Tiina Harjunpää, Keski-Pohjanmaan liitto Maakuntaohjelmasta uuteen maakuntastrategiaan
Keski-Pohjanmaan maakuntastrategia Keski-Pohjanmaan maakuntasuunnitelma 2030 ja maakuntaohjelma Missio: Keski-Pohjanmaa on taloudellisesti, sosiaalisesti, kulttuurisesti ja ekologisesti menestyvä sekä yhteisöllinen, vetovoimainen ja turvallinen maakunta Keski-Pohjanmaa vuonna 2030 strateginen visio: ELINVOIMAINEN KESTÄVÄN KASVUN MAAKUNTA Arvot: Tasa-arvoisuus, yhteisöllisyys ja suvaitsevaisuus Toimintaa ohjaavia periaatteita ovat: Luovuus, yrittäjyys ja turvallisuus
Perustuu aluekehityslainsäädäntöön (laki alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista 7/2014) Työ- ja elinkeinoministeriö ohjeistaa, tehdään neljän vuoden välein maakunnissa Strategia sisältää pidemmän aikavälin vision ja tavoitteet vuoteen 2030 (maakuntasuunnitelma), sekä lyhyemmän aikavälin strategiset tavoitteet 2014 – 2017 (maakuntaohjelma) Ohjaa vahvasti alueellista kehittämistyötä Hyväksytty kevään maakuntahallituksessa ja valtuustossa 2014 Toimeenpanosuunnitelma jalkauttaa maakuntaohjelmaa Laajassa alueellisessa yhteistyössä valmisteltava asiakirja ELY -keskusten stratsujen kanssa yhteensovitus Tehdään joka toinen vuosi, voimassa oleva Päivitys toimeenpanosuunnitelmaan alkuvuoden 2016 aikana: Kasvusopimukset sekä maakunnan varautumissuunnitelma AIKO –rahoitusta maakuntiin = Alueelliset innovaatiot ja kokeilut
Keski-Pohjanmaan maakuntaohjelman 2014 – 2017 kehittämisteemat
OSAAVA Keski-Pohjanmaa Osaava Keski-Pohjanmaa Kehittämisen painopisteitä : Osaamisen ja alueellisen koulutusjärjestelmän kehittäminen Koulutus- ja osaamistarpeiden ennakointi Tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnan vahvistaminen Osaava maaseutu Liiketoimintaosaamisen lisääminen Biotalouden mahdollisuuksien edistäminen Luonnonvara-alan innovaatioympäristöjen kehittäminen Kansainvälisyys Kansainvälisen kilpailukyvyn lisääminen ÄLYKÄS ERIKOISTUMINEN JA BIOLAAKSO Keski-Pohjanmaan arkihankkeet : -Vetovoimainen kemian ja biotalouden osaamiskeskittymä, -Nurmen jalostaminen uusiksi tuotteiksi Toholammin biojalostamossa, -Kokkolan biojalostamo -hanke kemianteollisuuden integraattina, -Karjan ja turkiseläinten lannan prosessoinnin kehittäminen ravinteiksi, -Maatilatalouden tuottavuuden ja kannattavuuden parantaminen -Keski-Pohjanmaan litiumklusterin vahvistaminen. -Jo rakennettu digitalisaatio – ympäristön hyödyntäminen, -Koulutusväylän jalostaminen työllisyysväyläksi Päämääränä on alueen vahvuuksiin pohjautuvan elinkeinoelämän edelleen kehittyminen.
