Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Advertisements

Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Tulevaisuuden kuntaa tekemässä - Hallituksen Tulevaisuuden kunta-reformi Nuorten vaikuttajien huipputapaaminen De unga beslutsfattarnas toppmöte.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Etelä-Savon maakuntauudistus – valmistelutyöryhmät
Tukipalvelut ja ICT Uuden toimintamallin kuvaus
Järjestöt Satasotessa
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Maakuntastrategia Uuden toimintamallin kuvaus
Digitaaliset palvelut Uuden toimintamallin kuvaus
Tilannekatsaus valtakunnallisesta ja Pohjois-Karjalan valmistelusta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
Alueidenkäyttö Uuden toimintamallin kuvaus
POKAT 2021 maakuntaohjelman valmistelu
#meidänkeskipohjanmaa Tiina Harjunpää
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Matkalla Meijän maakuntaan Maakuntavaltuusto
Maakuntaliiton toiminta
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Ajankohtaista sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Kasvupalvelut maakuntakonsernissa
Matkalla Meijän maakuntaan
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Kuntaliiton maaseutuverkostot ja maakuntauudistus
Ajankohtaista maakuntauudistuksesta ja sotesta
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
OHJAAMOT OSANA MAAKUNTAUUDISTUSTA
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sote- ja maakuntauudistus
Matkalla Meijän maakuntaan
UUSI KUNTA JA MAAKUNTA HYVINvoinnin edellytyksiä luomassa
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Vesiosuuskunnat ELY- keskuksen näkökulmasta
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Maakuntatilaisuus , Mikkeli
Maakuntauudistus Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Maakuntauudistuksen valmistelu Keski-Pohjanmaan maakunnassa
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Yhdyspintapalvelut kunnan ja maakunnan välillä
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Maakunnan hallintosääntö
Maakunta- ja sote-uudistuksen eteneminen Etelä-Savossa
Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Nykyinen toiminta ja tuleva muutos Janne Kärkkäinen
Matkalla Meijän maakuntaan valmistelun organisointi
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä Pekka Kuosmanen ja Jarno Turunen.
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote-uudistuksen toimeenpano
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Pohjois-Karjalan malli
Esittäjän nimi ja päivämäärä
Yleistä valtakunnallisesta valmistelusta
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
Esityksen transkriptio:

Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa Jarno Turunen Muutosjohtaja Pohjois-Karjalan maakuntaliitto Joensuu 2.12.2016

Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet

Maakunnan päätöksenteko, toiminta ja asukkaiden osallistuminen VALTUUSTO Asukkaiden vaikutusmahdollisuudet 59–99 jäsentä Maakuntastrategia Suorat vaalit Aloiteoikeus Neuvoa-antava kansanäänestys Keskustelu- ja kuulemistilaisuudet Nuorisovaltuusto, vanhus- ja vammaisneuvostot Vähemmistökielen vaikuttamistoimielin HALLITUS Toiminnan, hallinnon ja talouden käytännön johtaminen MAAKUNTAJOHTAJA MAAKUNTAKONSERNI Palvelu-laitos Yhtiöitetty toiminta Järjestäjän ja tuottajan erottaminen Valtakunnalliset palvelukeskukset • ICT • Yhteishankinnat • Muut tukipalvelut • Toimitilat

Henkilöstön siirtyminen ja asema Henkilöstö siirtyy maakunnan tai sen omistaman yhtiön palvelukseen liikkeenluovutuksen periaattein vuoden 2020 loppuun saakka Henkilöstöä koskevat oikeudet ja velvollisuudet säilyvät Siirto koskee n. 220 000 työntekijää KT Kuntatyönantajat toimii jatkossa myös maakuntien työnantajaedustajana Maakuntien palvelukseen siirtyvät tulevat kunnallisen eläkejärjestelmän piiriin

