Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja Tilaisuuden ohjelma 13.00Avaus ja Juhtan esittely, yksikönpäällikkö, lainsäädäntöneuvos Sami Kivivasara,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hallinnon tietovarannot ja niiden avaaminen Anne Kauhanen-Simanainen
Advertisements

Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015.
JHS 179 Liite X: KA-kuvaukset Luonnosversio 0.21 keskustelutilaisuutta varten
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus. 2 Kiinteistötietovaranto Yritys- ja yhteisö- tietovaranto Maastotietovaranto Ajoneuvo- tietovaranto Tie- ja katu-
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Avoimesta datasta tiedon innovatiiviseen hyödyntämiseen - Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen Julkisen hallinnon tietohallinnon.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Yhteinen kieli yhteentoimivuuden ja tietojohtamisen tueksi Tiedon hallinnan sanastoprojekti Anne Kauhanen-Simanainen.
AFO – Luonnonvara- ja ympäristöontologia VM Olli-Pekka Mattila, SYKE Minna Kallio, SYKE; Anu Kantola, LUKE; Eero Mikkola, LUKE; Elisa Paavilainen,
Tietoarkkitehtuuriryhmän tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
Toimintamalli ja organisointi 1 Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta JUHTA (14 jäsentä + varajäsenet) Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta.
SAPA työryhmä JulkICT Jari Kallela Työryhmän kokous.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Vaikuttavuuden arviointi
Tieto ja osaaminen yhteiskäytössä
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Tutkimustietovaranto
JHKA 2.0 – välituloksia työkokoukseen
Yhteentoimivuuden toteuttaminen julkisessa hallinnossa
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri – versio 2.0
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Metatietopalvelut Elementit LUONNOS
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Digitalisaation vaatima osaaminen
Tietomallit digiaikaan
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Anne Kauhanen-Simanainen
Tervetuloa Innokylään
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Anne Kauhanen-Simanainen
SOTE-tieto SOMEssa Jari Porrasmaa
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Yhteinen kansallinen koodistopalvelu (” Suomi.fi – koodistopalvelu ”)
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Kuntatieto-ohjelma - Oulun kaupungin pilotointiprojekti
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
Esteellisyys KA-työryhmissä
Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Eija Käyhkö Siun sote Kuvantamiskeskus
Esteellisyys KA-työryhmissä
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuuri
Luova- muutosohjelma Päivitetty Hanketoimisto
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
JHKA-jaoston seminaari 5.11.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Tietosuoja-asetus ja Finna
Esityksen transkriptio:

Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja

Tilaisuuden ohjelma 13.00Avaus ja Juhtan esittely, yksikönpäällikkö, lainsäädäntöneuvos Sami Kivivasara, VM/Juhta Tilaisuuden tavoitteet, neuvotteleva virkamies Anne Kauhanen-Simanainen ja ylijohtaja Heli Mikkelä Teema 1: Yhteentoimivuuteen yhteistyössä ‒ Yhteinen tiedon hallinta digitalisaation ytimessä – mistä YTI-hankkeessa on kyse, neuvotteleva virkamies Jari Kallela, VM ‒ Miten rakennetaan semanttista yhteentoimivuutta ylitarkastaja Mikael af Hällström, Vero ‒ Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä vastaava analyytikko Jukka Hänninen, Kela Kahvitauko ja pöydän vaihto Teema 2: Tietovarannot ja niiden käyttö ‒ Uuden rekisterin rakentaminen: Katre, hankepäällikkö Arto Leinonen, VM ‒ Tiedon avaaminen ja sen haasteet, toimialajohtaja Mia Nykopp, Trafi Teema 3: Miten tästä eteenpäin? Tilaisuus päättyy 2

- Asetetaan tavoitteita ja hahmotetaan toimintamalleja tulevien vuosien ( ) työlle Juhtan toimintasuunnitelmaa varten. - Kohteena Juhtan asiantuntijajaoston osa- alueet: Tietovarannot ja rekisterit Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset Työpajan tavoite:

