Kvantitatiiviset menetelmät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUME II / Tilastollinen osuus
Advertisements

Ohjelmiston tekninen suunnittelu
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Psykologisen mittarin rakenteen tilastollinen analysointi
Kartoitustulosten havainnollistaminen Case TaY:n kirjasto
Tutkimussuunnitelma…
Peruskysymys: onko asteikko luonteeltaan luokitteleva vai jatkuva?
TUME II / Tilastollinen osuus
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Tiedon esittäminen.
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 1 / 8 Ristiintaulukointi Ristiintaulukointia käytetään tutkittaessa kahden luokittelu- tai.
Virhelähteet yksittäisten puiden latvusten ilmakuvamittauksessa Antti Mäkinen Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta / Metsävarojen käytön laitos.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl
Käyttäytymistieteiden laitos
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Validiteetti ja reliabiliteetti
Otanta Miksi otantaa? –suuresta perusjoukosta voidaan saada tarvittavat tiedot edullisemmin kuin kokonaistutkimuksella –kiireisyys vaatii usein otantaa.
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Standardointi tekee eri asteikollisista muuttujista vertailukelpoisia
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Tilastollinen testaus Mann-Whitneyn –testiä voidaan käyttää hyvin pienille n 2 ≤ 8 keskikokoisille 9 ≤ n 2 ≤ 20 suurille n 2 ≥ 20 otoksille –voidaan käyttää.
2 Tutkimuksen suunnittelu
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
1 Kvantitatiiviset menetelmät Pienryhmäkokoontumisissa tarvitaan EK03- aineiston haastattelulomake. Sen voi tulostaa verkosta. Linkki löytyy kurssin kotisivulta:
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
1 Kvantitatiiviset menetelmät HUOM! Tentti pidetään tiistaina klo Porthanian salissa PIV Uusintamahdollisuus rästitentissä ma 15– 17.
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
UNIVERSITY OF TURKU MONIMUUTTUJAMENETELMÄT SOSIAALITYÖN TUTKIMUKSESSA Leena Koivusilta Turun yliopisto, Sosiaalipolitiikan laitos.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Kokeellinen tutkimus OPERATIONALISOINTI: tutkittava ilmiö saatetaan mitattavaan muotoon esim. Kuinka väsyneisyys vaikuttaa motorisissa tehtävissä suoriutumiseen?
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Monimuuttinimuuttuja-analyyseista
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Tiedeprojektin otsikko
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
3 Minuudessa on kaksi puolta
3. Terveystottumusten tutkiminen
PERSOONALLISUU-DEN TUTKIMUS
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
TUTKIMUSOTTEET:.
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Psykologia on tiede.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Käsitteitä ja mitta-asteikot
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Esityksen transkriptio:

Kvantitatiiviset menetelmät HUOM! Tentti pidetään tiistaina 24.2. klo 16-18 Porthanian salissa PIV

Käsitteiden operationalisointi Teoriat ovat systemaattisia käsitteellisen tason kuvauksia ilmiöiden välisistä suhteista Jotta teorioita voidaan tutkia empirian tasolla täytyy teorian käsitteet operationalisoida ja mitata Operationalisointi on siis välttämätön linkki teorian ja empirian välillä

Käsitteiden operationalisointi Jotkut ominaisuudet on helppo mitata: ikä, sukupuoli, pituus Jotkut vaikeita: konservatiivisuus, vieraantuminen, uskonnollisuus, suvaitsevaisuus, työuupumus, demokraattisuus Usein monimutkaista ominaisuutta mitataan usealla eri mittarilla (summamuuttujat) Huonosti operationalisoidut käsitteet tekevät teorian arvioinnin mahdottomaksi

Operationalisoinnin vaiheet 1) Käsitteen hahmotus, rajaus ja määrittely (esim. aikaisempi tutkimus apuna) 2) Käsitteen osa-alueiden analysointi ja jako pieniin osiin 3) Empiiristen indikaattoreiden valinta 4) Operationalisoinnin kuvaus

Esimerkki: äänestysaktiivisuus Teorian valinta resurssiteoria rationaalinen valinta psykologinen teoria muu?

