Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTero Mäki Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
© PKAMK OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA ECTS-seminaari 11.10.2005 Jarmo Mäkelä
2
© PKAMK sisäisen ja ulkoisen yhteistyön vahvistaminen amk:n päätehtävien integrointi ECTS-opintopisteytyksen käyttöönotto 1.8.2005 opiskelijoiden yksilöllisten valintojen mahdollistaminen opetussuunnitelmien rakenteiden selkiyttäminen ja yhteisen ymmärryksen vahvistaminen lähtökohtana opiskelijoiden oppimisprosessi ja ammatillisen kasvun tukeminen oppiaineperustaisuudesta kohti työelämäperustaisia integroituja kokonaisuuksia yhteinen tapa kuvata osaamistavoitteita sekä vuositason teemoja, rakenteita ja toimintatapoja opiskelijoiden ja henkilöstön työskentelyn mielekkyyden parantaminen resurssien suuntaaminen koulutuksen laadun kannalta olennaisiin asioihin PKAMK:N OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUKSEN TAVOITTEET 2004-2005
3
© PKAMK LÄHTÖTILANNE VUONNA 2004 Oppimisprosessin rakentuminen, 1. vuosikurssi maanantaitiistaikeskiviikkotorstaiperjantai 8-9 perus- opinnot 1 perus- opinnot 4 perus- opinnot 6 perus- opinnot 3 9-10 perus- opinnot 2 10-11 perus- opinnot 4 11-12 ammatti- opinnot 1 perus- opinnot 5 perus- opinnot 5 12-13 ammatti- opinnot 3 ammatti- opinnot 2 perus- opinnot 6 13-14 perus- opinnot 2 ammatti- opinnot 1 14-15 ammatti- opinnot 3 15-16 perus- opinnot 3 ammatti- opinnot 2 16-17
4
© PKAMK OPPIMINEN JA OPPIMISTULOKSET OPETUKSEN SUUNNITTELUN PERUSTAKSI Työhaastattelussa kukaan ei kysy: ”Mitä sinulle opetettiin?” vaan ”Mitä sinä osaat?” Bastian Baumann. 2004. Julkaisussa Paketti Bolognese. Mahdollisuuteni vaikuttaa eurooppalaiseen korkeakoulutukseen. Samok ry. Vrt. Onko opiskelun ensisijaisena tavoitteena opintojaksojen suorittaminen vai tavoitteellinen osaamisen vahvistaminen?
5
© PKAMK OPPIMISPROSESSIPERUSTAISEN OPETUSSUUNNITELMAN RAKENTAMINEN Prosessin lähtö- kohdat ja toimin- nan organisointi Osaamisprofiilin ja koulutuksen tavoit- teiden määrittely Opiskelijoiden lähtötilanne ja oppimistarpeet Opetussuunnitelma- malli ja pedagogiset ratkaisut Opetussuunnitelman vuositason runko (vuositeemat) Sisäisen ja ulkoisen yhteistyön rakentaminen Opiskelija-arvioin- nin ja ohjauksen suunnittelu Opintojaksojen suunnittelu ja mitoittaminen Opetussuunnitel- man kehittymistä tukevat rakenteet Opetussuunnitel- man käyttöönotto arviointi ja päivitys http://www.ncp.fi/info/ects/index.htm
6
© PKAMK OPPIMISPROSESSIPERUSTAINEN OPETUKSEN SUUNNITTELU Opiskelijoiden lähtötilanne Aikaisempi tietämys, osaaminen ja asenteet suhteessa tavoitteena olevaan osaamiseen Tavoitteena oleva osaaminen koulutus- ohjelmakoh- tainen erikois- osaaminen yleiset työelämä- valmiudet asiantunti- juuden kehit- tymistä tuke- vat valmiudet OPPIMISPROSESSI yksilö/yhteisö Koli & Siljander 2002; Ruohotie 2002 OHJAUSARVIOINTI OPPIMIS- TEHTÄVÄT OPPI- MATERIAALI T&K OPPIMIS- YMPÄRISTÖT PALAUTE OPETUS- TILANTEET
7
© PKAMK AMMATILLISEN ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN Royal College of Nursing 2005
8
© PKAMK KOULUTUSOHJELMA- KOHTAINEN ERIKOIS- OSAAMINEN YLEISET TYÖELÄMÄ- VALMIUDET ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMISTÄ TUKEVAT VALMIUDET metsä- ja puualan tuoteosaaminen markkinointi- osaaminen yritystoiminta- osaaminen kansainvälisen toiminnan valmiudet tiedonhankinnan ja –käsittelyn taidot sosiaaliset taidot viestintätaidot tutkimus- ja kehitystoiminta- osaaminen ihmisten ja tehtä- vien johtaminen oppimaan oppi- misen valmiudet sitoutuminen työyhteisön päämääriin ja arvoihin usko omiin ammatillisiin kykyihin KOULUTUSOHJELMAN OSAAMISTAVOITTEET Metsä- ja puutalouden markkinointi
