Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT."— Esityksen transkriptio:

1 ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT ON OPITTAVISSA AMMATILLISISTA LÄHTÖKOHDISTA ” OPPIA VOI MUUALLAKIN KUIN LUOKKATILOISSA” MITEN OHJAUS TOTEUTETAAN? Suunniteltava etukäteen, somen hyödyntäminen, ohjauskäynnit, lähitunnit, ohjausvastuun jakaminen opettajien kesken

2 ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN - YKSILÖLLINEN POLKU Miksi? syrjäytymisen ehkäisy läpäisyn tehostaminen yksilöllisten oppimistapojen huomioiminen ATTO ei erillinen osa !!! (ATOT usein kompastuskivi erityisesti tekemällä oppiville) Milloin ? Kun tarve herää!!! Resurssit, esimerkkejä lähiopetuksesta ohjaamiseen lähiopetuksesta suunnitteluun lähiopetuksesta samanaikaisuusopettajuuteen Eriyttämisraha (esim.SYRJÄYTYMISRAHA) ryhmäkokojen muokkaaminen tasakokoisiksi Tuki/Vaihtoehto atto-pajat ammatilliset pajat Miten toimitaan? 1. Puretaan ops esimerkiksi ÄI 1-4 oppiminen Amm. aineet TOP a, b, c, d, ea, b, c, eb, c, d osaaminen 2. Yhteistyö Ammatilliset opettajat ATTO-opet työpaikkaohja aja 3. Toteutus Ohjaus (oppimisen arviointi) Työpaikka( lukio/ muut ryhmät/ pajat) 4.Arviointi Dokumentointi (SOME)

3 IhannetilaOpiskelijaOpettaja (ATTO- ope, ammatil- linen ope) Oppimi- sen tukipalve- lut Työn- antaja Työpaik- kaohjaaja Joku muu, kuka ? KUN TARVE HERÄÄ tekee aloitteen etsii top-paikan ottaa yhteyttä oppilaitokseen tekee aloitteen, tarkistaa hopsin, kokoaa ryhmän (ro, atto-ope, opo) opsin tavoitteiden ja sisällön tunteminen ja välittäminen Työelämäjaksoi- hin osallistuminen, tutustuminen atto-opettaja tiedottaa kaikille toimijoille auttavat hopsin teossa voivat tehdä aloitteen esim. opiskelu- vaikeuksien vuoksi menetelmät ja laitteet, atk-tuki kysyy työssäoppijaa oppilaitoksesta pyytää mahdolli- suutta attojen tekemiseen työssäoppi- massa pätevöittää itsensä aikatauluttaa top-jakson työpaikkare- kisteri työelämän neuvottelu- kunnat huoltaja ottaa yhteyttä oppilaitokseen

4 IhannetilaOpiskelijaOpettaja (ATTO- ope, ammatil- linen ope) Oppimi- sen tukipalve- lut Työn- antaja Työpaikka -ohjaaja Joku muu, kuka ? SUUNNIT- TELU- VAIHE osallistuu suunnitteluun atto-aineiden toteutuksesta tutustuu opsiin/ oma hops ymmärtää mihin menee mukaan aikatauluttaa ja suunnittelee oppimistaan (SOME) sopii yhteydenpito- tavan opettajan kanssa opiskelijan hops (tavoitteet) työelämäjaksot, tutustumiskäynnit työpaikan atto- soveltuvuus, mitä voi tehdä ja hyödyntää laatii aikataulun /dead line-päivät yhteistyössä työpaikan ja opettajan kanssa avaa opsia opiskelijalle kartoittaa osaamisen nimetään arviointimenetel mät atto-sisällöt avattuna antavat käyttöön tarvittavat välineet ja ohjelmat (SOME) ottaa opiskelijan vastaan ymmärtää mihin sitoutuu tutustuu opsiin, kartoittaa työpaikan oppimismahdol- lisuuksia atto- aineissa järjestää työssäoppimis- tehtävien atto- sisältöjä/ aikaa atoille yhteinen suunnittelu kaikkien toimijoiden kesken työyhteisö osallistuu ideointiin

