10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja III Vaikuttamisen kanavat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jukka Leino Viestinnän prosessi TAHTOTILA.
Advertisements

Sensing the Web 2. lokakuuta, 2007Puh: Petteri Hannonen
Social Media Consultant Meltwater Buzz Laura Tuutti Sosiaalisen median seurannasta lähtökohta tuottavaan markkinointiin.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Kaupunkiympäristöt tutuiksi tutkien BMOL syyspäivät Sibelius-lukio, Helsinki Workshopin vetäjät: Virpi Hirvensalo ja Krista Koskelo Maantieteen.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
OIKEUDENMUKAISUUS Luku 15 – Ydinsisältö. Oikeudenmukaisuus tärkeä yhteiskuntaetiikan ja uskontojen käsite oikeudenmukaisuuden vaatimusten periaatteet:
Miten viestiä medialle partiosta? Laura Aimola Miten viestiä medialle partiosta? / Lippukuntapäivä
YHTEISKUNTAOPPIA MEDIA. MEDIAN HISTORIAA  Sanomalehdet syntyivät  1600-luvulla  Radiolähetykset alkoivat  1907  Televisiolähetykset alkoivat  1920-luvulla.
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Laskuja MATEMATIIKKAA 3A, KERTAUSJAKSO LASKUJA © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Monipuolista tietoa nuoren elämään liittyvistä asioista yhdestä paikasta asuminen, opiskelu, työ, terveys, miten maailmalle, vapaa-aika ja niin edelleen.
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Suomen sota ja Haminan rauha 1809
Julkinen sosiologia Juha Suoranta
Väestöllinen huoltosuhde 1865–2060
HAALARIMERKKI- KOKEILU
TEHTÄVÄ 1 ”Taide ja taito”
Kuusela: Tietoaika Lähde: Kuusela 2000: 57.
Taulukuva ja tuntitehtävä: Miten Suomi säilyi demokratiana ja eheytyi?
Sosiaalinen media.
Maailman Parkinson-päivän some-kampanja
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Yleistä tiedotettavaa
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
Korkeakoulukirjastojen tulokset
Islamin synty ja Koraani
Nuorten äänestysaikeet eduskuntavaaleissa 2015 Kyselytutkimus
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Suomen sukukielet ja kielivähemmistöt
Mangan historiaa.
Finský intensivní Titta Hänninen.
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Euroopan unioni.
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain eri välineillä, kevät 2016
Skeema 1 Ohjeet tutkimuksen tekemiseen
Savikko.
1. Kansalaiset - medborgare
Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä
Espoo-tarina ohjaa kaupungin viestintäkäytäntöjä. Sen mukaan
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Majoituspalvelun ostopäätökseen vaikuttavat tekijät Turun Osuuskaupan hotelleissa Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu.
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Talouskasvun hidastuminen: historia ja tulevaisuus
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
Mikä tai mitä on Youtube?
Avoin rajapinta Espoon kaupungin internet-sivuille
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
Opintopsykologi Katja Hietanen
Kysely Varsinais-Suomen maakunnan verkkopalveluista Maria Nykyri /muutosorganisaation viestintäyksikkö Elokuu 2018.
Loimun toiminnan suuntamerkit
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Viestintäsuunnitelma
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Mielipiteet lasten digitaalisesta pelaamisesta
some ja netti neuvottelupäivät Tampere
Esityksen transkriptio:

10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja III Vaikuttamisen kanavat

Suurimmat muutokset media-alalla 2000-luvulla Digitalisaatio  sisällöt tuotetaan, jaellaan, ja kulutetaan yhä enemmän digitaalisesti Internet  tiedon hankinnan, tallentamisen, tuottamisen ja jakamisen vallankumous, kansalaisten pääsy mediaan. Omistuksen keskittyminen  mediakonsernit, globaali media Tuotteiden yhdenmukaistuminen Perinteisen tv:n aseman heikkeneminen  suoratoistopalvelut ja tilausohjelmatelevisiot Kaupallistuminen  pohtikaa miten? III Vaikuttamisen kanavat

Pohtikaa… Mitä kaikkia välineitä mediaan nykyään kuuluu, eli millä kaikilla välineillä voidaan viestiä joukolle ihmisiä yhteisesti? Joukkoviestimet ja massamedia syntyivät muun massakulutuksen ja massatuotannon jälkijunassa. Eli milloin? Mitkä olivat ensimmäiset joukkotiedotusvälineet? Mitä uusia välineitä viestintään on syntynyt sinun elinaikanasi? III Vaikuttamisen kanavat

Laske medioiden seuraamiseen käyttämäsi aika. Miten aikasi jakautuu medioiden kesken ? III Vaikuttamisen kanavat

Median muutos euroissa mitattuna III Vaikuttamisen kanavat

Median rooli yhteiskunnassa Internet ja some luoneet uuden kansalaiskeskustelun foorumin → epädemokraattisissa maissa rajoitettua Turvaa sananvapauden → lähdesuoja → ei ennakkosensuuria Vahva mielipidevaikuttaja jonka käyttäjinä kaupalliset toimijat ja valtiot (informaatiosota) Neljäs valtiomahti ja vallan vahtikoira → Toisaalta tulkki päätöksentekijöiden ja kansan välillä III Vaikuttamisen kanavat

”Aihe, josta valtamedia vaikenee…” III Vaikuttamisen kanavat

Tutkikaa sivun 113 tilastoa Mikä oli suosituin media vuoden 2015 eduskuntavaalien seuraamisessa? Mikä media oli kussakin ikäryhmässä suosituin? Pohtikaa tälle selityksiä ja syitä. Mikä ikäryhmä seurasi vaaleja mediasta eniten ja mikä vähiten? Millä selittäisitte tämän? III Vaikuttamisen kanavat

Gallupien valta Etsikää internetistä tuore mielipidemittaus ja lähestykää sitä kriittisesti oheisten kysymysten kautta: 1) Kuka on tilannut tutkimuksen? Kuka on sen toteuttanut? 2) Minkälaisia olivat vastaajille esitetyt kysymykset ja vastausvaihtoehdot? 3) Mikä ja kuinka suuri on tutkimuksen perusjoukko, eli ketkä vastasivat tutkimukseen? 4) Onko vastaajat valittu satunnaisesti tutkimukseen? 5) Mikä oli vastausprosentti? 6) Miten tieto kerättiin – kasvotusten, puhelimitse vai postikyselyllä? 7) Olivatko kysymykset yksiselitteisiä? 8) Mitä toiset tutkimukset samasta aiheesta kertovat? 9) Sisältyykö tutkimukseen virhemarginaali, eli millä välillä saadut luvut ovat todellisuudessa väestössä? III Vaikuttamisen kanavat

Satua, satiiria vai propagandaa vuonna 2015? Sosiaalisessa mediassa ja verkkokeskustelussa on aina kiinnitettävä huomiota uutisen aitouteen. Feikkisivustoja MV-lehti Uber Uutiset National Report World News Report III Vaikuttamisen kanavat Propagandaa Sputnik News Magneettimedia Verkkomedia Vastarinta Gatestone Institute Satiirisivustoja The Onion Uutissirkus Lehti

Moneenko vipuun menit? Tutustukaa ryhmissä tai pareittain oheiseen nettisivustoon: Valheenpaljastaja: Näin meitä huijattiin verkossa vuonna 2015 — moneenko vipuun menit?Valheenpaljastaja: Näin meitä huijattiin verkossa vuonna 2015 — moneenko vipuun menit? Onko joku törmännyt esitettyihin esimerkkeihin? III Vaikuttamisen kanavat