Alueelliset yhteistyömallit Minna Saario projektipäällikkö Kuntaliitto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
Advertisements

Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Projektisalkun hallinta
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Omakanta laajenee Teemupekka Virtanen.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
Perusterveydenhuollon yksikkö Lapin shp Valtuustoseminaari / Tapio Kekki.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Strategian toimeenpano osana alueellista sote-rakenteiden ja toimintamallien uudistamista Minna Saario projektipäällikkö Kuntaliitto (AKUSTI-foorumi:
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena Teemupekka Virtanen.
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8, Helsinki.
Merja Ikäheimonen.  Kokoontuu 4-6 kertaa vuodessa  Jäsenet: Tuija Kallio, tietohallintolääkäri ESSHP Hemmo Pirhonen, sairaanhoitopiirin johtaja.
Alueiden ja kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallintoyhteistyöfoorumi Sote-palveluiden uudistamista tukeva valtakunnallinen ja alueellinen tietohallintoyhteistyö.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
TERVETULOA KEHITTÄMISPÄIVÄÄN Ylilääkäri Sinikka Bots Suunnittelija Taru Syrjänen 9/25/20161.
Kuntien ja sairaanhoitopiirien välinen tietohallintoyhteistyö Miten meillä ja miten muualla? LSHP, Tietohallinto - Vesa-Matti Tolonen, tietohallintojohtaja1.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
-projektin koordinaatio Jenni Wessman, Peppi Saikku
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian toimeenpanon riskianalyysi
Strategian toimeenpano: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
Avaus –hanke Väliraporttiin 2015/4 liittyvät diat
PoSoTe – työryhmän kokous
TAHE keskitetty toimintamalli
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen
Kanta-hankehallinto ja koordinaation kehittäminen
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
ODA – Omat digiajan hyvinvointipalvelut
Sote-tieto hyötykäyttöön Kori 4: Ohjaus ja yhteistyö
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan Kärkihankkeiden ja strategisten toimenpiteiden ohjaus Luonnos Etunimi Sukunimi.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Keinot uudistuksen tavoitteiden saavuttamiseksi
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Tietoisku päättäjille: Sote-tieto hyötykäyttöön strategia
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä kori
Sote-uudistuksen toimeenpano
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Arkeen Voimaa (CDSMP) -
Osatyökykyisille tie työelämään
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Strategian toimeenpano: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen
Esityksen transkriptio:

Alueelliset yhteistyömallit Minna Saario projektipäällikkö Kuntaliitto

Alueiden ja kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallintoyhteistyön (AKUSTI) toimintamalli

AKUSTI-foorumi kuntien ja sairaanhoitopiirien/sote-kuntayhtymien sote- tietohallinnon yhteistyömalli, jota Kuntaliitto koordinoi; STM osallistuu toimintaan ja rahoitukseen tarve kuntatoimijoiden keskinäisen sekä valtion toimijoiden kanssa tehtävän yhteistyön tiivistämiselle tunnistettu »uudistuva kunta- ja sote-rakenne edellyttää muutosta kansallisessa yhteistyössä »tiedonhallinnan ratkaisut enenevässä määrin organisaatiosta riippumattomia, eivät enää järjestelmä- tai perusterveydenhuolto- tai erikoissairaanhoitokohtaisia »kunnat-valtio -yhteistoimintamallin kehittämistarpeet 2/2015Sosiaali ja terveys Tavoitteena on säännönmukainen kuntasektorin keskinäinen sekä valtionhallinnon kanssa tehtävä yhteistoiminta, jonka avulla tuetaan paikallista, alueellista ja kansallista kehittämistä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hyödyt tulevat sote-organisaatioille, niiden asiakkaille ja kansalaisille. 3

AKUSTI-foorumi ja alueelliset yhteistyö- rakenteet (tavoite 2015) Yhteistyön ohjaus ja koordinointi Alueellinen tietohallinnon yhteistyö: toimintamalli ja rakenne Ohjausryhmä Espoo, Helsinki, Jyväskylä, Kuopio, Oulu, Tampere, Turku, Vantaa EKSOTE, HUS, PPSHP, PSHP, PSSHP, VSSHP Kuntaliitto STM Kuntaliitto 2/2015Sosiaali ja terveys EteläinenItäinenKeskinenLäntinenPohjoinen kuntashpmuu ky kuntashpmuu ky kuntashpmuu ky kuntashpmuu ky kuntashpmuu ky Valmisteleva työryhmä, KA-asiantuntijaryhmä Kuntaliiton sihteeristö 4

