AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA 23.5.2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoin tiede ja tutkimus-hanke - oikeuksien hallinta Oikeuksien hallinta-työryhmän puheenjohtaja, tekijänoikeusneuvos Viveca Still, opetus ja kulttuuriministeriö.
Advertisements

Korkeakoulusektorin tiedot Kansalaisen palvelunäkymään VIRTA-opintotietopalvelusta Paula Merikko
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Avoimuuden huomiointi tutkimuksen suunnittelussa Jessica Parland-von Essen CC-BY 4.0 Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Tutkimuksen tietoaineistot (TTA) ja tiedon saatavuuden linjaukset Juha Haataja
Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Ammattikorkeakoulujen julkaisutiedonkeruun kehittäminen Hanna-Mari Puuska Julkaisutiedonkeruuseminaari Turku.
Jyväskylän yliopiston tietovarasto Yliopistopalvelut, strateginen kehittäminen Jenni Kokko
Marjut Salokannel OTT, dosentti  EU:n PSI –direktiivi ja sen uudistaminen  Valtioneuvoston periaatepäätös ( )tietoaineistot avoimesti.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
CSC:n tietovarastoihin liittyvä toiminta Tietovarastofoorumi
Tutkimustietovaranto
Finnan käyttäjät, keitä he ovat?
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
VIRTA-julkaisutietopalvelun pilotointi
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Malmikasasta kansalliseksi aarteeksi - SOTE-tiedot hyötykäyttöön mahdollistava sääntely ja palveluoperaattori/-t (Hannu Hämäläinen), Pekka Kahri
Aineistojen jakaminen - IDAn yhteydet muihin palveluihin
Hilkka Kousa Tilastopäällikkö
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN
6. esitelmä: Tiedon ja kokemusten jakaminen
Metlan julkaisumittarit
Tutkimusinfrastruktuurien tietopankki
OKM:N HALLINNONALALLE
Tervetuloa Innokylään
Datan avaamisen ohjeistus
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
ATT ja KDK-tilannekatsaus
JulkICTLabs –projekti -asemointia
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
SOTE-tieto SOMEssa Jari Porrasmaa
VIRTA-opintotietopalvelun tietojen avaaminen korkeakoulujen BI-kehittäjien käyttöön Tilannekatsaus Helena Majamäki
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25. 9
VIRTA-tiedon laadun tukeminen ja Vipunen Extranet
OKM AJANKOHTAISTA
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
Datan avaamisen ohjeistus
Kommenttipuheenvuoro: Tutkimuksen rahoittajan näkökulma
Internetin käyttö opetuksessa
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä
Tervetuloa tiedolla johtamisen seminaariin
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Mika Gissler tutkimusprofessori
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
ATT-vaikuttavuusselvitystyöryhmä: taustaa
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Avoimen tieteen koordinointia suunnittelemassa
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Korkeakouluille visuaalista analytiikkaa tarjoava Alasin-palvelu – työkaluja korkeakoulujen tiedolla johtamisen tueksi Korkeakoulun kehittämisen kannalta.
Näyttöpinta-alan laajennus virtuaalitodellisuuden keinoin
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Esityksen transkriptio:

AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA

Sisältö Avoimen datan hyötyjä Avatun datan määritelmä Avoimen datan jakaminen Periaatteet henkilötietietojen anonymisoinnille Oppilaitoskohtainen tieto tietopalvelusopimuksessa Yhteenveto

Avoimen datan hyötyjä Yhteiskunnan läpinäkyvyys ja demokratia Kansantaloudelliset hyödyt Hallinnon sisäinen tehokkuus -> Hallitusohjelma 2015: Avoimen datan ja tietovarantojen parempi hyödyntäminen sekä tietoon perustuvan päätöksenteon ja avoimuuden vahvistaminen

Avattu data määritelmä Laillisesti ilman käyttörajoituksia, avoimin käyttöehdoin Teknisesti koneluettavassa, rakenteisessa muodossa Maksutta Tietosuoja ja muut lainsäädännön rajoitukset huomioiden -> Vipusen (OKM/OPH-TK:n tietopalvelusopimuksen) puitteissa tarve tietojen jakamiselleen em. ehtojen mukaisesti –OKM:n toimialan toimijoille (korkeakoulut, jne), –tutkijoille –avoimesti kaikille

