Veneen vedenalaisten osien vaikutus nopeuteen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Profiilin kehitys laskemalla
Advertisements

Resistanssi ja Ohmin laki
Tuulivoimatekniikka Erkki Haapanen Versio
Nopeudesta ja kiihtyvyydestä
Järnet Roolitus, valmistautuminen kisaan Suomen Expresspurjehtijat vuosikokous Mats Welin, Lauri Pimenoff (kuvat)
Pumpulipupupussi.
5.1. Tason yhtälö a(x – x0) + b(y – y0) + c(z – z0) = 0
Heijastuminen ja taittuminen
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Esitelmä 10 – Juho Kokkala Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Kernel-tasoitus.
Voimista liikeilmiöihin ja Newtonin lakeihin
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
CD-ROM-asema mikrossa
Sprinttisuunnistuksen tekniikka
Ahoplan OY. Yritys Suunnittelutoimisto – 2 työntekijää – LVI alan suunnittelu Laskee myös säästön saneerauskohteelle – Suunnittelee ilmanvaihto- ja lämmitysjärjestelmiä.
Dynamiikkaa Newtonin lait Kitkavoima Keskipakovoima , ympyräliike
(Joskus puhutaan myös komponenttitestauksesta.) Pienin kokonaisuus, joka on järkevä testata erikseen. ● Perinteisesti yksittäinen aliohjelma. ● Olio-ohjelmien.
Tuulivoimalan lavan profiilin suunnittelusta ja valinnasta
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
LINEAARINEN MUUTOS JA KULMAKERROIN
2.4. Raja-arvo äärettömyydessä ja raja-arvo ääretön E.1.
Kinematiikka Newtonin lait: Voima Statiikka Mikko Rahikka 2000
Suomen yleisimpiä puulajeja. Säilyttää värinsä läpi vuoden.
Aallokko Vuorovesi Virtauskset
Mikä on CAN? • CAN (Controller Area Network) on autojen hajautettujen
Lämpö Lämpö on energiaa. Kappaleet voivat luovuttaa ja vastaanottaa lämpöenergiaa. Lämpöenergia voi myös varastoitua.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
Väliaineen vastus.
Voima liikkeen muutoksen aiheuttajana
ÄÄNI.
Mekaniikan tehtävien ratkaisuja
Kiihtyvyys Kuvaa nopeuden muutosta.
Tasogeometria Peruskäsitteinä piste ja suora. Suora AB = Suora l
SAUMALEVY Saumalevyn rakenne vaihtelee sen mukaan, onko se tehty havupuusta vai koivusta. Havupuusta levyt tehdään tasalevyisistä kappaleista, kun taas.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
VPP – Purjeveneen suorituskyvyn mallintaminen Joakim Majander.
Joakim Majander. Spinaakkerit VPP vaihtaa aiemmin fokkaan/genuaan Suomen submission 2009 (GRE 2010) Uudet kertoimet AWA
13. Nopeus kuvaa liikettä Nopeus on suure, joka kertoo kuinka kappaleen paikka muuttuu ajan suhteen. Nopeus on vektorisuure. Vektorisuureen arvoon liittyy.
Sähköisen oppimisen edelläkävijä | 24. Paine Tavoitteet ja sisällöt -Paine -Hydrostaattinen paine -Ilmanpaine -Yli- ja alipaine.
IMS-Mittaukset Joakim Majander. Sisältö Mittausten tarkoitus Mittaukset maissa Purje- ja rikimittaukset Mittaukset vesillä Mittakirja.
LYS-sääntö 2009 Joakim Majander. Ruotsissa SweLYS -> SRS SRS (Svenskt RespitSystem) –Sääntö muuttunut varsin oleellisesti Kaikki vähennykset ja lisäykset.
Joakim Majander. Varsin merkittäviä muutoksia Koko hydrodynaaminen vastusmalli on uusittu Aiemmin on vain hienosäädetty kertoimia jne. Veneet nopeutuvat.
Voimavektorit Kaikki voimatehtävät pohjautuvat Newtonin II lakiin: Tiivistelmä ja tehtäviä voimavektorien yhdistämisestä m on tarkasteltavan kappaleen.
Kotitehtävä Eräs optio oikeuttaa ostamaan sähköä kolmen kuukauden kuluttua hintaan 15 EUR/kWh. Tällä hetkellä sähkön hinta on 18,81EUR/kWh. Vuotuiseksi.
ORC-sääntö 2009 Joakim Majander.
Jupiter on saanut nimensä Jupiter-jumalan mukaan.
Määritä vastuksen resistanssi 1
FY 5.3 Pyöriminen ja gravitaatio
Valmistautuminen kilpailuihin Jussi Heikonen
Tiivistelmä 3. Liike Nopeus kuvaa aikayksikössä kuljettua matkaa.
Askel askeleelta ohjeita tulla ammattivalokuvaaja
19. Liikettä vastustavat voimat
Kohti hyvää kuntoa Kpl 30.
Mekaniikan peruslait (Newtonin lait)
Muutamia uskomuksia patenteista
28. Lamppu vastustaa sähkövirtaa
4 Työ, teho ja hyötysuhde.
Tiivistelmä 6. Paine ja noste
17. Vuorovaikutus voi muuttaa kappaleen liikettä
14. Hyvä ohjelmointitapa.
Hydrokopteri Fysiikan ilmiö teknisen käsityön aihepiirinä luokka
Tasaisen liikeen malli
7 Tasaisesti kiihtyvän liikkeen malli
Kappale etenee samassa ajassa aina yhtä pitkän matkan.
Vuorovaikutus.
Muutamia uskomuksia patenteista
PAIKANMÄÄRITYS III Trigonometriset menetelmät
Kulma Matematiikka 7. luokka
CLT132 Tehtävät (viikko 4).
SORTO Sorto on tuulen ja aallokon aiheuttama aluksen sivuttaisliike.
Esityksen transkriptio:

