Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKaarlo Laakso Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön, -menetelmien ja –järjestelmien kannalta tukeeko ohjaus- ja tukipalvelut oppimista onko työssäoppiminen laadukasta tukeeko arviointimenetelmät opiskelijan oppimista oppimista
2
5.2 Näyttöjen arviointia koskevat säädökset Näyttöjen arviointia koskevat samat säädökset ja määräykset kuin muutakin opiskelija-arviointia Laki ammatillisesta koulutuksesta 630/98 Asetus ammatillisesta koulutuksesta 811/98 Opetussuunnitelman perusteet Itsearviointi (arvioinnin on perustuttava opiskelijan omaan itsearviointiin sekä opiskelijan, opettajan ja työpaikka- itsearviointiin sekä opiskelijan, opettajan ja työpaikka- ohjaajan kanssa käytävään arviointikeskusteluun) Arvioinnin tukena voi käyttää OPH:n julkaisua ’Opiskelija arvioinnin opas’
3
5.3 Näyttöjen suunnittelu toteuttaminen ja arviointi työelämäyhteistyönä Koulutuksen järjestäjä ja työelämän edustajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat näytöt yhdessä Arvioinnin lähtökohdat ja tavoitteet pysyvät entisellään, mutta työelämän edustajien rooli opiskelijan arvioinnissa lisääntyy Arvioinnilla pyritään mittaamaan entistä enemmän opiskelijan kykyä tehdä sitä työtä, mistä hän tulevaisuudessa saa palkkansa
4
5.4 Näyttöjen arvioinnin toteuttaminen Näytöissä arvioidaan opintokokonaisuuden keskeinen ammatillinen osaaminen Arvioinnin kohteet ovat opetussuunnitelman perusteissa mainitut; työprosessin hallinta (työtehtävien suunnittelu, toteuttaminen, arviointi ja kehittäminen) työmenetelmien, -välineiden ja –materiaalien hallinta työn perustana olevan tiedon hallinta kaikille aloille yhteinen ydinosaaminen yhteiset painotukset
5
5.5 Näyttöjen arviointi ja arvioinnin dokumentointi Näytöistä annetaan arvosana opintokokonaisuuksittain. Näyttöjen arviointi dokumentoidaan yhdenmukaisesti opintokokonaisuuksittain ja arviointikohteittain siten, että jälkikäteen voidaan todeta arvioinnin perusteet. Dokumentointiohjeet annetaan opetussuunnitelman perusteissa ja näytön perusteissa.
6
5.6 Näyttöjen arviointi ja arvioinnin dokumentointi Näytöt ovat osa opiskelijan arviointia, ja niillä on määräävä merkitys kunkin ammatillisen opintokokonaisuuden arvosanaa muodostettaessa. Muulla arvioinnilla varmistetaan työn perustana oleva tietopohja, sen laajuus sekä työmenetelmien monipuolinen hallinta Lisäksi saadaan kokonaiskuva opiskelijan kehittymisestä laajalti Opiskelijalle tulee tiedottaa opintojen alussa tulevista näytöistä ja niiden vaikutuksesta opintojen etenemiseen ja arvosanoihin!
7
5.7 Näyttöjen arviointi ja arvioinnin dokumentointi Näytön arviointiin osallistuvat opettaja, työelämän edustaja ja opiskelija yhdessä (=yhteisarviointi) (=yhteisarviointi) Näytön arvosanasta päättävät näytön arviointiin osallistuneet siten kuin kolmikantainen toimielin on hyväksynyt koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelman osana olevassa näyttöjen ja opiskelijan arvioinnin toteuttamissuunnitelmassa.
8
5.8 Näyttöjen arviointi ja arvioinnin dokumentointi Tutkintotodistuksen antaa koulutuksen järjestäjä. Opiskelijan on suoritettava kaikkien ammatillisten opintokokonaisuuksien näytöt vähintään tyydyttävän tasoisesti saadakseen tutkintotodistuksen. Tutkintotodistus on kaksiosainen: todistus suoritetuista opinnoista ja näyttötodistus. Näyttötodistuksen allekirjoittavat koulutuksen järjestäjän edustaja ja kolmikantaisen toimielimen puheenjohtaja. Suoritetuista opinnoista annettavassa todistuksessa opintokokonaisuuden arvosana muodostuu näytön ja muun arvioinnin perusteella. Arvosana voi muodostua myös pelkän näytön perusteella, jos näytössä on riittävän laaja-alaisesti voitu osoittaa opintokokonaisuuden tavoitteiden saavuttaminen.
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.