.fi