Yrittävä ja elinvoimainen Keski-Pohjanmaa Kehittämisen painopisteitä : Suurteollisuuden tarpeista huolehtiminen Kasvuhakuisten yritysten tukeminen Tuottavuuden ja laadun nostaminen Uuden yritystoiminnan synnyttäminen ja yrittäjyyden tukeminen Toimivat työmarkkinat Sähköisten palvelujen lisääminen Yrittävä maaseutu Yritysten kilpailukyvyn ja kannattavuuden kehittäminen Vahvan ja monipuolisen alkutuotannon ja sitä palvelevan yritystoiminnan kasvun vahvistaminen Kansainvälisyys Kansainvälisesti kilpailukykyinen toimintaympäristö Keski-Pohjanmaan arkihankkeet : TYÖLLISYYDEN EDISTÄMINEN TEKNOLOGIAN SIIRTO, digitalisaation hyödyntäminen UUSIA TOIMINTATAPOJA KEHITTÄMISTYÖHÖN TUTKIMUKSESTA KAUPALLISIKSI TUOTTEIKSI Bio- ja cleantech- sekä kiertotaloutta tukevien hankkeiden jatkaminen tuotteistamiseksi ja uudeksi liiketoiminnaksi Kemian saostukseen liittyvän osaamisen hyödyntäminen YRITTÄVÄ Keski-Pohjanmaa
HYVINVOIVA Keski-Pohjanmaa Hyvinvoiva Keski-Pohjanmaa Kehittämisen painopisteitä 2014 – 2017: Yhteisöllisyyden ja osallisuuden kasvattaminen Lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisy Kulttuurin ja liikunnan hyvinvointivaikutusten edistäminen Tarpeenmukaisten hyvinvointipalvelujen turvaaminen Elinympäristön turvallisuuden, viihtyvyyden ja arjen sujuvuuden vahvistaminen Hyvinvoiva maaseutu Paikallislähtöisen kehittämisen ja uusien innovaatioiden hyödyntämisen edistäminen Kansainvälisyys Hyvinvointialojen kansainvälistäminen Keski-Pohjanmaan arkihankkeet : SOTE –UUDISTUS TYÖLLISYYDEN EDISTÄMINEN TERVEYSTEKNOLOGIA- JA HYVINVOINTIYRITTÄJYYS JULKISET JA YKSITYISET PALVELUT Digitalisaation hyödyntäminen Kolmannen sektorin vahvempi rooli TURVAPAIKANHAKIJAT HUOMIOITAVA VETOVOIMASTRATEGIA (kulttuuri, liikunta, matkailu ja viestintä)
TOIMIVA Keski-Pohjanmaa Toimiva Keski-Pohjanmaa Kehittämisen painopisteitä 2014 – 2017: Saavutettavuus Asumisen ja vapaa-ajan liikennetarpeiden sujuvuus Pk-yritysten kuljetusketjujen toimivuus Satamien ja teollisuuden logistiset yhteydet vastaavat liike-elämän tarpeisiin Tietoverkon saatavuus Luonnonvarojen kestävä käyttö Tehokas mutta kestävän kehityksen mukainen hyödyntäminen Uusiutuvan energian osuuden kasvu Pohja- ja pintavesien turvaaminen Toimiva toimintaympäristö Yhdyskuntarakenne, maankäyttö, kaavoitus ja liikennejärjestelmät kehittyvät toimivasti Luonto- ja kulttuuriarvojen kattava huomioiminen Maakunnan vetovoimaisuuden ylläpitäminen Toimiva maaseutu Saavutettavuuden kehittäminen ja asumisen mahdollisuuksien turvaaminen Kansainvälisyys Liikenneverkostot ja saavutettavuus toimivat Keski-Pohjanmaan arkihankkeet : YMPÄRISTÖSTRATEGIA ALEMPIASTEISEN TIEVERKON PRIORISOINTI LENTO- JA RATALIIKENTEEN TOIMIVUUS YMPÄRISTÖTEKNOLOGIAN HYÖDYNTÄMINEN TEHOSTETTU TULVIIN VARAUTUMINEN JA TULVATIEDOTTAMINEN - yhteishanke Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa
Keski-Pohjanmaan MAKOn strategiaprosessi Maakunnan yhteistyöryhmä MYR: Toimeenpano- suunnitelman hyväksyminen STRATSU:t Yhteiset alueelliset teemat ja haut ja hankkeet Kuntarahoittajaryhmä MYR sihteeristö = rahoittajaryhmä Kuntarahoittajaryhmä ja sihteeristö: Informaatio työryhmiltä: Painopisteet, hankkeet, teemat = Toimeenpanosuunnitelma Yhteisten teemojen ja hakujen valmistelu ja esitys Sihteeristö: Yhteisten esitysten päätösvalmistelu sekä toimeenpano Stratsujen sekä toimeenpanosuunnitelmien sovitus ja toteutus
Maakuntien liittojen tehtävät ELY-keskusten tehtävistä –E-vastuualueen tehtävät pois lukien Tekesin tehtävät –Y-vastuualueen alueiden käytön + suunnittelun ohjaustehtävät TE-toimistojen tehtävät Pelastuslaitosten tehtävät Eläinlääkärit, elintarvikevalvonta sekä eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonta Joitakin kuntien tehtäviä kuten maatalouteen liittyviä tehtäviä ja rakennusvalvonta Tarastin ehdotuksen mukaan Tarastin ehdotuksen mukaan Maakuntiin siirtyy
Tarastin ehdotuksen mukaan Tarastin ehdotuksen mukaan Järjestämisvastuu ja tuottajavastuu Yrityspalvelujen ja työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirtyy maakunnille Ne voivat osoittaa tuottajaroolin – kunnille, kuntayhtymille – yksityisille yrityksille – kolmannelle sektorille tai – järjestää palvelut itse.
