Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla. Tarkastele käyttölupaa osoitteessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoimuuden mahdollisuudet tutkimusprosessissa Tuuli Toivonen Helsingin yliopisto Geotieteiden ja maantieteen laitos Tämä teos.
Advertisements

MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
Kakapo-projekti 2. väliesittely Esityksen rakenne ● Projektiorganisaatio ● Projektin taustaa ● Projektin tehtävä ● Tekninen toteutus ● Sovelluksen.
Avoimen tieteen osaajakoulutus Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Yliopisto-yritys-rahoittajat tutkimustulosten avoimuuden näkökulmasta TkT.
Tiedekustantajien vertaisarviointikäytännöt ja näkemyksiä Julkaisufoorumista Anna-Sofia Ruth, Janne Pölönen Kokemuksia tieteellisestä kirjoittamisesta.
Yliopiston sopeuttamis- ja kehittämistoimet (Soke) Koponeuvosto Joni & Jyri.
Avoimuuden huomiointi tutkimuksen suunnittelussa Jessica Parland-von Essen CC-BY 4.0 Opetus- ja kulttuuriministeriö.
BYOD-strategia - Tuo oma laitteesi BYOD-strategian tavoitteet Aikuislukiot tarjoavat oppimisympäristön, jossa opiskelijat voivat työskennellä.
TKI-aineistonhallinta ja uusi työkalu Minna Marjamaa, Laurea-ammattikorkeakoulu Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla.
Tutkimusprosessin avaaminen datalähtöisessä tutkimuksessa Jari Jussila TkT, Tutkijatohtori Tampereen teknillinen yliopisto Novi tutkimusryhmä Tämä teos.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Tampereen yliopiston avoimuuden käytännöt ja palvelut tutkijoille Minna Niemi-Grundström johtaja, Tampereen yliopiston kirjasto Avoimen tieteen osaajakoulutus.
Tavoitteista toimenpiteisiin; avoimen tieteen käytännöt lisäävät tutkimuksesi vaikuttavuutta.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Erja Vihervaara, Turun iltalukio Nilsiässä
Open Access -lehtien julkaisumaksujen organisointi Arja Tuuliniemi, Kansalliskirjasto Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Lounaistieto.fi – alueellinen avoimen tiedon portaali Juha Pulmuranta Esa Halsti Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
Avointen aineistojen julkaisualusta AVAA © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Yhteistyö Avoimen tiedon ohjelman jälkeen Avoimen tiedon ohjelman päätöstilaisuuden pohdinnan purku.
Marjut Salokannel OTT, dosentti  EU:n PSI –direktiivi ja sen uudistaminen  Valtioneuvoston periaatepäätös ( )tietoaineistot avoimesti.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Itä-Suomen yliopiston julkaisu- ja datapolitiikka
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Oikeudelliset vaatimukset avoimuudelle & lisenssit
Aineistojen jakaminen - IDAn yhteydet muihin palveluihin
TEKIJÄNOIKEUDET HS maaliskuu 2017:.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Tuloksellinen Java-ohjelmointi
ROSKATUTKIMUS.
Tutkimusinfrastruktuurien tietopankki
OKM:N HALLINNONALALLE
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4
Open Science Turun yliopistossa
Opeka-kyselyn tulokset
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Taidesampo päivitys v taiteen tuntemus - kulttuurinen osaaminen.
Tervetuloa Innokylään
Datan avaamisen ohjeistus
ATT verkkokurssi tohtorikoulutettaville
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
MEDIAKASVATUS BLOGIARTIKKELIT.
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Opiskelu ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Avoimen tiedon julkaisuprosessi ja lisensointi
Datan avaamisen ohjeistus
Kommenttipuheenvuoro: Tutkimuksen rahoittajan näkökulma
Tietoturvan soveltaminen käytäntöön
Internetin käyttö opetuksessa
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Kone- ja metallialalla
Kestävä kehitys Vastuullisuus Aallossa
. Tekijänoikeus ja Creative Commons Nimeä -lisenssi Tekijänoikeusasiamies Maria Rehbinder, Taideyliopistojen tekijänoikeuspalvelu Teksti: © 2017 Maria.
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
ATT-vaikuttavuusselvitystyöryhmä: taustaa
Tervetuloa uuteen PowerPointiin
Avoimen tieteen koordinointia suunnittelemassa
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Esityksen transkriptio:

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla. Tarkastele käyttölupaa osoitteessa

Opetuksen (ja tutkimuksen) avaaminen käytännöllisesti Jussi Kasurinen (TkT) LUT School of Business and Management

Avoin tiede Avoin data Avoin lähdekoodi Avoimet menetelmät/standardit Avoimet arvioinnit Avoin saatavuus Avoimet opetusmateriaalit

KUSTANNUKSETVAIKUTTAVUUS OPETUKSEN JA TUTKIMUKSEN AVAAMISEN PÄÄASIALLISET SYYT LAATU TUTKITAAN OSA-ALUEITA ERIKSEEN

KUSTANNUKSET AVAAMISESSA Paikkakunta, jolla opetetaan ainakin yhtä korkeakoulutason perusohjelmointikurssia.

KUSTANNUKSET AVAAMISESSA Paikkakunta, jolla opetetaan ainakin yhtä korkeakoulutason perusohjelmointikurssia. Pelkkä materiaalin valmistelutyö ~6000 euroa/vuosi/kurssi/paikkakunta

VAIKUTTAVUUS AVAAMISESSA Osavaltiot, joissa asuu vähintään yhtä monta ihmistä kuin Suomessa. On hyvin epätodennäköistä, että Coloradossa on ~15 instituutiota jotka kilpaa tuottavat englanninkielisiä kurssimateriaaleja.

