Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN"— Esityksen transkriptio:

1 ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN
Arttu Mykkänen Oppimisen ja Koulutusteknologian Tutkimusyksikkö (LET)

2 LUENNON OSA-ALUEET ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN
ITSESÄÄTÖISEN OPPIMISEN TUKEMINEN ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN JA ARVIOINTI

3 OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ
Tavoitteena on ymmärtää millaista on laadukas oppiminen ja miten sitä voi tukea erilaisissa oppimisen ympäristöissä. MITKÄ OVAT HYVÄN OPPIJAN OMINAISUUKSIA?

4 MIKSI TÄMÄ ON TÄRKEÄÄ? “Research has found that active involvement in learning, including setting meaningful goals, selecting appropriate and task specific strategies, monitoring motivational levels, and adapting based on feedback are all positively related to learning outcomes.” (Zimmerman & Schunk, 2011; Boeakaerts & Corno, 2005; Moos & Ringdal, 2012, Dignath, Buettner & Langfeldt, 2008)

5 ITSESÄÄTÖINEN OPPIJA Itsesäätöinen oppija on itse vastuussa omasta oppimisestaan. Tavoitteet ohjaavat toimintaa Oppimistavoite/orientaatio Suoritustavoite/orientaatio Välttämistavoite/orientaatio Zimmermann, 2001, Boekaerts & Corno, 2005

6 ITSESÄÄTÖINEN OPPIJA • Tiedon käsittelijä, ei pelkkä vastaanottaja. Aktiivinen ja proaktiivinen oppimisprosessi. • Suunnittelee, asettaa tavoitteita, organisoi, monitoroi ja arvioi omaa oppimista sen eri vaiheissa.

7 ITSESÄÄTÖINEN OPPIJA Itsesäätöinen oppija tunnistaa omat heikkoutensa ja vahvuutensa erilaisissa oppimisen tilanteissa. On tietoinen erilaisista oppimisen strategioista Haluaa käyttää näitä strategioita saavuttaakseen oppimistavoitteensa Osaa käyttää oppimisen strategioita tilanteen edellyttämällä tavalla Zimmermann, 2001, Winne & Perry, 2001

8 Itsesäätely on taito, joka syntyy vuorovaikutuksessa sen ympäristön kanssa, missä oppimista tapahtuu.

9 ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN
Ymmärrys tehtävästä Tavoitteen asettaminen ja oppimisen suunnittelu Strategian käyttäminen Reflektointi Kuvataan syklisillä malleilla

10 ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN
Metakognitiivinen tieto tehtävästä ja itsestä suhteessa tehtävään 1. Tehtävän ymmärrys Winne & Hadwin, 1998

11 Metakognitiivinen tieto tehtävästä ja itsestä
Aikaisemmat kokemukset, vaatimukset, arviointi, luonne, vaikeustaso Strategia Miten strategiaa kannattaa käyttää? Mitä strategiaa olen käyttänyt aikaisemmin? Oliko se toimiva? Itse Aikaisempi tieto Uskomukset, joita yksilöllä on omista resursseista organisoida ja toteuttaa toimintoja, jotta suoriutuisi tehtävästä toivotulla tavalla

12 ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN
Oppimisorientaatiot Strategian valinta 2. Tavoitteen asettaminen ja suunnittelu 1. Tehtävän ymmärrys Winne & Hadwin, 1998

13 Oppimisorientaatio ja strategian valinta
Suoritustavoite Tehtävän ulkoisista vaatimuksista selviytyminen Oppimistavoite Tähtää oppimiseen TEHTÄVÄKOHTAISET TAVOITTEET STANDARDIT ja KRIITEERIT sille, millainen on valmis tehtävä Suunnitelma, miten toimia jotta tehtävä täyttää ne standardit ja kriteerit jotka sille on asetettu (valmis tehtävä). Tarkoituksenmukaisen strategian valinta: ”Miten minun kannattaa edetä tehtävässä? ”

14 ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN
3. Strategian käyttäminen Oppimisen monitorointi ja kontrollointi 2. Tavoitteen asettaminen ja suunnittelu 1. Tehtävän ymmärrys Winne & Hadwin, 1998

15 Monitorointi ja kontrollointi
Oman ymmärryksen monitorointi Ymmärränkö mitä opiskelen? 2) Toimiiko käyttämäni strategia? Jos en ymmärrä Vaihdan strategiaa JOS EN VIELÄKÄÄN YMMÄRRÄ? MONITOROINTI KONTROLLOINTI

16 Kurssi onkin luultua haastavampi…
Yleensä kuitenkin pärjään näissä.. HETKONEN!!! Minunhan piti siis aloittaa TUOSTA ja VASTA SITTEN… Eli strategiani on siis ENSIN valita pääasiat ja VASTA sitten..

17 ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN
3. Strategian käyttäminen Oppimisen monitorointi ja kontrollointi 2. Tavoitteen asettaminen ja suunnittelu 1. Tehtävän ymmärrys Winne & Hadwin, 1998

18 ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN
1. Tehtävän ymmärrys 2. Tavoitteen asettaminen ja suunnittelu 3. Strategian käyttäminen 4. Arvioiminen Winne & Hadwin, 1998

19 Olen hyvä matematiikassa, siksi onnistuin
Saavutin itselleni ja tehtävälle annetut tavoitteet epäselvyyksistä huolimatta Olen hyvä matematiikassa, siksi onnistuin

20 Kuinka itsesäätöistä oppimista voidaan tukea?

21 Meta-analyysi: Dignath, Buettner & Langfeld, 2008
Tavoite: arvioida 30 tieteellistä artikkelia (sisältäen 48 eri tutkimusta) itsesäätöisen oppimisen interventioista ja niiden toimivuudesta. Kohteena alakouluikäiset oppilaat. Yleensä tutkimus tehty lukio- tai yliopistokontekstissa Interventioiden tuli olla suoritettu luokkahuoneessa joko opettajan tai tutkijan toimesta.