Valtakunnallisen valmistelun tilannekatsaus Yli 700 lausuntoa, yhteenveto lausunnoista marras-joulukuu, Hallituksen esitys eduskunnalle tammikuu 2017? Tiekartta julkaistu 10.10. Maakuntien palvelukeskusten perustamisen valmisteluun liittyvä tietojen keruu Suunnitteilla valtakunnallinen muutosjohtamisen valmennusohjelma

Keskeiset henkilöstöä koskevat lakiluonnokset Luonnos laiksi kunnan ja maakunnan viranhaltijasta Luonnos laiksi kunnan ja maakunnan virkaehtosopimuksista (luonnos laiksi kunnallisen virkaehtosopimuslain muuttamisesta) Luonnos laiksi kunnan ja maakunnan työehtosopimuksista (luonnos laiksi kunnallisista työehtosopimuksista annetun lain muuttamisesta) Luonnos laiksi työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja maakunnassa (lakiluonnos työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetun lain muuttamisesta) Luonnos Kevasta annetun lain muuttamisesta Luonnos laiksi kuntien ja maakuntien työnantajaedunvalvonnan järjestämisestä

Valtakunnallisen valmistelussa avoinna olevia asioita valinnanvapausmalli ja monikanavarahoitus maakuntien rahoitus ja ohjaus liikenneasioiden hoito (mm. alueellinen tienpito) pelastustoimen organisointi ympäristöhallinnon organisointi lupa- ja valvonta-asioiden hoito aluekehitys ja kasvupalvelut valtakunnallisten palvelukeskusten valmistelu sisältölainsäädäntö (keväällä tulossa noin 2000 sivun lakipaketti lausunnoille).

Toimeenpanon vaiheet 1) esivalmistelu (1.7.2017 saakka) 2) maakunnan toimintaa valmisteleva väliaikaishallinto (väliaikainen valmistelutoimielin) (1.7.2017 – 1.3.2018) 3) maakunnan käynnistymisvaihe (1.3.2018 – 31.12.2018) 4) uuden maakunnan ensimmäinen varsinainen toimintakausi (1.1.2019 alkaen)

Aikatauluja, sidosryhmät 01.9. Henkilöstöjärjestöt 13.10. Maakunnallinen infotilaisuus, Elokuvateatteri Tapio, Joensuu 05.9. Maakuntauudistus/VM – aluetilaisuus 18.10. Pohjois-Karjalan maakuntaliiton tarkastuslautakunta 16.9. Järjestöasiain neuvottelukunta 24.10. Elinkeinoyhtiöt 16.9. ELY-keskus 27.10. STM ja THL: Maakunnat muutosmatkalle 19.9. Innovaatiojohtaja, ohjausryhmä 09.11. Viljelijäpalvelut 21.9. Keski-Karjalan rakennemuutostyöryhmä 24.11. ELY-keskus 23.9. Sote/STM – aluetilaisuus 28.11. Metsäneuvosto 23.9. Pielisen altaan XXI symposium, Vuonislahti 12.12. Digitalisaatio 30.9. Kuntien liikuntaviranhaltijat 19.12. AVI 3.10. Pohjois-Karjalan maakuntakaava 2040 käynnistystilaisuus 21.12. Kasvustrategia 4.10. Kulttuuriryhmä 10.01. AMK 6.10. Teknologiateollisuusryhmä ja kauppakamarin teollisuusvaliokunta 17.01. Elinkeinoyhtiöt Kuntakierros – loka-joulukuu

Pohjois-Karjalan maakuntauudistuksen seuraavat askeleet 2.12.2016 Henkilöstöryhmän toiminta käynnistyy 12.12.2016 Digiluento 15.1.2017 Esitys uusista toimintamalleista 9.2.2017 Pohjois-Karjalan tiekartta maakuntauudistukseen: - Jatkovalmistelun organisointi, sidosryhmien osallistuminen.. 2/2017 Elinkeinotapahtuma 2-3/2017 Muutosjohtajien maakuntakierros 7/2017 Uudet maakunnat perustetaan, väliaikaishallinto aloittaa Valtakunnalliseen valmisteluun vaikuttaminen: lausuntokierrokset, vierailut, työryhmät, esitykset

