KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melinda-työpajat Yhteenveto Minna Olkinuora-Tauru
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melinda-työpajat Melindan strategiset linjaukset –työpaja 21.1 Melinda-kirjastojen johtajille Melindan laatu ja käytännöt –työpajat 5.2 ja 10.2 (samansisältöisiä) Melinda-kirjastojen asiantuntijoille Yhteensä yli 80 osallistujaa Pidettiin hyödyllisinä, kansallista keskustelua tarvitaan
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 21.1 Käsitellyt aiheet Nykytila. Mikä Melinda on nyt? Hyödyt? Laajeneminen. Tiekartta. Haasteet (RDA, e-aineistot, avoin tieto, …) Laatu. Mikä on Melindan riittävä laatu? SWOT. Kehityskohteet. Materiaalit löytyvät Metiva-wikistä:
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Työpajan satoa Ohjausvastuun selkeytys Melindan osalta Kansalliskirjaston ja kirjastojen johdon kesken Paljonko johtajat valmiita panostamaan työaikaa Melindaan? Roolien selkeytys Kansalliskirjaston ja kirjastojen työnjako Melinda-kuvailussa Eri järjestelmät (Melinda, Finna, …) Hyödyt samansuuntaisia kaikilla sektoreilla (vrt. AMKit-raportti) Linnea2 –kirjastoille ei erillistä hyötyselvitystä Riittävä laadun määrittely konkreettisesti Yhteinen ja yksiselitteinen ymmärrys tarvitaan RDA Lähivuosien kuvailutyön muutoksen vaikutukset epäselviä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 5.2 & 10.2 Käsitellyt aiheet Laajeneminen. Missä mennään – mitä tulossa? Haasteet. E-aineistojen tilanne ja kuvailukäytännöt. Fennica. Kansallisbibliografia näkökulma Melindassa. Kuvailutyö. Käytännön esimerkkejä haastavista tapauksista. Laatu. Automaattiset korjaukset. Mikä on Melindan riittävä laatu? Materiaalit löytyvät Metiva-wikistä:
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 5.2 & 10.2 Työpajan satoa Verkostoituminen Tärkeää saada keskustella muiden kuvailijoiden kanssa Voi luoda henkilökohtaisia kontakteja Jatkossa paikallinen/alueellinen verkostoituminen? Näkökulma omassa työssä Uusia oivalluksia työn tekemiseen Käytännön esimerkit, konkretisointi Verkoston aktiivit toimijat Toivoivat että keskustelussa olisi edetty pidemmälle
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 5.2 & 10.2 Työpajan satoa Tilaisuuden organisointi Etäyhteysmahdollisuus olisi lisännyt osallistujien määrää Ryhmätyöt ja verkostoituminen olisivat jääneet pois Tilaisuuden kesto (1/2 pv) Osa koki ajan loppuvan kesken Työpajamainen työskentely Olisi voinut olla enemmän ryhmätöitä Vähemmän alustuksia
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma ”Yhteistyöllä laatua” Minna Olkinuora-Tauru
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma Tavoitteet Kokoaa Melindan laadunparannuksen toimenpiteet Nostaa Melindan laadun paremmalle tasolle Selkiyttää Melindan kuvailutasot Yhteinen ymmärrys Riittävän laadukas Melinda Edesauttaa Melindan hyötyjen realisointia Hyödyt samanlaiset kaikille Melinda-kirjastoille Kuvailu tehostuu
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu syntyy yhteistyöllä Melindan peruslaatu Kansallinen kuvailutaso (Pakolliset kentät, suositukset) Kansallisbibliografian taso Automaattiset massakorjaukset Tietokantahuolto, deduplikointi Konversiot, eräajot, aineistosiirrot Kansalliskirjasto KVP Melindan kuvailu Melinda- kirjastot Fennican kuvailu Kansalliskirjasto Tutki Melinda-tietueen hyödynnettävyys kansallisbibliografiaan ja päinvastoin Yhdenmukainen Melinda-kuvailu parantaa Melindan peruslaatua ja päinvastoin. Ohjeet, koulutus Ohjeet, koulutus TALONMIESTALONMIES KUMEAKUMEA
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Laadukas Melinda, kaikki hyötyvät NäkyvyysTehokkuus Laadulliset tekijät Käyttö kaukopalvelun paikannuksessa Kaukopalvelun lisääntyminen Primääriluetteloinnin väheneminen Melindasta poiminnan lisääntyminen Muualta poiminnan väheneminen Kuvailutapausten nopeutuminen Kuvailun yhtenäisyys Auktoriteettien hyödyntäminen Yhteisöllisyys
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut ”Melindan tiedontuottajaverkosto” Melinda nyt Yli 40 kirjastoa Yli 1000 aineiston kuvailijaa Yli bibliografista tietuetta Yli tiedonhakua vuodessa Valtava määrä tietoa, osaamista ja ammattitaitoa YHDESSÄ TEKEMISTÄ Kuinka saadaan yhteinen ymmärrys tekemiseen?