Ketkä mukana? Ryhmien toiminnassa  EKSOTE  Espoo  Helsinki  HUS  Jyväskylä  Kainuun sote-yhtymä  Kuopio  Oulu  Pori  PPSHP  PSHP  PSSHP  Tampere  Turku  Vantaa  VSSHP  Kuntaliitto  STM 2/2015Sosiaali ja terveys Muut alueet ja kunnat  alueellisten sote-tietohallinnon yhteistyöorganisaatioiden toimintaan osallistuminen sekä sitoutuminen sen edellyttämään päätöksentekoon omissa organisaatioissa  AKUSTI-valmisteluryhmän toimintaan osallistuminen  AKUSTI-foorumin käsittelemien asioiden valmisteluun osallistuminen kommentoimalla ja tekemällä aloitteita  yhteishankkeisiin ja niiden rahoitukseen osallistuminen, hankkeiden vetäminen  AKUSTI-foorumin avoimiin tilaisuuksiin (esim. koulutukset, seminaarit, toimittajayhteistyö- tapaamiset) osallistuminen 5

AKUSTI-sihteeristön ja jäsenten roolit 2/2015 Muutoksen tukeminen 1. AKUSTI-foorumin operointi (sihteeristöpalvelut) 2. Yhteistyöverkostojen koordinointi 3. Tilannekuvan hallinta 4.Yhteistoimintakäytäntöjen mallinnus (konseptointi) AKUSTI-foorumin toimintaan osallistuminen ja sitoutuminen Muutoksen johtaminen Kunnat, sairaanhoitopiirit ja muut sote-kuntayhtymät Kuntaliitto: AKUSTI-sihteeristön tuottamat palvelut Sosiaali ja terveys 5. Kehittämisprojektien koordinointi (projektisalkun hallinnointi) Kehittämistoiminta / yhteisprojektit Kehittämisen ohjaus ja tilaajatoiminta (projektisalkun omistajuus) Projektien toteuttaminen ja tuotosten käyttöönotto 6

AKUSTI-foorumin projektisalkku 2015 – /2015Sosiaali ja terveys7 AKUSTI-ohjausryhmä Valmisteluryhmä(t) Sote-tieto -strategian toimeenpanon alueiden yhteiset hankkeet ja alueellisten hankkeiden koordinaatio omahoidon ja e-palvelujen toteutusprojektit käyttäjät mukana IT:n ja toimintamallien kehittämisessä ja jalkauttamisessa Kanta-palveluiden käyttöönotto terv.huollossa e-palvelujen kehittäminen ja käyttö prosessituki ja toiminnan ohjaus KA käyttöön alueellisesti standardien kehittäminen ja käytön tuki tietoturva ja -suoja: alueellinen toteutus yhteistyö kehittämisessä ja hankinnoissa kansallisten hankkeiden alueisiin vaikuttavat osuudet Sote-järjestämislakiesityksen ja sen toimeenpanon mukaiset alueelliset ja alueiden väliset uudet tehtävät tietohallintorakenteiden ja toimintamallien muodostaminen järjestämispäätöksen tietohallintoa koskevat asiat IT-ratkaisujen toteuttamisesta ja tuotantotavoista sopiminen KA-kuvaus ja toteutuksen ohjaus rekisterinpidon muutoksien toteutus tiedonkeruuvastuun toteuttaminen Kansallinen ohjaus (STM, osin VM) Kunta- ja sote-organisaatioiden ja niiden vastuiden muuttumisen aiheuttamien tehtävien yhteinen suunnittelu ja koordinaatio organisaatioiden purkaminen ja perustaminen / IT-yhtiöt, muut? sopimukset, omaisuus/ lisenssit ja IPR:t

