Luku Tieteet ja taiteet s. 22–34 Laokoon-patsas. KREIKAN TAIDE Aineisto on vapaasti muokattavissa. Sen jakaminen eteenpäin on kielletty.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ANTIIKIN KIRJALLISUUS
Advertisements

Kreikan taide Tieto Kreikan taiteesta on melko puuttellista, koska suuri osa esineistä ja rakennuksista on tuhoutunut tai kadonnut. Parhaiten tunnetaan.
Antiikin kulttuuri (Antiikin aika 1000 eKr. – 500jKr.
Ke Kreikka, Ateena & Aghios Stefanos By: Jerppa, Lölde, Potter ja Katriina.
Nykytaide -Mitä se on?.
ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
Antiikin aika: Antiikiksi kutsutaan aikaa n eKr. – 500 jKr., eli antiikin Kreikan ja Rooman kukoistuskausia. Miksi nämä kaksi voimakasta kulttuuri-
Antiikin Kreikan arvoituksia Klikkaa minua, niin aloitetaan!
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
Luku Antiikin Kreikan maanviljelijät ja kauppiaat, s. 52–58
Antiikki 600 eKr.-400 jKr. Jaetaan Kreikan aikaan 600eKr.-200eKr. ja Rooman aikaan 200eKr.-400jKr. Antiikin kirjallisuus jaetaan epiikkaan, lyriikkaan.
Hy02 : Antiikin kreikka: Teatteri
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
ANTIIKIN KREIKAN TIEDE
MUINAINEN KREIKKA.
KreikkaKreikkaKreikkaKreikka Heidi ja Meri-Tuuli.
Kirjallisuuden lajeja
21. Kulttuuriala s. 96‒99 Kulttuuriala.
Renessanssi By: Tiia, Erik & Oona.
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
1.3 Antiikin Kreikan taide ja arkkitehtuuri (s.22 – 27)
Klassisismi Ylevää, kaunista ja symmetristä
Mitä on kulttuuri?.
Maailman seitsemän ihmettä
1800-luvun taidesuunnat ja tieteen kehitys
Antiikin Rooma s
Keskiajan arkkitehtuuri
KRISTINUSKON ASEMA ROOMAN VALTAKUNNASSA Luku 2 – Ydinsisältö.
Antiikki n. 800eaa-500jaa.. Tietoa antiikin ajasta -Antiikin aika kukoisti pääasiassa Kreikassa ja Roomassa -Koko länsimainen sivistys ja yhteiskunta.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
Pablo Ruiz Picasso : Avignonin naiset, 1907 Kubismi on pääasiassa maalaustaiteen ja kuvanveiston, sekä joissakin maissa taideteollisuuden ja arkkitehtuurin.
ANTIIKKI Rooma. Rooman kaupunkikulttuuri  Kreikkalaiset politikoivat, roomalaiset huvittelivat  Roomalaiset ennemminkin insinöörejä kuin tieteilijöitä.
ANTIIKKI Kreikka. Kreikkalainen maailma Antiikin kulttuurin aikakaudet Arkaainen kausi 800–480 eKr. Olympialaiset 776 eKr. Klassinen kausi 480–330 eKr.
Egyptin kirjoitustaito, käsityöt ja taideteokset.
Kreikkalainen kaupunkivaltio Roomalainen kulttuuri
Fysiikka ja kemia Antiikin aikoina ja pitkään sen jälkeen tutkijat pohtivat laajasti luonnonilmiöitä. Sama tiedemies saattoi tutkia geometrisiä ongelmia,
MEDIAKULTTUURIN NOUSU
Antiikki - Antiikin Kreikan arkkitehtuuria
JAPANILAISEN KULTTUURIN OMALEIMAISUUS
BAROKKI ITSEVALTIUDEN JA VASTAUSKONPUHDISTUKSEN ILMENTÄJÄNÄ
Antiikin Kreikan ja Rooman uskonnot
Modernin maailman taide
Antiikin Kreikan taide (800 eaa.-400/500 jaa.
ANTIIKIN KREIKAN ARKKITEHTUURI
Lilja Suominen lv15j miro laitinen lv15J Mari Honkamäki LV13D
ANTIIKIN KULTTUURIHISTORIAA
Kreikan ja Rooman suuruuden aika
Antiikin Kreikan kuvanveistotaidetta
TIETEELLISEN AJATTELUN JA TIETEEN SYNTY
Historia2 Eurooppalainen Ihminen
Kuvan avaus – Uuden ajan murros Sandro Botticelli: Kevät (n. 1478)
Eremitaasi - Эрмитаж.
Luku 15 – Vanhan testamentin syntymaailma
Historia2 Eurooppalainen Ihminen
LUTERILAISEN KIRKON SYNTY
MITÄ MAANVILJELYN SYNTY MERKITSI?
Luku Kreikkalainen kaupunkivaltio s. 12–16
Historia2 eurooppalainen Ihminen
Tieteellisen ajattelun ja tieteen synty ANTIIKIN AIKANA (s )
KIRJALLISUUDEN LAJIT.
5. Pyhien kirjojen tausta ja synty
5. Antiikin Kreikka N. 800 Ekr. .
III VÄLIMERI ANTIIKIN AIKANA kuvanavaus
Juutalaisuus ja kristinusko osana antiikin Välimeren maailmaa
YDINSISÄLTÖ Luku 2 – Myytit Luku 2 – Myytit.
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN
Luku Antiikin Kreikan maanviljelijät ja kauppiaat, s. 52–58
Antiikin Kreikan ja Rooman kuvanveisto ja maalaustaide -tiivistelmä
MITÄ MAANVILJELYN SYNTY MERKITSI?
Esityksen transkriptio:

Luku Tieteet ja taiteet s. 22–34 Laokoon-patsas. KREIKAN TAIDE Aineisto on vapaasti muokattavissa. Sen jakaminen eteenpäin on kielletty.

