Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

© PKAMK OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA ECTS-seminaari 11.10.2005 Jarmo Mäkelä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "© PKAMK OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA ECTS-seminaari 11.10.2005 Jarmo Mäkelä."— Esityksen transkriptio:

1 © PKAMK OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA ECTS-seminaari 11.10.2005 Jarmo Mäkelä

2 © PKAMK  sisäisen ja ulkoisen yhteistyön vahvistaminen  amk:n päätehtävien integrointi  ECTS-opintopisteytyksen käyttöönotto 1.8.2005  opiskelijoiden yksilöllisten valintojen mahdollistaminen  opetussuunnitelmien rakenteiden selkiyttäminen ja yhteisen ymmärryksen vahvistaminen  lähtökohtana opiskelijoiden oppimisprosessi ja ammatillisen kasvun tukeminen  oppiaineperustaisuudesta kohti työelämäperustaisia integroituja kokonaisuuksia  yhteinen tapa kuvata osaamistavoitteita sekä vuositason teemoja, rakenteita ja toimintatapoja  opiskelijoiden ja henkilöstön työskentelyn mielekkyyden parantaminen  resurssien suuntaaminen koulutuksen laadun kannalta olennaisiin asioihin PKAMK:N OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUKSEN TAVOITTEET 2004-2005

3 © PKAMK LÄHTÖTILANNE VUONNA 2004 Oppimisprosessin rakentuminen, 1. vuosikurssi maanantaitiistaikeskiviikkotorstaiperjantai 8-9 perus- opinnot 1 perus- opinnot 4 perus- opinnot 6 perus- opinnot 3 9-10 perus- opinnot 2 10-11 perus- opinnot 4 11-12 ammatti- opinnot 1 perus- opinnot 5 perus- opinnot 5 12-13 ammatti- opinnot 3 ammatti- opinnot 2 perus- opinnot 6 13-14 perus- opinnot 2 ammatti- opinnot 1 14-15 ammatti- opinnot 3 15-16 perus- opinnot 3 ammatti- opinnot 2 16-17

4 © PKAMK OPPIMINEN JA OPPIMISTULOKSET OPETUKSEN SUUNNITTELUN PERUSTAKSI Työhaastattelussa kukaan ei kysy: ”Mitä sinulle opetettiin?” vaan ”Mitä sinä osaat?” Bastian Baumann. 2004. Julkaisussa Paketti Bolognese. Mahdollisuuteni vaikuttaa eurooppalaiseen korkeakoulutukseen. Samok ry. Vrt. Onko opiskelun ensisijaisena tavoitteena opintojaksojen suorittaminen vai tavoitteellinen osaamisen vahvistaminen?

5 © PKAMK OPPIMISPROSESSIPERUSTAISEN OPETUSSUUNNITELMAN RAKENTAMINEN Prosessin lähtö- kohdat ja toimin- nan organisointi Osaamisprofiilin ja koulutuksen tavoit- teiden määrittely Opiskelijoiden lähtötilanne ja oppimistarpeet Opetussuunnitelma- malli ja pedagogiset ratkaisut Opetussuunnitelman vuositason runko (vuositeemat) Sisäisen ja ulkoisen yhteistyön rakentaminen Opiskelija-arvioin- nin ja ohjauksen suunnittelu Opintojaksojen suunnittelu ja mitoittaminen Opetussuunnitel- man kehittymistä tukevat rakenteet Opetussuunnitel- man käyttöönotto arviointi ja päivitys http://www.ncp.fi/info/ects/index.htm

6 © PKAMK OPPIMISPROSESSIPERUSTAINEN OPETUKSEN SUUNNITTELU Opiskelijoiden lähtötilanne Aikaisempi tietämys, osaaminen ja asenteet suhteessa tavoitteena olevaan osaamiseen Tavoitteena oleva osaaminen  koulutus- ohjelmakoh- tainen erikois- osaaminen  yleiset työelämä- valmiudet  asiantunti- juuden kehit- tymistä tuke- vat valmiudet OPPIMISPROSESSI yksilö/yhteisö Koli & Siljander 2002; Ruohotie 2002 OHJAUSARVIOINTI OPPIMIS- TEHTÄVÄT OPPI- MATERIAALI T&K OPPIMIS- YMPÄRISTÖT PALAUTE OPETUS- TILANTEET

7 © PKAMK AMMATILLISEN ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN Royal College of Nursing 2005

8 © PKAMK KOULUTUSOHJELMA- KOHTAINEN ERIKOIS- OSAAMINEN YLEISET TYÖELÄMÄ- VALMIUDET ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMISTÄ TUKEVAT VALMIUDET  metsä- ja puualan tuoteosaaminen  markkinointi- osaaminen  yritystoiminta- osaaminen  kansainvälisen toiminnan valmiudet  tiedonhankinnan ja –käsittelyn taidot  sosiaaliset taidot  viestintätaidot  tutkimus- ja kehitystoiminta- osaaminen  ihmisten ja tehtä- vien johtaminen  oppimaan oppi- misen valmiudet  sitoutuminen työyhteisön päämääriin ja arvoihin  usko omiin ammatillisiin kykyihin KOULUTUSOHJELMAN OSAAMISTAVOITTEET Metsä- ja puutalouden markkinointi