Kuntakierroksen antia, keskustelun teemoja Demokratia ja vaalit (edustavuus eri puolilta maakuntaa) Lähipalvelut, palveluverkko Kunnan rooli, tehtävät ja rahoitus jatkossa Sote-asiat (lähipalvelut, kiinteistöt) Itsehallinto ELY Y-vastuualue Elinvoima Pelastuslaitos Liikenne

Pohjois-Karjalan tiekartta maakuntauudistukseen Maakunnan tavoitetilan kuvaus (muutosvisio) Maakuntauudistuksen strategiset tavoitteet (vaikuttamisen kärjet, strategiset asiat) Keinot ja toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi Muutoksen keskeiset vaiheet ja vaiheiden lopputulokset/tuotokset Uudistuksen organisointi, työryhmät 30.6.2017 tai 28.2.2018 saakka Ylimaakunnallinen yhteistyö Keskeiset yhdyspinnat (valtio – maakunta – kunta) Suunniteltujen toimenpiteiden toteuttamisen tarvitsemat resurssit Henkilöstön osallistuminen Sidosryhmien ja palvelujen käyttäjien osallistuminen Muutoksen toteutuksen viestintä

Lakipaketin ruusut Uudistus Pohjois-Karjalan kannalta hyvä ja tärkeä: erinomaista, että valmistelu etenee Maakuntien todelliseen palvelutarpeeseen perustuva rahoitus hyvä linjaus Uudistuksella mahdollisuus saavuttaa monia synergiaetuja kokoamalla toimintoja maakuntiin Sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio - sisältäen pelastustoimen ja ensihoidon (Siun Sote) Aluekehityksen integraatio: - sisältäen kehittämistoimien ja (toivottavasti myös) rahoitusvälineiden integraation yritys- ja kehittämisrahoituksessa: rakennerahastot, maaseuturahasto, kansalliset rahoitusvälineet

Lakipaketin risut – neljä isoa muutostarvetta 1) Valtion vahvasta ohjauksesta maakuntien aitoon itsehallintoon Jatkovalmistelussa tärkeä huomioida maakuntien aito itsehallinto. Pohjois-Karjalassa osataan kyllä yhdessä ratkaista asiat ja järjestää palvelut kustannustehokkaasti. 2) Vahva markkinaohjaus iso riski palveluille harvaan asutussa maakunnassa: Valinnanvapaus, markkinaohjaus ja järjestäjä-tuottaja –mallit 3) Pelastuslaitosratkaisu maakunnalliseksi: maakunnallinen malli parempi, selkeämpi ja kustannustehokkaampi 4) Valtakunnallisten palvelukeskusten perustamista harkittava uudelleen (yhteishankinnat, toimitilat ja kiinteistöt, ICT sekä talous- ja henkilöstöhallinto) Maakunnissa toimivien organisaatioiden hyvin tehty työ hyödynnettävä Yhdessä hoidettavat tehtävät toteutettava maakuntalähtöisesti

Lisätietoja pohjois-karjala.fi/maakuntauudistus – maakuntauudistus Pohjois- Karjalassa Tilaa uutiskirje: http://pohjois-karjala.fi/web/maakuntauudistus/tilaa-uutiskirje alueuudistus.fi – uudistuksen valtakunnallinen sivusto Vt. Maakuntajohtaja Risto Poutiainen, etunimi.sukunimi@pohjois-karjala.fi Aluekehityspäällikkö Jarno Turunen, etunimi.sukunimi@pohjois-karjala.fi