Tiedon hyödyntäminen: Tietovarannot ja rekisterit Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset Juhtan asiantuntijajaoston osa-alueet Heli Mikkelä, Tilastokeskus Anne Kauhanen-Simanainen, Valtiovarainministeriö

Juhtan toimintamalli ja organisointi 5 Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta JUHTA (14 jäsentä + varajäsenet) Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta JUHTA (14 jäsentä + varajäsenet) Asiantuntijajaosto (n. 10 jäsentä) Sihteeristö Kokonais- arkkitehtuuri ja yhteiset palvelut Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset Tietovarannot ja rekisterit Vaikuttavuus ja tuloksellisuus ICT-kehittäminen, hankkeet ja hankinnat Julkisen hallin- non johtamisen yhteinen tieto Paikkatieto Tietoturva, tietosuoja ja varautuminen Asianhallinta ja arkistointi Verkostot, kansainväliset asiat, elinkeinot tms. Joku muu osa-alue? Asiantuntemusalueita / Asiantuntijaryhmiä JHKA JHS- tai muita työryhmiä

Kiinteistötietovaranto Yritys- ja yhteisö- tietovaranto Maastotietovaranto Kulkuneuvo- tietovaranto Tie- ja katu- verkkotietovaranto Muut paikkatietovarannot Ennakoinnin tietovaranto Seurannan ja valvonnan tietovaranto Toiminta- ympäristö- tietovaranto Tilastotietovaranto Säädöstietovaranto Julkishallinnon hanketietovaranto Julkishallinnon organisaatiot tietovarantona Toimipaikkatietovaranto EU-tietoaineistojen tietovaranto Löytyvyys / saatavuus / käytettävyys Maksuttomuus/ maksullisuus Tietoturvallisuus/ tietosuoja Julkisuus/ salassapito / käyttöoikeudet Julkisten hankintojen tietovaranto Tapahtumatietovaranto Päätös- tietovaranto Vaikuttavuuden arvioinnin tietovaranto Tilannekuvan tietovaranto Rakennus- ja huoneisto- tietovaranto Palvelukuvausten tietovaranto Palvelunjärjestäjien ja - tuottajien tietovaranto Tietojärjestelmiä koskevat tietovarannot Uutistietovaranto Metatietovarannot Julkishallinnon datakatalogit Luonnonvara- ja ympäristötietovaranto Yhteiskunnan tilaa kuvaava tietovaranto Säätietovaranto Rakennetun ympäristön ja asumisen tietovarannot Sopimustietovaranto Arvo-osuus- järjestelmän tietovaranto Tuonti- ja vienti- tietovaranto Verotustietovaranto Vakuutustietovaranto Maaseutuelin- keinohallinnon tietovaranto Työvoimatietovaranto Potilastietovaranto Eläketietovaranto Etuustietovarannot Talous-, tulos- ja henkilöstötietovaranto Terveydenhuollon tietovaranto Sosiaalihuollon tietovaranto Kulttuurisisältöjen tietovaranto Tutkimusaineistojen tietovaranto Tutkimustietovaranto Oppimateriaalien tietovaranto Kansallinen osaa- misen pääoman tietovaranto Puolustusvoimien tietovarannot Rikosrekisteri tietovarantona Tietoturva- ohjeistukset tietovarantona Rikollisuuden torjunnan tietovarannot Liikenne- tietovaranto Oikeusratkaisujen tietovaranto Henkilötietovaranto Kansainvälisen osallistumisen tietovaranto Ammattihenkilöitä koskevat tietovarannot Toimilupia koskevat tietovarannot Kuulemisen tietovaranto Tavaratietovaranto