SIIRTYMÄKAUDEN MAAKUNTAOHJELMA Nykyiset maakuntaohjelmat voimassa 2017 loppuun 2017 valmistellaan siirtymäkauden ohjelma voimassaolo kunnes uudet maakuntaohjelmat tai vastaavat tulevat voimaan, esim ? Kevyempi menettely, ei skenaariotyötä Valmisteluvastuut? TEM ohjeistus loka-marraskuussa 2016 Huomioidaan erityisesti: –ALKE-päätöksen painopisteet –Alueiden vahvuudet -hankkeen hyödyntäminen –ERM, resilienssi, AIKO –Maakuntauudistukseen valmistautuminen
Uusi aluehallintomalli Keski-Pohjanmaan aluehallinnosta on aina päätetty muualla ja myös ohjattu aina muualta Rakennettava meidän tarpeisiin sopiva malli jonka uudet tulevat lait mahdollistavat Tarvittaessa yhteistyössä muiden itsehallintoalueiden kanssa Tavoite- ja tulosneuvottelut suoraan valtion kanssa (toivottavasti) on tarpeellinen
Maakuntastrategia = alueellisen kilpailukyvyn vahvistaminen Työtä, toimeliaisuutta ja hyvinvointia Menestyvää elinkeinotoimintaa, monipuolinen elinkeinorakenne Osaavaa työvoimaa koulutuksen avulla, ennakointi tärkeää ja reagointinopeus Palvelujärjestelmien toimivuus Toimiva infrastruktuuri
Aluekehityksen rahoitus v 2016 – 2020 käytössämme noin 12 m€/vuosi EU + kansallista rahoitusta v jälkeisen ajan rahoitusneuvottelut käynnistymässä komission kanssa TEM: ”Jo tehtyjä keskittämispäätöksiä ei pureta” = EDUNVALVONTAKYSYMYS !! Aluekehitysvarojen ”sementointiuhka” ministeriöihin = EDUNVALVONTAKYSYMYS !!
Yritysten tutkimus- ja kehitysrahoitus maakunnittain DM ,3 1,2 1,8 2,0 1,3 2,9 0,2 3,2 0,5 9,4 0,9 10,8 2,4 2,2 1,0 51,7 5,2 1,9 0,5 1,3 0,7 0,4 0,7 0,3 2,0 0,4 14,3 0,5 13,9 1,1 1,3 2,1 46,1 10,0 4,0 Lähteet: Tekes ja Tilastokeskus Tekesin rahoitus yrityksille 2015, % Yritysten omat tutkimus- ja kehitysmenot 2014, % Yhteensä 366 miljoonaa euroa Yhteensä 4,4 miljardia euroa Projektin suorituspaikan mukaan
Tekes varat vuositasollanoin kolminkertaiset rakennerahastovaroihin nähden K-P:lle kohdistunut 0,3 milj.€ v. 2015
Yrityksen kehittämisavustusYritysten toimintaympäristön kehittämisavustus Yhteensä SarakevalintaKäsiteltyMyönnettyHylättyKäsiteltyMyönnettyHylättyKäsiteltyMyönnettyHylätty kpl eurokpl eurokpl eurokpl Kansallinen rahoitus Etelä-Pohjanmaa Keski-Pohjanmaa Keski-Suomi Pirkanmaa Pohjanmaa Satakunta Varsinais-Suomi Kestävää kasvua ja työtä rakennerahasto-ohjelma (EAKR) Etelä-Pohjanmaa Keski-Pohjanmaa Keski-Suomi Pirkanmaa Pohjanmaa Satakunta Varsinais-Suomi Kaikki yhteensä
KIITOS! Keski-Pohjanmaan liitto Suunnittelija Tiina Harjunpää