Työelämän varjoja ja valoa työllistymistietoa ja ennakointia Työelämäpäivä 18.4.2007 Tapio Anttonen JY rekrytointipalvelut.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HumanistiURA Tutkinnon tuhannet mahdollisuudet Humanistitutkimuksen tuloksia Akavan Erityisalat Humanistitutkimus 2013.
Advertisements

Jyväskylän Yliopisto Psykologian Laitos
Palautetta ekonomikoulutuksesta ja tietoa ekonomikunnan sijoittumisesta Ajankohtaista, kevät 2010.
Akavan Erityisalat Opiskelijatoiminta TAKUn koulutuspäivä
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Koulutuskeskus SEDU
Lapista tulevaisuus Lapin korkeakouluista valmistuneet työelämässä.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Nuorten yhteiskuntatakuu Sture Fjäder Puheenjohtaja
Teologinen tutkinto ja työelämä - Urasuunnitteluluento
Koulutusohjelman ja linjan valinta, sekä sivuainevalinnat
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Työelämäorientaatio – tuki ja toteutus
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
RIKASTAMO Sinun urasi Klondike? Haluatko jo ulos luokkahuoneesta?
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Opiskelun ja huippu-urheilun yhdistäminen korkea-asteella
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
RAMKilaisten urapolut
Sijoittumisseuranta 2013 Vuonna 2012 maisteriksi valmistuneiden tilanne ja mielipiteet vuoden 2013 lopulla Jyväskylän yliopisto - koko aineisto Jari Penttilä.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampere Palaute puhuu - seuranta-aineistojen hyödyntäminen laitoksilla Leena Ahrio Reeta Eloranta.
Akateemiset työmarkkinat Jatko-opinnot pääkaupunkiseudulla – kurssi Tikkurilan lukio Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut Merja.
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
Uraohjaaja Leena Itkonen
Kirjallisuus Jyväskylän yliopisto Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
WorkTandem Hankesuunnitelma ulkomaisten tutkinto-opiskelijoiden työllistymisen tukemiseksi.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Fonetiikan opiskelijainfo
Valmistuneiden näkökulmia työelämätaitojen kehittymiseen Reeta Eloranta / U&R.
Lapin yliopistosta v valmistuneiden taustatietoja Kyselyyn vastasi 173 Lapin yliopistosta valmistunutta, vastausaste 59 % Naisia 72 % Ikä valmistuessa.
Jatko-opintoja koskeva vanhempainilta Pohdinnan tueksi Haut: opintopolku.fi Opinto-ohjaaja Päivi Jörgensen.
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutoreiden koulutuspäivä Kansainväliset palvelut
KIELTEN LAITOS Kielten laitos PÄÄAINEET … joita kaikkia voi opiskella myös sivuaineena: englannin kieli latinan kieli romaaninen filologia (ranska) ruotsin.
H ARJOITTELUJAKSO ULKOMAILLA Emilia Tolvanen.
Lapin yliopiston Työelämä- ja rekrytointipalvelut Palvelut opiskelijoille ja vastavalmistuneille.
Oikeustieteet Oikeustieteiden laitos  Sijoittuu yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekuntaan  n. 600 tutkinto-opiskelijaa, yli 1000.
Miten vahvistamme Aarresaari-verkoston verkostoja? Eric Carver & Juha Sainio.
T YÖSSÄOPPIMINEN ULKOMAILLA Portfoliotyöskentelyn ohjeistus.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Ari Maunuksela Toimitusjohtaja/Rehtori
Joensuun yliopisto Yhteiskuntatieteiden tiedekunnasta vv valmistuneiden -työnantajasektoreita -ammattinimikkeitä ja -palkkatietoja, viisi vuotta.
Työelämässä eivät vallitse viidakon lait
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2015
YHTEISHAKU 2015 Aikataulut Valintaperusteet
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
HALLINTOTIETEEN OPINTOSUUNTA
Työelämäjaksot ja –kurssit opetuksessa – hyviä käytäntöjä ja uusia avauksia Elopäivät 2016 Sanna Tuominen.
Uraseurantakysely vuosina
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
LUKIO-OPINNOT.
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Opiskelu Oulun yliopistossa
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Kuvataidekasvatuksen opetussuunnitelma uudistuu
Volitioprosessi, tahdon!
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
B-salissa, Otakaari 1, 2. kerros
Pirita Seitamaa-Hakkarainen Johdatus käsityötieteeseen
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

Työelämän varjoja ja valoa työllistymistietoa ja ennakointia Työelämäpäivä Tapio Anttonen JY rekrytointipalvelut

Teemoina tänään ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  Työllistymisestä - minne he menevät? mitä he tekevät?  Ennakoinnista - mitä voisi tehdä jo nyt?

