Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Maakunta- ja sote-uudistuksen eteneminen Etelä-Savossa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Maakunta- ja sote-uudistuksen eteneminen Etelä-Savossa"— Esityksen transkriptio:

1 Maakunta- ja sote-uudistuksen eteneminen Etelä-Savossa
Hankepäällikkö Anita Hahl-Weckström SOSTE Järjestö 2.0 Etelä-Savo

2

3 Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Yhdessä uutta. Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus

4 Maakunnan tehtäväalat (maakuntalakiluonnos 6 §)
Sosiaali- ja terveydenhuolto Pelastustoimi Ympäristöterveydenhuolto Maatalous- ja maaseudun kehittäminen Alueiden ja niiden elinkeinoelämän kehittäminen, yritys-, työ- ja elinkeinopalvelujen järjestäminen sekä kotouttamisen edistäminen Kala- ja vesitalous, vesihuollon suunnittelu sekä vesi- ja merenhoito

5 Maakunnan tehtäväalat -jatkoa (maakuntalakiluonnos 6 §)
Liikennejärjestelmät ja alueellinen tienpito Maakunnallisen identiteetin sekä kulttuurin, osaamisen ja liikunnan edistäminen Yhteiskunnan turvallisuusstrategiaan kuuluva alueellinen varautuminen Yhteispalveluiden alueellinen järjestäminen ja kehittäminen Lain perusteella annettavat muut alueelliset tehtävät

6

7

8

9

10 Valtiolta siirtyviä AVI-, ELY ja KEHA-toimintoja
Sosiaali- ja terveydenhuolto työntekijää Palo- ja pelastustoimi 6 070 työntekijää Maatalous- lomitus ja maaseutuhallinto 3 864 työntekijää Ympäristö- terveydenhuolto 1 314 työntekijää Muut tehtävät (mm. maakuntaliitot, maaseutuhallinto) 636 työntekijää Valtiolta siirtyviä AVI-, ELY ja KEHA-toimintoja n työntekijää 18 maakuntaa Yhteensä: Henkilöstöä luovuttavia kuntatyönantajia 367, jotka tekevät lähes 396 liikkeenluovutusta maakunnille. Koskee yli työntekijää valtio mukaan lukien. Tilastolähde: Kuntasektorin palkat 2015, Tilastokeskus ja VM

11 Henkilöstösiirrot Henkilöstösiirrot toteutetaan liikkeenluovutuksen periaatteita noudattaen (voi seurata useita luovutuksia peräkkäin) 396 liikkeenluovutusta 18:lle uudelle maakunnalle Uudelleenjärjestelyt koskevat kaikkiaan noin henkilöä > Etelä-Savossa siirto koskee noin 6500 henkilöä Neuvottelutuloksen mukaan maakuntien henkilöstöön sovelletaan kulloinkin voimassa olevia kunta-alan virka- ja työehtosopimuksia Väliaikaisen valmistelutoimielimen tehtävänä on kartoittaa liikkeenluovutuksen piiriin kuuluva henkilöstö ja valmistella maakuntavaltuustolle ehdotukset siirtosuunnitelmaksi ja siirtosopimukseksi

12 Etelä-Savossa maakunta- ja sote-uudistuksen toimielimet
Johtoryhmä ja ohjausryhmä asetettiin kesäkuussa 2016 Johtoryhmän toiminta päättyi toukokuussa > kesäkuussa aloitti laajennettu johtoryhmä > muuttuu myöhemmin väliaikaiseksi valmistelutoimielimeksi Ohjausryhmän (noin 65 jäsentä) toiminta jatkuu toistaiseksi Kuntajohtajista koostuva kunnallisasian työryhmä seurantaryhmänä Neuvottelukunta poliittista ohjausta varten aloitti keväällä 2017 Sisällölliset valmistelutyöryhmät (7 kpl), muut ryhmät Viestinnän yhteistyöryhmä Osallisuusfoorumit

13 Laajennettu johtoryhmä
MAAKUNTAUUDISTUKSEN VALMISTELU ETELÄ-SAVOSSA Laaja ohjausryhmä Laajennettu johtoryhmä (Väliaikainen valmistelutoimielin) Poliittinen neuvottelukunta Henkilöstöryhmä Konsernipalvelut Talous ryhmä Työvaliokunta Kunnallisasiain työryhmä Hallintojaos Tila-hallinto ryhmä Tieto-hallinto ryhmä (Yhteistoimintaryhmä) Maakuntavaali- lautakunta Asiakas- ryhmä Sosiaali- ja terveydenhuolto Alatyöryhmät Alueiden kehittä-minen Alueiden käyttö Kasvu-palvelut Maatalous Pelastus-toimi Ympäristö-terveyden- huolto Viestintä- ryhmä

14 Väliaikainen valmistelutoimielin
Eduskunnalle annettu lakiesitys maakuntalain ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain voimaanpanosta § 6: Väliaikainen valmistelutoimielin vastaa maakunnan toiminnan ja hallinnon käynnistämisen valmistelusta siihen saakka, kunnes maakuntavaltuusto on valittu ja sen asettama maakuntahallitus on aloittanut toimintansa Maakuntahallitus asettaa väliaikaisen valmistelutoimielimen neuvottelussa sovitun mukaisesti > asetetaan lain voimaan tulon jälkeen

