Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaympäristö
Advertisements

Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja
Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Hirvionnettomuuksien kehitys
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Kotihoidon laskenta Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
Ohjausryhmän 2. kokous Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.
Oikeus liikkua maastossa
Työurien repaleisuus ja pätkätyöt
Eurooppalainen turvavyökampanja Euchires 2005 •Kymmenessä EU-maassa vuonna 2005 toteutettava kampanja turvavyön käytön lisäämiseksi •Turvavyön käytön lisääminen.
Kokonaisturvallisuuden hahmottaminen ja riskien tunnistamisen vaikeus koulujen turvallisuusjohtamisessa Tarja Ojala Safety Futures
Liikenneturvan tutkijaseminaari Sirpa Rajalin.
Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Savonlinnan seudun liikenneturvallisuussuunnitelma Kyselyiden yhteenveto.
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
Autoala. Autoteollisuus  Valmistaa autoja  Suurin valmistavan teollisuuden ala  Suurien autoteollisuusmaiden talouden tukipilari  Suurin osa suomen.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
SUOMEN KUNTIEN LIIKENNETURVALLISUUS, KULTI
Henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamat kuolonkolarit 2000–2011 Kelityyppi:Kaikki:Renkaisiin liittyvät: Osuus: Luminen, jäinen, sohjoinen ,4 %
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Pirkkalassa tapahtuu vuosittain.
Raittiuden trendit Alkoholi- ja huumetutkijain seuran Raittius liikkeessä –seminaari Heli Mustonen.
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Lempäälässä tapahtuu vuosittain.
Yhteysvälin liikenneturvallisuuskehitys. Liikenneonnettomuuskehitys v vt 5 välillä Lusi - Iisalmen ja Kajaanin raja.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
Yrjö Lahtinen, Teija Mikkola1 Suurten kaupunkien ja koko maan väestö (ikäryhmittäin )
Tietoja Korson suuralueesta Tietopalveluyksikkö
Onnettomuusanalyysin tuloksia, koko suunnittelualue Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu tieverkolla (66 %) Paljon alkutalven onnettomuuksia.
Lasten päivähoito 2010 Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
Turvassa Tiellä 2015 Kansallinen tieliikenneturvallisuuskampanja
TYÖVOIMA JA TYÖPAIKAT vuotiaan väestön työllisyysaste (%) Helsingissä peruspiireittäin Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2.
Toimintaympäristö Koulutus ja tutkimus Ilkka Valjus.
Väestö ja väestön muutokset Tampere Kaupunkiseudun kunnat
Kalvosarja nuorten kuljettajien ajo-opetukseen 2013 Liikennevakuutuskeskus (LVK), Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta (VALT)
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Kuvasarja nuorten kuljettajien ajo- opetukseen 2012 Liikennevakuutuskeskus (LVK) Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta (VALT)
Liikenneturvallisuuskalvosarja 2014 Liikennevakuutuskeskus (LVK), Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta (VALT)
Liikennekasvatuksen vuosikello Honganpalon koulu Raahe 2016.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma ONNETTOMUUSKUSTANNUKSET.
Toimintaympäristö Asuntokunnat ja perheet Leena Salminen.
Turvallisuus ja ensiapu ihmiset, omaisuus, tieto, toiminta, ympäristö, työ Fyysinen, psyykkinen ja yhteisöjen turvallisuus Perustus-, tasa-arvo-, lukio-
Lastensuojelu 2014 – Tilastoraportti 25/20151 Lastensuojelu 2014 Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen.
Tietoja Korson suuralueelta Tiedot päivitetty
Olycksgranskning ONNETTOMUUSANALYYSI
SATAKUNTALAINEN TYTÄRYHTIÖTALOUS*
Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015
Tietoa ja tilastoja Suomen väestöstä
Ohjaamo-päivät, Helsinki
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Väestö ja väestönmuutokset
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( )
(TE1 Eerik Kasimir Miika)
Tupakka, alkoholi ja huumeet
Maahanmuuttajien kotoutuminen Helsingissä
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Turunmaan seutukunnassa 2017
Ulkomaan kansalaiset kunnittain 2017
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
Ohjaamopäivä Kotka Merja Hilpinen
Nuorten työpaja- toiminta Lapissa vuonna 2017
HUMALAN VAIHEET (KALVO 1)
Esityksen transkriptio:

Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET

Onnettomuustarkasteluiden sisältö 1.Onnettomuuskehitys Loviisassa 2000-luvulla – kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä – henkilövahinko-onnettomuuksien määrä 2.Onnettomuuksien osalliset – osallisten kulkutapa – osallisten ikä 3.Onnettomuusluokat – onnettomuusluokat onnettomuuden vakavuuden mukaan – onnettomuusluokat henkilövahingoissa eri toimintaympäristöissä 4.Muita tunnuslukuja henkilövahinko-onnettomuuksista 5.Onnettomuuspaikat – onnettomuuskasaumatarkastelu – hirvieläinonnettomuudet – Loviisan keskustan alueen onnettomuudet onnettomuusluokittain sivu 2