Lähteet ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ yliopiston omat työllistymisselvitykset lv , 2005omat työllistymisselvitykset valtakunnallinen yliopistojen seurantaselvitys 2000 viisi vuotta valmistumisen jälkeisestä työelämästäseurantaselvitys 2000 Tilastokeskuksen sijoittumispalvelun tiedot mainituilta tutkinnon suorittamisvuosilta

Työllistymisestä – mitä he tekevät? t aidehistoria & taidekasvatus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Työllistymisestä – minne he menevät? t aidehistoria & taidekasvatus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Vertailutietoa Turun yliopistosta taidehistorian maistereiden työllistyminen

Työllistymisestä – mitä he tekevät? yleinen kirjallisuus, kotimainen kirjallisuus tai kirjoittajakoulutus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Työttömänä ei ollut yhtään vastaajaa.

Työllistymisestä – mitä he tekevät? yleinen kirjallisuus, kotimainen kirjallisuus tai kirjoittajakoulutus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Työllistymisestä – minne he menevät? yleinen kirjallisuus, kotimainen kirjallisuus tai kirjoittajakoulutus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Vertailutietoa Turun yliopistosta yleisen kirjallisuustieteen maistereiden työllistyminen

Työllistymisestä – lisätietoa ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  Yliopistojen ura- ja rekrytointipalvelut  Akavan Erityisalat ry Väliraportti: Kooste humanistiselta koulutusalalta valmistuneiden työllistymisestä Akavan Erityisalat ry & Aarresaari-verkosto Humanistit työnantajien silmin Akavan Erityisalat ry & Helsingin työvoimatoimisto, Kluuvi

Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? taidehistoria & taidekasvatus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  Suunnitella sivuaineopintoja ”Kannattaa miettiä opintojen alkuvaiheessa, mitä uravaihtoehtoja tavoittelee ja valitsee sivuaineet sen mukaan.”

Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? yleinen kirjallisuus, kotimainen kirjallisuus tai kirjoittajakoulutus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  Suunnitella sivuaineopintoja

Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  Huomioida työllistymistäsi  ”Jos aikoo taidekasvatusalalle eli opetustöihin, kannattaisi perehtyä nykypäivän teknologiaan ja oppimisen tutkimiseen kaiken perusopetuksen lisäksi.”  ”Kannattaa miettiä opintojen alkuvaiheessa, mitä uravaihtoehtoja tavoittelee ja valitsee sivuaineet sen mukaan.”

Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Taidehistorian maistereiden vinkkejä: Mihin kehottaisit työkokemuksesi perusteella tällä hetkellä opiskelevia erityisesti perehtymään?  ”Käytännön atk- ja viestintätaitoihin. Nykytaiteen eri ilmiöihin.”  ”Opintojen monipuolisuuteen ja tietojen yhdistäminen käytännön elämän taitoihin.”  ”Mihin valmistutaan, mihin koulutus johtaa (käytännön työkokemus rinnan opintojen kanssa, jos mahdollista).”  ”Enemmän käytännön työelämään. Kaikista ei tule tutkijoita”

Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Taidekasvatuksen maistereiden vinkkejä: Mihin kehottaisit työkokemuksesi perusteella tällä hetkellä opiskelevia erityisesti perehtymään?  ”Valinnaisiin kuvataiteen opintoihin.”  ”Mieti ainevalinnat, aloita työnhaku hyvissä ajoin ennen valmistumista (1-2 vuotta ennen).”  ”Tutkimustekniikat, työnäytteet (harjoituspaikat).”  ”Viestintätaitoihin, atk-osaamiseen, projektitaitoihin, käytännön työelämään”  ”Jos aikoo taidekasvatusalalle eli opetustöihin, kannattaisi perehtyä nykypäivän teknologiaan ja oppimisen tutkimiseen kaiken perusopetuksen lisäksi.”

Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Kirjallisuuden maistereiden vinkkejä: Mihin kehottaisit työkokemuksesi perusteella tällä hetkellä opiskelevia erityisesti perehtymään?  ”ATK, tekniset valmiudet, käytännön työkokemus palvelualalta, opettaminen ja ohjaaminen.”  ”ATK-taidot, kieliopinnot.”  ”Käymään luennoilla, osallistumaan erilaisiin viestintätilanteisiin.”  ”Pitämään mielessä miksi ja miten asiat liittyvät oikeaan elämään.”  ”Työkokemus on välttämätöntä nopeasti suoritettujen opintojen lomassa.”

Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Varteenotettavia vaihtoehtoja myös:  Harjoittelun huolellinen suunnittelu, kaikki irti harjoittelusta  Ulkomainen harjoittelu  Mentori  Pro gradu -aiheen ja paikan valinta  Työpaikkojen ja työtehtävien selvitys  Omien kiinnostusten analysointi  Oman osaamisen selvittäminen  …

Uraohjaajat: Tapio Anttonen Heli Itkonen Opiskelijapalvelut T-talo, 2. krs. Jyväskylän yliopiston rekrytointipalvelut