Yhteentoimivuusmenetelmä ja julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Advertisements

Kansallinen opintohallinnon viitearkkitehtuuri Ari Luostarinen 1.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
”Yhteentoimivuusmalli” Mikael af Hällström Metatietoryhmä
Käytännön yhteistyötä yli hallinnonalojen Mikael af Hällström, Verohallinto KMR/YSR.
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.3.
Palvelutietovaranto: suunnitelma julkisten palvelujen tietojen kansalliseksi resurssiksi Latvanen / VK-Suomi.fi Marko Latvanen Valtiokonttori.
Metatietoryhmän työpaja Keskiviikko klo 9-12 VM, Mariankatu 9, nh Jakovara.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri - tietovarantoryhmä
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
KMR – Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä Ehdotus JHKA TA-ryhmälle Mikael af Hällström
Miten varmistaa tietojen yhteentoimivuus organisaatioiden välillä JHKA-työpaja: Sanastoista tietoarkkitehtuuriin
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys Luonnos JHS 179 –suosituksen liitteeksi.
Julkishallinnon metatietopalvelun esiselvitys
Yhteentoimivuus ja avoin tieto Tietohallintolaki ja PSI-direktiivi Mikael Vakkari Neuvotteleva virkamies VM / JulkICT.
Prosessimallinnuksen kehittäminen JHKA-jaosto Jari Kallela.
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
Julkisen hallinnon metatietopalvelu Esiselvitys 2013 ja toimenpiteet sen toteuttamiseksi osana kansallista palveluarkkitehtuuria Anne Kauhanen-Simanainen.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Kokonaisarkkitehtuurin rajapinnat kohdealueelle. pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kohdealueiden raportointi, viestintä ja yhteistyö 2 JHKA Kohdealue.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
KATRE-tiedot – kokonaisuus, kuvaukset ja toteuttajat
Yhteentoimivat tietomääritykset ja semanttista yhteentoimivuutta tukeva välineistö osana yhteistä tietoarkkitehtuuria Suvi Remes Tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä.
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
Semanttinen yhteentoimivuus tietoarkkitehtuurikuvauksissa
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen julkishallinnossa
Yhteentoimivuuden toteuttaminen julkisessa hallinnossa
Yhteinen tiedon hallinta – Miten tietoa voisi kysyä vain kerran?
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Lupakäytännöt tietojen luovutukseen VIRTA-julkaisutietopalvelusta
Case: Kansallinen tulorekisteri
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Metatietopalvelut Elementit LUONNOS
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Anne Kauhanen-Simanainen
Haastattelujen kysymykset
Yhteisten tietomäärityksien mallintaminen
Tietomallit digiaikaan
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Koodistopalvelu ja yhteentoimivuustyö
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Anne Kauhanen-Simanainen
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Semanttisen yhteentoimivuuden välineistö
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen
Julkisen hallinnon tietoalue N Julkisen hallinnon yhteinen toimija
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Yhteentoimivuusmenetelmä lainvalmistelussa
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
JHKA-jaoston tietoarkkitehtuuriryhmä
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Esityksen transkriptio:

Yhteentoimivuusmenetelmä ja julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Tietohallintolaki /634  ”Tietojärjestelmien yhteentoimivuudella tarkoitetaan tietojärjestelmien teknistä ja tietosisällöllistä yhteentoimivuutta muiden julkisen hallinnon viranomaisten tietojärjestelmien kanssa silloin, kun järjestelmät käyttävät samoja tietoja.”  ”Julkisen hallinnon viranomaisen on julkisen hallinnon tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava ja kuvattava kokonaisarkkitehtuurinsa sekä noudatettava laadittua ja ylläpidettyä kokonaisarkkitehtuuria ja sen edellyttämiä yhteentoimivuuden kuvauksia ja määrityksiä sekä toimialakohtaisia tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kuvauksia ja määrityksiä.” 2