Mitä tehdään? AKUSTI-foorumin toiminnan osana »luodaan alueelliset sote-tietohallinnon verkostot, rakenteet ja toimintamallit viidelle alueelle pohjautuen nykyisiin erva-alueiden (jatkossa sote-alueiden) maantieteellisiin rajoihin »alueellisten rakenteiden ja toimintamallien luominen on yksi AKUSTIn tulostavoite STM:lle sote-järjestämislain toimeenpano nostanut tavoitteen kärkeen Sosiaali- ja terveysministeriö haluaa hyödyntää AKUSTI- foorumia ja sen alueellisia verkostoja sote-järjestämislain ja eSote-strategian toimeenpanossa kirjattu STM:n sote-toimeenpanoa koskeviin asiakirjoihin ja päätöksiin kirjattu kansallisen Sote-tieto hyötykäyttöön strategian toimeenpanosuunnitelmaan Kuntaliitto suunnittelee AKUSTI-foorumin roolia ja tehtäviä sote-rakennemuutoksen toimeenpanossa yhteistyössä STM:n kanssa »esitys uudeksi toimintasuunnitelmaksi käsitellään AKUSTI-foorumin ohjausryhmässä alkuvuonna 2015 »päätökset toimintasuunnitelmasta tammi-maaliskuussa 2015 rahoittajaosapuolet ovat tehneet alustavat päätökset ja rahoitusvaraukset toiminnan jatkamiseksi vuodeksi /2015Sosiaali ja terveys8

Sote-uudistus ja muutostuki tietohallintoon ja IT-ratkaisuihin

Sote-järjestämislaki ja ICT Lakiesityksen mukaan sote-alue järjestäjänä on vastuussa tiedonhallinnan ja tietohallinnon kokonaisuudesta,  järjestämispäätöksen merkitys tuleville tietohallintotehtävien organisoinnille, IT-palveluille -ratkaisuille (12§)  rekisterinpitäjänä sote-alue (60§)  sote-alue vastaa seurantatietojen tuottamisesta ja hyödyntämisestä (13§)  kehittäminen on sote-alueen vastuulla ja koordinoimaa (13§) sote-järjestämislaki ei ratkaise suoraan tulevia toimintamalleja, vaan sopiminen järkevistä ja yhteentoimivista ratkaisuista jää edelleen alueen toimijoille päätettäväksi mm. järjestämis- päätöksen ja tulossopimusten yhteyteen -> yhteistyö on ratkaisu muutosten läpiviemiseen käytännössä tuotantovastuullisilla kunnilla ja kuntayhtymillä tullee olemaan ainakin joiltain osin tietohallintotoimintaa ja tieto- järjestelmiä tiedonjaon infrastruktuurin tulee olla kunnossa eikä toiminnan jatkuvuus saa vaarantua 2/2015Sosiaali ja terveys10

Uudistus edellyttää alueellisen ICT- yhteistyön vahvistamista Sote-rakenneuudistus on käytännössä kuntarakenneuudistus uudistus ei onnistu ilman toimivia IT-ratkaisuja ja tiedonkulkua sote muodostaa yli 50% kuntien budjeteista ja 45% IT- menoista, ja sen tuottavuuden parantamisella on suuri vaikutus kuntatalouteen »sote käyttää suurimman osan toimialariippumattomista ratkaisuista »kunnan IT:tä ei voida tarkastella eikä ratkaista ilman sote:a ilman kokonaistarkastelua on vaarana, että ratkaisut eriytyvät, uudistuksen toimeenpano viivästyy ja kuntasektorin IT-kustannukset nousevat Muutosten suunnittelua kyetään tukemaan parhaiten, jos käytännön kysymyksiä päästään ratkomaan mahdollisimman aikaisin ennen sote-alueiden ja tuotantovastuullisten kuntien ja kuntayhtymien toiminnan käynnistymistä /2015Sosiaali ja terveys11

Optio 1 TAVOITETILALÄHTÖTILANNE ETENEMINEN Alueellinen, yhteen toimiva asiakas- ja potilastieto- järjestelmä- kokonaisuus Sähköisen asioinnin alusta ja palvelut Alueellinen tietoliikenne -verkko ja palveluväylä Toiminnanohjaus ESIMERKKEJÄ ALUEELLISISTA KEHITTÄMISKOHTEISTA alueellinen yhteistyörakenne Alueellisen tiedonjaon alustat ja palvelut Liittymät kansallisiin palveluihin Tiedolla johtamisen alustat ja palvelut sote-alueen tietohallinto Valmistelu 2/2015 Sosiaali ja terveys Hajanaiset ja organisaatiok ohtaiset ICT- ratkaisut 12