Jatkovalmistelussa huomioitavaa Vältettävä yksityiskohtaista ohjausta ja turvattava maakuntien aito itsehallinto Liikenneasioiden hoito turvattava uudistuksessa Eri rahoitusvälineet koottava maakuntiin (ml. rakennerahastot) Tekesin, Finpron ja Finnveran asiantuntijapalvelujen saatavuus turvattava kaikissa maakunnissa (maakuntien yhdenvertaisuus) Vahva markkinaohjaus voi vaarantaa julkisen palvelutuotannon Valinnanvapauden valmistelu kesken: Perustettava maakunnan palvelulaitos herättää monia kysymyksiä Tilaratkaisuissa luotettava vahvemmin maakuntien omaan harkintaan: maakunnan oma vastuu ja harkinta luo kustannustehokkuutta

Uudistuksen synergiaedut – voimavarojen kokoaminen maakuntiin Sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatio (so+te, terveyskeskus-keskussairaala) Pelastustoimi + sote Aluekehityksen integraatio (Maakunnan liitto + ELY): Kasvupalvelut (työvoima- ja yrityspalvelut); ELY+TE-toimisto Kehittämis- ja yritysrahoitus Rahoitus ja strateginen alueiden kehittäminen Alueidenkäyttö EU- ja kansainväliset asiat Ennakointi ja tulevaisuustyö Kunnilta siirtyvät tehtävät + maakunta Sote viljelijäpalvelut Tukipalvelut Varautuminen Asiantuntijuuden kokoaminen, sijaisuudet

Uusien toimintamallien tehtäväksianto Kuvattava asiakaslähtöinen maakunnan uusi, parempi toimintamalli (keskeinen sisältö, edut ja riskit) Esitys keskeisistä rajapinnoista (valtio/ maakunta/ kunnat) Esitys valmistelun etenemisestä ja keskeisistä ratkaistavista asioista aikatauluineen (Maakuntauudistusta koskevan valmistelun käynnistäminen) Esitys mahdollisesta kokeilusta/pilotista, joka toteutetaan 2017-2018 Arvio taloudellisista ja henkilöstövaikutuksista Seurata valtakunnallista valmistelua omalla tehtäväalalla (synkronointi) ja tehdä tarvittavia esityksiä (edunvalvonta) Aikataulu: alustavat tuotokset 11/2016, tuotokset valmiit 15.1.2017, raportointi koordinaatioryhmälle1/2017

Maakunnan tehtäväkokonaisuudet (maakuntalaki) Hyvinvointi ja turvallisuus Aluekehittäminen ja elinkeinot Maatalous Alueidenkäyttö, liikenne ja ympäristö Yhteiset tehtävät

Hyvinvointi ja turvallisuus 1) sosiaali- ja terveydenhuolto; 2) sosiaalisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja ehkäisevän päihdetyön asiantuntijatuki kunnille ja ehkäisevät palvelut; 3) alueellinen alkoholihallinto; 4) pelastustoimi; 5) terveydensuojelu, tupakkavalvonta, elintarvikevalvonta sekä eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonta ja eläinlääkäripalvelut (ympäristöterveydenhuolto); 16) alueellisen liikuntaneuvoston asettaminen yhteistyössä muiden maakuntien kanssa sekä liikunnan edistäminen maakunnassa alueellisen liikuntaneuvoston toiminnan kautta sekä ulkoilureittitehtävät; 22) yhteiskunnan turvallisuusstrategiaan kuuluva alueellinen varautuminen;

Aluekehittäminen ja elinkeinot 9) aluekehittämisviranomaisen tehtävät, alueen, sen elinkeinoelämän ja innovaatioympäristöjen kehittäminen ja rahoittaminen, näihin liittyvä koulutus ja osaamisen kehittäminen, kulttuurin edistäminen, yritys-, työ- ja elinkeinopalvelujen järjestäminen sekä kotoutumisen edistäminen; 10) alueellisen lyhyen, pitkän ja keskipitkän aikavälin koulutustarpeiden ennakointi ja alueellisten koulutustavoitteiden valmistelu; 6) …maaseudun kehittäminen;