5 IhannetilaOpiskelijaOpettajaOppimi- sen tuki- palvelut Työnanta- ja Työpaikka -ohjaaja Joku muu, kuka ? PROSESSIN ALUSSA perehtyy top- paikkaan ja orientoituu attojaksolle atto-tavoitteet (missä?) luo vertaisopiskelija- ryhmiä tarvittaessa käytettävissä pitävät huolta opiskelijan fyysistä ja henkisistä tarpeista antaa resurssit työpaikkaohjaa- jalle perehdyttää työpaikkaan työyhteisö ottaa vastaan opiskelijan PROSESSIN AIKANA opiskelija oppii muun työn ohella; sisällöt integroituvat lukee oheismateriaalia, tekee annetut kirjalliset tehtävät käyttää dokumentointiin ja raportointiin annetun ajan, voi vertaisoppia ryhmässä ohjauskäynnit (ATTO- ope/ammatillinen ope) ohjaa aktiivisesti ja säännöllisesti, seuraa tavoitteiden toteutumista, antaa palautetta antaa oheis- ja tukimateriaalin sekä tehtävät luo ryhmiä tarvittaessa käytettävissä pitävät huolta opiskelijasta mahdollistaa dokumentoinnin, raportoinnin ja atto-aineiden teon aikataulullesesti tiedottaa työyhteisöä tukee ja valvoo ottaa yhteyttä opettajaan tarvittaessa koko työyhteisö tukee oppimista PROSESSIN LOPPUESSA arvioi omaa oppimistaan ja osaamistaan osallistuu arviointipalaveriin ja palautepalaveriin arvioi ja antaa palautetta osallistuu arviointipalaveriin osallistuu arviointiin osallistuu palaveriin PROSESSIN JÄLKEEN palaa lähiopetukseen ja purkaa omalle ryhmälleen top- jaksoa; kertoo ja esittelee kirjaa suoritukset sähköisiin järjestelmiin kehittämisehdotuk set hops-päivitys kehittämisehdo- tukset kehittäminenarvioinnin arkistointi (oppilaitos)

6 Ohjaus Kuka opiskelijaa ohjaa? Kuka opiskelijaa ohjaa? Missä vaiheessa opiskelijaa ohjataan? Missä vaiheessa opiskelijaa ohjataan? Miten opiskelijaa ohjataan? Miten opiskelijaa ohjataan? Millä välineillä ja millä tavoin opiskelijaa ohjataan? (SOME) Millä välineillä ja millä tavoin opiskelijaa ohjataan? (SOME) Arviointi Miten arviointi tapahtuu? (missä vaiheessa ja millä välineillä?) Miten arviointi tapahtuu? (missä vaiheessa ja millä välineillä?) Kuka arvioi oppimista? Kuka arvioi oppimista? Kuka arvioi osaamista? Kuka arvioi osaamista? Miten varmistetaan arvioinnin kriteeriperusteisuus? Miten varmistetaan arvioinnin kriteeriperusteisuus? Miten opiskelijan itsearviointi toteutetaan? Miten opiskelijan itsearviointi toteutetaan? Miten tutkinnon perusteisuus varmistetaan työssäoppimisen aikana? Miten tutkinnon perusteisuus varmistetaan työssäoppimisen aikana? Miten työssäoppimisen tavoitteet määritellään? Miten työssäoppimisen tavoitteet määritellään? Miten opiskelijan oppiminen / oppimisprosessi dokumentoidaan? Miten opiskelijan oppiminen / oppimisprosessi dokumentoidaan? Miten tiedonkulku eri toimijoiden välillä varmistetaan? (toimijoilla tarkoitetaan kaikkia niitä henkilöitä, joita prosessi koskee) Miten tiedonkulku eri toimijoiden välillä varmistetaan? (toimijoilla tarkoitetaan kaikkia niitä henkilöitä, joita prosessi koskee) Millä perustein työssäoppimispaikka valitaan? Millä perustein työssäoppimispaikka valitaan?


Lataa ppt "ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google