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma Suositeltavia toimenpiteitä kirjastoissa Varmistetaan kirjaston sisäinen yhteinen ymmärrys Melinda- kuvailusta Ovatko omat ohjeet linjassa Melinda-ohjeiden (toimintaohje, sovellusohjeet) kanssa? Onko kansallinen kuvailutaso ymmärretty kirjastossa yhdenmukaisella tavalla? Noudatetaanko sitä? Miten kuvailijat, jotka eivät seuraa KK:n Melinda-viestintää saavat tiedon esim. ohjepäivityksistä? Kirjaston omat viestintäkäytännöt Talonmiesviestintä voycat-listan kautta
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma Suositeltavia toimenpiteitä kirjastoissa Huomioitavaa omassa kuvailutyössä Tarkistetaan tietueista kansallisen kuvailutason määrittelemät kentät ja niiden oikeellisuus Asterin käyttö, nimien tarkistus Fennica-tietueiden rajattu käsittely KK:n ohjeiden mukaan
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma Toimenpiteitä Kansalliskirjastossa Automaattiset korjaukset jatkuvat Ehdotuksia voi lähettää Eräajojen arviointi, mahdollinen ”kevennys” Ohjeistus, viestintä, tuki Talonmiehen tuokiot (AC, max 1h) Ensimmäinen keväällä Syksyllä parin kuukauden välein Etukäteiskysymykset
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatuohjelma Toimenpiteitä Kansalliskirjastossa Koulutus Tietoiskut (AC) Kansallisbibliografia näkökulma Melindaan (huhtikuu) Auktoriteetit (syksy) Työpajat/koulutukset eri teemoista E-aineistot, kausijulkaisut (selvitellään, syksy?) Melinda-Aleph –kertauskoulutukset (1-2 krt vuodessa) 25.3 (täynnä) Seuraava syksyllä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mikä Melinda on nyt? Äänestystulokset 21.1 Metatiedon kohtauspaikka – kuvailijoiden mieluisa pelikenttä 2 ääntä Metatiedon majakka – kansallisen kuvailun keulakuva 0 ääntä Metatiedon talkoopaikka – tarpeellista tiedontuottoa yli kirjastokentän 5 ääntä **) Metatiedon tynnyri – miljoonittain metatietoa kaikilla mausteilla 7 ääntä *) Metatiedon kysymysmerkki – kuvailijoiden suo 0 ääntä Muu, mikä? __Tiedon hakupaikka, tiedon löytyminen (tukee kirjastojen perustehtävää)___________________________________________________ Perustelu: *) Runsaasti kaikkea, osa ehkä hallitsemattomasti, ehkä tehdään turhaakin työtä, koordinointi. **) Keskustelua herätti ilmaisu ”yli kirjastokentän”. Muitakin kuin kirjastoja? Kustantajilta myös metatietoa. __________________________________________________________________
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mikä Melinda on tulevaisuudessa? Visio 2016? Yksi aineisto tai teos kuvaillaan Suomessa vain kerran metatietovarantoon Melinda on kansallisen kuvailun keulakuva 2015 lopussa tarkistuspiste => palautekysely Melinda-kirjastoille
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mitä seuraavaksi?
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melinda-kirjastojen kommentit/kysymykset? Kartoitetaan Melinda-kirjastojen näkökulma E-lomake viikolla 12 kirjastojen johtajille Yksi lomake per kirjasto Kirjaston kootut kommentit/kysymykset Melindan laatuohjelma Kansallinen kuvailutaso Melinda-kuvailun yhteyshenkilö
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kiitos! hteinen+metatietovaranto