Maatalous 6) maatalous (ja maaseudun kehittäminen); 7) maataloustuotteiden markkinajärjestelyt, maatalouden tuotantopanosten turvallisuus, laatu ja käyttö sekä kasvinterveyden valvonta; 23) maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomituspalvelujen järjestäminen sekä poronhoitajien sijaisavun kustannusten korvaaminen;

Alueidenkäyttö, liikenne ja ympäristö 11) maakunnan suunnittelu ja maakuntakaavoitus; 12) kuntien alueiden käytön suunnittelun ja rakennustoimen järjestämisen edistäminen; 13) kulttuuriympäristön hoito; 14) liikennejärjestelmän toimivuus, liikenneturvallisuus, tie- ja liikenneolot, alueellinen tienpito, maankäytön yhteistyö sekä toimintaympäristöä koskevien tietojen tuottaminen valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitteluun; 15) yksityisteitä ja liikkumisen ohjausta koskevat valtionavustustehtävät; 8) kalatalous ja vesitalous; 19) vesihuollon edistäminen ja suunnittelu, vesivarojen käytön ja hoidon sekä tulvariskien hallinnan tehtävät, alueelliset luonnonvaratehtävät ja huolehtiminen ympäristö-, vesihuolto- ja vesistötöiden toteuttamisesta; 20) vesien ja merensuojelu, vesien ja merenhoidon järjestäminen ja toteuttaminen sekä merialue-suunnittelu; 21) ympäristötiedon tuottaminen ja ympäristötietouden parantaminen; L1) liikennepalveluiden maakunnallista kehittämistä ja järjestämistä sekä julkisen henkilöliikenteen suunnittelua ja järjestämistä samoin kuin sitä koskevia valtionavustustehtäviä, lukuun ottamatta toimintaa liikennekaaren IV osan 1 luvun 3 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettujen kunnallisten ja seudullisten viranomaisten toimialueella, näiden alueiden liikenteen suunnittelua ja järjestämistä, sekä raideliikennettä; L2) saariston yhteysalusliikenteen suunnittelua ja järjestämistä sekä sitä koskevia valtionavustustehtäviä; L4) maakunnan ja sen alueen kaikkien kuntien tekemällä sopimuksella maakunnan hoidettavaksi kunnista siirretyt rakennusvalvonnan järjestämisen tehtävät, joiden hoitamiseen kunnat ovat osoittaneet maakunnalle rahoituksen;

Yhteiset tehtävät 17) maakunnallisen identiteetin edistäminen alueella yhteistyössä alueen muiden toimijoiden kanssa; 18) kulttuuria koskevien suunnitelmien ja kehittämistoimenpiteiden yhteensovittaminen osana maakuntastrategian ja -ohjelman sekä maakuntakaavoituksen toteuttamista; 24) alueelliset romaniasiain neuvottelukuntia ja romaniasioita koskevat tehtävät; 25) yhteispalveluiden alueellinen järjestäminen ja kehittäminen; L3) maakunnan ja sen alueen kaikkien kuntien tekemällä sopimuksella maakunnan hoidettavaksi kunnista siirretyt, maakunnan 1 momentissa tarkoitettuihin tehtäväaloihin liittyvät tehtävät, joiden hoitamiseen kunnat ovat osoittaneet maakunnalle rahoituksen; L5) maakunnan tehtäviin liittyviä kansainvälisiä asioita ja yhteyksiä; L6) muita sille erikseen säädettyjä tehtäviä.

Aikatauluja Lakipaketti lausunnolla (10 vkoa): 31.8.-9.11. Esitys eduskunnalle: tammikuu 2017(?) Maakuntauudistus/VM – aluetilaisuus ma 5.9. Sote/STM – aluetilaisuus pe 23.9. Maakunnallinen infotilaisuus – to 13.10. klo 15-18 Elokuvateatteri Tapio, Joensuu Sote/STM – aluetilaisuus pe 11.11. Kuntakierros – loka-joulukuu