22 Meta-analyysi: Dignath, Buettner & Langfeld, 2008
Itsesäätöisen oppimisen interventioilla on myönteinen vaikutus alakouluikäisten oppilaiden oppimistuloksiin, strategioiden käyttöön & motivaatioon. Eniten hyötyä interventioista matematiikassa, motivaation parantumisessa sekä kognitiivisten ja metakognitiivisten strategioiden käytöstä. Alakoulun oppilaat hyötyvät interventioista enemmän kuin vanhemmat oppilaat. Miksi?

23 Meta-analyysi: Dignath, Buettner & Langfeld, 2008
Yhteenvetona: interventioiden tulisi perustua sosio-kognitiiviseen teoriaan, niiden tulisi harjoittaa Kognitiivisia (erityisesti elaboraatio- ja ongelmanratkaisustrategioita) Metakognitiota (erityisesti suunnittelua ja tavoitteen asettamista) Motivationaalisia strategioita (erityisesti palautetta ja arviointia)

24 Itsesäätelyn prosessien sisällyttäminen kontekstiin ja oppiaineeseen.

25 ITSESÄÄTELYTAITOJEN VAHVISTAMINEN LUOKKAHUONE KONTEKSTISSA
Opittavan asian sitominen oppilaiden omaan kokemusmaailmaan. ”Mielekäs tehtävä” Pidempi aikaiset tehtävät. Anna oppilaiden itse vaikuttaa tehtävän ”vaikeustasoon” Anna tukea a) Tehtävän ymmärryksen muodostamisessa. b) Tehtävän eri vaiheiden ja kokonaisuuden hahmottamisessa. Perry, 1998; Perry & VandeKamp, 2000

26 ITSESÄÄTELYTAITOJEN VAHVISTAMINEN LUOKKAHUONE KONTEKSTISSA
Oppilailla tulisi olla mahdollisuus tehdä valintoja tehtävän aikana (miten, missä, kenen kanssa) Luo ”uskaltava” ilmapiiri. Vertaistuki (Help seeking). Prosessin arvioiminen osaksi käytäntöjä (suorituksen arvioimisen rinnalle) Perry, 1998; Perry & VandeKamp, 2000

27 ITSESÄÄTELYTAITOJEN VAHVISTAMINEN LUOKKAHUONE KONTEKSTISSA
Auta tunnistamaan Mikä on tavoitteeni? Miten pääsen tavoitteeseeni? Miten voisin auttaa itseäni? Millaisia strategioita voisin käyttää?

28 …Itsesäätelytaitoja voidaan oppia jos pedagoginen konteksti on rakennettu siten, että se antaa oppilaille mahdollisuuden harjoitella näitä taitoja myönteisessä ja turvallisessa oppimisympäristössä…

29 Harjoitus Lue yksi katkelma artikkelista
Innostunut ja onnistunut oppiminen – UBIKO käytännössä Vuokko Kangas Oulun yliopisto, Oulun normaalikoulu Miten edellä mainittuja seikkoja on huomioitu UBIKON toiminnassa?

30 Arviointi

31 Oppimisen prosessin arvioiminen
Oppimistulosten arvioiminen Oppilaan oma arvio

32 Assessment and evaluation – coupled with appropriate incentives – can motivate students to learn better, teachers to teach more effectively and schools to become more supportive and productive environments. Comparative international analyses can extend and enrich the national picture by providing a larger context within which to interpret national results. They can provide countries with information to judge their areas of relative strength and weakness and to monitor progress. - Learning for Tomorrow’s World First Results from PISA 2003

33 Harjoitus Lukekaa Jyrki Loiman kirjoitus arvioinnista.
Miettikää syitä mainittujen arviointikriteerien kehittämiselle. Mitä kyseisellä arvioinnilla arvioidaan? Miksi?

34 OMAN OPPIMISEN ARVIOIMINEN
a) Metakognitiivinen tieto - Itse - Tehtävä - Strategia b) Metakognitiivinen taito - Strategian tarkoituksen mukainen käyttö Uskomukset omista kyvyistä suoriutua tulevaisuudessa vastaavista tehtävistä. Oman toiminnan attribuointi Millä tavalla UBIKOSSA oli arvioitu oppilaita?

35 TEKEMÄLLÄ, OPISKELEMALLA JA SITOUTUMALLA LÖYTYVÄT
Miten sinä voit omassa työssäsi ottaa huomioon itsesäätöistä oppimista edistävät tai estävät tekijät ? (Moos & Ringdal, 2012) TEKEMÄLLÄ, OPISKELEMALLA JA SITOUTUMALLA LÖYTYVÄT MENESTYKSEN POLUN RASTIT

36 Keskeistä Millainen on itsesäätöinen oppija?
Miten sinä voisit tukea itsesäätöistä oppimista omassa opetuksessasi? Mitä tulee ottaa huomioon arvioinnissa?

37 KIITOS! Kysymyksiä?


Lataa ppt "ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google