Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opetussuunnitelmauudistus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opetussuunnitelmauudistus"— Esityksen transkriptio:

1 Opetussuunnitelmauudistus
ECTS-seminaari Vaasa Kenneth Norrgård - VAMK/TIKO

2 Opetussuunnitelmauudistus
TIKO Opetussuunnitelmauudistus Opetus- suunnitelma- uudistus Eurooppa Suomi

3 Opetussunnitelman laadinta
Uusi rakenne ja ydinanalyysi vaihe 1 Ydinanalyysi – mitä it- tradenomi tulisi osata? KO:n rakenne, VAMK yhteiset periaatteet, esim. minimi 3 o Moduulien uudelleenjärjestely Ov  Op OPSi nettiin Uusi OPS S2004 K2005 S2005 K2006 S2006

4 Miten saavuttaa ammattitaitoa?
Lähde: Omat ajatukset keväällä 2005 Miten saavuttaa ammattitaitoa? Ammatti taito / osaaminen määrittelee rakentuu OPS HOPS Ammatilliset perustaidot Asiantuntijan ammatti-taidot Viestintä- ja kielitaidot Yrittäjyys ja liiketoiminnan osaaminen koostuu antaa Opinto-kokonaisuus Opintojakso TA projekti koostuu on Toteutustavat Teorian hankinta - kirjat, luennot, keskustelut… Käytännön harjoittelu - labrat, tehtävät Projektityö - itsenäinen työ ohjaus/raportointi Opinnäyte - itsenäinen työ ohjaus/raportointi Työharjoittelu - ammatillinen työ

5 TIKO – syksyllä 2005 Opinnäytetyö 15 op TA-proj
Vapaasti valittavat 10 op 4 v Suuntaava valinnaiset opinnot 15 op TA-proj Suuntaava 2.moduuli 15 op (DI-SO-TI) TA-proj 3 v Harjoittelu 30 op Liike- toiminnan osaaminen 26 op TA-proj Suuntaava 1.moduuli 15 op (DI-SO-TI) Sovelluskehitys ja tietokannat 20 op Kielet ja viestintä 14 op TA-proj 2 v TA-proj Ohjelmatuotanto 16 op Laitteisto-oppi 9 op 1 v Ohjaus opintoihin sekä ammatilliset perustaidot 25 op

6 Opetussunnitelman laadinta
Uusi OPS ECTS-prosessi vaihe 1 ECTS-prosessi vaihe 2 Tavoitteet määritellään vaadittavana osaamisena 1 op = 26,7 h Osaamisprofiili – Kompetenssianalyysi – Ydinainesanalyysi - Kuormittavuusanalyysi Ydinanalyysi – mitä it-tradenomi tulisi osata? KO:n rakenne, VAMK yhteiset periaatteet, esim. minimi 3 op Moduulien uudelleenjärjestely Ov  Op OPSi nettiin S2004 K2005 S2005 K2006 S2006

7 Tavoitteet 2006-2007 Uudistettu OPS syksyllä 2007
Osaamisprofiili – Kompetenssianalyysi – Ydinainesanalyysi – Kuormittavuusanalyysi Osaamistiimeille vastuu opetus-/oppimis- prosessin suunnittelusta ja toteutuksesta Projektioppimisen kehittäminen IT Paja- tyyppisen oppimisympäristössä Opetuksen ja opetusmenetelmien edelleenkehittäminen Ykkösvuonna - teemat Kakkosvuonna – projektioppiminen (erikoistuminen) Kolmosvuonna harjoittelu & projektioppiminen & opinnäytetyö Nelosvuonna opinnäytetyö & toiminnallinen T&K

8 Oppimisprosessiperustainen opetuksen suunnittelu
Lähde: Matti Isokallio, Pekka Auvinen Oppimisprosessiperustainen opetuksen suunnittelu Opiskelijoiden lähtötilanne Aikaisempi tietämys, osaaminen ja asenteet suhteessa tavoitteena olevaan osaamiseen OPPI- MATERIAALI T&K Tavoitteena oleva osaaminen koulutus-ohjelmakoh-tainen erikois-osaaminen yleiset työelämä-valmiudet asiantunti-juuden kehit-tymistä tuke-vat valmiudet OPETUS- TILANTEET OPPIMIS- YMPÄRISTÖT OPPIMISPROSESSI yksilö/yhteisö ARVIOINTI OHJAUS OPPIMIS- TEHTÄVÄT PALAUTE Koli & Siljander 2002; Ruohotie 2002