9
© PKAMK Metsä- ja puutalouden markkinoinnin koulutusohjelman osaamisjuonteet
10
© PKAMK 1. vuosi2. vuosi3. vuosi4. vuosi Vuosi- teema Metsä- ja puutalouden havainnoija TuotetuntijaMarkkinoijaMarkkinoin- nin kehittäjä Osaamis- tavoitteet Osaamme havainnoida ja ymmär- rämme puun kulkua met- sästä mark- kinoille asiak- kaiden tarpei- den tyydyttä- misen näkö- kulmasta. Tunnemme metsäteolli- suuden tär- keimpien tuotteiden suunnittelun, valmistuksen, ominaisuudet sekä asiak- kaat ja heidän vaatimuk- sensa. Osaamme toimia käytän- nön markki- nointitehtävis- sä huomioiden sekä asiak- kaan että oman yrityk- sen vaatimuk- set. Osaamme analysoida, suunnitella ja kehittää markkinointi- organisaation toimintaa. OPETUSSUUNNITELMAN VUOSITEEMAT Metsä- ja puutalouden markkinointi
11
© PKAMK OPETUSSUUNNITELMAN VUOSITEEMAT Muovitekniikka 1. vuosi2. vuosi3. vuosi4. vuosi Vuosi- teema Tutki ja teeHavainnoi ja suunnittele SovellaSyvennä Osaamis- tavoitteet Muovituotteen valmistus- prosessin hahmotta- minen Teknisten perus- valmiuksien kehittäminen Muovitekniikan, esiintymis- valmiuksien ja projekti- toiminnan yhdistäminen Tulevaan ammattiin kasvaminen
12
© PKAMK OPETUSSUUNNITELMAN VUOSITEEMAT Sosiaaliala 1. vuosi2. vuosi3. vuosi4. vuosi Vuosi- teema Minä ja sosiaaliala Minä ja asiakas Minä ja yhteisö Minä aloitte- levana am- mattilaisena Osaamis- tavoitteet Opiskelija hah- mottaa itsensä ja paikkansa osana sukupol- vien ketjua ja ymmärtää yh- teiskunnallisen muutoksen vai- kutuksen ihmi- sen kasvuun. Opiskelija hah- mottaa sosiono- min paikan hy- vinvointiyhteis- kunnan palvelu- järjestelmässä. Opiskelija ym- märtää asiak- kaan elämänti- lanteen ja toi- mintakyvyn merkityksen asiakastyön lähtökohtana. Opiskelija tun- tee sosiaalipe- dagogisen asia- kastyön perus- prosessin ja osaa asettaa sille tavoitteita. Opiskelija ym- märtää erilaisia organisaatiokult- tuureja ja osaa toimia työyhtei- sössä. Opiskelija ymmärtää kult- tuurisen identi- teetin merkityk- sen. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa kehit- tämisprojektin ja osoittaa kykynsä käyttää yhteisö- taiteen menetel- miä ja ohjata ryhmiä. Opiskelija osoit- taa aloitteleva- na ammattilai- selta vaaditta- vaa kykyä jä- sentää sosiaali- alan työtä teo- reettisesti ja to- teuttamaan asiakastyön prosesseja itse- näisesti. Opiskelija on kykenevä ref- lektoimaan ja kehittämään omaa työtään.
13
© PKAMK OPINTOJAKSON YDINAINEKSEN MÄÄRITTÄMINEN Opintojakson ydinaines/ -osaaminen Täydentävä ja erityisosaaminen Keskeinen sisältö Tiedolliset osaamistavoitteet (opiskelija ymmärtää) Opiskelija ymmärtää Taidolliset ja toiminnalliset osaamistavoitteet (opiskelija osaa) Opiskelija osaa
14
© PKAMK OPINTOJAKSON MITOITTAMINEN (Keskimääräinen opiskelija) Opiskelijan työmäärän jakautuminenTyömäärä, h Luennot Harjoitukset Ryhmä-/seminaarityöskentely Käytännön harjoittelu Oppimistehtävät/itsenäinen tiedonhankinta Oppimisaineistoihin perehtyminen Oppimisen ohjaus Arviointi- ja palaute Yhteensä160 Keskimääräisen opiskelijan enimmäistyömäärä (opintojakson laajuus) 160 (6 op)
15
© PKAMK
16
OPISKELIJAN AMMATILLISEN KASVUN TUKEMINEN Opiskelijoiden lähtötilanne Aikaisempi tietämys ja osaaminen suhteessa tavoitteena olevaan osaamiseen 123 4 opiskeluaika Tavoitteena oleva osaaminen koulutus- ohjelmakoh- tainen erikois- osaaminen yleiset työelämä- valmiudet asiantunti- juuden kehit- tymistä tuke- vat valmiudet
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.