Veneen vedenalaisten osien vaikutus nopeuteen Joakim Majander

Mitä käsitellään Köliprofiili Läpiviennit ja anturit Potkuri Viimeistelyn puutteet Läpiviennit ja anturit Erilaisten läpivientien vastus Keulapotkuri Potkuri Erilaisten potkureiden vastus Pohjan karheuden vaikutus

Lähtökohta vertailuihin Tavallinen n. 35-jalkainen C/R-vene X-332, Dehler 34, Finngulf 37 jne. Nopeus 6 solmua (n. 3 m/s) Vastus sileässä vedessä ei luovilla n. 600 N (60 kg) Avotuuli/koneajo, ei vasta-aallokkoa ei sivuttaisvoimia Kitkavastus n. 350 N Aallonmuodostusvastus n. 200 N Vastus aallokossa luovilla n. 1000 N (100 kg) Aallokon vastus 50-300-> N Ilmanvastus 30-100 N Indusoitu vastus 150-350 N

Lisääntyneen vastuksen vaikutus +100 N 6 kn vauhdissa Vastus +10% luovilla VMG hidastuu n. 5% Vauhti ja kulma! Vastus +15% avotuulilla Vauhti hidastuu 3-5% Muissa vauhdeissa useimmiten V^2 Kevyessä suurempi vaikutus, kovassa pienempi Aallonmuodostusvastus Luovilla solmumääräinen muutos pysyy melko vakiona 0,2 kn VMG:ssä Avotuulilla solumääräinenkin ero pienenee

Köliprofiili Erittäin pieni vastus Erinomainen sivuttaisvoima/vastus 60 N eli 10% avotuulella Cd n. 0,05 otsapinta-alalle Auto 0,3 Sama vastus kuin: Ohut levy, sama pinta-ala 20 mm tanko, yhtä syvä Erinomainen sivuttaisvoima/vastus Köleillä suuruusluokka 10 Purjelentokoneen siivillä jopa 100

Köliprofiilin virheet Paksu jättöreuna Halvempi tehdä Ei yhtä herkkä vaurioille Vastus lisääntyy, ei juuri vaikuta nostovoimaan Väärä kaarevuus etureunassa Tarkkuusvaatimus suuri Säästöä Vastus lisääntyy ja nostovoima heikkenee Virtaus irtoaa aikaisin Virtaus muuttuu aiemmin turbulenttiseksi

Jättöreunan vaikutus Tunnettu jo kauan NACAn tutkimus 1950 http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19930082748_1993082748.pdf NACA 0012 profiili katkaistu (paksuudet 1 m jänteelle) Tyypillinen köliprofiili Normaali: jättöreuna 0,25% eli 2,5 mm A: 0,68% eli 6,8 mm B: 1,4 % eli 14 mm Tyypillinen köleille! C: 4,0 % eli 40 mm

Jättöreunan vaikutus Luovilla Cl n. 0,4 A: 6,8 mm B: 14 mm C: 40 mm 4 asteen LW A: 6,8 mm Cd +10% eli 6 N B: 14 mm Cd + 30% eli 20 N C: 40 mm Cd +170% eli 100 N

Jättöreunan vaikutus Avotuulilla Cl n. 0 A: 6,8 mm B: 14 mm C: 40 mm 0 asteen LW A: 6,8 mm Cd +10% eli 6 N B: 14 mm Cd + 50% eli 30 N C: 40 mm Cd +200% eli 120 N

