Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuToivo Leppänen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila 3.5.2006 Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija
2
Palautejärjestelmän rakentaminen Avoimeen Suunnittelua kevät-kesä ja pilotointi syksy 2006 Yhteiskehittelyn periaate, e-lomakekysely Avoimen henkilökunnalle palautejärjestelmästä ja pedagoginen kahvila Systemaattinen järjestelmä, joka on osa laadunkehittämistä Laadunvarmistusmekanismi Organisaatiotaso- vaikuttaa perustehtävän tarkoituksenmukaiseen toteutukseen ja kehittämistoimintaan Kurssitaso- opetuksen, kurssisuunnittelun, opiskelijapalvelun kehittäminen Miten palautejärjestelmä sulautetaan jo olemassa oleviin rakenteisiin?
3
Prosessikuvaus
4
Mihin palautteen pitäisi vaikuttaa? - kehittämisen tasot Opintojakso Opintokokonaisuus Oppiaine Laitos Tiedekunta Avoin yliopisto
5
Oppiaineet Oppimiskäsitys taustalla Oppiminen yliopistossa haasteellinen ja moniulotteinen ilmiö Vaikuttaa opiskelijan henkilökohtaiset ominaisuudet oppijana-oppimisstrategiat, orientaatiot, oppimis- ja tietokäsitykset ja motivaatio Oppimisympäristö; opettajan strategia, koulutusohjelma, arviointi, vaatimukset, tavoitteet Linjakas opetus- palautejärjestelmä tukee opetuksen ja oppimisympäristön tekijöiden asettamista linjaan keskenään Opiskelijakeskeisyys- asiakasnäkökulma Opiskelijan oppimista ja reflektiivisyyttä ohjaava väline sekä aktivoiva ja sitouttava vaikutus
6
Oppimisympäristön osatekijät
7
Benchmarking Tampereen teknillinen yliopisto • Osa laadunvarmistusta, järjestelmä intranetissä • Jokaisen kurssin yhteydessä • Vakiokysymykset, 3kpl (julkisia kaikille) ja kysymyspankki • Teemat: kuormittavuus, hyödyllisyys, yleisarvosana • Palautetta käsitellään puolen vuoden keskusteluissa opettajien ja suunnittelijoiden kanssa Kuopion yliopisto • Osa toimintajärjestelmää • 6 monivalintakysymystä, 3 avointa ja 3 rasti ruutuun • Suunnittelija ja kurssisihteeri parina hoitaa keruun ja analysoinnin – yhteenveto opettajalle – palautekeskustelu – opiskelijoille yhteenveto
8
Avoimen yliopiston palautelomake Lomakkeessa 1-3 kysymystä jokaista oppimisympäristön osatekijää kohden (opiskelijan toiminta ja tavoitteet, opetus, arviointi, kurssin tavoitteet, opetusmenetelmät, sisältö ja oppimisympäristö) Pilotoidaan syksyllä Avoimen e-lomakepohjaan, tulevaisuudessa käyttöön weboodi Muunneltavissa oleva lomake, vakiokysymyksiä, avoimia kysymyksiä, kysymyspankki, jossa monivalintakysymyksiä Vakiokysymykset mahdollistavat pitkäaikaisemman seurannan ja vertailun
9
Tehtävä Mitä asioita tulee palautelomakkeessa ottaa huomioon? Mitä mieltä olet palautelomake-ehdotelman kysymyksistä, jotain poistettavaa tai lisättävää? Mitkä ovat ydinkysymyksiä? - Valitse ne, jotka tulisi asettaa vakiokysymyksiksi (3-5 kpl)
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.