Analyysitaso ja aineisto Äänestysaktiivisuutta voidaan tutkia eri tasoilla: yksilötaso -> kysely/haastatteluaineisto kuntataso -> rekisteriaineisto maataso -> rekisteriaineisto Tason valinta määrittää käytettävissä olevat aineistot ja muuttujat

Resurssiteoria Mitä enemmän yksilöllä on yhteiskunnallisia resursseja käytettävissään, sitä todennäköisemmin hän äänestää Resursseja ovat mm. aika, raha, ”kansalaistaito” (civic skills) Teoria täytyy ”purkaa” osiksi (osa-hypoteesit) ja osat jotenkin mitata (=operationalisointi)

Operationalisointi Miten mitata riippuva muuttuja (=äänestysaktiivisuus)? äänesti viime vaaleissa (EP, EK, kuntavaalit)? äänestänyt viimeisissä viidessä vaaleissa? muu tapa? Mittaamisessa suuri luotettavuusongelma Esim. Eurovaalit 1999: 67% ilmoitti äänestävänsä ennen vaaleja, 57% vaalien jälkeen, todellisuudessa äänestysprosentti oli 49%

Operationalisointi Miten operationalisoida riippumattomat muuttujat? Koulutus (taso vai vuodet?) Raha (yksilö vai perhetaso?, tulot vai omaisuus?) Sosioekonominen asema (ammattiluokitus?) ”Kansalaistaito” (kielelliset kyvyt, osallistuminen järjestötoimintaan (=sijaismittari))

Mittaaminen Mittaaminen tarkoittaa numeerisen arvon liittämistä johonkin havaintoyksikön ominaisuuteen Havaintoyksikkönä voi olla esim. ihminen, valtio, organisaatio, lehti, lehtiartikkeli Mittauksen tulokset koodataan kvantitatiivisessa tutkimuksessa muuttujien arvoiksi Muuttujat kuvaavat havaintoyksikön tutkimuksen kannalta relevantteja ominaisuuksia

Havaintomatriisi Muuttujat xij Havainnot 1 2 3 … 1 2 3 … Kvantitatiivisen tutkimuksen erottaa kvalitatiivisesti aineiston systematiikka -> formaali rakenne Havaintomatriisi Havaintokuutio

Muuttujien luokitteluja Muuttujia voidaan luokitella eri tavoin, esim: tutkimus- ja taustamuuttuja selitettävä ja selittävä muuttuja riippuva ja riippumaton muuttuja Y ja X indikaattorimuuttuja

Muuttujien ominaisuuksia Jatkuva muuttuja kahden arvon välissä ääretön määrä arvoja esim. pituus Epäjatkuva eli diskreetti muuttuja hyppäyksittäin arvosta toiseen esim. opiskelijoiden lukumäärä luennolla Dikotominen muuttuja vain kaksi mahdollista arvoa esim. sukupuoli erikoistapaus dummy-muuttuja

Muuttujien mittaustasot Luokitteluasteikko (laatueroasteikko) ominaisuuksiltaan vaatimattomin taso jakaa havaintoyksiköt tietyn ominaisuuden mukaisiin luokkiin esim. kansalaisuus, sukupuoli, kotikunta, äänestikö viime vaaleissa

Muuttujien mittaustasot Järjestysasteikko (ordinaaliasteikko) muuttujan arvot voidaan panna jonkun ominaisuuden mukaan järjestykseen havaintomatriisiin koodatut arvot ei merkityksellisiä kunhan arvojärjestys säilytetään Esim. koulutus. peruskoulu / keskiaste / korkeakoulu Esim. kysymys: ”Kuinka usein käytte jumalanpalveluksessa?” ”Ainakin kerran viikossa”, ”Ainakin kerran kuukaudessa”, ”Ainakin kerran vuodessa”, ”Harvemmin”

Muuttujien mittaustasot Välimatka-asteikko (intervalliasteikko) havaintojen etäisyys asteikolla ei ole olemassa absoluuttista nollapistettä esim. lämpötila mitattuna Celsiusasteikolla (vrt. Fahrenheit) esim. syntymävuosi

