Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015.
Advertisements

Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) Ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä Valtiovarainministeriö, JulkICT.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
Toimintasuunnitelma vuodelle 2016 ETR/Aluekouluttaja- ja nuorisotuomariryhmä
SAPA työryhmä JulkICT Jari Kallela Työryhmän kokous.
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Yhteinen tiedon hallinta – Miten tietoa voisi kysyä vain kerran?
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Hyödynnetään avointa, omaa ja yhteistä tietoa
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Malmikasasta kansalliseksi aarteeksi - SOTE-tiedot hyötykäyttöön mahdollistava sääntely ja palveluoperaattori/-t (Hannu Hämäläinen), Pekka Kahri
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Digitalisaation vaatima osaaminen
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointi
Kotiväen foorumi laatupäällikkö Marita Syrjälä
Sanni Pietiläinen Myelpt14a
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Anne Kauhanen-Simanainen
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Anne Kauhanen-Simanainen
Economic Survey Winter 2015
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta demo
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke vauhtiin! Hanke-esittely
Taloudellinen katsaus Talvi 2016
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Yhteinen termistö julkisen hallinnon suosituksissa (JHS)
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Kuntatieto-ohjelma - Oulun kaupungin pilotointiprojekti
Suostumuksenhallinta oppijan ja oppilaitoksen näkökulmasta (VIRTA-tietojen hyödyntäminen omadata näkökulmasta) Oppijan tietovirtojen ja VIRTA-opintotietopalvelun.
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA THL.
Datan avaamisen ohjeistus
Taloudellinen katsaus Kevät 2016
Taloudellinen katsaus Talvi 2015
Ekosysteemifoorumissa Tietopolitiikka
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Luova- muutosohjelma Päivitetty Hanketoimisto
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Taloudellinen katsaus Talvi 2017
Taloudellinen katsaus syksy 2018
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Ryhmän nimi: tiedotettavat asiat
Taloudellinen katsaus kesä 2018
EIS & EIF revisions JulkICT Jari Kallela
Digi arkeen -neuvottelukunnan kokous 1/2019
Mika Nieminen, projektipäällikkö, ICT-palvelukeskus Vimana
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Research Data Management Agents
Näyttöpinta-alan laajennus virtuaalitodellisuuden keinoin
Taloudellinen katsaus Talvi 2018
Esityksen transkriptio:

Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset

Ymmärrämmekö asiakasta? Tarvitseeko tietoa hallita?

Valtion vo 3 Maakunta Oy1 Kunta Ry Oy2 Palvelu Tiedon käsittelyn tarve – tietoa kysytään usean kerran Perus- rekis- teri Oikeus käsitellä tietoja Käyttötarkoitussidonnaisuus Tarpeellisuusvaatimus Asiakassuhde - yhteysvaatimus Tietolupa Suostumus Usean luukun nykytila – Miksi tietoa kysytään monta kertaa? Asia vireille ja tiedon käsittelyn tarve viranomais- kohtaisesti Reki steri

Kysytään vain tarvittaessa 4

Yhteisen tiedon hallinnan ansiosta asiakkaalta kysytään tietoa vain kerran Tavoitteena paremmat palvelut kansalaiselle ja hallinnon tehostaminen Viranomaiset voivat hyödyntää saumattomasti ja monipuolisesti hallinnossa jo olevaa tietoa Oman tiedon hallinta vahvistuu Samalla tiedon laatu paranee Hyvä tiedon hallinta lisää tietoturvaa ja tietosuojaa 5

Digitalisaation toimenpiteet eri tasoilla Lainsäädäntö Säädösten yhteensopivuus Organisaatio Toiminnan ja toimijoiden yhteensopivuus Tieto Tiedon muodon, sisällön ja laadun yhteensopivuus Tekniikka Tietojärjestelmien ja tiedonsiirron yhteensopivuus Julkisen hallinnon digitalisaatio KaPA TORI TUVE Digitalisaation tuki: Autetaan asiakasta toimintamalli DigiOffice Tietohallintovirasto Yhteisen tiedon hallinnan - hanke Tiedon- hallinnan lainsäädäntö Muut toimenpiteet

Yhteinen tiedon hallinta luodaan viiden työpaketin avulla 7 Omadata julkisessa hallinnossa, jossa sovelletaan omadata- periaatteita julkisessa hallinnossa oleviin kansalaisen tietoihin Yhteinen tiedon hallintamalli, jossa kehitetään yhteisesti käytettävän tiedon hallintaa Monikäyttöinen tiedon jakeluratkaisu, jolla voidaan mm. siirtää ja julkaista suuria tiedostoja Yhteentoimivuuden menetelmä ja välineet, joilla parannetaan ja yhtenäistetään tietosisältöjen määrittelyä Tiedolla johtamisen kokeilu, jossa lisätään kuntien taloustiedon käyttöä

Yhteisen tiedon hallinnan (YTI-hanke) ansiosta asiakkaalta kysytään tietoa vain kerran Tavoitteena paremmat palvelut kansalaiselle ja hallinnon tehostaminen Viranomaiset voivat hyödyntää saumattomasti ja monipuolisesti hallinnossa jo olevaa tietoa Oman tiedon hallinta vahvistuu ja samalla tiedon laatu paranee Hyvä tiedon hallinta lisää tietoturvaa ja tietosuojaa : hankkeistus, ensimmäiset versiot määrittelyvälineistä 2017 : suunnittelu ja toteutus, hallintamalli 2018 : käyttöönotto, kuntien taloustieto

Jari Kallela Neuvotteleva virkamies Puh (vaihde) Lisätieto: Valtiovarainministeriön viestintä Mediapalvelunumero (arkisin 8–16)