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Tekninen yhteentoimivuus Tiedon siirto ja yhteydet Semanttinen yhteentoimivuus Semanttinen yhtenäistäminen Organisaatioiden yhteentoimivuus Organisaatioiden ja prosessien yhtenäistäminen Lainsäädännön yhteentoimivuus Lainsäädännön yhtenäistäminen Poliittinen tahtotila Tekniset rajapinnat on suunniteltu siten, että ne mahdollistavat järjestelmien ja palvelujen yhdistämisen Informaatiolla on täsmällinen merkitys, joka säilyy tietoa vaihdettaessa muuttumattomana ja ymmärrettävänä kaikille osapuolille Eri organisaatiot pääsevät kokonaisedun mukaiseen tavoitteeseen yhteen sovitettujen prosessien kautta Lainsäädännölliset tekijät on otettu huomioon tietojen vaihtamisessa Osapuolilla on samansuuntaiset visiot, prioriteetit ja tavoitteet

”Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys” JHS175JHS175JHS170JHS170 KäsitemalliKäsitemalliSanastoSanasto Tieto- komponentit Sovellus-profiilitSovellus-profiilit Koodisto-palveluKoodisto-palvelu Aikaisempi näkemys semanttisen yhteentoimvuuden edistämisestä perustui JHS175-sanastotyön ja JHS170-XML-skeemarakenteiden väliseen suoraan yhteyteen. Tämän liian suoraviivaisen ”sanastoista skeemoihin” näkemyksen tilalle on nyt kehitetty uusi menetelmä, joka tuo sanaston ja teknisten tietorakenteiden väliin uusia tärkeitä tietoarkkitehtuurikuvausten piiriin kuuluvia mallinnuselementtejä. SanastoSanasto (XML)- skeema Tekniset rajapinta- kuvaukset (XML, JSON tms.) Tekniset rajapinta- kuvaukset (XML, JSON tms.)

Käyttötapaus 1: Kilpailuttaminen

Tilaaja on laatimassa [IT-järjestelmän] kilpailutusdokumentaatiota. Yhtenä tehtävänä kuvata tulevan järjestelmän tiedonsiirtorajapinnat. Miten edetään? Tilaaja on laatimassa [IT-järjestelmän] kilpailutusdokumentaatiota. Yhtenä tehtävänä kuvata tulevan järjestelmän tiedonsiirtorajapinnat. Miten edetään? Toimittajia Tilaaja

1) Laaditaan ”toimintakokonaisuuden” Sovellusprofiili hyödyntämällä Yhteentoimivuusvälineistöä

Tilaaja Sovellusprofiili on toiminnan tietotarvelähtöinen ja tilannekohtainen otos julkisen hallinnon yhteisistä tietokomponenteista ja niiden ominaisuuksista.

Tilaaja Mikäli Tilaaja huomaa Sovellusprofiilia koostaessaan, että julkisen hallinnon yhteisistä tietokomponenteista puuttuu jokin hänen tarvitsema komponentti (luokka) tai jonkin luokan ominaisuus…

Tilaaja …tulee hänen ottaa yhteyttä Julkisen hallinnon käsitemalliryhmään (KMR) ja tehdä ehdotus uuden komponentin tai luokan ominaisuuden lisäämiseksi Tietokomponenttikirjastoon. KMR zxzx Something/JotainSomething/Jotain

KMR zxzx Something/JotainSomething/Jotain KMR:n tehtävänä on tunnistaa, onko komponentin tai ominaisuus luonteeltaan Ydin, Yhteinen vai ”Domain-kohtainen”. Komponentin ja/tai sen ominaisuuden määrittelyssä laaditaan… a)komponentin/ominaisuuden taustalla olevaa käsitettä kuvaava käsitemääritelmä ja sitä edustava termi JHS-sanastoon b)komponentti/ominaisuus tietokomponentiksi Tietokomponenttikirjastoon c)ominaisuuden arvoalueen määrittelevä koodisto/luokitus Koodistopalveluun Komponentin ja/tai sen ominaisuuden määrittelyssä laaditaan… a)komponentin/ominaisuuden taustalla olevaa käsitettä kuvaava käsitemääritelmä ja sitä edustava termi JHS-sanastoon b)komponentti/ominaisuus tietokomponentiksi Tietokomponenttikirjastoon c)ominaisuuden arvoalueen määrittelevä koodisto/luokitus Koodistopalveluun