15 Väliaikainen valmistelutoimielin -jatkoa
Väliaikaiseen valmistelutoimielimeen valitut henkilöt pysyvät virkasuhteessa omiin organisaatioihinsa, josta heidät vapautetaan työskentelemään valmistelutoimielimessä; he eivät ole tässä tehtävässä työnantajiensa edustajia vaan vastaavat maakunnan perustamisen täytäntöönpanosta ja maakunnan yleisestä edusta Valmistelutoimielimen tehtävistä lakiluonnoksessa luettelo Työjärjestyksen laatiminen väliaikaiselle valmistelutoimielimelle > Uuden aikataulun mukaan toiminta käynnistyy kesäkuussa 2018

16 Laajennettu johtoryhmä (esitys/sopimus väliaikaiseksi valmistelutoimielimeksi)
Savonlinnan seutu: 2 henkilöä Pieksämäen seutu: 2 henkilöä Mikkelin seutu: 2 henkilöä Essote: 2 henkilöä Sosteri: 2 henkilöä Etelä-Savon TE-toimisto: 1 henkilö Etelä-Savon ELY-keskus: 2 henkilöä Vaalijala: 1 henkilö Etelä-Savon pelastuslaitos: 1 henkilö Etelä-Savon maakuntaliitto: 2 henkilöä

17 Poliittinen neuvottelukunta
Keskusta: varsinainen ja varahenkilö SDP: varsinainen ja varahenkilö Kokoomus: varsinainen ja varahenkilö PS: varsinainen ja varahenkilö Vihreät: varsinainen ja varahenkilö KD: varsinainen ja varahenkilö Vasemmistoliitto: varsinainen ja varahenkilö

18 Maakuntaliitossa valmistelua valtion rahoituksella
Rahoitusta maakunnille esivalmistelukustannuksiin ja ICTn esivalmisteluun Valtionavustusta luvattu maakuntien toiminnan ja hallinnon käynnistämiseen (vuosille 2017 ja 2018 ja…) Hallituksen neuvottelut > miten valinnanvapaus tulee toteutumaan perustuslakivaliokunnan lausunto huomioiden > uudistuksen valmisteluun 1 vuosi lisäaikaa > Yleinen valmistelu ja Sote-valinnanvapauspilotointi maakunnassa uudelleen arviointiin

19 Selvitykset valmistelua tukemassa
Esh-työnjaosta ja profiloinnista selvitys vuoden vaihteessa , mm. sote-valinnanvapauspilotista valmistelutyötä tehtiin kesällä 2017 (mutta tilanne muuttunut) Jäsenkuntien ja maakuntaliiton talouden kehityskuvasta selvitys keväällä 2017 Talous- ja henkilöstöhallintoselvitys kesällä 2017 (mukana maakuntaliitto, Essote, Mikkelin kaupunki) Soten ja kunnilta siirtyvien toimintojen tilahallinnon selvitys tekeillä kesällä-syksyllä 2017 Järvi-Suomen sairaalasta (KYS erityisvastuualue/yhteistyöalue) selvitys käynnistymässä kesällä 2017

20 Valinnanvapauspilotointi Etelä-Savossa - AVOINNA
Miten pilotointi toteutuu uuden valmistelun myötä? Asiakasseteli (kansalainen valitsee palvelutuottajan) Henkilökohtainen budjetointi (paljon erityispalveluja tarvitsevat) > mahdollisesti tätä voitaisiin Etelä-Savossa pilotoida (OSSI- hanke) Sote-keskus (vastaanottopalveluja, joita on terveysasemilla) Päätöksentekijöinä Essote, Sosteri, Pieksämäen kaupunki

21 Esimerkkinä Essoten monitoimijapäivystys
Etelä-Savossa edetty nopeasti sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisessa Essoten monitoimijapäivystys sai Innofoorumin Innopalkinnon loppuvuonna 2016 Monitoimijapäivystys toimii esimerkkinä palveluintegraatiosta, jota sote-uudistuksella haetaan Fyysisten sairauksien ja tapaturmien päivystyksen lisäksi samoissa tiloissa toimii mielenterveys- ja päihdepäivystys, sosiaali- ja kriisipäivystys sekä lastensuojelun päivystys

22 Esimerkkinä Essoten monitoimijakeskus
Suunnitelmissa on, että keväällä 2018 avautuu ikäihmisten, vammaisten ja omaishoitoperheiden keskus Mikkelin keskustaan I&O-kärkihankkeessa Etelä-Savon asiakaslähtöinen palveluohjausverkosto ja osaamiskeskus omais- ja perhehoitoon (OSSI-hanke) on sitouduttu keskuksen perustamiseen Yhtenä tavoitteena on sote-palvelujen ja kansalaistoiminnan yhteensovittaminen Vanhus- ja vammaispalvelun kotihoidon lääkäreiden ja hoitajien sekä palveluohjaajien vastaanottotoimintaa ja palveluohjausta Tiloihin toivotaan myös muita toimintaa tukevia toimijoita (järjestöjä ja yrityksiä)

23 Kiitos! www.esavo2019.fi www.alueuudistus.fi


Lataa ppt "Maakunta- ja sote-uudistuksen eteneminen Etelä-Savossa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google