Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila 3.5.2006 Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila 3.5.2006 Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija."— Esityksen transkriptio:

1 Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila 3.5.2006 Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija

2 Palautejärjestelmän rakentaminen Avoimeen  Suunnittelua kevät-kesä ja pilotointi syksy 2006  Yhteiskehittelyn periaate, e-lomakekysely Avoimen henkilökunnalle palautejärjestelmästä ja pedagoginen kahvila  Systemaattinen järjestelmä, joka on osa laadunkehittämistä  Laadunvarmistusmekanismi  Organisaatiotaso- vaikuttaa perustehtävän tarkoituksenmukaiseen toteutukseen ja kehittämistoimintaan  Kurssitaso- opetuksen, kurssisuunnittelun, opiskelijapalvelun kehittäminen  Miten palautejärjestelmä sulautetaan jo olemassa oleviin rakenteisiin?

3 Prosessikuvaus

4 Mihin palautteen pitäisi vaikuttaa? - kehittämisen tasot  Opintojakso  Opintokokonaisuus  Oppiaine  Laitos  Tiedekunta  Avoin yliopisto

5 Oppiaineet Oppimiskäsitys taustalla  Oppiminen yliopistossa haasteellinen ja moniulotteinen ilmiö  Vaikuttaa opiskelijan henkilökohtaiset ominaisuudet oppijana-oppimisstrategiat, orientaatiot, oppimis- ja tietokäsitykset ja motivaatio  Oppimisympäristö; opettajan strategia, koulutusohjelma, arviointi, vaatimukset, tavoitteet  Linjakas opetus- palautejärjestelmä tukee opetuksen ja oppimisympäristön tekijöiden asettamista linjaan keskenään  Opiskelijakeskeisyys- asiakasnäkökulma  Opiskelijan oppimista ja reflektiivisyyttä ohjaava väline sekä aktivoiva ja sitouttava vaikutus

6 Oppimisympäristön osatekijät

7 Benchmarking  Tampereen teknillinen yliopisto • Osa laadunvarmistusta, järjestelmä intranetissä • Jokaisen kurssin yhteydessä • Vakiokysymykset, 3kpl (julkisia kaikille) ja kysymyspankki • Teemat: kuormittavuus, hyödyllisyys, yleisarvosana • Palautetta käsitellään puolen vuoden keskusteluissa opettajien ja suunnittelijoiden kanssa  Kuopion yliopisto • Osa toimintajärjestelmää • 6 monivalintakysymystä, 3 avointa ja 3 rasti ruutuun • Suunnittelija ja kurssisihteeri parina hoitaa keruun ja analysoinnin – yhteenveto opettajalle – palautekeskustelu – opiskelijoille yhteenveto

8 Avoimen yliopiston palautelomake  Lomakkeessa 1-3 kysymystä jokaista oppimisympäristön osatekijää kohden (opiskelijan toiminta ja tavoitteet, opetus, arviointi, kurssin tavoitteet, opetusmenetelmät, sisältö ja oppimisympäristö)  Pilotoidaan syksyllä Avoimen e-lomakepohjaan, tulevaisuudessa käyttöön weboodi  Muunneltavissa oleva lomake, vakiokysymyksiä, avoimia kysymyksiä, kysymyspankki, jossa monivalintakysymyksiä  Vakiokysymykset mahdollistavat pitkäaikaisemman seurannan ja vertailun

9 Tehtävä  Mitä asioita tulee palautelomakkeessa ottaa huomioon?  Mitä mieltä olet palautelomake-ehdotelman kysymyksistä, jotain poistettavaa tai lisättävää?  Mitkä ovat ydinkysymyksiä? - Valitse ne, jotka tulisi asettaa vakiokysymyksiksi (3-5 kpl)


Lataa ppt "Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila 3.5.2006 Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google