Pks-ravan kelpoisuusvaatimusten tulkintaohjeet ja jatkotoimenpiteet FISEssä niiden johdosta Marita Mäkinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Protestin käsittely Michael Röllich.
Advertisements

LUONNONKIVISEMINAARI 2010 Pirjo Kuula-Väisänen, TTY
Tuella palkatun siirtäminen muun työnjärjestäjän tehtäviin
Valtakunnallinen kielikoe
SuLVI kouluttaa Suomen LVI-liitto, SuLVI ry – Suunnittelijakoulutus ja suunnittelijoiden pätevyyden toteaminen Pori Hilkka Peltoharju,
FISE-pätevyys Suunnittelijaseminaari Vihdissä
Opintopolku.fi palvelu
Suomalainen koulutusjärjestelmä
TYÖHAKEMUS.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
Varsinais-Suomen koulutusstrategia 2015+
RIL Kosteudenhallinta ja homevaurioiden estäminen - miten hoidetaan? klo Markku Varis.
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
Yliopistojen näkökulma avoimen yliopiston alueelliseen tehtävään. Erno Lehtinen Turun yliopisto.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
UPA-hanke Ulkopuolisten palveluntarjoajien turvallisuustoiminnan arviointi.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Vaikeasti puhevammaisten tulkkipalvelu
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
1 Johtajuuden ulottuvuudet Politiikka turvataan poliittisesti haluttu suuntautuminen Byrokratia hallinnon sääntöjen osaaminen ja noudattaminen hallinnon.
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Uudet vesistörajoitteet tulee ottaa käyttöön kasvukaudella 2015, ollut mahdollista Vesistön kuulumisen rajoitusten piiriin voi tarkistaa tilatunnuksella.
Psykiatrian toimintasuunnitelmasta johtuvien henkilöstövaikutusten ratkaiseminen Henkilöstötoimikunta
PÄTEVIEN TOIMIJOIDEN REKISTERI FISE toteaa lakiin ja täydentäviin rakentamismääräyksiin perustuvia suunnittelijoiden ja työnjohdon pätevyyksiä. Lisäksi.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
XHTML-perusteita Teppo Räisänen
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
– Kari Palokangas – Palvelutoimittajien arvioijan pätevöityminen ArvioijaPääarvioija HSEQ-koulutus xx Arvioijakoulutus xx Tekninen,
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
11/6/2012www.ruukki.com | Jarmo Koskimaa | PUBLIC1.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Digitaalisen infran täydennyskoulutus
CE-merkityt tulisijat ja savuhormit Tulisijan liittäminen savuhormiin
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Tutkielman teko-ohjeet
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Ilmoittautuminen kevään 2017 kirjoituksiin, info
Arviointi.
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Uusia tuulia YLTin opetuksessa
TUNNE TOISET - TUNNE ITSESI
Yhteis- ja kaksoistutkintojen tilastointi
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
14. Hyvä ohjelmointitapa.
8. Periytyminen.
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Kelpoisuuslain nojalla annetut valtioneuvoston asetukset
Opinnollistamisen pähkinät
TUOTANTOINSINÖÖRIKOULUTUS 2018
Moduulivalinta
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Korkeakoulun ja CSC:n puitesopimus
Rakentamisen ajankohtaisseminaari 2018 Ympäristömisteriön asetus rakennusten paloturvallisuus
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Säteilyturvallisuusasiantuntijan (STA) kelpoisuuden hakeminen
Kommenttipuheenvuoro
Esityksen transkriptio:

Pks-ravan kelpoisuusvaatimusten tulkintaohjeet ja jatkotoimenpiteet FISEssä niiden johdosta Marita Mäkinen

PKS-RAVA TULKINTAOHJEET 1.Rakennussuunnittelijan kelpoisuus 17– Rakennesuunnittelijan kelpoisuus 17– Pohjarakennesuunnittelijan kelpoisuus 17– LVI-suunnittelijan kelpoisuus 17– Vastaavan työnjohtajan kelpoisuus, tulkintaohje 17– KVV- ja IV- työnjohtajan kelpoisuus, tulkintaohje Marita Mäkinen 2

PÄÄKOHDAT Ns. top 10 kaupungit ovat ottaneet / ottamassa tulkintaohjeet käyttöön Pääsääntöisesti rakennusvalvontojen tulkinnat ovat samoja kuin FISEssä tehdyt Poikkeuksena on vaativuusluokkien jaot alaluokkiin: Betoni, puu- ja teräsrakennesuunnittelussa (ja rakennusfysiikan suunnittelussa) vaativa luokka on jaettu Vaativa (V) ja vaativa+ (V+) IV- ja KVV-työnjohdossa tavanomainen luokka on jaettu Tavanomainen (T) ja Tavanomainen+ (T+) 3