9 TIKO osaaminen ICT-osaaminen 2003 - yhteenveto ICT-erikoisosaaminen
ICT:n sovellusalueet Yritystalous ja –hallinto, yritysviestintä Julkinen hallinto, sähköinen asiointi Viihde ja ajanviete, pelit, media Terveys ja hyvinvointi Opetus ja oppiminen Tietoliikenne Konetekniikka Biotekniikka Ympäristötekniikka ICT-osaaminen 2003 - yhteenveto TIKO osaaminen ICT-erikoisosaaminen -tietoturva -ohjelmistotuotanto -tiedonvarastointi -digitaalinen media -pelit -sähköinen asiointi -tietoverkot -eOppiminen -hvinvointiteknologia -x-teknologia Tuoteosaaminen -innovaatiojärjestelmän ymmärtäminen -T&K-osaaminen -laatuosaaminen -tuotekehitysmenetelmien osaaminen -tuotteistamisosaaminen -lokalisointiosaaminen -standardointiosaaminen -teknologian monitorointi- ja siirto-osaaminen Strategiaosaaminen -johtamiseen liittyvä osaaminen -strategisen suunnittelun hallinta -digitaalitalouden arvoketjujen hallinta -verkostoitumisosaaminen -laatuosaaminen -muutoksen hallintataidot -tiedon ja osaamisen johtamisen taidot -kyky hahmottaa kokonaisuuksia -kyky keskittyä olennaiseen -tulevaisuuden ennakointivalmiudet, visiointikyky (vähintään yksi erikoistumisalue) ICT-perusosaaminen -perusohjelmointitaito ohjelmiston kehittämismallien, -menetelmien osaaminen -käyttöliittymät -sähköinen dokumentti - tietokannat, tietovarastointi -tietoverkot -mobiilitekniikka - tietämystekniikka -Internet-tekniikka - tietoturva -sovellusintegraatio-osaaminen -komponentti- osaaminen Liiketoimintaosaaminen Toimialaosaaminen -liiketoimintaprosessien kokonaishallinta -alakohtainen teknologiaosaaminen -markkinointi- ja jakelutieosaaminen -markkinoiden tuntemus -rahoitusosaaminen sopimuksiin liittyvä juridinen osaaminen -yrittäjyysosaaminen Asiakasosaaminen Yleisvalmiudet kommunikointitaidot -neuvottelutaito, raportointitaito, esiintymistaidot, konsultointitaidot -koulutus- ja neuvontataidot visualisointitaito -kielitaito -kulttuuriosaaminen -sosiaaliset taidot -asiakaspalvelutaidot -asiakkaiden tarpeiden määritystaidot -ohjelmiston käyttäjiin liittyvä psykologinen osaaminen -ohjelmistojen käyttöalueiden ymmärtäminen -yksinkertaistamisen osaaminen -asiakkaan tilaaman ratkaisun toteuttamistaidot -käyttäjäergonomian ymmärtäminen -palvelujen profilointitaidot -luovuus -innovointi- taidot -rohkeus -muutosvalmiudet -sopeutumisvalmiudet muutoskestävyys -joustavuus -oppimisvalmiudet -tiimityötaidot -projektinjohtotaidot -suunnittelutaidot Lähde: Terttu Honkasaari

10 Tradenomin oppimispolku
Harjoittelu Opinnäyte Digitaaliset palvelut Graafisen tuotannon työkalut, Sisällöntuotanto verkossa Multimedian työkalut Videokuvaus, editointi, animaatiot VAMK TIKO Osaaminen Ohjelmatuotanto Ohjelmointitaidot (Visual Studio .NET, VB… Tietokannat (relaatio-TK, SQL-server, mySQL… Web-tekniikat (HTML  dynaamisuus/interaktiivisuus… Kehittämismallit (UML, RUP. OOS, komponentit, arkitehtuurit… Projekti/Prosessit/Menetelmät (dokumentaatio, Visio, proj.hallinta… Tietoturva Yritystoiminta ja tietojärjestelmät Projektin johtaminen ja hallinta Yrityksen taloushallinto ja logistiikka Laatujohtaminen IT oikeus Yrityksen tietoturva Laitteisto-oppi Laitteistot ja varusohjelmat (Windows, Linux) Mikrotuki (hardware & software) Tietoliikenne (perustekniikat) Suuntaavat valinnaiset – IT Paja/projektioppiminen Tietohallinto Verkkopalvelun suunnittelu Tietokannan hallinta Web-sovellukset www-ohjelmointi Verkkopalvelun toteutus Testaus ja ylläpito Tietoliikenne Käyttöjärjestelmät. Lähiverkot Verkkojen tietoturva Palvelintuotteet ja sovellukset Yrityksen tietoverkkoratkaisut Kielet ja viestintä Äidinkielen hallinta Toisen kotimaisen taidot Professional English Yleiset perusopinnot Opinnot/työmenetelmät Ammatillinen kasvu Yrittäjyys, ammattietiikka IT ja medialukutaito Matematiikka Tradenomin oppimispolku Työllistyminen 3,5 vuotta = 210 op Vapaasti valittavat – opisklijan oma valinta, jos haluaa  IT Paja/projektioppiminen Page 10 Updated:

