Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kokkolan ammattiopisto

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kokkolan ammattiopisto"— Esityksen transkriptio:

1 Kokkolan ammattiopisto
Nuorten potentiaali työelämäosaamisessa – työssäoppimisen ja ensimmäisen työpaikan tärkeys sijoittumisessa alueelle Kokkolan ammattiopisto Sirkku Purontaus

2 Yhdessä kasvatamme tulevaisuuden osaajia
Herrat ja rouvat Helsingissä ovat velvoittaneet meidät laissa yhteistyöhön. ”Ammatillisessa koulutuksessa tulee ottaa erityisesti huomioon työelämän tarpeet. Koulutusta järjestettäessä tulee olla yhteistyössä elinkeino- ja muun työelämän kanssa.” Laki ammatillisesta koulutuksesta § 6 ”Suositus työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta ja ammattiosaamisen näytöistä” Valtion, kuntien ja työelämän keskusjärjestöjen edustajat suosittelevat ja sitouttavat meitä yhteistyöhön: Sirkku Purontaus

3 Suositus jatkuu Sirkku Purontaus

4 TYÖPAIKALLA TAPAHTUVAN KOULUTUKSEN JA OPPIMISEN LAADUNVARMISTUS TAUSTASELVITYS Oph / moniste 3/2008 Kirsti Stenvall ”Työpaikat korostavat usein, että työnantajille on työssäoppimisessa tärkeää osaavan työvoiman saannin varmistaminen. Työssäoppiminen toimii niin kauan, kun siitä on kaikille osapuolille hyötyä. Työpaikkojen kokemukset opiskelijoiden työssäoppimisjaksoilta ovat yleensä olleet hyviä. Työssäoppimisen avulla työpaikat voivat siirtää ammattitaitoa työntekijältä toiselle ja näin varmistaa liiketoiminnan jatkumisen. Työssäoppijan tulo työyhteisöön voi antaa myös mahdollisuuden yritykselle kehittää henkilöstön osaamista ja ohjaustaitoja. Samalla työpaikat voivat kehittää omia toimintatapojaan. Työnantajalle on tärkeää koulutuksen hyöty ja vaikuttavuus.” ”Haastateltujen mielestä opiskelijat arvostavat työssäoppimista paljon. Opiskelijalle on myös tärkeää työssäoppimisen sujuvat käytännöt ja tiedonkulku. Opiskelijat mittaavat oppimisen laatua sillä, miten sujuvasti koulutuksen arjen käytännöt on työpaikalla järjestetty. Opiskelijan näkökulmasta työpaikalla tapahtuvan koulutuksen tulee vahvistaa ammattiosaamista ja työprosessien oppimista. Tärkeänä haastateltavat pitivät sitä, että työpaikalla on useampia opiskelijoita, jotta heillä on keskenään mahdollisuus kokemusten vaihtoon. Kaikki haastateltavat katsoivat, että työpaikat hyötyvät työssäoppimisesta. Opiskelijat oppivat työpaikoilla hyvin käytäntöä, ammattitaitoa ja vuorovaikutustaitoja. Työpaikka on hyvä oppimisympäristö. Haastateltavat kertoivat, että työssäoppimisen laadun varmistaa työpaikkaohjaajan ohjaus- ja arviointitaidot, yhteistyö ja yhteydenpito eri toimijoihin, osallistuminen lähipäiviin ja opiskelijoille tiedottaminen. Ohjaus- ja arviointitaidot koettiin työpaikkaohjaajan parhaiksi työvälineiksi työssäoppimisen laadun varmistamisessa. Tämän vuoksi on tärkeää, että työpaikkaohjaajille järjestetään jatkuvasti koulutusta, jonka sisältönä on opiskelija-arviointi.” Sirkku Purontaus

5 Opiskelijoiden antama palaute työssäoppimisesta
2009 2008 KY 2009 10. Työssäoppimisjaksoni ovat olleet onnistuneita 4,05 4,25 4,11 11. Ammattiosaamisen näytöt / näyttötutkinnon tutkintotilaisuudet toteutettiin hyvin 3,57 3,52 3,61 18. Olen hoitanut oman osuuteni opinnoista hyvin 3,81 3,83 3,98 Talonrakentajaopiskelija Antti Paavolan kommentit työssäoppimisen merkityksestä ja työllistymisestä. Sirku Purontaus

6 Koulutetaan ja työllistetään nuoret alueelle
Ilkka Sirkku Purontaus


Lataa ppt "Kokkolan ammattiopisto"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google