Onnettomuuskehitys Loviisassa 2000-luvulla sivu 3 Koko 2000-luku ( ): Henkilövahinko-onnettomuuksia 438 (31 vuosittain) Kuolleita 38 (kolme vuosittain) Loukkaantuneita 568 (41 vuosittain) Henkilövahinko-onnettomuuksien määrä hienoisessa laskussa Vuosina 2006 ja 2007 onnettomuuksien kokonaismäärä poikkeuksellisen alhainen Vuodet Henkilövahinko-onnettomuuksia 163 (33 vuosittain) Kuolleita 15 (kolme vuosittain) Loukkaantuneita 216 (43 vuosittain) Vakavasti loukkaantuneita xx kpl (xx %, Lähde: Pronto-aineisto) Lähde: Tilastokeskus

Onnettomuuskehitys (vertailu koko maahan) sivu 4 Lähde: Tilastokeskus

Onnettomuuksien osalliset kulkutavoittain sivu 5 %-osuudet : 6 % 4 % 6 % 6 % 42 % 25 % 10 % Lähde: TilastokeskusLähde: Onnettomuusrekisteri

Onnettomuuksien osalliset ikäryhmittäin sivu 6 %-osuudet: 1% 2% 3% 10% 11% 10% 15% 12% 14% 9% 7% 6% Lähde: TilastokeskusLähde: Onnettomuusrekisteri

Onnettomuuksien osalliset ikäryhmittäin Lähde: Onnettomuusrekisteri sivu 7

Onnettomuuksien osalliset (vertailuja) Liikenneonnettomuuksissa kuolleiden ja loukkaantuneiden jakauma kulkutavoittain (vas.) ja ikäryhmittäin (oik.) Loviisassa ja koko maassa Keskiarvo sivu 8 Lähde: Tilastokeskus

Onnettomuuksien osalliset henkilövahinko- onnettomuuksissa Liikenneonnettomuuksissa kuolleista ja loukkaantuneista 51 % on ollut liikenteessä henkilöautolla, kuljettajana tai matkustajana. Mopoilijat ja moottoripyöräilijät muodostavat uhreista 13 % ja jalankulkijat ja pyöräilijät 10 %. Kuolleista 73 % on ollut liikenteessä autolla (koko maa 59 %). Nuoret, 15–24-vuotiaat, muodostavat 31 prosenttia liikenteessä kuolleista ja loukkaantuneista (ikäryhmän osuus väestöstä 9 %). 15–17-vuotiaiden onnettomuuksista yli puolet tapahtuu mopolla tai moottoripyörällä liikuttaessa. Nuorten aikuisten onnettomuuksista pääosa tapahtuu henkilöautolla liikuttaessa. Työikäisten ryhmä muodostaa 50 % liikenneonnettomuuksien uhreista (53 % väestöstä). Työikäisten onnettomuusriski on selvästi alhaisempi kuin nuorilla, mutta korkeampi kuin lapsilla ja iäkkäillä. Onnettomuuksista pääosa tapahtuu henkilöautolla liikuttaessa. Yli 65-vuotiaat muodostavat 13 % liikenneonnettomuuksien uhreista (23 % väestöstä). Onnettomuuksien uhreista noin puolet on henkilöauton matkustajia tai kuljettajia, noin kolmannes jalankulkijoita ja noin viidennes pyöräilijöitä. sivu 9

Onnettomuusluokat sivu 10 Lähde: Onnettomuusrekisteri

Onnettomuusluokat eri toimintaympäristöissä sivu 11 Lähde: Onnettomuusrekisteri

Onnettomuusluokat (vertailuja) Henkilövahinko-onnettomuuksien jakauma onnettomuusluokittain Loviisassa ja koko maassa Keskiarvo KAIKKI TAAJAMA-ALUEETMAANTIET (ei taaj.al.) !! !!! ! ! sivu 12 Lähde: Onnettomuusrekisteri

Onnettomuusluokat henkilövahinko- onnettomuuksissa Yksittäisonnettomuudet muodostavat onnettomuuksista 40 %, kohtaamisonnettomuudet 14 %, jalankulkija- ja polkupyöräonnettomuudet 14 % ja risteämis- ja kääntymisonnettomuudet 11 %. Yksittäis- ja kohtaamisonnettomuuksien osuus on korkeampi kuin maassa keskimäärin. Taajama-alueiden onnettomuuksista peräti 57 % on jalankulkija-, pyöräilijä-, tai mopo-onnettomuuksia. Yksittäisonnettomuudet muodostavat noin viidenneksen taajama-alueiden onnettomuuksista ja risteysonnettomuudet 14 %. Taajama-alueiden jalankulkijaonnettomuuksien (26 %) ja yksittäisonnettomuuksien (20 %) osuudet ovat selvästi korkeampia kuin maassa keskimäärin. Taajama-alueiden ulkopuolista onnettomuuksista (maantiet) yksittäisonnettomuudet muodostavat 45 % ja kohtaamisonnettomuudet 18 %. HUOM! Valtatien 7 parantaminen moottoritieksi parantaa hyvin todennäköisesti alueen liikenneturvallisuustilannetta. Esimerkiksi kohtaamisonnettomuuksien osalta tilanteen voidaan olettaa parantuvan uuden moottoritien myötä (onnettomuudet pääosin vanhalla 7-tiellä). sivu 13