Kölini jättöreuna on liian paksu mitä teen? Ainoa oikea tapa on jatkaa profiilia Ei saa olla taitosta tai kaarevuutta sisään Virtaus irtoaa Ei hyötyä Profiilien viimeinen n. 1/3 on aina (lähes) suora Saattaa olla hiukan kovera, ei koskaan kupera ORC:ssä ei vaikuta mittalukuun Oletetaan oikea profiili Vastus pinta-alan mukaan Jatkaminen siis lisää vastusta Ei muuteta runkotiedostoa

Muu köliprofiili Huolehdi etureunasta Keskialue ei niin kriittinen Sileä ja tasaisen pyöreä Yllättävän tylppä n. 10 mm kaarevuussäde Keskialue ei niin kriittinen Ei kuoppia tms. Profiilien koordinaatteja http://www.pdas.com/profiles.html

Läpiviennit ja anturit Läpivienti kaukana keulasta ”suoralla” osuudella 42 mm reikä 42 mm reikä ja 11 mm x 100 mm uloke 42 mm reikä ja 25 mm x 100 mm uloke 3,5 m pohjaa edessä 2,5 m pohjaa takana 3 m/s eli n. 6 kn

Läpiviennit ja anturit Reikä 11 mm 25 mm

Turbulenssi (efektiivinen visk.) Reikä 11 mm 25 mm

Vanavesi ja kitkakerroin Reikä 11 mm 25 mm

Nopeusprofiili Reikä 11 mm 25 mm Vastus +0,01 N +0,53 N +1,1 N Kitkavastus ei muutu Lisävastus 0,5*rho*V^2*A*Cd Cd ~1 täysin tylpälle, 0,1 hyvin virtaviivaiselle

Keulapotkuri Huomattavasti edellisiä suurempi lisävastus Keula-alueella Pohja kaareva, ei virtauksen suuntainen Virtaus törmää takareunaan Paljon isompi reikä Vastus helposti 100 N, jopa 500 N mahdollinen

Potkuri Halkaisija 15-16” Purjevenevetolaite Potkuri ”torpedon” takana ja virtauksen suuntainen Kiinteälapainen (2 tai 3 lapaa) Lukittuna n. 200-300 N, vapaastipyörivänä n. 100 N 2-lapainen taittolapapotkuri 0-3 N, Volvon käyrälapainen 10 N 3-lapainen taittolapapotkuri Gori alle 5 N, Volvon n. 25 N Kääntyvälapaiset 2-7 N, 2-lapainen Autoprop 20 N

Potkuri Akselivetoinen Akseli kulmassa virtaukseen, potkuri esillä Kulmalla suuri merkitys! Kiinteälapainen Kuten purjevenevetolaitteessa 2-lapainen taittolapapotkuri 0-12 N, Volvon käyrälapaista ei mitattu 2-lapainen kääntyvälapainen 1 N 3-lapainen Autoprop 100 N

Potkuri Akselivetoinen 3-lapainen taittolapapotkuri Gori 130 N, Volvo 115 N 3-lapainen kääntyvälapainen 120 N 3-lapaiset ongelmallisia Lavat supussakin ”esillä” Virtaus ei akselin suuntainen

Pohjan karheus Idealisesti ”hydraulisesti sileiksi” ”Raekoko” Kova vaatimus Karheus 3 kn: 50 mm, 6 kn: 25 mm, 10 kn: 15 mm Yksittäinen viivamainen häiriö 7-kertainen Etuosan laminaarialueella ei suurempi vaatimus ”Raekoko” Hiekkapaperin karheuksia: P1200: 15 mm, P600 25 mm, P400 35 mm, P180 78 mm Hiottaessa tulee sileämpää kuin paperi P400 riittää!

Pohjan karheus Raekokoja Telalla maalattu pohja 50-100 mm Huolellinen ruiskumaalaus 30-40 mm Pahasti limainen pohja 200 mm Pahasti näkinkenkäinen pohja 6 mm 0,1 mm +25% (+90 N) ja 1 mm +100% (+350 N) kitkavastus Evissä karheus vaikuttaa myös nostovoimaan

Tyypillinen tilanne Kölin jättöreuna 14 mm +20-30 N 10 kpl läpivientejä/antureita + 5 N VP 3-lapainen + 25 N Telalla huolella maalattu, mutta hiomaton pohja 50 mm, + 35 N Yhteensä +90 N eli vauhdissa 4%!!! ”Ei tää vene kulje kevyellä” ”Ei tällä voi pärjätä X säännössä” Vertailun vuoksi 1000 kg lisää painoa Vene hidastuu vain reilun 1%