Elokuva-analyysi II Formalistinen analyysi. Merkitysten tasot Referentiaaliset merkitykset: diegeesis, eli fiktiivinen maailma henkilöineen, niiden suhde.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ohje kuunteluanalyysiin
Advertisements

Kuva oppimateriaalissa Otavan Opisto Jari Sarja.
Development Association SEPRA How to involve youth into strategic rural development work? Budapest, 8th November 2011 Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto:
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
TAMPEREEN YLIOPISTOUNIVERSITY OF TAMPERE TIETOJENKÄSITTELYTIETEIDEN LAITOS DEPARTMENT OF COMPUTER SCIENCES Good evaluation practice guidelines for health.
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
Sijan distribuutio The Distribution of Case (Chapter 15) Edith A. Moravcsik Wilhelmina Dyster Sijojen teoriaa -kurssi
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Export Marketing Veikko Laine ”Product” = ? - What the producer produces and markets - What the customer buys - Tangible & Intangible - Concrete & Abstract.
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
Oikeus ja kamppailut 7. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Tilan avaaminen Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Dodge v. Ford.
Analyysissä huomioitavaa
Elokuva-analyysi II Analyysi ja arvottaminen. Kun elokuva tuntuu huonolta... onko kyse moodin tai lajityypin vieraudesta kulttuurihistoriallisen taustan.
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
A rural experience - launching community network Tuija Riukulehto, CEO, Verkko-osuuskunta Kuuskaista a rural experience - launching community network Tuija.
Englantia tokaluokkalaisille, CLIL avuksi Miten esitellä englannin kieli tokaluokkalaisille leikillisesti, luovasti ja miten säilyttää lasten into kieltä.
-skenaarioiden kirjoittaminen 1. pilotointiin -trendikysely 2.pilotointiin -1. esipilotointi ja 1. pilotointi Suomessa.
Euroopan Strategisten Investointien Rahaston info Kokkolassa Neuvotteleva virkamies Jussi Yli-Lahti, TEM Konserniohjaus.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Toiminta-arkkitehtuurin palvelut Outi Tasala
SIIRTOMAAVALLAT 1900-luvun alussa IMPERIALISMI Euroopan maat hankkivat siirtomaita Afrikasta ja Aasiasta Erosi aiemmasta kolonialistisesta.
Elokuva-analyysi II, 1 Elokuvan kokonaisuuden hahmottamisen perusteita.
Elokuva-analyysi II Elokuvan tyyli Kerronnan luonne.
Tervetuloa suomen kielen kurssille!
Major practical purposes Forms of research knowledge
OLLA-verbit Olla-verbejä on englannin kielessä kaksi: ’be’ ja ’have’.
Reports in Apply / eAge system
Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana.
PPJ Ruoholahti-Jätkäsaari 2007/2008
TULEVAISUUDEN HAASTEITA ILMANLAADUN MITTAAJILLE – kuntanäkökulma
Tips for a good entry Kaisa Sibelius Forum Virium Helsinki
Miten kerrotaan tekemisestä?
Markkinoiden juridinen toimintaympäristö Luento 4
Kielikeskuksen HILC*)-seminaari
Kestoperfekti Käyttö He has been writing that for half an hour.
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
INFINITIIVI / ING-MUOTO
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
What is Direct Carrier Billing?
Ancient Egypt 3300BC-1000BC By: Katri & Eevi
Grammary What’s On 6 Unit 2.
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
Opening: Matti Hyvärinen
ENA4 Aihepiireinä ja pohdittavina teemoina: yhteiskunta ja sen eri rakenteet, asuminen, perhe ja perhesuhteet, lieveilmiöt ja rikollisuus, Suomi ja suomalaisuus.
Yhdessätekemistä yli rajojen
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
Tulevaisuussuunnitelma Osa 3
Introduction to decision analysis
Risk analysis, risk attitudes
Toiminta-arkkitehtuurin palvelut
Filosofia ja kasvatustieteen metodologia.
Probability models and decision analysis
Probability models and decision analysis : introduction
Probability models and decision analysis : introduction
Hierarchical models Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Probability models and decision analysis
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
Piirrä muotokuva itsestäsi tai kaveristasi
Introduction to decision analysis
NOFCA Meeting Stockholm NOFCA Meeting Stockholm
X-ROAD ENVIRONMENTAL MONITORING
Taiteilijoiden kanssa työskentely Yhteisöprojekteissa
MAR1LK Anna Hankimaa 5/10/2019.
Information for teachers
Lecture slides start on the next page.
Esityksen transkriptio:

Elokuva-analyysi II Formalistinen analyysi

Merkitysten tasot Referentiaaliset merkitykset: diegeesis, eli fiktiivinen maailma henkilöineen, niiden suhde todelliseen maailmaan Eksplisiittiset eli suoraan, kirjaimellisesti esiin tuodut merkitykset – miten katsojan suhtautumista niihin ohjataan Implisiittiset merkitykset eli teemat Symptomaattiset merkitykset, eli psykologiset ja sosiaaliset tekijät, joista tekijät eivät ole olleet tietoisia