Kirjallisuus  Jumaltarusto eli mytologia yhdisti kreikkalaisia.  Tunnetuimmat runoteokset eli eepokset:  Ilias ja Odysseia  Hesiodoksen Theogonia eli Jumalten synty.  Taruissa esiintyvät jumalat muistuttavat ihmisiä.  Myytit heijastavat maata omistavan yläluokan moraalisia käsityksiä. John William Waterhousen maalaus Odysseus ja seireenit (1891).

 Teatteri ja näytelmäkirjallisuus saivat alkunsa Dionysos-jumalan palvontamenoihin kuuluneista kulkueista ja tansseista.  Uskonnollisten juhlien yhteydessä järjestettiin näytelmäkilpailuja.  Näytelmäkirjallisuuden päälajit syntyivät:  tragedia (myytit, moraaliset valinnat)  komedia (yhteiskunnalliset aiheet).  Kreikkalaisen näytelmän kulta-aika oli 400-luvulla eKr. Kreikkalaisen teatterin naamioita.

 Nykyään tunnetuimmat kreikkalaiset näytelmäkirjailijat ovat Aiskhylos, Aristofanes, Euripides ja Sofokles.  Useita näytelmiä esitetään yhä edelleen, koska ne käsittelevät ihmiselämän peruskysymyksiä, joihin nykykatsojakin voi samastua. Näyte kreikan kielestä.

EPIDAUROKSEN TEATTERI SKENE KATSOMO ORKHESTRA KAIKKI

EPIDAUROKSEN TEATTERI SKENE KATSOMO ORKHESTRA KAIKKI

EPIDAUROKSEN TEATTERI SKENE KATSOMO ORKHESTRA KAIKKI

EPIDAUROKSEN TEATTERI SKENE KATSOMO ORKHESTRA KAIKKI

EPIDAUROKSEN TEATTERI SKENE KATSOMO ORKHESTRA KAIKKI

Kreikan taide

Kuvataide  Kreikassa kuvataidetta ei erotettu käsityöstä.  Parhaiten ovat säilyneet veistokset ja rakennukset.  Alkuperäiset kirkkaat värit ovat kuluneet pois. Afroditen patsas Antalyan museossa Turkissa.

Arkaainen veistos n. 600–480 eKr. Kore

Klassinen veistos n. 480–330 eKr. Milon Venus.

Hellenistinen veistos n. 330–30 eKr.

Antikytheran nuorukainen Materiaalina kuvanveistäjät käyttivät marmorin ohella myös pronssia. 2.Klassisen kauden veistokset ovat asennoltaan vapaampia ja muutenkin entistä luonnollisempia. Ne eivät kuitenkaan ole nykymielessä realistisia. 3.Veistos on tarkoitettu katsottavaksi joka puolelta päinvastoin kuin arkaaiset veistokset. 4.Alastomuus viittaa moraalisiin hyveisiin eli ”alastomaan totuuteen” tai ”terveeseen sieluun terveessä ruumiissa”. 5.Veistoksen mittasuhteet ja sommittelu (rhytmos) luovat vaikutelman pysähtyneestä liikkeestä. 6.Huomaa veistoksen harmoninen tasapainottelu luonnollisuuden ja ihannoinnin välillä. Veistos on samanaikaisesti vakuuttava kuva nuoresta miehestä ja ideaalisesta miesvartalosta

Arkkitehtuuri  Kaupungin merkittävät julkiset rakennukset, kuten temppelit ja teatterit, sijoitettiin keskusaukion eli agoran ympärille.  Rakennukset ovat yksinkertaisia, mutta matemaattisesti ja optisesti nerokkaita. Lopputulos on aina harmoninen.  Pylväät, palkistot ja päätykolmiot ovat rakennusten peruselementtejä.  Kaikki pylvästyylit syntyivät klassisella kaudella.  Rakennukset koristeltiin maalauksin ja veistoksin.  Klassiselta kaudelta lähtien kaupungit suunniteltiin ruutukaavan mukaisiksi. Erekhtheionin karyatidit.

Doorilainen pylväs  Pylvästyyleistä vanhin.  Yksinkertaiset ja ylöspäin kapenevat pylväät luovat rakennukseen raskaan ja karun vaikutelman.  Pylväät ovat uurrettuja.  Reliefi-koristelua pylväiden kannattamissa palkeissa.

Joonialainen pylväs  Doorilaista pylvästä hoikempi ja sirompi.  Pylvään yläpäässä kierteiset oinaansarvet.  Palkistoissa ja päätykolmioissa runsasta reliefi- ja veistoskoristelua.

Korinttilainen pylväs  Pylvästyyleistä nuorin ja koristeellisin.  Pylvään pää kuvaa Acanthus-kasvin lehtiä.  Pylväät ovat sileät.  Hellenistisellä kaudella tyylejä yhdisteltiin vapaasti tilaajan tai arkkitehdin mieltymysten mukaan.