Alueellisten yhteistyömallien ja – rakenteiden valmistelun tilanne ja etenemissuunnitelmat alueittain

Organisoitumisvaiheet (tavoite) 1.Määräaikaisen alueellisen tietohallintotoiminnan käynnistämisvaihe Määräaikaisen alueellisen tietohallintotoiminnan toteutusvaihe 2015 ~ 2016 siirtyminen sote-alueen johdolla uuteen toimintamalliin vaiheen aikana 3.Sote-alueen järjestämisvastuun käynnistymisen ja tuotantoalueiden perustamisen jälkeinen pysyvä tietohallintotoiminta ~ sote-alueen tietohallinto alueellinen yhteistyömalli Valmistelu Sosiaali ja terveys2/2015 projektimuotoinen toimintavakinainen toiminta

Sote-alueen tietohallinnon ohjausryhmä Kunnat (n kpl) ja sairaanhoitopiirit (3-5 kpl) Hankekonsultt i (Deloitte) Sote-alueen tietohallinnon koordinaatio- ryhmä Muut yhteiset projektit Kuntien ja kuntayhtymien organisaatiot Kuntien ja kuntayhtymien toiminnan kehitysprojektit Asiantuntijat Kehitystyön koordinointi Sote-alue/ERVA OHJAUSTASO Sote-alue/ERVA TOTEUTUSTASO SOTE-ALUEEN VALMISTELUORGANISAATIO (KEVÄT ) SOTE-ALUEEN VALMISTELUORGANISAATIO (KEVÄT ) Kokonaisarkkitehtuuri- työn johtaminen Projekti- ja järjestelmä- salkun hallinta Yhteiset projektimenetelmät ja kehittämisen tuki Pitkän aikavälin tavoitteet ja kehittämissuunnitelmat Vastuunjaosta ja resursseista sopiminen ALUEELLISEN TIETOHALLINTOYHTEISTYÖN ORGANISOINTI 2015 ~ Tuotantoalueen Tietohallinnon koordinaatio- ryhmä TUOTANTOALUETASO SOTE- TUOTANTOALUEEN VALMISTELU SOTE- TUOTANTOALUEEN VALMISTELU Projektis alkku Kehitystyön koordinointi Edustajat Projekti- salkku Sote-alue- laajuiset yhteistyö- projektit 2/2015Sosiaali ja terveys15

¤ Alueellisten yhteistyökohtei- den suunnittelu ¤ VA-hanke- hakemuksen valmistelu ¤ Pysyvän tietohallinnon toimintamallin suunnittelu ¤ Alueellisten yhteistyökohtei- den toteutus ¤ Väliaikaisen alueellisen yhteistyö- rakenteen perustaminen ¤ Sopiminen yhteisistä avain- resursseista ¤ Alueellinen henkilöresurssi alustavaan suunnitteluun (projekti- päällikkö) ¤ Sote-alue- laajuisten ryhmien nimeämis- pyynnöt ja nimeäminen ¤ Lähete- keskustelut ¤ Sitout- taminen ¤ Päätökset etenemisestä Käynnistysvaiheen toimenpiteet 2/2015Sosiaali ja terveys Valmistelu Käynnis- tyksen resursointi Organisoi- tuminen 1. Vaiheen suunnittelu ja toteutus syksy 2014 maalis - kesäkuu

2/2015 Alueellisten yhteistyörakenteiden suunnittelu ja käyttöönotto, tilanne erva/sote-alueittain 1-2/2015 EteläinenItäinenKeskinenLäntinenPohjoinen Valmistelu Alueelliset lähetekeskustelut, sitouttaminen Päätöksenteko etenemisestä Käynnistyksen resursointi Alueellinen henkilöresurssi alustavaan suunnitteluun (projektipäällikkö) Sote-aluelaajuisten ryhmien nimeämispyynnöt ja nimeäminen Organisoituminen Väliaikaisen alueellisen yhteistyörakenteen perustaminen (sis. rahoituksen) Sopiminen yhteisistä avainresursseista 1. vaiheen suunnittelu ja toteutus Alueellisten yhteistyökohteiden suunnittelu VA-hankesuunnitelman tekeminen Pysyvän tietohallinnon toimintamallin suunnittelu Alueellisten yhteistyökohteiden toteutus Sosiaali ja terveys17