Avoimen datan jakaminen Tilastokeskuksen keräämien tietojen jakaminen osana avoimen datan politiikka, kenen vastuu –Tilastokeskus vai tietoja käyttävä hallinnonalan toimija OKM/OPH:n ja Tilastokeskuksen tietopalvelusopimuksen tietojen jakaminen sopimuksen ulkopuolisille toimijoille, suhde maksuperusteasetukseen –Missä määrin kerran maksettua tietoa on mahdollista jakaa eteenpäin rakenteisessa muodossa? Asetus Tilastokeskuksen suoritteiden maksullisuudesta (1472/2015) –Maksuttomia suoritteita ovat ”…yleiseen käyttöön tarkoitetut tilastotiedot, julkaisut ja tiedostot itsepalveluna;…” –Maksullisia suoritteita ovat ”…seuraavat saatavilla olevat valmiit tai tilaukseen tai muuhun toimeksiantoon perustuvat palvelut ja muut suoritteet…” –Maksuasetuksen perusteluista: ”Yleiseen käyttöön tarkoitetut tilastotiedot ovat Tilastokeskuksen tuottamia yleisen yhteiskuntatilaston keskeisimpiä tilastotietoja, joita asiakas käyttää itsepalveluna verkossa (esim. tilastotaulukoina, tilastokohtaisina julkistuksina tai julkaisuina sekä erilaisissa tiedostomuodoissa). Näitä Tilastokeskuksen tuottamia tietoja on nykyisin saatavissa kansainvälisissä tietoverkoissa maksuttomasti, joten on perusteltua, että ne ovat myös kansallisesti saatavilla maksuttomasti. Yleinen tavoite yhteiskunnassa on jakaa tietoa yhä enemmän avoimena datana ja on perusteltua, että keskeinen tilastotieto on mahdollisimman monipuolisesti saatavilla.”

Periaatteet henkilötietietojen anonymisoinille Tarve määrittää selkeät periaatteet tietopalvelusopimuksen tietojen sisällölle henkilötietojen anonymisoinnin suhteen –Kuinka paljon ja minkäsuhteisia epäsuoria tunnisteita aineisto voi sisältää –Mitkä ovat periaatteet aineistojen mahdolliselle yhdistämiselle Nykyisellään tietopalvelusopimus sisältää noin 100 erillistä aineistoa, joista parikymmentä merkitty käyttöluvalliseksi. Käyttöluvalliseksi merkityistä aineistoista lukumäärät pyöristetään aina kolmella jaollisiksi luvuksi. –Anonymisoinnin periaatteiden sopiminen tärkeää käyttöluvallisten aineistojen eteenpäin jakamiselle Tietopalvelusopimuksen aineistot (normaalit ja käyttöluvalliset) on koottu montaa ulottuvuutta sisältäviksi koonneiksi tietojen siirron helpottamiseksi (vr. aiemman tietopalvelusopimus useat sadat aineistot)

Oppilaitoskohtainen tieto tietopalvelusopimuksessa Tietopalvelusopimuksen aineistoja käytetään oppilaitosten rahoituksen määräytymiseen. Oppilaitoskohtaiset tiedot välttämättömiä. OKM:n hallinnonalan oppilaitokset hoitavat julkista tehtävää opetusta antaessaan

Yhteenveto Opetushallinnossa on panostettu tiedolla johtamiseen. Tietopalvelusopimus ja Vipunen toimivat tässä hyvinä työkaluina. Tiedolla johtaminen tehostuisi mitä enemmän mahdollista jakaa tietopalvelusopimuksen tietoja hallinnonalan toimijoille Tarpeet: 1.Tietopalvelusopimuksen aineistojen jakaminen avoimesti koneluettavassa muodossa 2.Selkeiden periaatteiden esittäminen henkilötietojen anonymisoinnista tietopalvelusopimuksen aineistojen osalta, erityisesti käyttöluvalliset aineistot 3.Nykyisen käytännön mukaisten oppilaitostasoisen tiedon sisältyminen tietopalvelusopimuksen aineistoihin