Muuttujien mittaustasot Suhdeasteikko (suhdelukuasteikko) korkein mittaustaso sisältää absoluuttisen nollapisteen esim. ikä, pituus, paino, vuositulot käytännön tutkimuksen kannalta suhdeasteikolla ja välimatka-asteikolla ei suurta eroa puhutaan usein vähintään välimatka-asteikon muuttujista

Mikä mittausasteikko? luokan oppilasmäärä suuntautumisvaihtoehto ”Täysin samaa mieltä”, ”Jokseenkin samaa mieltä”, ”Ei samaa eikä eri mieltä”, ”Jokseenkin eri mieltä”, ”Täysin eri mieltä” juostu matka Cooperin testissä kunto mitattuna Cooperin testin avulla

Muuttujien mittaustasot Huomion kiinnittäminen mittaustasoon on tärkeää, koska mittaustaso määrittää sopivan analyysimenetelmän korkeammalla asteikolla mitatun muuttujan kanssa voidaan käyttää alemmalle asteikolle tarkoitettuja menetelmiä, mutta ei päinvastoin korkeammalla asteikolla mitatun muuttujan voi aina muuntaa alemmalle asteikolle, mutta ei päinvastoin esim. jos kuukausitulot mitattu euroissa, muuttuja voidaan luokitella järjestysasteikolliseksi

Muuttujien mittaustasot Yleissääntö on, että aina kannattaa pyrkiä mittaamaan ilmiöitä mahdollisimman korkealla asteikolla Kuitenkin huomattava: liian tarkkaan kysytty asia voi johtaa näennäistarkkuuteen – ihmiset eivät muista kaikki yksityiskohtia tarkasti joskus vastaajat eivät halua kertoa asioita liiallisella tarkkuudella (esim. tulot, ikä)

Mittarin validiteetti Mittarin pätevyys eli sen kyky mitata juuri sitä asiaa, mitä on tarkoitus mitata epävalidi mittari tuottaa systemaattisesti vääriä tuloksia Validiusongelma voi syntyä esim. jos poliittista aktiivisuutta mitataan ainoastaan sillä äänestikö vastaaja viime vaaleissa

Mittarin validiteetin arviointi Ennustevaliditeetti verrataan uutta mittaria johonkin tunnetusti hyvin toimivaan mittariin Sisällöllinen validiteetti mittari on itsessään ”järkevä” ja sen muodostaminen on hyvin perusteltu ja dokumentoitu Rakennevaliditeetti mittari on validi, jos tutkimuksen tulokset ovat sopusoinnussa odotusten kanssa

Mittarin reliabiliteetti Mittarin antamat tulokset voivat myös sisältää satunnaisvirhettä konkreettisissa kysymyksissä usein vähän reliabiliteettiongelmia asenteita koskevat mittarit alttiimpia reliabiliteettiongelmille koska kyseessä on satunnaisvirhe, ongelma on pienempi kuin validiteettiongelmat -> satunnaisvirheet ”kumoavat toisensa”

Reliabiliteetin arviointi Uudelleentestaus toistetaan mittaus useita kertoja ja verrataan tuloksia käytännössä usein mahdoton toteuttaa Rinnakkaismittaus samaa ilmiötä mitataan usealla eri tavalla samanaikaisesti ja tuloksia verrataan Cronbachin alfa käytetään yhdistettyjen mittareiden reliabiliteetin tutkimiseen (esim. summamuuttujat) perustuu osioiden välisiin korrelaatioihin vaihtelee nollan ja yhden välillä peukalosääntö: 0,7 on riittävä

Kausaalisuus Kausaalisuuden ehdot: X (syy) ja Y (seuraus) esiintyvät yhdessä (korrelaatio) X edeltää ajassa Y:tä mikään kolmas tekijä Z ei aiheuta X:n ja Y:n korrelaatiota

Elaboraatio Elaboraatio tarkoittaa havaitun löydetyn kausaalisen yhteyden varmentamista tai tarkentamista Ennen elaboraatiota Elaboraation jälkeen Y Y Z X X

Elaboraatio Pojan ammatti Pojan ammatti Pojan ammatti Koulutus Isän ammatti Pojan ammatti Koulutus Pojan ammatti Pojan ammatti Koulutus Isän ammatti Isän ammatti