9 © PKAMK Metsä- ja puutalouden markkinoinnin koulutusohjelman osaamisjuonteet

10 © PKAMK 1. vuosi2. vuosi3. vuosi4. vuosi Vuosi- teema Metsä- ja puutalouden havainnoija TuotetuntijaMarkkinoijaMarkkinoin- nin kehittäjä Osaamis- tavoitteet Osaamme havainnoida ja ymmär- rämme puun kulkua met- sästä mark- kinoille asiak- kaiden tarpei- den tyydyttä- misen näkö- kulmasta. Tunnemme metsäteolli- suuden tär- keimpien tuotteiden suunnittelun, valmistuksen, ominaisuudet sekä asiak- kaat ja heidän vaatimuk- sensa. Osaamme toimia käytän- nön markki- nointitehtävis- sä huomioiden sekä asiak- kaan että oman yrityk- sen vaatimuk- set. Osaamme analysoida, suunnitella ja kehittää markkinointi- organisaation toimintaa. OPETUSSUUNNITELMAN VUOSITEEMAT Metsä- ja puutalouden markkinointi

11 © PKAMK OPETUSSUUNNITELMAN VUOSITEEMAT Muovitekniikka 1. vuosi2. vuosi3. vuosi4. vuosi Vuosi- teema Tutki ja teeHavainnoi ja suunnittele SovellaSyvennä Osaamis- tavoitteet Muovituotteen valmistus- prosessin hahmotta- minen Teknisten perus- valmiuksien kehittäminen Muovitekniikan, esiintymis- valmiuksien ja projekti- toiminnan yhdistäminen Tulevaan ammattiin kasvaminen

12 © PKAMK OPETUSSUUNNITELMAN VUOSITEEMAT Sosiaaliala 1. vuosi2. vuosi3. vuosi4. vuosi Vuosi- teema Minä ja sosiaaliala Minä ja asiakas Minä ja yhteisö Minä aloitte- levana am- mattilaisena Osaamis- tavoitteet Opiskelija hah- mottaa itsensä ja paikkansa osana sukupol- vien ketjua ja ymmärtää yh- teiskunnallisen muutoksen vai- kutuksen ihmi- sen kasvuun. Opiskelija hah- mottaa sosiono- min paikan hy- vinvointiyhteis- kunnan palvelu- järjestelmässä. Opiskelija ym- märtää asiak- kaan elämänti- lanteen ja toi- mintakyvyn merkityksen asiakastyön lähtökohtana. Opiskelija tun- tee sosiaalipe- dagogisen asia- kastyön perus- prosessin ja osaa asettaa sille tavoitteita. Opiskelija ym- märtää erilaisia organisaatiokult- tuureja ja osaa toimia työyhtei- sössä. Opiskelija ymmärtää kult- tuurisen identi- teetin merkityk- sen. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa kehit- tämisprojektin ja osoittaa kykynsä käyttää yhteisö- taiteen menetel- miä ja ohjata ryhmiä. Opiskelija osoit- taa aloitteleva- na ammattilai- selta vaaditta- vaa kykyä jä- sentää sosiaali- alan työtä teo- reettisesti ja to- teuttamaan asiakastyön prosesseja itse- näisesti. Opiskelija on kykenevä ref- lektoimaan ja kehittämään omaa työtään.

13 © PKAMK OPINTOJAKSON YDINAINEKSEN MÄÄRITTÄMINEN Opintojakson ydinaines/ -osaaminen Täydentävä ja erityisosaaminen Keskeinen sisältö   Tiedolliset osaamistavoitteet (opiskelija ymmärtää) Opiskelija ymmärtää  Taidolliset ja toiminnalliset osaamistavoitteet (opiskelija osaa) Opiskelija osaa 

14 © PKAMK OPINTOJAKSON MITOITTAMINEN (Keskimääräinen opiskelija) Opiskelijan työmäärän jakautuminenTyömäärä, h Luennot Harjoitukset Ryhmä-/seminaarityöskentely Käytännön harjoittelu Oppimistehtävät/itsenäinen tiedonhankinta Oppimisaineistoihin perehtyminen Oppimisen ohjaus Arviointi- ja palaute Yhteensä160 Keskimääräisen opiskelijan enimmäistyömäärä (opintojakson laajuus) 160 (6 op)

15 © PKAMK

16 OPISKELIJAN AMMATILLISEN KASVUN TUKEMINEN Opiskelijoiden lähtötilanne Aikaisempi tietämys ja osaaminen suhteessa tavoitteena olevaan osaamiseen 123 4 opiskeluaika Tavoitteena oleva osaaminen  koulutus- ohjelmakoh- tainen erikois- osaaminen  yleiset työelämä- valmiudet  asiantunti- juuden kehit- tymistä tuke- vat valmiudet


Lataa ppt "© PKAMK OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA ECTS-seminaari 11.10.2005 Jarmo Mäkelä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google