Roolit ja tehtävät AKUSTI-foorumiAKUSTI-sihteeristöAlueen toimijat Työn käynnistäminen ja rahoituksen myöntäminen ( e/alue). Päätökset ohry:ssä 9.4. ja Neuvottelut valtion tukirahoituksen saamiseksi alueellisille toteutuksille. Suunnitelmarungon valmisteluun osallistuminen AKUSTI-valmisteluryhmässä. Yhteisen suunnittelun koordinointi ja suunnitelman tekeminen. Alueellisten suunnittelutöiden ja käyttöönottojen koordinointi. Suunnittelun ja käyttöönoton seuranta AKUSTI-ohryssä, AKUSTI-valmisteluryhmässä ja kokonaisarkkitehtuuriryhmässä Lähetekeskusteluihin osallistuminen ja työn esittely. Avaintoimijoiden tunnistamisen ja päätöksenteon tukeminen. Lähetekeskustelujen järjestäminen ja toimijoiden osallistaminen Kokemusten ja hyvien käytäntöjen jakaminen alueiden välillä Suunnittelun tukeminen yhteisillä ohjeistuksilla ja malleilla Avaintoimijoiden tunnistaminen ja sitouttaminen. Päätöksenteon valmistelu. Seuranta ja raportointi AKUSTI- ohrylle ja sote-järjestämislain toimeenpanoryhmille Käynnistystilaisuuksien järjestäminen Suunnittelun organisointi (projektointi) ja resursointi ja toteuttaminen. Toteutuksen organisointi (projektointi) ja resursointi sisältäen VA-rahoitushaun. Sosiaali ja terveys2/2015 Valmistelusta vastaavat (=yo-shp + keskuskaupunki) 18

Tietohallinnon kytkeminen muuhun alueelliseen suunnitteluun ja organisoitumisen valmisteluun

Alueiden valmistelutyön vastuuorganisaatiot ja työhön osallistuneet ryhmät EteläinenItäinenKeskinenLäntinenPohjoinen KunnatEspoo, Helsinki, Vantaa, Kerava, Kirkkonummi KuopioTampereTurkuOulu Shp:tHUSPSSHPPSHPVSSHPPPSHP Tietohallinnon yhteistyöryhmät HUS-erva - tietohallinto- johtajat KYS-erva tietohallin- tojohtajat, sote-ICT- kehitys- työryhmä Erva-alueen tietohallinto- johtajat Tietohallinnon alueellinen koordinaatio- ryhmä Erva/sote- alueen tietohallinnon ohjausryhmä Muut yhteistyöryhmät ja -kokoonpanot PKSSOSTER- ryhmä, Etelä- Suomen kuntien kuntajohtajien kokous / jatkokokous ( ) Varsinais- Suomen terveyden- huollon järjestämis- suunnitelman ohjausryhmä Pohjois- Suomen kuntajohdon vakinainen ryhmä (nimi?) Valmistelevat yhteistyöryhmät Sote-ICT- kehitystyö- ryhmä Erva/sote- alueen tietohallinnon koordinaatio- ryhmä Sosiaali ja terveys2/201520

Keskusteltavaksi: Tietohallintotoimintojen valmistelun kytkeminen muuhun valmisteluun? tietohallinto on tukitoiminto (= ei ydintoiminto) tiedonhallinta ja IT-ratkaisut ovat kuitenkin perusedellytys sote-palvelutoiminnalle ja sen hallinnolle tietohallinto tulee kytkeä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja mahdollisimman tiiviisti ydintoiminnan valmisteluun »löydettävä tavat siirtymävaiheessa »ei saa jäädä vain tietohallinnon ja sen ammattilaisten vastuulle 2/2015Sosiaali ja terveys21

AKUSTI-sihteeristön yhteystiedot Minna Saario projektipäällikkö Kuntaliitto, Sosiaali ja terveys -yksikkö Toinen linja 14 | Helsinki Hanna Menna erityisasiantuntija Kuntaliitto, Sosiaali ja terveys- yksikkö Toinen linja 14 | Helsinki Karri Vainio erityisasiantuntija Kuntaliitto, Sosiaali ja terveys -yksikkö Toinen linja 14 | Helsinki /2015Sosiaali ja terveys AKUSTI-foorumin verkkosivusto: alueet/projektit/akusti/Sivut/defa ult.aspx 22