Osaamisen tuotteistaminen Seinäjoen ammattikorkeakoulussa Irma Jaakkola
Seamk tutkimus- ja kehittämispalvelut Tuottaa lisäarvoa eteläpohjalaisille yrityksille ja yhteisöille tutkimus-, kehittämis- ja koulutuspalvelujen avulla
Etunimi Sukunimi Nuoret Aikuiset T&K-projektit Palvelut T&K Koulutus Aika Volyymi Ulkom.
Seamk tutkimus- ja kehittämispalvelut Palvelut Palvelupäällikkö Irma Jaakkola Projektit Tutkimuspäällikkö Minna Kivipelto T&K tulosalue Tutkimusjohtaja Hannu Haapala
Palvelut & Projektit käsi kädessä Projekteilla (tutkimus- ja kehittämistoiminta) raha muutetaan tiedoksi Palveluilla tieto muutetaan rahaksi
Osaamisen tuotteistaminen palveluiksi Työ alkoi v.2005 TE Keskuksen rahoittamalla EAKR – projektilla nimeltään TK Brandi Tavoitteena vahvistaa Seamkin tutkimus- ja kehittämistoimintaa palvelemaan entistä paremmin alueen yrityksiä ja yhteisöjä Toimenpiteinä –Osaamisen tuotteistaminen –Toiminnan uudelleen organisointi –Brandin luominen
TK Brandi –projekti Markkinaselvitys –Taloustutkimus Oy Osaamisen tuotteistaminen –Solutum Oy Ulkoisen ilmeen ja markkinointimateriaalien suunnittelu –Mainostoimisto Aada ja viestintätoimisto Tenho Sisäinen sitouttaminen –Projektin johtoryhmä, ohjausryhmä, projektiryhmä ja markkinointiryhmä
Osaamisen tuotteistaminen palveluksi Helpottaa myyjän myyntiä ja asiakkaan ostamista –Tehdään näkymätön näkyväksi Palveluesite on jäävuoren huippu Suurin työ tuotteistamisessa on sisäisen palveluprosessin suunnittelu ja kuvaus Tuotteistaminen on pohja asiakaskohtaiselle räätälöinnille Haasteellisinta on palvelun hinnoittelu
Tuotteistamisprosessi Lähtökohtana asiakastarpeet sekä oma osaaminen Palvelulla oltava kysyntää ja sen on tuotettava lisäarvoa asiakkaalle, jotta siitä on valmis maksamaan Kilpailutilanne ja kilpailuetu Palvelun tavoitteet, mikä on konkreettinen lopputulos Prosessin vaiheet, palveluketju, resurssit! Ydinpalvelu ja täydentävät palvelut Palvelun testaus asiakkailla Hinnoittelu Esite, kiinnostuksen herättäjä –asiakkaan kielellä
Mitä tuotteistamisen jälkeen Palveluorganisaation luominen Myynti ja markkinointi –esitteet –nettisivut –markkinointimateriaalit –myynnin tukimateriaalit Henkilökohtainen myyntityö –CRM käytössä
Haasteita Asiakkaiden tarpeiden täyttäminen –Koulutusorganisaatio –T&K –toiminta uutta –Oppilaitoskulttuurista palvelukulttuuriin –Palvelukulttuurista myyntikulttuuriin
Kiitos mielenkiinnosta! Hyvää kesää! Lisätietoja