LAATU AVAAMISESSA Yhden kurssin materiaalit - Oppimateriaali 14*2h luennoille - Oppikirja - Harjoitustehtävät 14 harjoituskerralle ”Yliopistossa kaikki tutkijat opettaa, ja opettajat tutkii.”

LAATU AVAAMISESSA Yhden kurssin materiaalit - Oppimateriaali 14*2h luennoille - Oppikirja - Harjoitustehtävät 14 harjoituskerralle ”Yliopistossa kaikki tutkijat opettaa, ja opettajat tutkii.” Onko opetustehtävään laitettu henkilö ”ammattilainen” vai ”joku käytävältä napattu”? Hyvä tutkija != Hyvä opettaja

SYITÄ OLLA AVOIN  Avoin tutkimus on näkyvää tutkimusta. Näkyvään tutkimukseen viitataan.  Avoin tutkimus tukee tieteen popularisointia.  Avoin tutkimus johtaa myös innovaatioihin, tai ainakin mahdollistaa ne.  Avoin opetus tarjoaa kanavan jakaa tietoa myös opiskelijakunnan ulkopuolella oleville.  Yliopisto tukee koko ympäröivää yhteiskuntaansa, eikä ainoastaan ”murjota omassa kammiossaan”  poistaa mielikuvaa ”kaiken maailman dosenteista”.

HUOMIOITA AVOIMESTA OPETUKSESTA  MOOCit eivät tappaneet yliopistoja, vaan tarjoavat täydentävää valikoimaa pienemmille oppilaitoksille.  Duolingo-kielikurssilla 56.1 miljoonaa espanjankielen opiskelijaa :: Työryhmässä kymmenkunta jäsentä.  Codecademy :: Täydentävää ohjelmointiopetusta.  KhanAcademy: kurssia, miljoonia käyttäjiä.  Jos avoimesti jaettuun materiaaliin panostetaan enemmän  Avoimesta materiaalista luotu kurssi on helpompi ja halvempi toteuttaa ns. ”laadusta tinkimättä”.

ARKIPÄIVÄISIÄ ASIOITA JOITA VOI TEHDÄ  Tuotettu kurssimateriaali Creative Commons-lisenssille.  Videoidut luennot jakoon avoimeen verkkoon.  Luentokalvot julkisiksi Creative Commons-lisenssillä.  Harjoitustehtävät, projekticaset avoimeen verkkoon.  Kontaktitiedot näkyviin.  Materiaalia tarjotaan saataville, ei pakkosyötetä. MITEN OPETUSTA VOISI AVATA?

ARKIPÄIVÄISIÄ ASIOITA JOITA VOI TEHDÄ  Tuotettu data-aineisto ja/tai tiedonkeruu-instrumentit Creative Commons-lisenssille.  Open Access –julkaisut, suositaan self-publish-versioita sallivia julkaisukanavia.  … Ja jaetaan ne self-publish-versiot.  Avataan käytetty menetelmä yleisölle ja tiedeyhteisölle.  Tutkimuksen popularisointi tiedejulkaisujen ohella.  Kontaktitiedot näkyviin. MITEN TUTKIMUSTA VOISI AVATA?

ARKIPÄIVÄISIÄ ASIOITA JOITA VOI TEHDÄ  Jakaa muiden tekemää kaupallista materiaalia.  Jakaa salaista tai julkaisuluvatonta materiaalia.  Videoi tilaisuuksia jotka eivät ole julkisia.  Perustetaan toimikunta jakamaan käskyjä.  Pakotetaan opettajat ja tutkijat mukaan yhteisiin talkoisiin.  Tarjotaan keppiä tekemättä jättämisestä, ei huomioida onnistumisia mitenkään.  Toteutetaan kaupallisia intressejä sisältävä MOOC, jäädytetään kaikki ruohonjuuritason kehitys. MITEN AVAAMISEN VOI MOKATA?

Oppikirjoja, mm. Python-ohjelmointiopas Videoidut luennot, jaettu avoimeen verkkoon. Itse tuotettu materiaali saatavilla avoimessa verkossa. MITÄ LUT TIETOTEKNIIKKA ON AVANNUT? Tutkimuksen kautta jaettua ja hankittua materiaalia OPPIMATERIAALIN AVAAMINEN EI OLE RAKETTITIEDETTÄ

1 henkilön avaama opetus, n. 2 vuoden ajanjakso katselijaa, 121 päivää yhtäjaksoista 24/7- opetusta 72 % liikenteestä ulkomailta. MITÄ LUT TIETOTEKNIIKKA ON SAAVUTTANUT? Ohjelmisto-opetusvientiä ulkomaille (mm. USA) + JAETTU OPPIMATERIAALI JA KALVOT, JOITA KÄYTETÄÄN MUISSA OPPILAITOKSISSA

 Opetuksen avaaminen periaatteellisella tasolla säästää rahaa ja resursseja.  Avattu tutkimus on näkyvää tutkimusta, ja näkyvä tutkimus positiivinen asia yliopistolle.  Minkä tahansa opetuksen saa avattua, jos se on itse tuotettua.  Opetuksen ja tutkimuksen avaamisesta luontainen prosessi, ei komitean päätös jota valvotaan ankarasti.  Yhden henkilön panos moninkertaisesti takaisin tavoitettujen oppilaiden määrissä ja näkyvyydessä. YHTEENVETO

KIITOS! Jussi Kasurinen, LUT School of Business and Management