Tekninen yhteentoimivuus Tiedon siirto ja yhteydet Semanttinen yhteentoimivuus Semanttinen yhtenäistäminen Organisaatioiden yhteentoimivuus Organisaatioiden ja prosessien yhtenäistäminen Lainsäädännön yhteentoimivuus Lainsäädännön yhtenäistäminen Poliittinen tahtotila Tekniset rajapinnat on suunniteltu siten, että ne mahdollistavat järjestelmien ja palvelujen yhdistämisen Informaatiolla on täsmällinen merkitys, joka säilyy tietoa vaihdettaessa muuttumattomana ja ymmärrettävänä kaikille osapuolille Eri organisaatiot pääsevät kokonaisedun mukaiseen tavoitteeseen yhteen sovitettujen prosessien kautta Lainsäädännölliset tekijät on otettu huomioon tietojen vaihtamisessa Osapuolilla on samansuuntaiset visiot, prioriteetit ja tavoitteet 7

Teema 1: Yhteentoimivuuteen yhteistyöllä

Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset ‒ Tavoite: Tietojen siirrettävyys, löytyvyys, yhdisteltävyys ja hyödynnettävyys ‒ Kehittämistyötä: JHS-suosituksia, kokonais- ja tietoarkkitehtuurityötä, kansainvälisiä standardeja, terminologisia/määritteleviä sanastoja ja ontologioita, sanastoryhmiä ‒ Palveluja: ontologiapalvelu Finto, termipankkeja, metatieto- ja koodistopalveluja, kansallisia ja teemaportaaleja > Yhteentoimivuusmenetelmä ja työkalut > Yhteisen tiedon palvelumalli (YTI) > Juhta yhteistyön foorumina 9

Tavoitetila – Tiedot tehokkaassa käytössä 10 Tietoarkkitehtuuri ja yhteiset sisältömääritykset, metatiedot, sanastot ja luokitukset Käyttöliittymät, järjestelmät Julkisen hallinnon tietovarannot

Teema 2: Tietovarannot

Tietovarannot – joitakin poimintoja ja näkökulmia ‒ Mistä puhumme kun puhumme tietovarannoista? ‒ Tietovarantojen rakentaminen ja ylläpito ‒ Tietovarantojen käyttö ‒ Tietovarantojen väliset tietovirrat ‒ Entä tulevaisuudessa? ‒ ”Yleiset” vs. tapaus/tarvekohtaiset tietovarannot? ‒ Julkiset/yksityiset tietovarannot? ‒ Rakenteiset/järjestymättömät tietovarannot? ‒ Tiedon karttumisen uudet tavat? 12

Kiinteistötietovaranto Yritys- ja yhteisö- tietovaranto Maastotietovaranto Kulkuneuvo- tietovaranto Tie- ja katu- verkkotietovaranto Muut paikkatietovarannot Ennakoinnin tietovaranto Seurannan ja valvonnan tietovaranto Toiminta- ympäristö- tietovaranto Tilastotietovaranto Säädöstietovaranto Julkishallinnon hanketietovaranto Julkishallinnon organisaatiot tietovarantona Toimipaikkatietovaranto EU-tietoaineistojen tietovaranto Löytyvyys / saatavuus / käytettävyys Maksuttomuus/ maksullisuus Tietoturvallisuus/ tietosuoja Julkisuus/ salassapito / käyttöoikeudet Julkisten hankintojen tietovaranto Tapahtumatietovaranto Päätös- tietovaranto Vaikuttavuuden arvioinnin tietovaranto Tilannekuvan tietovaranto Rakennus- ja huoneisto- tietovaranto Palvelukuvausten tietovaranto Palvelunjärjestäjien ja - tuottajien tietovaranto Tietojärjestelmiä koskevat tietovarannot Uutistietovaranto Metatietovarannot Julkishallinnon datakatalogit Luonnonvara- ja ympäristötietovaranto Yhteiskunnan tilaa kuvaava tietovaranto Säätietovaranto Rakennetun ympäristön ja asumisen tietovarannot Sopimustietovaranto Arvo-osuus- järjestelmän tietovaranto Tuonti- ja vienti- tietovaranto Verotustietovaranto Vakuutustietovaranto Maaseutuelin- keinohallinnon tietovaranto Työvoimatietovaranto Potilastietovaranto Eläketietovaranto Etuustietovarannot Talous-, tulos- ja henkilöstötietovaranto Terveydenhuollon tietovaranto Sosiaalihuollon tietovaranto Kulttuurisisältöjen tietovaranto Tutkimusaineistojen tietovaranto Tutkimustietovaranto Oppimateriaalien tietovaranto Kansallinen osaa- misen pääoman tietovaranto Puolustusvoimien tietovarannot Rikosrekisteri tietovarantona Tietoturva- ohjeistukset tietovarantona Rikollisuuden torjunnan tietovarannot Liikenne- tietovaranto Oikeusratkaisujen tietovaranto Henkilötietovaranto Kansainvälisen osallistumisen tietovaranto Ammattihenkilöitä koskevat tietovarannot Toimilupia koskevat tietovarannot Kuulemisen tietovaranto Tavaratietovaranto