11 Osaamistavoitteiden määrittely – esim.

12 Osaamistavoitteiden määrittely – esim.

13 Matriisimalli 1. vuosi (työn alla)

14 Matriisimalli 2. vuosi (työn alla)

15 Ydinainesanalyysi opintojaksoittain (malli)
Lähde: Jarmo Mäkelä, PKAMK Ydinainesanalyysi opintojaksoittain (malli) Opintojakson ydinaines/ -osaaminen Täydentävä ja erityisosaaminen Keskeinen sisältö Tiedolliset osaamistavoitteet (opiskelija ymmärtää) Opiskelija ymmärtää Taidolliset ja toiminnalliset osaamistavoitteet (opiskelija osaa) Opiskelija osaa

16 Kuormittavuusanalyysi (malli)
Lähde: Jarmo Mäkelä, PKAMK Kuormittavuusanalyysi (malli) Opiskelijan työmäärän jakautuminen Työmäärä, h Luennot Harjoitukset Ryhmä-/seminaarityöskentely Käytännön harjoittelu Oppimistehtävät/itsenäinen tiedonhankinta Oppimisaineistoihin perehtyminen Oppimisen ohjaus Arviointi- ja palaute Yhteensä 160 Keskimääräisen opiskelijan enimmäistyömäärä (opintojakson laajuus) 160 (6 op)

17 Tiimiytyminen Prosessit
Opetuksen suunnittelu Opetuksen toteutus Oppimateriaalin valmistelu Oppimistehtävät Opetusmenetelmät Ohjaus Arviointi ja palaute T&K Osaamisyhteistyö Tiimiytyminen Viestintätaidot RLE, PIAL, PAU Projektit Open IT Lab: KPA, KN, AMA, JLA, BHA, MTA TIKO Liiketoimintaosaaminen MYL, TIH, KS Tietohallinto & tieto- järjestelmäosaamnen SHE, RTU, BHA, KNO, EWA, TSHI, NA (virk.vap), KSN Digitaaliset palvelut & Media ANB, MTA, LH, PSA, LPA Tietoliikenne & Laitteistot AMA, CKA, JK, JLA, JSJ (virk.vap), RV

18 Prosessit Tukiprosessit
Toiminnan suunnittelu Taloussuunn & seuranta Työn organisointi & ohjaus Toimintaympäristön kehittäminen Toiminnan seuranta Toimintasuunnitelma Budjetti & talouden raamit Työnjako & työjärjestys Tilat & laitteet & oppimisympäristö BSC Prosessit ICT-osaaminen - Tietojärjestelmä- suunnittelu ja toteutus - Asiakasosaaminen ** - Liiketoiminta- osaaminen - Viestintätaidot ** - Tietoliikenne- osaaminen - Digitaaliset palvelut- osaaminen - Projektihallinta Oppimisprosessi Opetuksen suunnittelu Opetuksen toteutus Oppimateriaalin valmistelu Oppimistehtävät Opetusmenetelmät Ohjaus Arviointi ja palaute T&K Osaamistiimien vastuualueet Tukiprosessit Markkinointi Opiskelijahallinta Taloushallinto ja henklöstöhallinto T&K

19 Opetus- suunnitelma- uudistus
Opetus- menetelmät eOpetus Oppimis teht. Oppi materiaali Luovuus Teoria ja käytäntö Opettaja Yhteistyö Koulutus Osaamis- tiimit Opetuksen järjestely Kalenteri aika. Yht. resurs. ”Perinne” Haasteet Oppimis- ympäristöt Laitteet Tukipalvelut Learning Labs Tilat Moduulijako, opintojakson laajuus Rakenne HOPS Jaksotus Kuormitta- vuus Opetus- suunnitelma- uudistus T&K ja oppimis- prosessi Yhteistyö Rahoitus toiminta- alue työelämä Projekti- oppiminen (TA-proj) Ohjaus. Yhteistyö Menetelmät Paja? Oppija Opiskelu- motivaatio Ohjaus HOPS Onnistuminen

20 Opetussuunnitelmauudistus on haastava...
”det gäller att skynda långsam” ”...ettei käy köpelösti” 


Lataa ppt "Opetussuunnitelmauudistus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google