FISEn betoni, puu- ja teräsrakennesuunnittelussa jako V ja V+? Jakoa puoltavat seikat: Varmistetaan osaaminen vaativan luokan yläpään suunnittelutehtävissä Koulutusjärjestelmämme ei tue suoraan uuden lain jakoa: vaativan luokan yläpäässä on suunnittelutehtäviä, joiden osaamiseen ei yleensä anneta opetusta AMK-perustutkinnoissa, esim. dynamiikka, jännebetonirakenteet Estetään PV- ja V-luokan inflaatio Tilaajat saavat vaativan luokan yläpään kohteisiin riittävän päteviä suunnittelijoita, ei tarvitse luokitella kohdetta ”varmuuden vuoksi” PV-luokkaan Suunnittelija, jolla pitkä kokemus, mutta tutkinto ja/tai opinnot eivät ole riittäviä PV-luokkaan, saa osaamistaan vastaavan pätevyyden Nyt muutamat AA-luokan suunnittelijat ovat hankkineet uuden (eivät siirtäneet) V-luokan pätevyyden, koska AA on enemmän kuin V ja PV:n vaatimukset eivät täyty Palvellaan rakennusvalvontoja Rakennusvalvontojen kanssa käydyissä keskusteluissa ( Levanto, Pasi, Pajanne) esitetty tarve jaolle: helpottaa kelpoisuuden arviointia Yhteisten tulkintojen kautta sama linja FISEssä ja rakennusvalvonnoissa koko maassa, jolloin palvelee myös suunnittelijoita ja tilaajia Toteutetaan FISEn strategiaa: kokemuksen karttuessa pätevyysluokka nousee V  V+ 4

FISEn IV- ja KVV-työnjohdossa jako T ja T+ Jakoa puoltavat seikat: Mahdollistetaan asentajien ja LVI-työteknikkojen toimiminen jatkossa tavanomaisessa luokassa vastaavana työnjohtajana, edellytyksenä 6 v. työkokemus Palvellaan rakennusvalvontoja Rakennusvalvontojen kanssa käydyissä keskusteluissa esitetty tarve jaolle Yhteisten tulkintojen kautta sama linja koko maassa, jolloin palvelee myös työnjohtajia ja tilaajia 5

ESITYS Tarkistetaan pätevyyskohtaisesti FISEn tekemät lisämäärityksen niin, että ne ovat linjassa rakennusvalvontojen tulkintojen kanssa Jaetaan betoni, puu- ja teräsrakennesuunnittelussa sekä rakennusfysiikassa vaativa luokka alaluokkiin V ja V+ Kartoitetaan jo pätevöityneet ja annetaan heille mahdollisuus vaativan luokan pätevyyden korotukseen V+:ksi helpotetulla menettelyllä Jaetaan IV- ja KVV-työnjohdossa tavanomainen luokka alaluokkiin T ja T+ Kartoitetaan jo pätevöityneet ja annetaan heille mahdollisuus vaativan luokan pätevyyden korotukseen V+:ksi helpotetulla menettelyllä 6

PÄTEVYYKSIEN LISÄMÄÄRITYKSET Joissain pätevyyksissä on otettu käyttöön lisämääritykset, jotka näkyvät rekisterissä pätevyyden alla Huomautuksia-kentässä Esim. teräsrakenteiden suunnittelussa: Työkokemusnäyttö teollisuus- ja talonrakenteista Lisämäärityksiä on tulkittu kahdella tavalla: 1.Lisämääritys rajaa pätevyyden koskemaan lisämäärityksessä ilmoitettuja tehtäviä 2.Henkilö on yleispätevä pätevyyden vaativuusluokassa ja erityisen korkea osaaminen hänellä on lisämääritysten tehtävistä 7

LISÄMÄÄRITYKSET Jos lisämäärityksiä käytetään jatkossa, on tulkinnan oltava yhtenäinen Lisämäärityksiin liittyy seuraavia hankaluuksia: Lisämääritykset sellaisella henkilöllä, jonka työkokemus on monelta osa-alueelta: miten määritetään? Onko oikein rajata pätevyys kapealle alueelle 7 vuodeksi? Henkilöillä on korkea koulutus ja siten myös kyky soveltaa ja kehittää tietojaan ja taitojaan FISEn ohjeissa sanotaan: ”Todettua pätevyyttä tulee ensisijaisesti käyttää sellaisissa kohteissa ja tehtävissä, jotka ovat olleet pätevyyden myöntämisen perusteena. FISE:n eettisiä ohjeita tulee noudattaa.” Joillain aloilla, esim. rakennusfysiikassa, lisämääritykset ovat keinotekoisia (lämpö, kosteus, säteily, tärinä?) Pätevyydet pirstoutuvat hyvin pieniin siiloihin, jolloin niiden hyödynnettävyys tarjouskilpailuissa vaikeutuu Jako V / V+ ja T / T+ on jo riittävä tarkennus 8

EHDOTUS Lisämäärityksiä ei pääsääntöisesti käytetä poikkeuksena sillat ja muut infrarakenteet (näistä perinteet ja Liikenneviraston toivoma lisämääritys), nosturiradat (Konecranes) Korostetaan, että pätevyys on yleispätevyys ja erityisosaamisalueet esitetään aina referenssiluettelon avulla! Hankekohtainen kelpoisuus voidaan osoittaa pätevyydellä ja referenssiluettelolla Jako V / V+ tuo jo ”tarkkuutta” pätevyyteen Tämä kirjoitetaan selvästi näkyviin FISEn nettisivuille 9