Teema 3: Miten tästä eteenpäin

Kolme kokonaisuutta/sisältönäkökulmaa 1. Tietovarantojen ja –virtojen tilannekuva ja jatkotoimenpide-ehdotukset 2. Tiedon yhteiskäytön mahdollistaminen 3. Tietovarantojen avaaminen Jatkossa kukin pöytä käsittelee esitettyjä kysymyksiä oman sisältönäkökulmansa kautta 15

Tiedon hyödyntämisen toimintasuunnitelma – tilannekuvasta toiminnaksi ‒ Ajantasainen kokonaiskuva tietovarantojen ja – virtojen tilanteesta: analyysi ja toimenpide- ehdotukset ‒ Tietovarantojen avaaminen: linjausten selkeyttäminen ‒ Tiedon yhteiskäyttö ja tietoarkkitehtuuri: yhteiset sisältömääritykset, metatiedot ja hallintamalli ‒ Verkostomainen yhteistyö: toiminnan jäsentäminen ja käynnistys: tämä seminaari ja sen jatko 16

Tehtävä 1. Toimintasuunnitelma ja sen sisältö 2016 – 2019 ‒ Toimintasuunnitelma: mitä siihen toivotaan, mitä painotuksia? ‒ Minkä asian pitää olla muuttunut tämän kauden jälkeen? ‒ Minkälaiset yhteiset työkalut, välineet, ratkaisut auttaisivat omaa työtä? 17

Tehtävä 2. Yhteinen tekeminen ja tiedonkulku ‒ Minkälaisia odotuksia on yhteiselle tekemiselle? ‒ Mikä olisi toimiva tapa organisoida? ‒ Olisiko tarvetta alaryhmille tms. (eli mitä ryhmiä tarvittaisiin)? ‒ Ketä toimijoita pitää olla mukana? ‒ Mitä asioita käsitellään laajasti/yhdessä, mitä pienemmällä porukalla? ‒ Mitä toivomuksia tiedonkululle? 18

Toive osallistujille Lähettäkää ‒ A) kalvot ja kirjaukset ‒ B) aihe- ja tilaisuusehdotukset + tiedossa olevat tilaisuudet yms. ‒ C) toiveet ja odotukset ‒ D) kysymykset ‒ Osoitteeseen 19

Poimintoja päivästä ‒ Kokonaiskuva ja riippuvuudet ‒ Selkeät tavoitteet ja päätöksentekopisteet + -vastuut ja –valtuudet + jalkautus ‒ Luottamus ‒ Yhteinen lähestymistapa ‒ Aito siirtymä digiaikaan – ajatustavan muutos ‒ Viestintä ja vaikuttaminen oikeisiin tahoihin + vuorovaikutus 20

Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja Kiitos! Anne Kauhanen-Simanainen Heli Mikkelä 21