Muita tunnuslukuja henkilövahinkoon johtaneista liikenneonnettomuuksista Onnettomuuksista valtaosa tapahtuu taajama-alueiden ulkopuolella (78 %, koko maa 45 %) ja vain reilu viidennes (22 %, koko maa 55 %) taajamissa – taajama-alueiden onnettomuuksista joka viides (20 %) maantiellä Henkilövahinko-onnettomuuksien vakavuusaste (kuollutta/100 heva-onn.) Loviisassa selvästi korkeampi kuin koko maassa (lähes kaksinkertainen) Maanteiden onnettomuusriski (heva-onn./100 milj.ajon.km/v) Loviisassa selvästi alhaisempi kuin koko maassa keskimäärin (puolitoistakertainen Loviisaan nähden) Kuljettaja alkoholin vaikutuksen alaisena noin joka kymmenennessä (11 %, koko maa 10 %) onnettomuudessa – yksittäisonnettomuuksissa 24 % – taajama-alueen ulkopuolisissa onnettomuuksissa 15 % (taajamassa 6 %) Raskas liikenne osallisena reilussa noin joka kymmenennessä (13 %) onnettomuudessa – ohitusonnettomuuksissa 40 % – kohtaamisonnettomuuksissa 39 % – kääntymisonnettomuuksissa 29 % – taajama-alueen ulkopuolisissa onnettomuuksissa 15 % (taajamassa 3 %) sivu 14

Valtakunnallisia tunnuslukuja kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista vuonna 2013

Kuolemaan johtaneet onnettomuudet - moottoriajoneuvot Yhteenveto tutkijalautakuntien vuonna 2013 tutkimista kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista (koko maa) Moottoriajoneuvo-onnettomuuksista 44 % oli tieltä suistumisia. Kohtaamisonnettomuuksien osuus oli 35 % ja risteysonnettomuuksien osuus 8 %. Moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa pääaiheuttajana olleista kuljettajista 28 % oli rattijuoppoja (yksittäisonnettomuuksien kuljettajista 45 %). Onnettomuuden tapahtuessa vähintään 10 km/h ylinopeutta suhteessa tiekohtaiseen nopeusrajoitukseen ajoi 38 % pääaiheuttajista. Huumeiden ja/tai ajokykyyn vaikuttaneiden lääkkeiden vaikutuksen alaisena ajoneuvoa kuljetti 18 % aiheuttajakuljettajista. Virheellinen ohjausliike (14 %), käsittelyvirheiden yhdistelmä (11 %), sairaskohtaus (11 %) ja toisen osapuolen täydellinen havaitsemattomuus (11 %) olivat onnettomuuksien tyypillisimmät yksittäiset välittömät riskitekijät. Kuolleista henkilö- tai pakettiauton kuljettajista tai matkustajista turvavyön käyttö olisi pelastanut eri todennäköisyyksillä 49 % (30 hlöä). Vammautuneista turvavyö pelasti eri todennäköisyyksillä kuolemalta 42 % (27 hlöä). Vähintään yksi aikaisempi liikennerikkomus oli taustalla 56 %:lla onnettomuuksien pääaiheuttajista. sivu 16

Kuolemaan johtaneet onnettomuudet – kävely ja pyöräily Yhteenveto tutkijalautakuntien vuonna 2013 tutkimista kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista (koko maa) Alkoholin vaikutuksen alaisena onnettomuushetkellä (raja 0,5 ‰) oli 19 % jalankulkijoista ja 30 % pyöräilijöistä. Jalankulkuonnettomuuksista 17 tapahtui hämärällä tai pimeällä. Kyseisissä onnettomuuksissa menehtyneistä jalankulkijoista, heijastinta ei käyttänyt 89 %. Heijastinta käyttämällä heistä 5 olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastua kuolemalta. Onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä (23 hlöä) kahdella oli kypärä käytössä. Kypärä olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastaa 10 hengen. Kuolemaan johtaneista pyöräilyonnettomuuksista 30 % oli risteysonnettomuuksia. Pyöräilyonnettomuuksista 22 % oli pyöräilijän yksittäisonnettomuuksia (esim. kaatumisia). Pyöräilyonnettomuuksista 52 % tapahtui taajamissa Jalankulkuonnettomuuksista 52 % tapahtui suojatien ulkopuolella ja 42 % suojatiellä. Onnettomuuksista 61 % tapahtui taajamissa. sivu 17

Onnettomuuskarttoja

sivu 19

sivu 20 Henkilövahinko-onnettomuudet Loviisan keskustan alueella onnettomuusluokittain Kaikki liikenneonnettomuudet Loviisan keskustan alueella Onnettomuusluokittain