Semanttiset kentät ovat käsitteellisiä struktuureita, jotka organisoivat potentiaalisia merkityksiä suhteessa toisiinsa edeltävät tutkimuskohteeseen syventymistä mutta myös muokkautuvat tutkimusprosessin myötä valikoituvat sen mukaan, mitä tutkimisen tai tulkitsemisen aikoihin yleisesti pidetään tärkeinä poimivat ideaalitapauksessa tutkittavan elokuvan kaikki olennaiset erikoispiirteet ovat perinteisesti juontuneet humanismin piiristä: mitä teos kertoo ihmisyydestä, ahdistuksesta, vieraantumisesta, kommunikaation vaikeudesta, arvojen suhteellisuudesta Screen-teoriassa: luokkataistelu, riisto, tukahduttaminen, työ, halu, fetisismi, narsismi, hysteria, illuusio

Taustakonstruktiot Taustakonstruktiot muodostavat käsitteellisen horisontin tai taustan katselijan tajunnassa tehden elokuvan ymmärrettäväksi Esteettisiin käytäntöihin suhteutuvat taustakonstrutiot  yleiset taiteelliset normit ja käytännöt  elokuvaesteettiset käytännöt ja normit Todellisuussuhteinen taustakonstruktio  mahdollistaa teoksessa käytettyjen keinojen realistisen motivoinnin ymmärtämisen  edustaa sitä, mitkä todellisuuden aspektit ja piirteet sekä mitkä esteettiset normit ovat teoksen kannalta relevantteja ja mitkä jätetään syrjään

Todellisuussuhteen suhteen analysoija voi väittää vain tuovansa esiin sen, mitä elokuva esittää todellisuudesta tulkita, eli osoittaa mitä teos hänen mielestään kertoo ihmisen tilasta eri konteksteissa ja tulkinnallisissa viitekehyksissä ja mikä on tämän relevanssi hänen otaksutulle omalle yleisölleen harjoittaa ideologiakritiikkiä, l. osoittaa miten elokuva ilmentää symptomaattisesti sosiaalisia suhteita tai psykologisia komplikaatioita.

Kokonaisuuden hahmottamisen perusteita Muoto syntyy elokuvan tarinan, teemojen ja tyylin kokonaisuudesta. Ykseys: osatekijät palvelevat kokonaisuutta. Mikään teos ei kuitenkaan ole läpikotaisin organisoitu – kollaasi edustaa kontrastoivaa esteettistä periaatetta. Muodon kaipuu: haluamme uskoa, että teos on käsitteellisesti ja elämyksellisesti mielekäs kokonaisuus. Merkityksen kaipuu: pyrimme löytämään kulttuurin tuotteista joko käyttötarkoitukseen liittyviä tai symbolisia merkityksiä. Teoksen hahmottamista ohjaavat monentasoiset konventiot – yleiset kulttuuriset, taiteenlajille tyypilliset, lajityypilliset tai elokuvakohtaiset. Teos voi myötäillä niitä tai mennä niitä vastaan Vaihtelevassa määrin teos itse ohjailee vastaanottoaan.

Jonathan Culler: Traditional literary competence is informed by the convention of significance, that a work of literature expresses a significant attitude to some problem concerning man and/or his relation to the universe. the convention of metaphorical coherence, that the work’s figural devices (such as metaphor itself, but also alliteration, rhyme etc) produce coherence on the levels of both signifier and signified. the convention of thematic unity, that the linguistic features of the work, identified through the method of analysis laid out by the second convention, provide it with a unifying formal structure that reinforces the determinate meaning expected because of the first convention.

Robert Scholes (Semiotics and Interpretation) Much of literary competence is based upon our ability to connect the worlds of fiction and experience (s. 32). Major literary works are all comments on their own form, on the generic tradition of traditions from which they begin (s. 33). To the extent that a work of literature points toward our experience as living human beings, we may value it for what we call its ‘truth’ or ‘rightness’ – which is not a specifically formal quality but a matter of the fit between a message and existential content (s. 34). Using our common critical terminology, it is possible to say that a narration is more fictional as it emphasizes the events narrated, more lyrical as its emphasizes its own language, and more rhetorical as it uses either language or events for some persuasive end (58).

Formalismin lähtökohtia (DB &KT) Kerronta prosessina, joka synnyttää tiettyjä vaikutuksia katsojassa Teos itse määrittää, mitkä todellisuuden aspektit ja mitkä esteettiset normit ovat relevantteja sen ymmärtämiselle Merkitykset eivät ole teoksen välittämiä viestejä vaan osa teoksen rakennetta Viktor Šlovski: ”On totta, että kirjallisessa teoksessa ilmaistaan myös ideoita, mutta kyse ei ole ideoista taiteelliseen muotoon puettuina, vaan pikemminkin taiteellisesta muodosta, joka syntyy ideoiden tarjoaman materiaalin pohjalta.” Kaikkea ei pidä mieltää kerronnalliseksi ja/tai temaattiseksi, audiovisuaalisuus on oma autonominen ulottuvuutensa - excess

Formalistinen analyysi Miten elokuva on ymmärrettävissä motivaatioiden neliyhteyden puitteissa? Miten teos johdattelee katsojaa tekemään hypoteeseja ja sitten vahvistaa tai kumoaa niitä? Miten eri osatekijät toimivat kerronnallisesti, temaattisesti ja ilmaisullisesti? Miten osatekijät suhteutuvat toisiinsa ja elokuvan kokonaisuuteen?