Käyttötapaus 2: Lainsäädäntö

Lainsäätäjä on uudistamassa olemassa olevaa tai laatimassa uutta lainsäädäntöä. Mitä hänen kuuluu tehdä? Laatia sovellusprofiili! Lainsäätäjä on uudistamassa olemassa olevaa tai laatimassa uutta lainsäädäntöä. Mitä hänen kuuluu tehdä? Laatia sovellusprofiili! Lainsäätäjä § § §

Sovellusprofiili on toiminnan tietotarvelähtöinen ja tilannekohtainen otos julkisen hallinnon yhteisistä tietokomponenteista ja niiden ominaisuuksista. Lainsäätäjä

1) Laaditaan ”lainsäädäntökokonaisuuden” Sovellusprofiili hyödyntämällä Yhteentoimivuusvälineistöä Lainsäätäjä

Mikäli Lainsäätäjä huomaa Sovellusprofiilia koostaessaan, että julkisen hallinnon yhteisistä tietokomponenteista puuttuu jokin hänen tarvitsema komponentti (luokka) tai jonkin luokan ominaisuus… Lainsäätäjä

…tulee hänen ottaa yhteyttä Julkisen hallinnon käsitemalliryhmään (KMR) ja tehdä ehdotus uuden komponentin tai luokan ominaisuuden lisäämiseksi Tietokomponenttikirjastoon. KMR zxzx Something/JotainSomething/Jotain Lainsäätäjä

KMR zxzx Something/JotainSomething/Jotain KMR:n tehtävänä on tunnistaa, onko komponentin tai ominaisuus luonteeltaan Ydin, Yhteinen vai ”Domain-kohtainen”. Komponentin ja/tai sen ominaisuuden määrittelyssä laaditaan… a)komponentin/ominaisuuden taustalla olevaa käsitettä kuvaava käsitemääritelmä ja sitä edustava termi JHS-sanastoon b)komponentti/ominaisuus tietokomponentiksi Tietokomponenttikirjastoon c)ominaisuuden arvoalueen määrittelevä koodisto/luokitus Koodistopalveluun Komponentin ja/tai sen ominaisuuden määrittelyssä laaditaan… a)komponentin/ominaisuuden taustalla olevaa käsitettä kuvaava käsitemääritelmä ja sitä edustava termi JHS-sanastoon b)komponentti/ominaisuus tietokomponentiksi Tietokomponenttikirjastoon c)ominaisuuden arvoalueen määrittelevä koodisto/luokitus Koodistopalveluun

Yhteentoimivuusmenetelmä kokonaisarkkitehtuurin näkökulmasta JHKA kehittäminen Case Verohallinto

YSR:n toiminnan rooli JHKA:ssa Perustietovaranto: Henkilö- ja osoitetiedot/VRK Perustietovaranto: Venerekisteri Perustietovaranto: Kiinteistörekisteri Sidosryhmä: Rahalaitos Dokumentti Dokumentti Dokumentti Dokumentti Dokumentti Henkilötoimija: Perintöverottaja Asiakas: ”Sähköinen esitäytetty perintöveroilmoitus” Lopputulos: ”Kuolemantapauksen vaikutukset prosessoitu” Alkutilanne: ”Kuolemantapaus rekisteröity” Riskianalyysi Laskentapalvelu Esim. rahaprosessi: Tiedoksianto = käynnistys

JHKA: Yhteys tietojärjestelmäarkkitehtuuriin

JHS179:n uudistaminen Liite: Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys

Toiminnan muutoksen aloite: idea <> lakimuutos Tiedon omistaja Tietovastaava Toiminta- arkkitehtuuri Tieto- arkkitehtuuri Toiminnan kehittäminen -prosessi Prosessi X Prosessikuvaus Projekti Prosessi Y Päätösmalli Säännöt Tietokoosteet SanastoKäsitemalliKoodistot Organisaation strateginen suunnittelutaso

Yhteentoimivuusmenetelmä sähköisen palvelutarjonnan näkökulmasta Case KATRE & Suomi.fi

Palkanlaskentaohjelmisto Palvelunäkymä JHSXML: Tulotietoraportointi KATREKATRE Oma tietoformaatti JHSXML: Tulotieto- kysely Muunnos Palkanlaskija Minun tulotietoni

Kiitokset! Mikael af Hällström ylitarkastaja Verohallinto